Een collega ontving een mail van een collega van een andere betrouwbare organisatie, dacht dat er een bestand was meegestuurd via downloadlink, heeft op die link geklikt en vervolgens het bestand (pdf.html) gedownload en geopend in Chrome. Vervolgens gebeurde er niks....
Ik heb het bestand geupload naar Cuckoo voor analyse, en inmiddels is die beschikbaar. Ik heb alleen geen idee wat nu het risico is, en wat ik moet doen. Ik werk in een kleine organisatie, doe IT in deeltijd erbij, weet er het nodige vanaf, maar dit is niet mijn expertise.
https://cuckoo.cert.ee/analysis/5037171/summary/
In grove lijnen is de netwerk-setup die we hier gebruiken als volgt:
1) Windows Pro laptops met MS Defender
2) Unifi router met Client Device Isolation voor de laptops en telefoons
3) Linux samba server
4) Netwerk printer
5) Google Workspace voor oa email
Mijn vragen
1) Kunnen jullie beoordelen of dit soort phishing-aanvallen verder gaan dan de browser?
2) Als de hele cache van de browser gewist is, is daarmee alles weg?
3) Bestaat de kans dat Windows geïnfecteerd is?
4) Is er risico voor andere systemen hier op het netwerk, of (eigenlijk erger want niet beheersbaar) computers bij medewerkers thuis?
Mocht ik iets missen, alle suggesties zijn welkom.
Ik heb het bestand geupload naar Cuckoo voor analyse, en inmiddels is die beschikbaar. Ik heb alleen geen idee wat nu het risico is, en wat ik moet doen. Ik werk in een kleine organisatie, doe IT in deeltijd erbij, weet er het nodige vanaf, maar dit is niet mijn expertise.
https://cuckoo.cert.ee/analysis/5037171/summary/
In grove lijnen is de netwerk-setup die we hier gebruiken als volgt:
1) Windows Pro laptops met MS Defender
2) Unifi router met Client Device Isolation voor de laptops en telefoons
3) Linux samba server
4) Netwerk printer
5) Google Workspace voor oa email
Mijn vragen
1) Kunnen jullie beoordelen of dit soort phishing-aanvallen verder gaan dan de browser?
2) Als de hele cache van de browser gewist is, is daarmee alles weg?
3) Bestaat de kans dat Windows geïnfecteerd is?
4) Is er risico voor andere systemen hier op het netwerk, of (eigenlijk erger want niet beheersbaar) computers bij medewerkers thuis?
Mocht ik iets missen, alle suggesties zijn welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door sumac op 19-06-2024 10:39 ]