Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 16:33
WIj hebben eind mei 2023 4 eetkamerstoelen geleverd gekregen.
Nu een jaar later beginnen de vloerdoppen af te breken. Begin juni contact opgenomen met de winkel of ze vervangende doppen willen opsturen, dan vervang ik ze zelf wel.

Reactie vanuit de winkel:
Hartelijk dank voor uw vraag met betrekking tot de vloerdoppen of wielen voor uw stoelen. Aangezien de meubels meer dan één jaar oud zijn, willen wij u graag doorverwijzen naar een specifieke website waar u deze items kunt bestellen.

Wij raden u aan om www.externewebsite.nl te bezoeken. Op deze website kunt u specifiek voor uw stoelen nieuwe vloerdoppen of wielen vinden en bestellen. Zij bieden een scala aan opties die mogelijk geschikt zijn voor uw meubels en ondergrond.
Het klopt dat de stoelen inmiddels ouder zijn dan 1 jaar (namelijk, 1 jaar en 10 dagen).

Ik heb aangegeven dat ik verrast ben door de reactie en dat ik zelf moet opdraaien voor de kosten. Het zijn geen simpele plakdoppen die je even bij de Action koopt voor 5 euro.

Verder heb ik aangegeven dat ik er vanuit ga dat ik minimaal 2 jaar garantie zou moeten hebben. Ook omdat het redelijk prijzige stoelen zijn (350/stuk).

Tweede reactie vanuit de winkel:
In het rode boekje welke u ontvangen heeft tijdens de aankoop van uw meubels valt te lezen op pagina 5 dat wij vanuit <Winkel> 1 jaar garantie geven op wielen en doppen. Vanuit de 2 jarige CBW garantie vallen deze niet onder de garantie omdat dit onderdelen van het meubel zijn welke slijtage gevoelig zijn.
Sta ik in mijn recht of is het realistisch dat vloerdoppen ieder jaar vervangen dienen te worden?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:01
Vloerdoppen kunnen ook afbreken wegens slijtage / gebruik van de stoel.
Daar lijkt het hier een beetje op.
Op slijtage / normaal gebruik heb je geen garantie.
Vergelijk het met bandenslijtage van een auto.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
GarBaGe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:41:
Toch ga je je afvragen wat er fout gaat wanneer de banden van je auto binnen 3000 km al versleten zijn bij normaal gebruik? Ik vindt het best een dingetje om zonder verdere info te zeggen dat het wel slijtage zal zijn.

Uiteraard begrijp ik ook dat die doppen nogal te lijden kunnen hebben maar daarover weten we nu niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
Ik vind het erg makkelijk geroepen vanuit de winkel en persoonlijk denk ik dat het niet-conform is. € 350,- per stoel met een totaal van 1400 Euro, daar mag je wel meer kwaliteit en dus coulance verwachten. Er wordt niet genoemd hoeveel de doppen kosten, maar zelfs de genoemde Action plakdoppen houden het langer dan een jaar uit bij ons, ondanks intensief gebruik. En ja, het is weliswaar een slijtagedeel, maar zoals @Gadgeteer al noemt: als bij 3000km je banden scheef zijn gesleten door een verkeerde uitlijning, of je remmen op zijn, dan heb je als dealer echt wat uit te leggen.

De vraag is hoeveel de doppen kosten, en of het je dat genoeg waard is om hier een principe zaak van te maken. Want ik ben bang dat hier best tijd in kan zitten om je gelijk te halen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:33
Ik had bij mijn eetkamerstoelen ook dit probleem; de doppen begonnen spontaan af te breken. Ik had bij iedere stoel één reservedop geleverd gekregen, maar die waren heel broos geworden en verpulverden toen ik ze in de stoelpoten probeerde te steken. Dat duidt op een conformiteitsprobleem (want die vervangende doppen waren niet aan "sluitage" onderhevig geweest).
Ik heb toen zonder discussie (maar wel na een wachttijd van maanden...) een grote zak nieuwe doppen gekregen. Iets meer dan twee jaar na levering, geloof ik.

Ik zou proberen duidelijk te maken dat het niet aan slijtage ligt, maar aan de kwaliteit van de doppen. Ik kon bijvoorbeeld gewoon met de hand het plastic in stukjes breken, dus het lag duidelijk aan de kwaliteit van het plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:33
c-nan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:30:
WIj hebben eind mei 2023 4 eetkamerstoelen geleverd gekregen.
Nu een jaar later beginnen de vloerdoppen af te breken. Begin juni contact opgenomen met de winkel of ze vervangende doppen willen opsturen, dan vervang ik ze zelf wel.
Heb je aangegeven wanneer ze zijn afgebroken? Want - voor zover ik weet - moet je een defect 'binnen een redelijke termijn' melden, en wordt daar doorgaans een maand voor gehanteerd.
Wat betekent dat je na 1 jaar en 10 dagen nog steeds aanspraak kan maken op garantie, als het defect al meer dan 10 dagen geleden opgetreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:11
henri86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Heb je aangegeven wanneer ze zijn afgebroken? Want - voor zover ik weet - moet je een defect 'binnen een redelijke termijn' melden, en wordt daar doorgaans een maand voor gehanteerd.
Wat betekent dat je na 1 jaar en 10 dagen nog steeds aanspraak kan maken op garantie, als het defect al meer dan 10 dagen geleden opgetreden is.
Twee maanden zelfs. Zie Artikel 7.23 BW
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Voor de helderheid: de klachttermijn kan ook langer zijn dan twee maanden bij consumentenkoop, maar indien een consument klaagt binnen twee maanden is dat sowieso op tijd. Dat is waar die tekst over twee maanden op doelt.

Er is overigens nogal wat kritiek op art. 7:23 BW, want het valt eigenlijk moeilijk in te zien waarom een verkoper de overeenkomst niet hoeft na te komen omdat een koper laat klaagt. Het doel van art. 7:23 BW is dan ook voornamelijk om een verkoper te beschermen tegen eventuele gevolgen van laat klagen. Als er bijvoorbeeld vochtschade optreedt bij elektronica, dan kan de verkoper door corrosie met meer schade geconfronteerd worden dan nodig was als de koper eerder had geklaagd. Art. 7:23 BW ziet daarnaast ook op andere koopovereenkomsten dan consumentenkoop, waaronder bijvoorbeeld de koop van een scheepslading uien waar de klachttermijn ook relevanter kan zijn.

Meest relevant hier lijkt inderdaad de vraag of @c-nan aan verkoper heeft laten weten wanneer de vloerdoppen een probleem zijn gaan vertonen, want het zou goed kunnen dat het probleem er al was vóór eind mei 2024. En dan is dus gewoon het bewijsvermoeden van art. 7:18a lid 2 BW van toepassing.

Maar ook zonder dat bewijsvermoeden moeten de doppen natuurlijk niet al na een jaar gesleten zijn.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dat vloerdoppen aan slijtage onderhevig zijn begrijp ik, maar van autobanden verwacht ik niet dat ze na 5.000 rijden al op zijn.
henri86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:10:
[...]

In mei was 1 afgebroken, maar eind mei / begin juni zijn er nog een paar afgebroken.

Op 10 juni heb ik aangegeven "sinds enkele weken merken wij op dat steeds meer vloerdoppen van onze eetkamerstoelen afbreken/kapot gaan".

Ik zal de aangegeven Artikelen van het BW eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

OMD

En als je je stoelen nou een jaar hebt gebruikt op een grind vloer? Vind je dan ook nog steeds dat ze lang moeten meegaan? Kan jij wel zeggen dat je laminaat hebt maar ja. Misschien hebben ze wel in een andere ruimte gestaan met een grind vloer, wie zal het zeggen?

Staat even los van of het snel is of niet (vind na een jaar beetje rap) maar dit soort discussies zijn echt waardeloos (voor beide partijen)

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 21-06-2024 09:44 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
OMD schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:40:
En als je je stoelen nou een jaar hebt gebruikt op een grind vloer? Vind je dan ook nog steeds dat ze lang moeten meegaan? Kan jij wel zeggen dat je laminaat hebt maar ja. Misschien hebben ze wel in een andere ruimte gestaan met een grind vloer, wie zal het zeggen?

Staat even los van of het snel is of niet (vind na een jaar beetje rap) maar dit soort discussies zijn echt waardeloos (voor beide partijen)
Tsja, misschien heb ik de doppen wel zelf er af gesneden, of met een hamer eraf geslagen. Kan allemaal.

Beetje dooddoener.

Het gaat om een keramisch vloer. Ze hebben de meubels zelf op de plek gelegd en gemonteerd. Toen is er niks gezegd over ons vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Barrycade

Through the...

Wat kosten die doppen dan op die website? Hebben we het hier over een tientje of veel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 17:35
Kan je eens een fotootje posten? Ik vind het lastig te begrijpen hoe slijtage ervoor zorgt dat een dopje afbreekt. Of is het helemaal weggesleten ofzo waardoor het dopje niet meer stabiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

OMD

c-nan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Tsja, misschien heb ik de doppen wel zelf er af gesneden, of met een hamer eraf geslagen. Kan allemaal.

Beetje dooddoener.

Het gaat om een keramisch vloer. Ze hebben de meubels zelf op de plek gelegd en gemonteerd. Toen is er niks gezegd over ons vloer.
Bedoelde meer dat dat de reden is dat er minder lang “garantie” op zit. Bedoelde het niet rot.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Nederland heeft vanuit Europa de tweejarige garantie niet overgenomen. U kunt dus een beroep doen op uw wettelijke Nederlandse garantie. Hoe lang die is moet je denken hoe lang had u mogen verwachten dat het product meegaat. Zolang u van mening bent zich te hebben gehouden aan de gebruiksprecifictaies is niet alles steeds uw risico, die bewijslast ligt bij de leverancier. Mijns inziens staat u in uw recht.
Juridisch heeft dit niks met normale slijtage te maken. Het niet niets af aan de claim van TO.
c-nan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:39:
[...]

Dat vloerdoppen aan slijtage onderhevig zijn begrijp ik, maar van autobanden verwacht ik niet dat ze na 5.000 rijden al op zijn.

[...]

In mei was 1 afgebroken, maar eind mei / begin juni zijn er nog een paar afgebroken.

Op 10 juni heb ik aangegeven "sinds enkele weken merken wij op dat steeds meer vloerdoppen van onze eetkamerstoelen afbreken/kapot gaan".

Ik zal de aangegeven Artikelen van het BW eens doorlezen.
Daar help ik je wel bij. Ik hoef ze niet te lezen. Binnen twee maanden na ontdekking, is dit zo? Ik vind dit een simpele voorstelling van zaken. Laat je niet kisten ook door negatieve meningen hr.

[ Voor 88% gewijzigd door LucyLG op 22-06-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Binnen twee maanden na ontdekking, maar dat is niet een ontzettend harde termijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:05

Yucon

*broem*

Over het algemeen vind ik dat winkels niet te kneuterig moeten doen met garantie, maar in dit geval kan ik me er een heel klein beetje bij voorstellen. Dit dopjes zijn het geld niet. Maar als het inderdaad door de vloer blijkt te komen en de nieuwe breken weer af hebben ze over een jaar weer hetzelfde gedoe, maar dan een maatje groter; in dat geval gaan ze er tegen die tijd waarschijnlijk niet meer met een derde setje doppen af komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
LucyLG schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:58:
Nederland heeft vanuit Europa de tweejarige garantie niet overgenomen. U kunt dus een beroep doen op uw wettelijke Nederlandse garantie
Dit klopt niet helemaal aangezien de minimale 2 jarige garantie die vanuit Europese wetgeving wel van kracht is in Nederland. Echter heeft Nedeland eigen regels/wetgeving bij gemaakt die bepaald dat je geen harde duidelijke lijn hebt waar gerantie stopt, maar 2 jaar minimaal is het sowieso.

Ik vind daarom best bijzonder dat de verkoper over 1 jaar garantie praat terwijl 2 jaar minimaal verplicht is

Rijksoverheid.nl
U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden.

Voor TS is belangrijk om te weten of hij zij kan beroepen op conformiteit beginsel en/of dit niet een overmatig of onjuist gebruik was/is
Pagina: 1