Isoleren bijkeuken beton vloer op zand en halfsteens muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste tweakers,

Ik woon in een jaren 70 woning met een niet geisoleerde (wel verwarmde) bijkeuken welke ik wil aanpakken.
Het dak zal van buitenaf geisoleerd worden en aan de tuinkant zal ik van buitenaf gaan isoleren met renovatieplaten om binnen geen ruimte te verliezen. De uitdaging zit in de vloer en de muur aan de buren kant.
De betonvloer ligt op zand zonder isolatie en de buitenmuur is half steens. Het idee is om in de fermacel platen de vloerverwarming te vrezen.

BIjgevoegd een plaatje hoe ik het aan wil pakken, waarbij ik de constructie zo goed als mogelijk tegen vocht wil beschermen. Volgens mijn tekening is dit naar jullie idee de juiste aanpak?
Alvast dank voor het meedenken en de feedback.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PSh7Qliwu-xfXUwCHMYrAneNbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2PoA24gT7PoCGSe0TyIByYD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door timspr op 19-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
En wat is precies je vraag?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Hi No Hands, toevoegt ter verduidelijking:
Volgens mijn tekening is dit naar jullie idee de juiste aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb zelf 16mm buizen gefreest in 25mm fermacell. De gleuven werden dan ongeveer 18mm diep. Veel materiaal blijft er dan niet over ter plekke van de gleuf (en met HoH afstand van 100mm bestaat16% van de vloer uit gleuf). en fermacell breekt dan snel. Nu is PIR wel een stabiele ondergrond maar toch zou ik in direct op isolatie liever kiezen voor nog een verlijmde plaat van 10mm fermacell over de ingrefreesde 25mm fermacell platen heen. Desnoods door de pir 9cm te maken als je niet meer hoogte hebt. Geeft je ook net nog wat meer warmtebuffer voor de vloerverwarming.

Is de PIR met alu chachering? dan heeft die folie weinig zin meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 19-06-2024 11:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Hi Wuursj,

Dank voor de tip! Ja dan lever ik 1 cm in op hoogte maar dat is ok want de stahoogte is nu 2.6m, straks dan dus 2,49m.

Ja met alu inderdaad en begrijp ik, de reden dat ik het er ingetekend had is dat ik dit wel wil doen voor de rode half steens muur en dacht dat ik het dan het beste kan laten doorlopen, maar dan zit je ook weer met je verlijming aan het beton.

De muur is denk ik het grootste risico mbt condensvorming wat met folie gedaan moet worden om het houtskelet te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Hoe goed is deze bijkeuken constructief?

Liggen alle leidingen onder de vloer al goed? Ben je op de lange termijn tevreden met het formaat? Wordt je vloer niet te hoog?

Want ik lees een halfsteens hok, met een betonvloertje op zand. Heb je al overwogen om opnieuw te beginnen?

Dat is zeker meer werk en duurder. Maar je bent met het huidige plan al best wel wat euro's aan bouwmaterialen er aan het in pompen. Zonde als je daar over 3 jaar spijt van krijgt. Ik zou persoonlijk toch een spouw willen hebben en niet iets tegen een zeiknatte buitenmuur gaan schroeven.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 19-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
Beste atomic,

Dankje voor je vragen en zeker overwogen en opnieuw bouwen is altijd mooier.

De bouw l 4m x b 2,5m zelf is prima en solide en de leidingen zitten er al in. De sta hoogte is nu 2,6m dus 10-12 cm vloer verhogen maakt geen verschil voor een bij-ruimte.

Omdat het geen leefruimte is het alleen wel fijn om een geïsoleerde wasruimte en opslag te hebben. Vandaar dat een paar duizend investeren logischer is om dat te bereiken dan een nieuwbouw die met aannemer minimaal 50 k kost wat geen leefruimte is.

Uiteraard wil ik dit wel zo goed mogelijk in de huidige situatie na-isoleren vandaar dat alle tips welkom zijn.

Tim

[ Voor 4% gewijzigd door timspr op 20-06-2024 15:08 ]

Pagina: 1