Welke opslag server moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekfonq
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-06-2024
Hi,

Ik zag op iBood de Western Digital My Book Duo | 20 TB | WDR-WDBFBE0200JBK-EESN https://www.ibood.com/nl/...my-book-duo-20-tb/1035973.

Wat is een NAS of DAS?
Ik heb compleet geen verstand van wat een NAS of DAS is. In de comments van iBOOD las ik dat dit een DAS is. Wat raden jullie aan?

Prijs en Geduld
Kan ik iets beters vinden voor deze prijs en gewoon geduld hebben?

Wat is Raid
Raid is neem ik aan een verlies mijn bestanden niet technologie, in normale taal toch? Welke raids moet ik hebben en past bij mij?

Prijs-kwaliteitverhouding en Gebruiksvriendelijkheid
Wat is een goede prijs-kwaliteitverhouding en gebruiksvriendelijk voor in huis en heeft een goede reputatie?

NAS of DAS: Wat is meer toekomstbestendig?
Moet ik een NAS of DAS kopen? Wat is meer toekomstbestendig? Of wellicht totaal iets anders?

Ervaringen en Adviezen
Ik hoor graag ervaringen, adviezen, use cases, en eventueel uitleg over hoe het werkt.

Doel
Mijn doel is om voor mijn ZZP en ook prive doeleinde zoals media bestanden te gebruiken. Ik vindt belangerijk dat dit apparaat duurzaam is, dat ik niet zomaar mijn ZZP bestanden kan verliezen. Mediabestanden maakt mij niet zoveel uit. Ik ben niet technisch maar ben bereid om het te leren als goeie documentatie aanwezig is.

Ik las ook in de tekst iets over AES 256–bits is dat ook nog van belang?

[ Voor 50% gewijzigd door freekfonq op 19-06-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat is je doel?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekfonq
Ik heb zojuist mijn doel neergezet bedankt voor deze belangerijke hoofdvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Je hebt het een hoop over NAS en DAS, maar de echte vraag is: waarvoor ga je het gebruiken?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:31

Marc H

- - Is wakker - -

Nas: Network attached storage.
Das: Direct attached storage.

Dus met andere woorden: Een nas benader je via een netwerk en is in principe een kleine server die, afhankelijk van het model, meerdere taken kan vervullen. Een Das is simpel gesteld een Externe harddisk. Dus je kan er geen applicaties op draaien, want die draaien op de hoofdcomputer.

Een nas is dan ook door meerdere gebruikers te gebruiken of op meerdere computers te benaderen, terwijl een Das alleen op de computer te benaderen is. (Tenzij je de mappen via de computer deelt, natuurlijk als iedere opslag.)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekfonq
Marc H schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:28:
Nas: Network attached storage.
Das: Direct attached storage.

Dus met andere woorden: Een nas benader je via een netwerk en is in principe een kleine server die, afhankelijk van het model, meerdere taken kan vervullen. Een Das is simpel gesteld een Externe harddisk. Dus je kan er geen applicaties op draaien, want die draaien op de hoofdcomputer.

Een nas is dan ook door meerdere gebruikers te gebruiken of op meerdere computers te benaderen, terwijl een Das alleen op de computer te benaderen is. (Tenzij je de mappen via de computer deelt, natuurlijk als iedere opslag.)
Dus met NAS heb ik altijd internet nodig en moet geconnect zijn en bij DAS niet? Hoe zit het met verlies van bestanden, ransomware, malware etc, ik zag in de ibood comments dat dat een issue kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56
Beste @freekfonq, ik zou, als ik jou was, eerst goed advies in gaan winnen bij iemand die je uit kan leggen hoe digitale opslag mogelijk is. Een aanbieding bij iBood lijkt me niet de trigger om deze vraag hier neer te leggen.
Op zich is internet al flink voordienend voor wat betreft informatie.
Nu lijkt het alsof jouw use-case opkomt als poepen door de aanbieding.
Tweakers is natuurlijk een heerlijke vraagbaak, maar goed eigen initiatief en inlezen is wel jouw verantwoordelijkheid.
Succes met je keuze en laat je niet opnaaien door iBood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
freekfonq schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Dus met NAS heb ik altijd internet nodig en moet geconnect zijn en bij DAS niet? Hoe zit het met verlies van bestanden, ransomware, malware etc, ik zag in de ibood comments dat dat een issue kan zijn?
Nee, met een NAS heb je altijd netwerk nodig.
Stel je NAS staat in je thuisnetwerk, dan moet je computer ook verbonden zijn met dit thuisnetwerk om bij de NAS te kunnen komen.
Bij een DAS gaat er een directe kabel van de DAS naar je computer.

Verlies van bestanden ga je tegen door een backup te maken. Die is los van je NAS of DAS.
Intern in je NAS/DAS kan je bestandsverlies door harddisk crash tegengaan door een RAID-1 (mirror) of iets gelijkwaardigs te doen.
Dit kost je 50% van de ruimte, maar al je bestanden zijn dan op beide schijven opgeslagen (als een kopie).

Ransomware op een DAS kan alleen geintroduceerd worden via je computer.
Bij een NAS hangt dit af van je netwerk configuratie.
Stel je kiest om je NAS "direct aan het internet" te hangen, dan loop je meer risico dan wanneer je NAS alleen aan je thuisnetwerk hangt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:08

eagle00789

Est. November 2005

freekfonq schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Niet helemaal. Het verschil zit er in dat je een NAS op je netwerk aansluit om te benaderen zodat je deze via meerdere pc's, laptops telefoons kunt benaderen. hier is niet perse internet voor benodigd.
een DAS sluit je direct aan op je PC en is alleen via die PC benaderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekfonq
BvZwolle schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:37:
Beste @freekfonq, ik zou, als ik jou was, eerst goed advies in gaan winnen bij iemand die je uit kan leggen hoe digitale opslag mogelijk is. Een aanbieding bij iBood lijkt me niet de trigger op deze vraag hier neer te leggen.
Op zich is internet al flink voordienend voor wat betreft informatie.
Nu lijkt het alsof jouw use-case opkomt als poepen door de aanbieding.
Tweakers is natuurlijk een heerlijke vraagbaak, maar goed eigen initiatief en inlezen is wel jouw verantwoordelijkheid.
Succes met je keuze en laat je niet opnaaien door iBood.
Zeer terechte analyse, maar ik zou eerst graag community vragen alvorens ik zelf nog opzoek ga naar informatie. Want door de community input kan ik goede belissing maken en gerichter zoeken, en vele doorlopen hetzelfde proces en dat bespaart tijd etc. Ik ben al blij met elke ervaring hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Je topic hoort dus thuis in Componenten koopadvies. Ik merk alleen dat er nog heel veel vragen aan jouw kant zijn.

Vragen die je eerst prima met wat Google searches kan uitzoeken. Specifieke vragen kun je dan hier kwijt, zoals aankoopadvies. We verwachten dan wel een voorzet van jouw kant en waarom je aan die specifieke oplossing(en) denkt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.