Ben(V) schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Het punt is dat jij alleen consumenten spullen hebt, die meestal alleen een webinterface hebben en geen gestandaardiseerde interface.
Alle grote partijen zoals Cisco, HPe, Microsoft etc hebben tools die dat kunnen maar niet voor jouw apparatuur.
Een beetje neerbuigend deze reacties, maar goed..
Ubiquiti en MikroTik zijn niet per definitie 'consumenten' spul te noemen. Ze hebben beide een behoorlijk professionele line-up IMHO.
@
CrankyGamerOG het vervelende is juist dat iedere vendor juist graag ziet dat je hun eigen apps gebruikt om te managen (vendor lock-in). Waar je, denk ik, naar op zoek bent is of deze tools een management API hebben waarmee je zou kunnen koppelen om gecentraliseerd beheer te doen. Ik moet zeggen dat ik daar nog niet van gehoord heb, maar ik heb me er dan ook niet heel erg in verdiept.
Vaak kun je met dergelijke hardware wel inloggen door middel van ssh of telnet. Daar kun je dan, met wat kennis, jouw eigen beheer tooling omheen schrijven. Ik vermoed zo maar eens dat dit bijvoorbeeld ook al wel ontwikkeld zal zijn door derde partijen.
Het euvel daarmee is, is dat het niet onderhouden wordt door de leverancier zelf. Dus als een levernacier iets nieuws implementeert, dan kan het zo maar zijn dat de ontwikkelaar van de externe beheertools aan de bak moet om deze nieuwe functionaliteit in te bouwen en beschikbaar te maken. Mijn ervaring is dat dit vaak op een gegeven moment doodbloedt. En het zal niet de eerste keer zijn dat leveranciers van hardware dergelijke API's afsluiten voor de 'veiligheid'. Ik durf dus niet te zeggen dat je dit gaat vinden zonder het zelf te ontwikkelen of aan te passen naar jouw wensen.
Om een voorbeeld te geven, ik beheer en automatiseer vooral met PowerShell en heb hiervoor, voor mijn eigen thuis netwerk een aantal modules geschreven waarmee ik mijn Synology Filestation, Mediastation, Plex en Marantz versterker kan beheren. Dit zijn dan vooral wrappers rondom native Rest API, SSH of telnet commands voor de betreffende hardware. Voor andere zaken val ik toch al weer snel terug op de verschillende webinterfaces.
Hier heb je bijvoorbeeld een PowerShell wrapper voor Unifi, maar de laatste commit is 3 jaar geleden...

Dus of dit nog gaat werken, dat betwijfel ik...
[
Voor 6% gewijzigd door
ElCondor op 19-06-2024 10:49
]