Tool voor management van verschillende hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die dit probleem al eens getackeld hebben.
Ik heb op verschillende plaatsen verschillende apparatuur staan (mikrotik, draytek, unifi, etc), en dan heb ik het over routers, switches, en AP's

Elk van deze merken heeft zn eigen beheertool, waar ik benieuwd naar ben is of er een overkoepelende tool is waarin ik al deze merken kan beheren? Dus of een apparaat up to date is, welke firmware versie etc?

Als ik google kom ik alleen op fabrikant specifieke tools uit.

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 19-06-2024 09:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Dat soort beheertools zijn er alleen voor professionele apparatuur en niet voor consumenten spul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Ben(V) schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:42:
Dat soort beheertools zijn er alleen voor professionele apparatuur en niet voor consumenten spul.
Ik snap je punt even niet? Wat voor beheertools heb je het nu over? Zou handig zijn als je dat dan ook even deelt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:32
Lange tijd geleden zelf ooit een keer een html filetje gemaakt en daarin de linkjes van iedere beheer tooltjes etc.. in geplakt.
Zo had ik een overzicht van alle ruimtes, apparaten en toegang tot de software die ik nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
amiaima schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:46:
Lange tijd geleden zelf ooit een keer een html filetje gemaakt en daarin de linkjes van iedere beheer tooltjes etc.. in geplakt.
Zo had ik een overzicht van alle ruimtes, apparaten en toegang tot de software die ik nodig had.
Ik weet zo waar ik welke tool vind, dat is het probleem niet, ik wil juist dat ik die tools die fabrikant afhankelijk zijn niet meer hoeft te gebruiken maar alles in 1 tool kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
CrankyGamerOG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Ik snap je punt even niet? Wat voor beheertools heb je het nu over? Zou handig zijn als je dat dan ook even deelt haha.
Het punt is dat jij alleen consumenten spullen hebt, die meestal alleen een webinterface hebben en geen gestandaardiseerde interface.

Alle grote partijen zoals Cisco, HPe, Microsoft etc hebben tools die dat kunnen maar niet voor jouw apparatuur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ben(V) schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Het punt is dat jij alleen consumenten spullen hebt, die meestal alleen een webinterface hebben en geen gestandaardiseerde interface.

Alle grote partijen zoals Cisco, HPe, Microsoft etc hebben tools die dat kunnen maar niet voor jouw apparatuur.
Een beetje neerbuigend deze reacties, maar goed.. :/

Ubiquiti en MikroTik zijn niet per definitie 'consumenten' spul te noemen. Ze hebben beide een behoorlijk professionele line-up IMHO.

@CrankyGamerOG het vervelende is juist dat iedere vendor juist graag ziet dat je hun eigen apps gebruikt om te managen (vendor lock-in). Waar je, denk ik, naar op zoek bent is of deze tools een management API hebben waarmee je zou kunnen koppelen om gecentraliseerd beheer te doen. Ik moet zeggen dat ik daar nog niet van gehoord heb, maar ik heb me er dan ook niet heel erg in verdiept.
Vaak kun je met dergelijke hardware wel inloggen door middel van ssh of telnet. Daar kun je dan, met wat kennis, jouw eigen beheer tooling omheen schrijven. Ik vermoed zo maar eens dat dit bijvoorbeeld ook al wel ontwikkeld zal zijn door derde partijen.
Het euvel daarmee is, is dat het niet onderhouden wordt door de leverancier zelf. Dus als een levernacier iets nieuws implementeert, dan kan het zo maar zijn dat de ontwikkelaar van de externe beheertools aan de bak moet om deze nieuwe functionaliteit in te bouwen en beschikbaar te maken. Mijn ervaring is dat dit vaak op een gegeven moment doodbloedt. En het zal niet de eerste keer zijn dat leveranciers van hardware dergelijke API's afsluiten voor de 'veiligheid'. Ik durf dus niet te zeggen dat je dit gaat vinden zonder het zelf te ontwikkelen of aan te passen naar jouw wensen.

Om een voorbeeld te geven, ik beheer en automatiseer vooral met PowerShell en heb hiervoor, voor mijn eigen thuis netwerk een aantal modules geschreven waarmee ik mijn Synology Filestation, Mediastation, Plex en Marantz versterker kan beheren. Dit zijn dan vooral wrappers rondom native Rest API, SSH of telnet commands voor de betreffende hardware. Voor andere zaken val ik toch al weer snel terug op de verschillende webinterfaces. :7
Hier heb je bijvoorbeeld een PowerShell wrapper voor Unifi, maar de laatste commit is 3 jaar geleden... :/ Dus of dit nog gaat werken, dat betwijfel ik...

[ Voor 6% gewijzigd door ElCondor op 19-06-2024 10:49 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
CrankyGamerOG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:36:
... of er een overkoepelende tool is waarin ik al deze merken kan beheren? ...
Wellicht is Excel een optie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ElCondor schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Hier heb je bijvoorbeeld een PowerShell wrapper voor Unify, maar de laatste commit is 3 jaar geleden... :/ Dus of dit nog gaat werken, dat betwijfel ik...
Unify is een tel centrale :D van Mitel , maar als ik doorklik zie ik idd dat je het over Unifi hebt.
Ik begrijp je punt en ik ga daar eens dieper over nadenken.
Thnx voor de behulpzame reply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

CrankyGamerOG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Unify is een tel centrale :D van Mitel , maar als ik doorklik zie ik idd dat je het over Unifi hebt.
Ik begrijp je punt en ik ga daar eens dieper over nadenken.
Thnx voor de behulpzame reply
:D Facking autocorrect! :P

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:02
Kan zoiets niet over SNMP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
hangt er natuurlijk vanaf, maar geen slecht idee. ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt zeker systemen die met SNMP hardware kunnen monitoren daar is tenslotte de standaard eigenlijk voor bedoeld. Er is ook open source software die kan wat je wilt. Vaak moet je daar wel een linux server voor hebben draaien. Voor thuis kan je ook kijken of je de benodigde plugins voor home assistant kan vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:07:
Je hebt zeker systemen die met SNMP hardware kunnen monitoren daar is tenslotte de standaard eigenlijk voor bedoeld. Er is ook open source software die kan wat je wilt. Vaak moet je daar wel een linux server voor hebben draaien. Voor thuis kan je ook kijken of je de benodigde plugins voor home assistant kan vinden.
Het gaat mij vooral om fw versies en up to date houden daarvan, ik moet nu steeds in elke tool apart kijken, met snmp zou ik iig in een oogopslag alle fw versies van alle apparatuur kunnen uitlezen ongeacht welk merk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je kan autoupdate aanzetten maar mijn Fritzbox zie ik in Home Assistant.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:10:
Je kan autoupdate aanzetten maar mijn Fritzbox zie ik in Home Assistant.
Dit gaat over heel veel locaties , en auto update doe ik niet standaard aan omdat het nog wel eens voorkomt dat een update niet lekker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zoek eens network monitoring tools dat is wat je wilt uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:29:
Ik ken verschillende tools, zabbix, nagios etc, ik stond er alleen niet bij stil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Met zabbix heb ik in het verleden redelijk goede resultaten gehad. Was even de naam vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Frogmen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:29:
Monitoring vind ik toch wat anders dan management.

Nu zit er in zulke tools soms wel overlap en kunnen ze het wellicht beide maar dat geldt niet voor allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
CrankyGamerOG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Ik ken verschillende tools, zabbix, nagios etc, ik stond er alleen niet bij stil. :+
Hoeveel device moet je monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:42
Zelfs SNMP is lastig omdat je de juiste MIBS dient te gebruiken en dus ook daar merk onderscheid bestaat.

Ik vrees het dus niet, kun je niet wat van die spullen laten vervangen door een enkel merk ?

Het beheren van veel verschillende producten kost zoals je gemerkt hebt ook veel tijd en dus geld.

Monitoring is inderdaad iets heel anders dan management.

Firmware kun je meestal wel met SNMP uitlezen maar bepalen of die up to date is en de upgrade starten is dan wel weer handwerk.

Daar hebben Enterprise merken tools voor die eigenlijk alleen goed werken op de eigen producten.

Zoals :

Cisco DNA-center
Aruba central
Huawei iMaster Campus.
Fortinet Fortimanager

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik gebruik https://www.observium.org/ voor Unifi, Mikrotik en HP.
De lijst van supported devices is erg lang, https://www.observium.org/supported_devices/

Deze tool geeft inzicht in status van de hardware, performance (cpu, mem, disk) en je kan er ook de bandbreedte gebruik van poorten mee in kaart brengen.
Snapt ook verschillende netwerk protocolen zoals BGP om netwerk stromen in de gaten te houden.

Je kan er ook een stuk monitoring mee doen.

Configureren van je netwerk apparatuur zal je nog steeds met de daarvoor aangewezen tools van de leverancier moeten doen.
Of je gebruik gaan maken van Ansible, OpenTofu (Terraform) om de boel te gaan automatiseren.

Voor SNMP biedt observium zelf al veel MIBS aan.

[ Voor 10% gewijzigd door djmuggs op 19-06-2024 19:40 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
djmuggs schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:32:
De lijst van supported devices is erg lang, https://www.observium.org/supported_devices/

Deze tool geeft inzicht in status van de hardware, performance (cpu, mem, disk) en je kan er ook de bandbreedte gebruik van poorten mee in kaart brengen.
Snapt ook verschillende netwerk protocolen zoals BGP om netwerk stromen in de gaten te houden.

Configureren van je netwerk apparatuur zal je nog steeds met de daarvoor aangewezen tools van de leverancier moeten doen.
Of je gebruik gaan maken van Ansible, OpenTofu (Terraform) om de boel te gaan automatiseren.

Kijk dit is interessant, ik ga hier eens mee stoeien, enorm bedankt!
mash_man02 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:26:

Firmware kun je meestal wel met SNMP uitlezen maar bepalen of die up to date is en de upgrade starten is dan wel weer handwerk.
Dat handwerk is een volgende stap, ik wil eerst overzichtelijk kunnen zien wat de fw versies zijn op verschillende hardware.
plizz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Hoeveel device moet je monitoren?
Veel. echt heel veel. Ik krijg dit in mijn schoot, en er is 0 managment geweest in het verleden op hardware. :+

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als het je echt hoog zit; alles standaardiseren naar devices welke goed te managen zijn vanuit een NMS . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:21:
Als het je echt hoog zit; alles standaardiseren naar devices welke goed te managen zijn vanuit een NMS . . .
Geloof mij als het aan mij zou liggen deed ik dat meteen. Er wordt alleen niet naar mij geluisterd op dat punt, dus moet ik roeien met de riemen die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

djmuggs schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:32:

Jammer dat observium geen mogelijkheid biedt tot het beheren (en instellingen van je apparatuur kan aanpassen) zoals TS dit wel wilt. Observium is alleen een monitoring tool om je omgeving te monitoren, maar voor echt centraal beheren zit je toch vast aan je vendor apps. helaas is er niet 1 app die alle vendoren aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
eagle00789 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Jammer dat observium geen mogelijkheid biedt tot het beheren (en instellingen van je apparatuur kan aanpassen) zoals TS dit wel wilt. Observium is alleen een monitoring tool om je omgeving te monitoren, maar voor echt centraal beheren zit je toch vast aan je vendor apps. helaas is er niet 1 app die alle vendoren aan kan.
Het gaat in eerste instantie echt om observatie, alleen daar kan ik al een enorme tijdwinst boeken namelijk.
Het centraal echt managen gaat wss gewoon niet lukken met de wirwar aan hardware die niet echt enterprise grade is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Als je een windows app zoekt die dit kan, dan kun je ook nog kijken naar prtg met een free licentie voor 100 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:42
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Kijk dit is interessant, ik ga hier eens mee stoeien, enorm bedankt!

[...]

Dat handwerk is een volgende stap, ik wil eerst overzichtelijk kunnen zien wat de fw versies zijn op verschillende hardware.

[...]

Veel. echt heel veel. Ik krijg dit in mijn schoot, en er is 0 managment geweest in het verleden op hardware. :+
Dan denk ik dat je het meer over monitoring dan management hebt. LibreNMS of Observium is een gratis startpunt voor de devices die SNMP ondersteunen.

Daar kun je lijsten met firmware uithalen, volgens mij is firmware een onderdeel van de standaard MIB.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
eagle00789 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:31:
Als je een windows app zoekt die dit kan, dan kun je ook nog kijken naar prtg met een free licentie voor 100 sensoren.
Klopt in eerste instantie denk je best veel, maar aan die honderd zit je zo het is net leuk thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Observium is makkelijker in gebruik dan nagios maar die kan ik je ook nog wel aanbevelen voor monitoring.

Nagios hebben wij op kantoor in een zeer kleine tak nog draaiend maar die zijn we aan het migreren naar onze MSP Monitoring via N-Central (non-free, zeer prijzig) waarin we momenteel meer dan 6000 devices hebben zitten met een gemiddelde van 70 sensoren per device. Dat is dus een slordige 42000 sensoren. Inmiddels zijn we hier wel zover mee dat we dit ook langzaam inzetten om backups van de meeste netwerkapparatuur (switches, firewalls, routers) te maken.

Een ander alternatief is zabbix die ik voor een klant ook nog wel eens heb ingericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
eagle00789 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:08:
Observium is makkelijker in gebruik dan nagios maar die kan ik je ook nog wel aanbevelen voor monitoring.

Nagios hebben wij op kantoor in een zeer kleine tak nog draaiend maar die zijn we aan het migreren naar onze MSP Monitoring via N-Central (non-free, zeer prijzig) waarin we momenteel meer dan 6000 devices hebben zitten met een gemiddelde van 70 sensoren per device. Dat is dus een slordige 42000 sensoren. Inmiddels zijn we hier wel zover mee dat we dit ook langzaam inzetten om backups van de meeste netwerkapparatuur (switches, firewalls, routers) te maken.

Een ander alternatief is zabbix die ik voor een klant ook nog wel eens heb ingericht
Nagios ken ik nog uit mijn tijd van toen ik in de hosting werkte, idd werkte dat toen prima.
Behalve dat ik die sound alert mis als kiespijn :o :+

Zabbix heb ik al draaien, dus daar kan ik sws alles in gooien, maar ik vind persoonlijk zabbix echt een kut product >:)

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-06-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Nagios ken ik nog uit mijn tijd van toen ik in de hosting werkte, idd werkte dat toen prima.
Behalve dat ik die sound alert mis als kiespijn :o :+

Zabbix heb ik al draaien, dus daar kan ik sws alles in gooien, maar ik vind persoonlijk zabbix echt een kut product >:)
Niet vloeken in de kerk he... Dat je de tijd en energie niet in Zabbix heb gestoken om er lekker comfortabel mee te werken betekend niet dat het een slecht product is ;)

/end Zabbix fanboy

Daarnaast zal Zabbix (tenzij je echt overboord gaat met scripting) je veelal inzage geven in je netwerk. Terwijl je initiële vraag gaat over het beheer zoals firmware updates etc. Nu heb je in een eerdere reactie al aangeven dat je eerst wil kijken naar wat je netwerk doet en daarna hierop wil gaan acteren. Dat vindt ik een goede logica en zou ik ook aanraden. Maar er is nog een stapje hiervoor, namelijk administratief alles in orde hebben.

Spoiler alert: dit pad met verschillende software stacks raad ik eerder aan in een kleine tot medium / grote bedrijfsomgeving. Maar zo te horen ben je nieuwsgierig naar hoe de grotere spelers dit soort omgevingen aan pakken.

Wat ik zou aanraden: kijk eens naar Netbox. Open source tooling met modellen voor apparaten op het netwerk. Defineer daar je hosts in zodat je netwerk een logische vorm krijgt. Vanuit daar kan je namelijk hele leuke dingen doen:En wanneer je een beetje leuke templates heb gebouwd / gebruikt van iemand anders en je los bent gegaan met wat Ansible playbooks krijg je het scenario wat jij in de TS omschreef namelijk:
  • Vanuit 1 stukje software alle data regelen voor je onderliggende systemen. Een nieuw apparaat in het netwerk plaatsen doe je met Netbox en de rest van de systemen pakken alles automatisch op.
  • Je netwerk monitoring zit op orde mits je goede templates hebt. Onthoudt: Zabbix kan alles, daarom is de learning curve ook groots. De vraag is wel of je Zabbix ook alles wil laten doen. Maar ik heb tot nu toe geen gekke vereisten van jou kant langs zien komen. Een beetje ICMP ping, resource consumption, BGP monitoring, interface statistieken, temperatuur sensoren etc. kan iedere monitoring tool wel.
  • Met een leuk playbook kan je vervolgens zelf bepalen dat bijv. een heel landschap stapgewijs wordt geupgrade, instellingen worden aangepast etc. etc.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
CrankyGamerOG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:28:
[...]

hangt er natuurlijk vanaf, maar geen slecht idee. ik ga er eens naar kijken.
Als je SNMP gaat doen, pak dan Zabbix maar.
Maar helaas geven niet alle merken hun FW versie prijs en al helemaal niet of er een update is.
Deze zou je dan met een http request van hun site moeten halen, dan een trigger als hij ongelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:24
wellicht is dit nog iets?

https://www.auvik.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

PRTG zoals eerder genoemd is een handige tool voor monitoring.

Daarnaast hebben ze bij een oud werkgever van mij ooit met LibreNMS gewerkt voor network monitoring.
https://www.librenms.org/#features

Je kan hier een demo uitproberen:
https://demo.librenms.org/login

username: demo

password: demouser

Voor zover bij mij bekend is deze tool ook nog eens kostenloos.

[ Voor 9% gewijzigd door kevlar01 op 15-07-2024 13:45 ]

Pagina: 1