Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:50
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn huidige Laptop Dell XPS 9560 4k I7 heeft een of ander issue dat de batterij snel leeg loopt ( nieuwe accu), dus nu tijd voor iets nieuws.

budget rond 2000 euro.

Eisen die ik stel zijn:

Top beeldscherm 13- 15 inch, hoofdzakelijk zal ik deze 70% van de tijd voor werk gebruiken (citrix omgeving) en ongeveer 30% voor video of foto bewerking

Thunderbolt aansluiting i.v.m. aansluiten op een monitor ultrawide 5k usb C is een must.
Wellicht nieuwe processor generatie van AMD, intel of snapdragon.

Op dit moment heb ik 4 laptops die ik interessant vindt

Macbook pro m2 (krijg je vaker via eBay 2000 euro)of wellicht 2e hands
Asus Zenbook 14X OLED UX3404VC-M9026W
Asus ROG Zephyrus G14 2024
Huawei MateBook X Pro

Bij macbook vraag ik me af of het wel een handig overstap is. Wij hebben thuis 2 ipads en 2 Iphone maar verder nooit met MAC os gewerkt.

alvast bedankt voor de input

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hottestbrain
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 13:37
Qua overstap naar mac kan ik helpen. Ik ben na 3 jaar mac (M1 cpu, want 100% stil) eindelijk weer terug op windows (Snapdragon elite x op een surface laptop).

Ik heb eveneens een iPhone en iPad en hoewel ik copy pasten tussen devices best praktisch vind is er geen haar op mijn hoofd die heeft getwijfeld toen de surface laptop 7 uit kwam. Macos is simpelweg niet zo goed in multitasken en sommige dingen draaien gewoon nog altijd niet, of minder goed, op macos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
hottestbrain schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:05:
Qua overstap naar mac kan ik helpen. Ik ben na 3 jaar mac (M1 cpu, want 100% stil) eindelijk weer terug op windows (Snapdragon elite x op een surface laptop).

Ik heb eveneens een iPhone en iPad en hoewel ik copy pasten tussen devices best praktisch vind is er geen haar op mijn hoofd die heeft getwijfeld toen de surface laptop 7 uit kwam. Macos is simpelweg niet zo goed in multitasken en sommige dingen draaien gewoon nog altijd niet, of minder goed, op macos.
Ik ben zeer benieuwd naar de performance en ervaringen met de nieuwe snapdragon surfaces.
Tot mijn verbazing is de nieuwe snapdragon cpu en laptops geen nieuws of review waardig op de frontpage.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bjornricardo33 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:08:
Mijn huidige Laptop Dell XPS 9560 4k I7 heeft een of ander issue dat de batterij snel leeg loopt ( nieuwe accu), dus nu tijd voor iets nieuws.
Heb je de accu vervangen? Zo ja, wel daarna een battery calibration cycle gedaan? Ik had namelijk het zelfde met mijn XPS 15 7590 na vervanging van de accu.
Overigens nu over op XPS 16 9640 valt uitgekleed binnen je budget maar ik vind hem fijner werken dan mijn macbook pro m2 (op de touch bar na, daar kan ik niet aan wennen).

ARM is heel leuk voor langere sessies, helemaal als je voornamelijk via citrix e.d. werkt is de rest van de hardware (op goed scherm en fijn keyboard na) van minder belang.

Zelf loop ik bij ARM toch wel tegen issues aan met compatibiliteit, bepaalde python modules zijn er nog niet (native) voor ARM en/of de performance blijft achter. Bij ARM laptops be nik ook nog nooit GPU's van nVidia (voor cuda) tegengekomen wat voor mij een must is. Qua OS ben ik sinds WSL2 weer terug op windows (voor 90% van de tijd). Doe je buiten die 30/70% niets anders met je laptop dan maakt dat allemaal niet zoveel uit, je betaald bij een MAC alleen wel een stukje meer voor de naam en premium quality.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hottestbrain
Bossie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:01:
[...]
Ik ben zeer benieuwd naar de performance en ervaringen met de nieuwe snapdragon surfaces.
Tot mijn verbazing is de nieuwe snapdragon cpu en laptops geen nieuws of review waardig op de frontpage.
Ik heb mijn review al klaar staan, maar het apparaat is niet te vinden in de pricewatch. Reviewers kregen het apparaat pas 18 juni.

TLDR:
Hardware is fantastisch, software loopt nog altijd iets achter, maar minder dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Bedankt voor jullie Tips.

Surface Laptop 7 X elite lijkt mij ook wel tof. Citrix werk omgeving word vaak gebruikt, verder vraag ik me af hoe ARM met foto en video bewerking omgaat (photoshop, Davinci).

Kun je makkelijk je SSD vervangen? want ik heb hier nog hele nieuwe 980 pro M2 2tb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hottestbrain
bjornricardo33 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:24:
Bedankt voor jullie Tips.

Surface Laptop 7 X elite lijkt mij ook wel tof. Citrix werk omgeving word vaak gebruikt, verder vraag ik me af hoe ARM met foto en video bewerking omgaat (photoshop, Davinci).

Kun je makkelijk je SSD vervangen? want ik heb hier nog hele nieuwe 980 pro M2 2tb liggen.
Foto en video bewerking op de surface laptop 7 is oprecht uitstekend. Super snel en weinig impact op de batterij want de software is gecompileerd voor ARM in geval van Photoshop (idem voor Affinity Photo). Davinci heb ik geen ervaring mee, maar aangezien snapdragon op zijn youtube kanaal een promotievideo specifiek over deze software heeft gemaakt lijkt het me dat dit beter draait dankzij de NPU in de snapdragon.

Er zijn wel softwarepakketten waarbij de installatie specifiek checkt of de CPU supported (x86-64 of AVX) is, die niet door de installer heen komen. Dat lijkt een kwestie van tijd voor ook dat opgelost is, zolang de software actief wordt onderhouden tenminste.

Voor wat betreft het vervangen van de SSD kan ik je niet helpen: er zitten vier rubberen voetjes op de schroeven geplakt en aangezien ik potentieel het apparaat wil kunnen terugsturen als er geen oplossing gevonden wordt voor een bug die ik ervaar met de trackpad (die is soms unresponsive voor een paar seconden). Ik weet dat je normaliter op Surface devices zonder al te veel moeite de SSD kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:25
Ik heb zelf de 14 inch galaxy book edge, mocht je vragen hebben, shoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Heb je deze al bekeken? Die komt er ook snel aan en dan heb je iig 32GB ook. Als ik nu een laptop zou kopen zou ik altijd wel 32GB willen als minimum.

https://www.coolblue.nl/p...pc-14q8x9-83ed001rmh.html

Die heeft een mooi OLED scherm ook.

Verder ben ik zelf nogal gecharmeerd van deze met MiniLED scherm. welliswaar wel wat boven je budget maar dan heb je er wel meteen ook een goeie videokaart inzitten wat zeker geen overbodige luxe is ook bij foto en videobewerking ( nvidia Studio )

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 9 14IRP8 (83BU006GMH). Hier zit ook al wel goeie garantie inbegrepen zodat je onsite support hebt. Is wel belangrijk als je em vooral ook zakelijk gebruikt.
Pagina: 1