Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:19
Goedenavond Tweakers,

Al een tijdje ben ik bezig met het verbouwen van een huis. Daarbij kwam ook de vloerverwarming kijken. Deze heb ik ongeveer een jaar terug laten infrezen in de dekvloer. Helaas is pas laat (afgelopen maand) de CV ketel geïnstalleerd en de vloerverwarmingsverdelers aangesloten. De CV ketel staat op 30 graden ingesteld vanwege de open vloerverwarmingverdelers. De CV ketel start met verwarmen zodra er vraag is maar slaat na enkele seconden al uit (met foutcode 1 als gevolg). Hieruit begrijp ik dat de CV ketel een te hoge druk heeft oftewel hij kan zijn vermogen/warmte niet kwijt.

Korte situatieschets:

* Begane grond 4 groepen vloerverwarming + 1e verdieping 4 groepen vloerverwarming. Geen radiatoren.
* Pomploze vloerverwarmingsverdelers
* Intergas HRE 28/24 CV ketel met automatische ontluchting + Intergas thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN1Yd4US3g670iimMB2LxWM3Nhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tdAXXNuphCPzrSzwbcEV0EG1.png?f=user_large

Wat heb ik al geprobeerd:

* Vermogen van de ketel naar het minimale gezet (geen effect)
* Overdrukvat ontlucht
* Pomp van de cv-ketel 1 dag aan laten staan via service menu in de hoop het systeem te ontluchten.
* Aanvoer staat open (flow-meters staan open) + retourventielen staan open (blauwe doppen)

Wat valt mij op:

* Ik merk dat ik iedere dag een beetje lucht via het overdrukvat eruit kan laten.
* Het best wel wat herrie maakt als de CV pomp aanspringt
* De flow-meters van de vloerverwarmingverdelers niets doen, oftewel niets aangeven. Als de ketel aanspringt gaan de rode pinnetjes naar boven toe (minder flow), heel erg raar.
* Ik de bovenste vloerverwarmingverdeler dicht draai en de onderstande alleen één groep open heb staan, de ketel aanspringt, hoor ik veel bubbels en zie ik de flow-meter naar onder bewegen (meer flow). Dat lijkt goed te gaan, maar dat duurt maar paar seconden. Daarna is het weer 0 op de flow meter. Andere groepen open of dicht draaien maakt dan niets uit, er gebeurt niets. Zie dit filmpje wat ik opgenomen heb:

* De buizen van de aanvoer zijn bruinachtig (roest?). Bij het open maken van een kraan aan de vloerverwarmingsverdeler kwam ook bruine smurrie eruit.

Onderstaande nog wat foto's:

CV ketel (let niet op de loshangede draden, dit is tijdelijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IH5l2Ee-Ar1yPDSm_EsP8Qo_Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpfxGdv11PMG9lO0hhZUAmg3.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerverwarmingsverdeler 1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1GLF5-5jMvoqeRRfw8hWFdvW3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esh6RPZm9HK28U1NUZt981p0.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerverwarmingsbuizen worden hier gesplitst naar de 1e verdieping met iets mindere dikkere lieding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvO1ehZBuiu5HD93lSAYkSmfMWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50QhtdBnbROssM5ChHc2r32F.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerverwarmingverdeler begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDKVjMBqnbvWpTeS0ZEaup0flpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Aj98iNaTPSMYZ4zjFnXnKcG.jpg?f=fotoalbum_large

Doe ik ergens iets verkeerd? Mis ik ergens iets?

No one is listening until you fart

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33

Onbekend

...

Zit er niet gewoon nog te veel lucht in jouw systeem?
Doordat de pomp aan gaat, komt er weer lucht(bellen) naar boven waardoor de pomp niet goed meer werkt.

Probeer per groep eens als het lucht eruit te persen door alle andere groepen dicht te zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
Begin eens met elke groep doorblazen van de waterkraan naar de WC met tijdelijke slangen. op de plek waar nu de ontluchting zitten (links op de header).
Alle blauwe knoppen dicht. Daarna 1 openen totdat er geen lucht en roest meer is en dan de volgende.
Controleer of de flowmeter doet wat je verwacht,
Klopt dat allemaal, dan ketel laten pompen en kijken of er flow is.
Geen flow kan betekenen aan- en afvoer omgedraaid (lijkt niet op de fotos).

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 18-06-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hytsky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:20
De ketel is het hoogste punt, waarschijnlijk heb je luchtophoping in de ketel en werkt de automatische ontluchting niet. Zou de ketel handmatig ontluchten en dan kijken of het probleem weg is.

Je hebt exact dit probleem:

https://www.youtube.com/w...ohnVissercv-optimalisatie

Hierna kun je nog per verdeler en groep gaan spoelen, wel hierna de ketel weer ontluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 18:50
Absoluut lucht insluiting eerst maar eens beginnen met de groepen 1 voor 1 door te spoelen tot dat er geen bellen meer uit komen( zoals omschreven door Dapdodo) en kijk of er een automatische onluchter op je cv ketel zit. De aanhouder wint. Kan heel hardnekkig zijn, heb geduld en werk secuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Dank allen voor de reacties. Ik ga het uitproberen en laat wat weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
@Dapdodo @Hytsky @Onbekend @Pietjebel10

Ik heb iedere groep doorgespoeld en er kwam behoorlijk wat lucht (en roest) uit. Dat had ik niet verwacht. Nu loopt de pomp van de CV al een tijdje en de flow-meters laten prima de flow zien. Ik hoor inmiddels geen lucht meer, dat is ook goed. Dat probleem is dus opgelost. Nu stookt de ketel echter niet en gaat zowat direct in foutcode 5, maar daar zal ik denk ik even een CV ketel monteur voor moeten vragen.

In ieder geval thanks voor jullie input. Ik ben weer een stukje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 18:50
Felix! schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:07:
@Dapdodo @Hytsky @Onbekend @Pietjebel10

Ik heb iedere groep doorgespoeld en er kwam behoorlijk wat lucht (en roest) uit. Dat had ik niet verwacht. Nu loopt de pomp van de CV al een tijdje en de flow-meters laten prima de flow zien. Ik hoor inmiddels geen lucht meer, dat is ook goed. Dat probleem is dus opgelost. Nu stookt de ketel echter niet en gaat zowat direct in foutcode 5, maar daar zal ik denk ik even een CV ketel monteur voor moeten vragen.

In ieder geval thanks voor jullie input. Ik ben weer een stukje verder.
Storingscode 5 geeft aan dat er een slecht vlamsignaal is gedetecteerd.
Beter om toch even een monteur te vragen voor een service beurt.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaank88
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-08-2024
Beste allemaal,
Ik ben bezig met het installeren van een hybride warmtepomp. Ik zat daarom vanmorgen ook even te kijken naar de verdeler van de vloerverwarming. Dit is nu een HT verdeler. Ik ben nog een beetje aan het dubben of ik hier iets mee moet. Maar daar gaat mijn vraag nu niet over. Het viel mij op dat in de slangen van de vloerverwarming een beetje bruin spul zit. Iemand een idee wat dit is of dit kwaad kan ? Gelijk ook even bij het vuilfilter bij de cv gekeken. Kwam één heel kopje met gistzwart water uit. Gelukkig daarna schoon. Moet ik mij zorgen maken ?

IkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zrcFXiqBAvczZ130wU6GM2lQVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQjAscngPbhr1oy975zx7os4.jpg?f=user_large
Pagina: 1