Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Beste,

Ik zit al een beste tijd te zoeken maar krijg het op een of andere manier niet voor elkaar... Kan ook eigenlijk maar weinig vinden als ik er op zoek.

Ik krijg HDR niet enabled op mijn monitor...

Windows zegt, Not supported, in de display settings.
In destiny 2 dacht ik het 1x ingeschakeld te hebben (scherm gaf melding HDR rechtsboven in).
Cyberpunk 2077 heeft de optie uitgegrijst.

Ik heb verschillende modussen geprobeert die het scherm biedt. Drivers zijn up to date, windows is up to date, monitor firmware is up to date. Ook heb ik een nieuwe HDMI kabel gestoken, een 48gbs kabel maar mocht helaas ook niet baten.

EDIT: Op mijn PS5 werkt HDR ook gewoon, hier zie ook ook een HDR melding van het scherm in beeld komen rechtsboven in.

Heeft er iemand nog tips/tricks om dit wel werkend te krijgen?

Ik hoor het graag! B.v.d.

[ Voor 7% gewijzigd door mfneed op 19-06-2024 08:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 16:30
Welke versie van Windows heb je?
Als ik het zo lees lijkt het dat je in Windows geen toggle hebt om hdr aan te zetten, klopt dat?
Heb je ook in het osd van de monitor gekeken of daar een energie-instelling aan staat. Zo ja, schakel die eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
Welke videokaart gebruik je?

HDR is een combinatie van OS, videokaart en monitor.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:04

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Welk OS gebruik je? Voor HDR raad ik tenminste Win11 aan omdat de calibratie daar een stuk beter is geregeld.
2. Welke videokaart en driver versie gebruik je?
3. Hoe is je monitor aangesloten? Gebruik tenminste DP1.4 of HDMI2.1, probeer het ook eens zonder adaptive sync. Let op dat HDR niet ondersteund is als je scherm gemirrord is; extend desktop wel indien je multi-monitor draait. Ook als je scherm onderdeel is van een of ander GPU-driver mosaic ding werkt het niet.
4. Zorg dat HDR in je OS eerst aan staat voordat je met GPU "extra's" gaat spelen; ga zeker niet voordat je HDR aanzet dingen als 10-bit proberen te forceren.

[ Voor 18% gewijzigd door Umbrah op 19-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Excuus, vergeten te vermelden!

Het gaat om een installatie van de laatste Windows 11 versie. En de gpu is een sapphire nitro + 7900xtx, in de amd adrinaline instellingen wel op 12 bpc gezet. Driver versie heb ik zo niet op het puntje van mijn tong liggen, maar het is de laatste versie, niet beta.

Dus inderdaad, ik maak gebruik van HDMI 2.1, scherm en gpu hebben deze. 95% van de tijd heb ik 2 schermen draaien die extend ingesteld zijn, soms naar mirror ivm remote acties…

Ik kan dus de toggle niet in/uit schakelen in Windows… daar staat “not supported”.

De instellingen ook bekeken van het scherm, verschillende modussen getest maar zie nergens HDR aan gaan, ook de energie instellingen staan op niet besparen:)

Ik zit in overweging Windows een verse installatie te gaan geven omwille van dit probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door mfneed op 19-06-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Wat gebruik je als 2e monitor? Als die monitor niet HDR is en ingeschakeld dan zal je HDR niet in kunnen schakelen...

Wat ik nu niet kan verifiëren is dat het zelfs zo kan zijn dat alleen detectie van die monitor genoeg kan zijn om het te voorkomen, dus dan hoeft die monitor niet eens beeld te geven... niet helemaal zeker van, maar iets om rekening mee te houden ;)

[ Voor 59% gewijzigd door MicGlou op 19-06-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Dus HDR alleen mogelijk wanneer elke scherm dit ondersteund?

Het gaat om een simpele 1440p iiyama scherm, dus als bovenstaande het geval is dan zal dit het probleem waarschijnlijk zijn. Dan moet ik dit straks even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
mfneed schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:
Dus HDR alleen mogelijk wanneer elke scherm dit ondersteund?

Het gaat om een simpele 1440p iiyama scherm, dus als bovenstaande het geval is dan zal dit het probleem waarschijnlijk zijn. Dan moet ik dit straks even testen.
Dat is waar mijn vermoeden sterk ligt, eventueel is er iets in de instellingen van je videokaart te doen per monitor, maar wat ik er zover van begrijp is dat allemaal erg lastig bij gebruik van meerdere monitoren die niet hetzelfde ondersteunen, Windows blijft wat dat betreft erg lastig mbt HDR.

Trek die 2e niet-HDR monitor los en ik durf met grote zekerheid te zeggen dat HDR ingeschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Dat ga ik vanavond dan maar eens testen! Thanks:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:26
Ik heb deze monitor zelf ook sindskort. Een tijdje had ik ook de mogelijkheid niet om HDR aan te zetten, ik heb toen het een en het ander in de Nvidia driver instellingen aangepast op de monitor, o.a de verversingssnelheid, het beeldformaat etc. En toen gaf windows ineens wel aan dat de monitor HDR ondersteund..

Bij je AMD instellingen moet je zeker ervan zijn dat de display instellingen goed staan.
Controleer vervolgens bij System -> Display -> Advanced Display in Windows of daar nu ook 2560x1440, 164.96hz staat (of net welke frequentie je gebruikt).
Als daar Color Space HDR staat, dan kun je nu HDR aanzetten
Anders moet je nog even verder rondneuzen in de AMD instellingen, want bij mij werkte het na de kleine scherm aanpassing in Nvidia

[ Voor 16% gewijzigd door Jensw19 op 19-06-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
MicGlou schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is waar mijn vermoeden sterk ligt, eventueel is er iets in de instellingen van je videokaart te doen per monitor, maar wat ik er zover van begrijp is dat allemaal erg lastig bij gebruik van meerdere monitoren die niet hetzelfde ondersteunen, Windows blijft wat dat betreft erg lastig mbt HDR.

Trek die 2e niet-HDR monitor los en ik durf met grote zekerheid te zeggen dat HDR ingeschakeld kan worden.
Zou niks moeten uitmaken, ik heb een 2018 monitor die 1080P is, zonder HDR, en windows laat mij na wat Nvidia aanpassingen beide op HDR zetten (ook al is het dus natuurlijk zo dat alleen de LG UltraGear dit daadwerkelijk gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
Jensw19 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:47:
Ik heb deze monitor zelf ook sindskort. Een tijdje had ik ook de mogelijkheid niet om HDR aan te zetten, ik heb toen het een en het ander in de Nvidia driver instellingen aangepast op de monitor, o.a de verversingssnelheid, het beeldformaat etc. En toen gaf windows ineens wel aan dat de monitor HDR ondersteund..
Ga naar Nvidia Control Panel (als je dit hebt geinstalleerd)
Zet bij de LG Ultragear in Change Resolution de resolutie op 2560x1440 (native) met 165Hz als dat nog niet goed staat
Controleer vervolgens bij System -> Display -> Advanced Display in Windows of daar nu ook 2560x1440, 164.96hz staat.
Als daar Color Space HDR staat, dan kun je nu HDR aanzetten
Anders moet je nog even verder rondneuzen in de nvidia instellingen, want bij mij werkte het na de aanpassing in Nvidia
Ehmm...
@mfneed heeft een AMD sapphire nitro + 7900xtx, geen Nvidia

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb (andere monitoren, een aan een LG G2, andere aan een Odyssey G8 OLED) redelijk wat HDR ervaring, zowel nVidia als AMD.

Multi monitor is geen probleem, maar houd er wel rekening mee dat zaken als screenshots best wel een gek beeld geven zelfs al is je HDR monitor de primaire monitor. Alleen bij mirror gaat het fout.

Bij zowel AMD als nVidia moet je eigenlijk niet de fabrikant-specifieke control panel zaken laten zien: laat het OS in control; en ga dus niet in je Radeon omgeving zaken als 12bpp instellen; zeker in HDR land wil je het OS in de lead laten, en niet de extra smaakjes in (vooral nVidia is hier erg in) control panel managen: de desktop en resolutie hoort daar niet gemanaged te worden!

Wat ik wel kan aanraden, en dat is een "helaas"-je van HDMI, is om toch eens DisplayPort te proberen -- HDMI "2.1" is niet altijd exact dat; en niet elke kabel haalt de volle 48gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
GarBaGe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Ehmm...
@mfneed heeft een AMD sapphire nitro + 7900xtx, geen Nvidia
AMD heeft toch ook wel zulke video instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Jensw19 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:57:
[...]

AMD heeft toch ook wel zulke video instellingen?
Uiteraard... maar HDR en Windows is rampzalig. Zoals je kan lezen zijn er mensen die het werkend krijgen, ik ken het vooral van alleen maar gezeik... het wil niet, of het werkt de ene keer wel en de andere keer weer niet. Of er klopt geen reet van en 1 van de 2 monitoren gaat kuren krijgen met de weergave... het is altijd wat. En het is ook afhankelijk van de aangesloten monitoren... ik kreeg het thuis niet goed voor elkaar met een tweede non-HDR monitor, wat ik ook probeerde, trok ik die monitor los ging het prima.

Wat betreft de tip om DP te gebruiken, dat is een goede... DP en HDR gaat doorgaans beter dan HDMI en HDR omdat het wat betreft de specificaties mbt poorten en kabels 1 grote chaos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
MicGlou schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:03:
[...]

Uiteraard... maar HDR en Windows is rampzalig. Zoals je kan lezen zijn er mensen die het werkend krijgen, ik ken het vooral van alleen maar gezeik... het wil niet, of het werkt de ene keer wel en de andere keer weer niet. Of er klopt geen reet van en 1 van de 2 monitoren gaat kuren krijgen met de weergave... het is altijd wat. En het is ook afhankelijk van de aangesloten monitoren... ik kreeg het thuis niet goed voor elkaar met een tweede non-HDR monitor, wat ik ook probeerde, trok ik die monitor los ging het prima.

Wat betreft de tip om DP te gebruiken, dat is een goede... DP en HDR gaat doorgaans beter dan HDMI en HDR omdat het wat betreft de specificaties mbt poorten en kabels 1 grote chaos is.
Zou indd kunnen, ik heb de bijgeleverde DisplayPort kabel gebruikt, zou hoe dan ook wel even nakijken of je driver instellingen in zowel windows als het eventuele stuurprogramma goed staan.
Wel apart, windows met HDR laat alleen HDR op mijn HDR-ondersteunende monitor zien, de andere doet niet mee, omdat Windows daar aangeeft dat die het niet ondersteund. Hoe goed het is voor mijn grafische kaart is nog wel even afwachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfneed
Daar zijn we weer,

Lijkt er op dat we het gefixed hebben... ik heb de AMD drivers een factory reset gegeven (in adrinaline), na een herstart gaf windows de optie om HDR in te schakelen!

Nu maar eens even wat testen en checken.

Thanks allemaal!
Pagina: 1