Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 19:03
Kan iemand mij misschien in de juiste richting wijzen aangezien ik geen idee hebt waar ik moet zoeken.

Ik heb een nieuwe android mobiel en heb de foto's zojuist bekeken op mijn huidige oude mobiel. Deels van de ftoos zijn afkomstig van een nog oudere mobile en daar zit mijn uitdaging.

Als ik naar de metadata kijk van de oude fotos zie ik dat de aanmaak datum recente is dan de datum laatst gewijzigd. Dus aangemaakt op 18/02/2018 laatst gewijzigd 15/01/2015. Blijkbaar bij het overzetten van de fotos toen heeft Android op 1 of andere manier aanmaak datum van het bestand als datum laatst gewijzigd gezien en datum van omzetten als aanmaakdatum gezien.

Mijn vragen zijn:

1. Is het mogelijk om automatisch het metadata aan te passen zodat de date op de juiste plek komt?

2. Hoe vermijd ik dit probleem in het toekomst en bij het kopiëren / verplaatsen van de foto's naar mijn NAS?

(Wat mij betreft ben ik tevreden indien ik batch opdracht kan geven om laatst gewijzigd naar datum aangemaakt te kopieën bij voorkeur via mijn windows laptop)

Alle tips, ook eventuele verwijzing naar info op het net, wordt op prijs gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Nedish op 18-06-2024 22:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:41
Ik kan je wel vertellen wat er gebeurt bij het kopieren van foto's, dan wordt namelijk de aanmaak datum/tijd van het nieuwe kopie bestand gebruikt. Dus de fysieke datum waarop het bestand is gemaakt is anders doordat je een kopie maakt naar je NAS. Er zijn wel tooltjes in de markt om dat aan te kunnen passen, denk zelf aan Total Commander, al is het jaren terug dat ik voor het laatst daarmee iets gedaan heb.

Doe je echter een cloud synchronisatie met bijvoorbeeld Google Photos, Microsoft Onedrive, etc., dan worden de bestanden ongewijzigd gesynchroniseerd en blijft datum/tijd aanmaak bestand ongewijzigd.
Dus voor de toekomst zou je kunnen kijen of er ook een synchronisatie oplossing is richting je NAS in plaats van te kopieren. En dan kun je ook weer terug synchroniseren van je NAS naar een nieuwe telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 16:11
Is er eventueel wel juiste EXIF metadata beschikbaar, grote kans dat daar wel de originele datum staat?
De creatie datum zal eigenlijk altijd wijzingen bij kopieren, want dat is metadata van het bestand zelf en niet van de foto.

Zie dit voorbeeld:
https://jimpl.com/results...RXb86vtTS1M3s?target=exif

De 'image date' metadata is netjes als verwacht: May 19, 2024 10:45
Maar het bestand metadata is de datum wanneer het bestand is opgeslagen (Net gedownload): `FileModifyDate 2024-06-19 07:36:25 +0000`

Tevens kan je die tool zelf ook gebruiken via: https://jimpl.com/, maar ook op Windows is de EXIF deels beschikbaar: Properties-> Details -> 'Origin -> Date taken'

[ Voor 13% gewijzigd door Christoxz op 19-06-2024 09:43 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

"aanmaakdatum" "datum gewijzigd" en "genomen op" zijn drie verschillende metadata.

"Genomen op" veranderd niet bij kopieeren, maar niet elk toestel vult die metadata in bij het maken van een foto.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 19:03
Dank voor uw suggesties. Ik ga daarmee aan de slag.