reken/modeleer Desktop bouwen tot CAD/CAM workstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottow98
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Mijn vraag:

Ik heb een extra pc over die gebrukt werd op het werk, deze pc wil ik gaan upgraden zodat deze pc renderingen en/of complexe berekeningen kan gaan uitvoeren die lang duren. De vraag is nu dan ook doe ik er goed aan om deze pc te gaan upgraden op hardware gebied of kan ik beter vanaf 0 beginnen? Ik ben werkzaam in de scheepsbouw als scheepsbouwkundig ingenieur en heb vaak te maken met grote 3d modellen, op de toekomst gericht wil ik deze computer ook gaan gebruiken voor CFD berekeningen en/of flinke renderingen, daarnaast wil ik hier soepel CAD en CAM software op kunnen laten draaien (assemblies van 1500 parts of groter, voornamelijk jachten)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Software:
- Autocad
- SOLIDWORKS
- Shipcosntructor
- NX Siemens
-MAxsurf
- Rhino
- etc

Qua hardware (aanwezig in de oude desktop)

Operating System
Windows 10 Home 64-bit

CPU
Intel Core i3 2130 @ 3.40GHz 44 °C
Sandy Bridge 32nm Technology

RAM
4,00GB Single-Channel DDR3 (9-9-9-24)

Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. H61M-S1 (Intel Core i3-2130 CPU @ 3.40GHz) 40 °C

Graphics
DELL P2217H (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics (Gigabyte)

Storage
111GB KINGSTON SA400S37120G ATA Device (SATA-2 (SSD)) 28 °C

Optical Drives
ATAPI iHAS124 D ATA Device

Audio
Realtek High Definition Audio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb meerdere tutorials gekeken en via alternate al een systeem samengesteld (+- 1300 euro) aan de hand van vele gidsen en blogs. Echter merk ik toch dat ik er niet helemaal uit komt waar ik nou precies op moet letten voor een specifiek systeem beoeldt voor renderen, complexe berekeningen en analyses en soepel draaien voor CAD en CAM Software), ik kom veel tegenstrijdige dingen tegen vandaar vroeg ik mij af of iemand mij uit de brand zou kunnen helpen emt een dergelijk systeem samen te stellen op basis van of de oude desktop met bovenstaande hardware of een compleet nieuwe pc (niet de voorkeur). Om enig idee te geven qua rekenkracht op meerdere bedrijven die in het ontwerp en optimalisatie van jachten zitten hebben ze "reken" pc's staan die soms enkele dagen staan te draaien om CFD berekeningen en/ of compratiments berekeningen t.b.v. lekstabiliteit door te rekenen. Hopelijk is iemand zo vrij om mij hier mee op weg te kunnen helpen dat zou erg gewaardeerd worden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald98
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 22:08
Mijn advies zou zijn om vanaf 0 te beginnen, de hardware is zo verouderd dat zo goed als alles vervangen zou moeten worden.

Zelf heb ik niet veel ervaring met de schaal waarin jij de programma's gaat gebruiken. Ook het verschilt nog per software of het rekenwerk via je CPU of met GPU gaat. aangezien je voor profesioneel gebruik gaat is het verstandig om hardware te kiezen wat de software standaart ondersteund zodat je niet veel tijd kwijt bent om het werkend te krijgen.

ik zal zelf neigen naar een (als de software dit ondersteund) AMD 7900x3d met 64GB of zelf 128GB aan ram. voor GPU is het heel erg afhankelijk wat de software ondersteund (GTX 4080 of een quatro). ondersteund de software geen GPU berekeningen dan heeft het geen nut om een dure GPU er in te zetten en zou ik voor een goedkoperen gaan als je CPU geen internet video heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
of iemand mij uit de brand zou kunnen helpen emt een dergelijk systeem samen te stellen op basis van of de oude desktop met bovenstaande hardware of een compleet nieuwe pc (niet de voorkeur).
Wat zou je precies willen hergebruiken uit je oude systeem?
Op het eerste gezicht zou ik zeggen neem de SSD, kast en optische drive mee. De rest is simpelweg te oud om nog iets mee te kunnen.

Voor CAD/CAM pakketten heb je vrijwel alleen singlecore performance nodig. Dus dan is een simpele R5 of i5 prima.

Wil je gaan renderen, dan kun je weer beter wel een hoop cores aanschaffen. Als je CFD gaat doen is het belangrijk om te weten met welk pakket. Of je een dikke GPU moet kopen valt of staat met de implementatie van dat programma. Zonder die context is er geen advies te geven.

@Metalfreak is zo, maar hij hoeft niet per se weggegooid te worden. Kan gewoon aangesloten worden en gebruikt worden. Ik zou hem niet als C-schijf gebruiken nee. Een 1TB SSD'tje is niet meer zo duur tegenwoordig.

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 25-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:00

Metalfreak

Hoije woh!

youridv1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Wat zou je precies willen hergebruiken uit je oude systeem?
Op het eerste gezicht zou ik zeggen neem de SSD, kast en optische drive mee. De rest is simpelweg te oud om nog iets mee te kunnen.

Voor CAD/CAM pakketten heb je vrijwel alleen singlecore performance nodig. Dus dan is een simpele R5 of i5 prima.
Maar die SSD is al te klein voor al die pakketten bij elkaar, dus of je daar nu zoveel aan hebt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?