Higole Mini PC voeden met power bank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
https://goleminipc.com/pr...me?variant=45594960953624

Ik heb deze mini PC gekocht de versie met J4125 cpu en 8gb werkgeheugen en win 11 pro voorgeinstalleerd.
Nu hoopte ik dat ik het als een mobiele PC in mijn rugzak kon laten draaien met stroom van een powerbank zonder een scherm er aan. En dan zelf nog ubuntu server er bij installeren in dual boot.
Het is namelijk maar als SRT server bedoeld om onderweg, tijdens reizen of kamperen, een videostream via SRT protocol naar een PC met OBS te kunnen sturen die het dan weer doorstuurd naar een live streaming platform.

Nu zegt de fabrikant dat de mini PC alleen werkt met de bijgeleverde stroom adapter die een output van 12v en 2a levert over een USB-C connector. Dit hoop ik met een powerbank te gaan doen.

Dus heb ik het toch geprobeerd maar sowieso geen van mijn eigen stroom adapters werken hiermee en ook niet de powerbanks die ik heb liggen.
Nu ben ik wanhopig naar powerbanks gaan zoeken op europese sites maar nog geen enkele kunnen vinden die mogelijk kan werken. Ik weet eigenlijk ook niet precies waar ik naar moet zoeken.
Ik heb wel een paar powerbanks met DC output gevonden op de amerikaanse amazon die 12v 2a zou leveren maar het is duur om dit op een gok over te laten vliegen.

Dan wil ik dus wel eerst zeker weten wat ik precies nodig heb want zelf heb ik niet zo veel verstand van voltages en amperages en alle nieuwe technieken zoals QuickCharge enzo.

Is er een slimme iemand hier die mij de goede richting in kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MPHIVHHocnhv_n6B4GwvbLPBIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C5IYEuVbhY6geH3sNJfXZM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsFDMnRYXqa7y6mrsPACSX7FagI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2In5PaZCYHPD1VX6oYrxQSqL.jpg?f=fotoalbum_large

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook een afbeelding of specificaties van de Powerbank die je gebruikt (hebt)? Ik durf bijna wel te stellen dat die een spanning van 5V leveren, wat bij lange na geen 12V is. Daarbij komt nog de te leveren stroom best wel hoog is, meer dan de USB standaard kan leveren. De USB standaard levert 500mA of 1A, dus geen 2A. Ook daar schiet de voeding van de powerbank dan in tekort.

Kortom: je zult naar een oplossing met een accu moeten, of in ieder geval iets wat 12V, 2A kan leveren voor enige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

12v kan met een Power Delivery powerbank + printje welke de onderhandelingen doet om de powerbank 12v te doen geven.
Andere optie, dat zijn powerbanks die al 12V geven via een aparte uitgang, zoals die van Voltaic of Powergorilla (komen volgens mij uit dezelfde fabriek).

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 18-06-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom een powerbank en niet gewoon een 12v accu?
Een 10Ah powerbank is maar op 5v (en mogelijk zelfs op 4v) dus geconverteerd naar 12v hou je 3Ah over.

Een powerbank met een USB-C fast charge poort kan middels een extra printje 12v leveren maar verwacht niet veel capacitet.

Ik zou gewoon een 3 cellen Li-Ion pakket of LiPo nemen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ik heb ook deze stroom adapter nog van mijn OnePlus 9 telefoon waar op staat PDO 12v/3a maar hier start de mini PC ook niet mee op. Hoezo niet?

Het is voor mij verder ook belangerijk dat het draagbaar en zo licht mogelijk blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obk2ahkW2ViwRjZNMMZDbQDYFN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMXDV3VpbLGiQcyPi57nWf6L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SpitfireNL op 18-06-2024 20:16 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
12V only adapter aan een USB-C kabel.. Oei oei oei. Zou ik gelijk rood labelen...

Maar heb je hem getest met andere USB-PD adapters? Anders klinkt het, zeker ook gezien de adapter, dat hij zich niet aan de USB-PD / USB-C standaard houdt en dus niets qua onderhandeling doet. Dan zou je een module kunne pakken die al de USB-PD onderhandelingen voor je doet en daar weer een (rood gelabelde...) USB-C aan zetten voor de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ja zoiets vermoed ik inderdaad dat mijn mini PC niet PDO kan onderhandelen en dus een vaste spanning en stroom verwacht van 12v/2a

Maar ik bestudeer nog even de powerbank van powergorilla. Dit lijkt mij een beter oplossing al is het nog wel aan de iets te zware kant. Ik ben eigenlijk al tevreden met max 15000mah zo ongeveer.

[ Voor 45% gewijzigd door SpitfireNL op 18-06-2024 20:19 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klinkt inderdaad heel hard alsof de voeding simpelweg 12V uitstuurt zonder zich te houden aan afgesproken standaarden. Dat betekent ook het mogelijk is om een USB apparaat aan te sluiten op deze adapter en deze stuk te maken met een te hoge spanning. Niet elk apparaat dat via USB-C opgeladen kan worden ondersteunt immers 12V.

In ieder geval lijkt me de suggestie van @_ferry_ wel een goede. Er bestaan printjes die de onderhandeling doen over welke spanning gebruikt gaat worden en dan kan je op die manier 12V vragen voor een apparaat dat die onderhandeling zelf niet kan doen.

En die originele adapter zou ik maar heel goed labelen dat je die niet per ongeluk gaat gebruiken om een eenvoudig apparaat op te laden dat enkel 5V verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Goed punt :+ .. ik markeer het meteen.

https://www.conrad.nl/nl/...7.html#productDescription
Deze is iets kleiner en lichter. Kan werken?

En hoe/waar vind ik die printjes/modules die de spanning kunnen onderhandelen voor mij?

Edit: is zie nu dat er al een groene label aan zit waarop staat het niet op andere devices te mogen gebruiken.

Ik ga eerst eens aangezien de lage prijs deze eens proberen: https://www.conrad.nl/nl/...g-3-5-mm-wit-2866156.html

En dankjewel iedereen voor het helpen en zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door SpitfireNL op 18-06-2024 20:44 ]

- Mijn PC -

Pagina: 1