jeroenchi schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:30:
Hoi mensen,
Interessant om dit topic tegen te komen! Ik ben sinds ruim een jaar eigenaar van een huis waar echt alles opnieuw moest worden aangelegd. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt door overal (parallel) een DC-netwerk aan te leggen. Dat betekent dus dat er naast elk stopcontact een aansluiting is waar een 12V-aansluiting en USB-poorten in komen. Ook de lichtpunten in de plafonds heb ik voorzien van DC-bedrading.
Ik heb gekozen voor 12 volt omdat daar dankzij campers en boten veel gangbaar materiaal voor is. Reguliere peertjes (E27,E14) zijn verkrijgbaar voor 12 volt, het is eenvoudig omvormen naar USB en veel apparaten zijn verkrijgbaar op 12 volt. Bovendien kan ik nu een of meerdere zonnepanelen rechtstreeks (met alleen een laadregelaar) aansluiten op een 12v-accu (of ook meerdere) en heb dus geen gedoe met omvormers. Het idee is om het hele 12v-deel van mijn huis uiteindelijk off-grid te maken (inclusief winter(?)) en gaandeweg meer apparaten te vervangen door 12v-varianten of apparaten om te bouwen. Dit uiteraard te beginnen met alles dat toch al op 12v loopt met een externe adapter, zoals bijvoorbeeld mijn modem.
Tot nog toe ben ik nog lang niet klaar met de renovatie, en heb ik vooruitlopend op deze plannen alleen de bedrading aangelegd (4mm, bij langere afstanden 6mm; behoorlijk aantal ‘groepen’). Hoewel ik al wel wat 12V-materiaal heb verzameld, kan ik dus nog switchen, bijvoorbeeld naar 24 volt. Dat heeft uiteraard als voordeel dat mijn bedrading minder dik hoeft te zijn/ik zwaarder kan belasten, maar als ik zie hoe zuinig de gebruikers tegenwoordig zijn zou het met 12 ook moeten lukken.
Ben benieuwd of anderen ook met dit bijltje hebben gehakt. De discussie of een DC-net wenselijk is of niet volg ik ook met interesse, maar het moge duidelijk zijn dat ik die keus al heb gemaakt🤓
Ik hoor graag van experts en lotgenoten en deel mijn ervaringen tzt ook graag!
zoals de meeste mensen hier ook al zeggen, in een gewoon huis is het allemaal lastig.
gewone huizen zijn relatief best groot, en kabel lengtes spelen mee en vermogens ook.
ook de best wel verwende manier om met energie om te gaan maakt het in een gewoon huis lastig.
(groot probleem is de gedachten gang van mensen, we zijn verwend en snappen niet meer dat we dat zijn.)
maar we hebben ook nog ongewone huizen.
samen met een vriend heb ik zijn huis het systeem aan gelegd.
hij heeft 3x25A gewone aansluiting, hier draait een wasmachine op en een elektrische oventje.
1200kWh per jaar. (en zijn schuur zit er op, draaibank en nog wat meer apparatuur, wat weet ik ook niet 100%, dat wisselt.)
op dak liggen 4 zonnepanelen van 12V(17V) en binnen 2x een 12V accu.
(en ja ook hier is gewoon een omvormer nodig, en het liefst 1 met een mpp.)
hier hangt de 12v verlichting op, een laptop, stereo (denk aan een auto variant).
het huis is bij elkaar maar iets van 30m3. (inc alles)
met een vrij centrale plek voor de accu's is de kabel lengte niet zo snel een probleem.
(of te wel als hij achter zijn laptop zit dan ruisten zijn voeten op de accu's)
badkamer tapwater is butagas (geluld met LPG is eigenlijk grofweg het zelfde, het is even afstellen en dan werkt het ook op LPG.) dus ook daar weinig energie nodig.
dus ja als je weinig energie gebruikt, en is de ruimte niet te groot, dan is een DC net best mogenlijk.
maar begrijp ook dat het voor 99,9% van de mensen het eigenlijk niet te doen is.
verder een hout kachel voor verwarming.
het is spartaans, maar ook wel lux zonder kosten te leven.
ik zit zelf ook wel eens te dromen, om een DC net aan te leggen in huis.
maar denk dan wel anders, is meer in de trap kast een accu van +/-2,5kWh.
zodat ik de server, switch, router, modem, en wat klein extra spul van wat stroom kan voorzien.
(ook meteen een beetje UPS er heb staan)
dit zit allemaal een meter of 2 bij elkaar en dan is het wel te doen.
dus denk klein, dan kan er wel wat, echt groot dan komen er problemen en word het lastig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)