Somfy Connectivity kit (rolluiken)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 22:37
Hoi,

zonder enige slimme of home automation voorzieningen in onze woning,
wil ik een simpele oplossing om reeds geinstalleerde rts rolluiken te kunnen bedienen via onze smartphone.

Ik kwam de Connectivity kit tegen van Somfy (Somfy is ook het merk van onze rolluik afstandsbediening).
Dit lijkt me een oplossing die ik zo kan wegzetten in huis.
Helaas lees ik best wat negatieve reacties van mensen over het gebruik van de app.

Verder staat er in de handleiding dat je je moet aanmelden om de app uberhaupt te kunnen gebruiken.
Is dit inderdaad verplicht of is registratie te omzeilen?

Hoor graag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze app/kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:03
EverLast2002 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:05:
Hoor graag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze app/kit.
Ik heb 'm gekocht om mijn mix van Velux dakramen, Somfy RTS screens en Somfy IO rolluiken aan te sturen. Tot op heden is het een nachtmerrieklus om verschillende redenen:
  • Je MOET een afstandsbediening hebben die werkt voor je rolluik, anders kun je niet koppelen
  • Als je te snel achter elkaar werkt koppelen de afstandsbedieningen zich aan elkaar |:( Zo eindigde ik met allemaal conflicten waarbij de afstandsbediening van screen 1 ineens ook een rolluik ging bedienen. Dan moet je de motor gaan resetten want ontkoppelen lukt niet zonder de stroom eraf te gaan halen per rolluik :(
  • Voor maximale pech koppel je (per ongeluk dus) een Velux afstandsbediening aan een Somfy motor. Dat lijkt te werken maar omdat de implementatie van het IO protocol per fabrikant verschilt (zie hier voor meer info) krijg je allemaal rare fouten en werkt het dus... toch niet. De connectivity kit snapt zowel Velux als Somfy maar dan moet je geen Velux afstandsbediening gebruiken als je een Somfy rolluik wil toevoegen
  • Inmiddels heb ik mijn Velux ramen allemaal in 1 afstandsbediening type 2 (bi-directioneel) en die kun je dan in 1 keer doorzetten naar de connectivity kit
  • De connectivity kit ondersteunt 20 producten. Voor RTS telt een groep als 1 product en voor IO telt ieder rolluik afzonderlijk
  • Met 23 rolluiken kom ik precies uit vanwege het groepentrucje maar ik zal er nog wel een paar dagen mee bezig zijn. Hoe je ooit betrouwbaar 200 rolluiken in een Tahoma switch zou moeten krijgen is mij een raadsel
Mijn conclusie: Voor simpele setups goed te doen, voor complexe setups een potentieel zeer tijdrovende klus met risico op fouten. Bezint eer gij begint :/

[ Voor 7% gewijzigd door mukky op 21-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Vandaag maar met Somfy gebeld en weer wat geleerd:
  • Gooi je een IO product uit de app (omdat het niet werkt) dan krijg je 'm niet meer terug zonder je IO motor helemaal te resetten :'(
  • Met de Tahoma switch kan dit wel, die kunnen ze op afstand beveiligingscodes laten recoveren. Die maar besteld :/
  • Somfy gaf zelf ook aan dat het te snel achter elkaar koppelen van meerdere producten tot deze problemen leidt. Zou handig zijn als ze in de app iets maken die voorkomt dat je snel achter elkaar meerdere producten toevoegt 8)7
The Saga continues...

[ Voor 28% gewijzigd door mukky op 21-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 22:37
mukky schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:26:
  • Gooi je een IO product uit de app (omdat het niet werkt) dan krijg je 'm niet meer terug zonder je IO motor helemaal te resetten :'(
  • Met de Tahoma switch kan dit wel, die kunnen ze op afstand beveiligingscodes laten recoveren. Die maar besteld :/
  • Somfy gaf zelf ook aan dat het te snel achter elkaar koppelen van meerdere producten tot deze problemen leidt. Zou handig zijn als ze in de app iets maken die voorkomt dat je snel achter elkaar meerdere producten toevoegt 8)7
The Saga continues...
Bedankt voor je feedback en (horror)verhaal.
Ik heb niks meer ermee gedaan, alles gelaten zoals het was en op vakantie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mukky schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:26:
The Saga continues...
Even een schepje, volgens mij zit ik met hetzelfde probleem.

De vorige eigenaar van onze woning had een Connectivity Kit. Nu probeer ik de Somfy motor te koppelen aan een ander, maar wordt totaal niet gevonden.

Gaat dat met de Tahoma Switch wel lukken of eventueel: kan ik daarmee de boel resetten en daarna alsnog de Connectivity Kit gebruiken?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Even een schepje, volgens mij zit ik met hetzelfde probleem.

De vorige eigenaar van onze woning had een Connectivity Kit. Nu probeer ik de Somfy motor te koppelen aan een ander, maar wordt totaal niet gevonden.

Gaat dat met de Tahoma Switch wel lukken of eventueel: kan ik daarmee de boel resetten en daarna alsnog de Connectivity Kit gebruiken?
Yups dat lukt doorgaans wel (met wat hulp van de helpdesk want die moeten dit op afstand doen). je kunt ook gewoon de motor resetten en opnieuw beginnen, is wellicht sneller

[ Voor 8% gewijzigd door mukky op 07-05-2025 04:00 ]

Pagina: 1