Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefis
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-05 15:05
Hi all,

Ik heb van 2023 nog 75+ vakantieuren over, omdat ik geen reden heb om deze op te nemen en ik gemist zou worden als ik die uren nu in een keer op neem zijn mijn baas en ik tot een alternatieve oplossing gekomen voor de uitbetaling. Echter zijn we het niet helemaal eens over het totale bedrag.

Laten we voor het voorbeeld even zeggen dan ik in 2023 een uurloon had van €20,-, en sinds +-2 maanden is dat €25,-. Mijn baas berekent hoeveel ik nu zou krijgen o.b.v. mijn 2023 salaris, "omdat het de uren van 2023 zijn". Terwijl het mij logisch lijkt dat deze de waarde hebben van mijn nieuwe salaris, als ik ze als vakantie zou opnemen krijg ik natuurlijk ook niet minder betaald omdat het nog uren uit 2023 zijn...

In mijn contract staat hier ook niets over vermeld en ik mag mijn overgebleven uren gewoon meenemen naar het nieuwe jaar.

Iemand die hier meer verstand van heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verplaatst naar eigen topic (stond in feedbacktopic), dien even een TR in als je een andere topictitel wenst :)

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2024 14:47 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Als je de dagen nu opneemt is het ook de huidige waarde en niet die van vorig jaar, dus het lijkt mij dat voor het uitbetalen precies hetzelfde zou moeten gelden.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:02
Het kan (in een extreem geval) zo zijn dat de dagen al 5 jaar oud zijn. Ook kan het zo zijn dat er in het verleden sprake was van b.v. onregelmatigheidstoeslag en nu niet meer. Daarom wordt bij mijn werkgever het gemiddelde genomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23

mmniet

De beetje weter

ik zou dit even lezen:
https://sorensenadvocaten...us%20de%20vakantietoeslag.

Gaat gewoon om de huidige waarde, waar ze vandaan komen is niet zo interessant, je hebt ze immers. Net als postzegels van tegenwoordig. Of je ze nu 2 jaar geleden gekocht hebt of niet, de waarde is 1, dus je mag een brief versturen. Waarde is 1 uur vakantie voor nu, dus als je werkgever niet wil dat je ze gebruikt, moet de huidige waarde betaald worden. Zelfs alle toeslagen die erbij horen volgens het artikel.

Wat wel een punt is: Je werkgever zou je gewoon vrij moeten geven. Of je dat wil of niet, de basis van een vakantiedag is dat je dan vrij bent.

ik kan me wel voorstellen dat als de werkgever liever heeft dat je de uren opneemt en jij liever niet, dat je dan een compromis met elkaar bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door mmniet op 18-06-2024 15:09 ]

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Als je nu een uur zou werken zou je werkgever dat €25,- kosten.

Als je nu een uur verlof zou opnemen krijg je je normale huidige loon doorbetaald en zou je werkgever dat €25,- kosten.

Als je nu dus een uur laat uitbetalen zou je werkgever dat €25,- (horen te) kosten.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
remmuz schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:01:
Het kan (in een extreem geval) zo zijn dat de dagen al 5 jaar oud zijn. Ook kan het zo zijn dat er in het verleden sprake was van b.v. onregelmatigheidstoeslag en nu niet meer. Daarom wordt bij mijn werkgever het gemiddelde genomen.
Jij als werknemer hebt er helemaal niks mee te maken dat die vakantiedagen mogelijk al 5 jaar oud zijn. Want hetzelfde blijft gelden als wat hierboven al gezegd wordt: als jij die vakantiedagen nu op zou nemen, dan zou dat je werkgever je huidige salaris kosten, niet dat van 5 jaar geleden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het 'hoort' iig tegen huidige waarde, of althans zo gaat dat hier :)

(bovenwettelijke) Vakantie uren die we uitbetalen zijn huidig uurloon + opslagen zoals vakantiegeld als we die laten uitbetalen.

[ Voor 151% gewijzigd door YakuzA op 18-06-2024 16:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:49
Dat gaat niet op omdat de werkgever in het jaar van uitgifte de reservering moet doen en is die reservering gebaseerd op 20 euro. Al kun je daar natuurlijk altijd samen nog uit komen. Om die reden vervallen vakantiedagen binnen veel bedrijven na een jaar en ben je ze gewoon kwijt. Dat mag de werkgever gewoon doen en is zelfs gebruikelijk. Dat je ze op mag sparen over het jaar heen of zelfs langer is al een gunst vanuit de werkgever.

Hou er vooral rekening mee dat uitbetalen van vakantiedagen extra is belast en een vakantiedag opnemen veel meer waarde geeft dan hem uitbetalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 18-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Dennisdn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:15:
Dat gaat niet op omdat de werkgever in het jaar van uitgifte de reservering moet doen en is die reservering gebaseerd op 20 euro. Al kun je daar natuurlijk altijd samen nog uit komen. Om die reden vervallen vakantiedagen binnen veel bedrijven na een jaar en ben je ze gewoon kwijt. Dat mag de werkgever gewoon doen. Dat je ze op mag sparen is al een gunst van de werkgever.

Hou er vooral rekening mee dat uitbetalen van vakantiedagen extra is belast en een vakantiedag opnemen veel meer waarde geeft dan hem uitbetalen.
Waar reageer je precies op? Want bovenwettelijke vakantiedagen zijn gewoon 5 jaar geldig, dat is geen gunst van de werkgever.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54

greatgonzo

schit-te-rend!

los van de waarde die je erop plakt.. uitbetaling vakantieuren valt in een hoger belastingtarief.
De belasting roomt er zomaar rond de 50% vanaf.

https://radar.avrotros.nl...leven-vakantiedagen-53820

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34

ralpje

Deugpopje

Ook dit is niet waar. Als ze bij het uitbetalen al extra belast worden, dan wordt dat bij je uiteindelijk aangifte inkomstenbelasting netjes gecorrigeerd.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat gaat niet op omdat de werkgever in het jaar van uitgifte de reservering moet doen en is die reservering gebaseerd op 20 euro.
En als je die uren meeneemt naar een volgend jaar moet er opnieuw een reservering plaatsvinden en is die reservering gebaseerd op je nieuwe uurloon toch?
Daarom willen werkgevers ook geen stuwmeer aan vrije uren, die worden elk jaar meer waard.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:34
Zoals gezegd, zijn dit uren van het wettelijk verlof, dan vervallen ze per 1 juli. Zijn ze bovenwettelijke uren, dan vervallen ze pas in 2028.
Bovendien is de werkgever verplicht je erop te wijzen en je "dwingen" om ze op te maken. Bij wettelijke uren is dit zelfs verplicht en ontkom je niet aan het opmaken van deze uren. Dit geldt zowel voor de werkgever als werknemer.
En reeds genoten verlof van dit jaar moet van de "te vervallen uren" afgetrokken worden.
En je huidige uurloon is de waarde van alle verlofuren. Het zou van de zotte zijn als je over 4 jaar maar 70% of zo vrij krijgt daarvoor. En wat dan met o.a. regelingen zoals verlof sparen?

[ Voor 17% gewijzigd door n8tur3 op 18-06-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:49
Hahn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:17:
[...]

Waar reageer je precies op? Want bovenwettelijke vakantiedagen zijn gewoon 5 jaar geldig, dat is geen gunst van de werkgever.
Ik doelde op wettelijk. Maar ik ben helemaal in het begin al de fout in gegaan: te snel gelezen en uitgegaan van einde-dienstverband waarmee uitbetalen wettelijke dagen nu sowieso niet het issue is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 18-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-05 12:42
greatgonzo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:23:
los van de waarde die je erop plakt.. uitbetaling vakantieuren valt in een hoger belastingtarief.
De belasting roomt er zomaar rond de 50% vanaf.

https://radar.avrotros.nl...leven-vakantiedagen-53820
Welk tarief valt het dan in? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

VrolijkeFrans!1 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:04:
[...]
Welk tarief valt het dan in? >:)
BT tarief natuurlijk B)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Als er niks specifiek is afgesproken zou ik zeggen dat dit gewoon tegen je huidige uurtarief is. Als je die opneemt kost dit ook je huidige uurtarief. Ook dient hier 8% vakantiegeld over betaald te worden om dezelfde reden: als je nu die vrije dagen opneemt bouw je ook gewoon je 8% vakantiegeld op.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
boefis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:19:
Hi all,

Ik heb van 2023 nog 75+ vakantieuren over, omdat ik geen reden heb om deze op te nemen en ik gemist zou worden als ik die uren nu in een keer op neem zijn mijn baas en ik tot een alternatieve oplossing gekomen voor de uitbetaling. Echter zijn we het niet helemaal eens over het totale bedrag.

Laten we voor het voorbeeld even zeggen dan ik in 2023 een uurloon had van €20,-, en sinds +-2 maanden is dat €25,-. Mijn baas berekent hoeveel ik nu zou krijgen o.b.v. mijn 2023 salaris, "omdat het de uren van 2023 zijn". Terwijl het mij logisch lijkt dat deze de waarde hebben van mijn nieuwe salaris, als ik ze als vakantie zou opnemen krijg ik natuurlijk ook niet minder betaald omdat het nog uren uit 2023 zijn...

In mijn contract staat hier ook niets over vermeld en ik mag mijn overgebleven uren gewoon meenemen naar het nieuwe jaar.

Iemand die hier meer verstand van heeft?
Dan neem je toch dit jaar vakantie met je 2023 uren, en laat je jouw 2024 uren uitbetalen? Dan kan hij niet meer komen met het verschil in uurloon.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heb je het geld nodig?
Zo nee neem dan lekker vrij.
Dag per week minder of 2 halve dagen whatever niemand is onmisbaar.

Tijd kun je niet kopen besteed het zo waardevol mogelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boefis
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-05 15:05
Bedankt allemaal voor de feedback, ik ben er uit gekomen en mijn gelijk gekregen (mede dankzij jullie advies)! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 21:58
fonsoy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Dan neem je toch dit jaar vakantie met je 2023 uren, en laat je jouw 2024 uren uitbetalen? Dan kan hij niet meer komen met het verschil in uurloon.
Het is altijd handig om eerst de eerst vervallende uren op te nemen. Ik ben niet anders gewend dat dat automatisch gebeurt.
Pagina: 1