Chinese Importheffing icm Nieuwe Leaseauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 19:21
Ik moet spoedig een nieuwe leaseauto bestellen (levering uiterlijk in December). Dit moet een elektrische zijn. Nou heb ik mijn oog laten vallen op een Xpeng G9. Nette wagen, dito bereik en binnen leasetarief. De aangekondigde importheffing op chinese autos door de EU lijkt nu roet in het eten te gooien:

De bijtelling die je betaald wordt bepaald obv de fiscale waarde van een auto. De fiscale waarde van een auto wordt bepaald obv de cataloguswaarde van die auto op de dag dat deze op kenteken wordt gezet. En die waarde kan dus varieren van moment van bestelling tov moment van vaststellen fiscale waarde.

Stel ik bestel vandaag deze auto voor 75.000€ (via de leasemaatschappij) en de invoerheffingen zoals voorgesteld door de EU worden per 4 juli inderdaad van kracht dan is te verwachten dat de cataloguswaarde van deze auto met 38% omhoog gaat. Bij levering auto in nov/dec wordt dan de fiscale waarde bepaald. Dit wordt dan 103.500€ waarover je de komende 5 jaar bijtelling betaald. Het verschil tussen deze fiscale waarde is ca 220€ netto per maand, dus nogal een impact. (Nog even los van dat het dan buiten het leasebudget valt.)

Nou probeer ik dit te verifieren voor ik een keuze maak maar ik kan helemaal niks online vinden. Ook de leasemaatschappij heeft geen idee en stelt voor dat ik dan maar een Europese auto bestel. Weet iemand hoe dit werkt en of mijn redenatie hierboven klopt? Hoor het graag! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Even los van je terechte vraag; maar kun je niet een auto die al in Nederland of België in een haven staat uitkiezen? Beetje minder mogelijkheid met opties, maar gezien de berichtgeving dat er velden vol met ongebruikte chinese EVs staan, lijkt me dat een goedkopere optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11
Holk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:46:
Even los van je terechte vraag; maar kun je niet een auto die al in Nederland of België in een haven staat uitkiezen? Beetje minder mogelijkheid met opties, maar gezien de berichtgeving dat er velden vol met ongebruikte chinese EVs staan, lijkt me dat een goedkopere optie
Deze auto's staan meestal nog niet op kenteken dus hebben nog geen fiscale waarde. Zelfs zo'n auto zal een hogere fiscale waarde hebben als de importheffingen doorgaan. De voordelige bijtelling die nu nog op EV geldt is 5 jaar van toepassing vanaf het moment dat deze op kenteken staat, vandaar deze auto's nog kentekenvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:39
Voorraad model nemen en kijken of je je lopende lease kan afkopen? Dat is al snel goedkoper dan die mogelijke 220,- per maand extra netto bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11
€ 220,- netto extra is aan de hoge kant, ik kom uit op € 90,- als de volledige 17,4% prijsverhoging door zou gaan. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Verkeerd topic :( was even in de veronderstelling dat ik in het BYD Seal topic zit, die auto kost 50K nu. De Xpeng G9 wordt idd andere koek qua bijtelling.

[ Voor 29% gewijzigd door vanadium op 18-06-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlmereFC84
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 21:23
Het sommetje klopt in ieder geval niet helemaal. Die 38% gaat niet over de (bruto) catalogusprijs. In dat bedrag zit nog een hele hoop belasting en marge (btw/bpm/etc). De nieuwe prijs zal dus een stuk lager zijn dan die 103.500.
Dat scheelt dan weer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
Dank voor de reacties. Er lijkt geen ontkomen aan op basis van alles wat ik tot dusverre lees inderdaad. Wel apart dat wanneer je dit aan de leasemaatschappij vraagd (Leaseplan, Athlon, J&T) ze daadwerkelijk geen idee hebben waar je het over hebt, laat staan wat de impact dan zal zijn. Toch apart aangezien het hun business is.

Optie voor een voorraadmodel zijn we nu aan het nagaan. Daar lijkt muziek in te zitten. Moet wel rap lopen want dan moet hij voor 4 juli op kenteken staan.

Ook een leuke grap is dat de EU aan heeft gegeven de importheffingen ook retrospectief vanaf 4 april 2024 te kunnen gaan heffen. Lekker dan als je in april of mei particulier een nieuwe auto hebt gekocht. Krijg je achteraf nog een naheffing van de overheid van 17 tot 38% over de catalogusprijs. Lijkt me dat dat niet mag, maar het staat toch echt in de diverse nieuwsberichten over dit onderwerp.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dus voor hetzelfde geld rijdt je dan een Europese auto, tel uit je winst ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
Je impliceert dat dat beter is. Ik betwijfel dat europese auto's beter zijn, als het gaat om EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
Atlas schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
Ik zou je uitnodigen eens een proefritje te maken in die G9 Performance. Je weet niet wat je mee maakt. Het interieur zit op of boven het niveau van een Mercedes EQE suv en die kost het dubbele. Ik heb als alternatief in een ID.7 en een bmw i5 gereden en het komt gewoon niet in de buurt. Dat is zeker geen gemeengoed met chinese wagens maar dit is m.i. een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlmereFC84
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 21:23
Jappie1985 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:42:

Ook een leuke grap is dat de EU aan heeft gegeven de importheffingen ook retrospectief vanaf 4 april 2024 te kunnen gaan heffen. Lekker dan als je in april of mei particulier een nieuwe auto hebt gekocht. Krijg je achteraf nog een naheffing van de overheid van 17 tot 38% over de catalogusprijs. Lijkt me dat dat niet mag, maar het staat toch echt in de diverse nieuwsberichten over dit onderwerp.
Als dat al zo zou zijn dan is die naheffing natuurlijk voor de verkopende partij. Voor de particuliere koper is de transactie dan al afgerond. En nogmaals: de heffing gaat niet over de catalogusprijs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jappie1985 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Ik zou je uitnodigen eens een proefritje te maken in die G9 Performance. Je weet niet wat je mee maakt. Het interieur zit op of boven het niveau van een Mercedes EQE suv en die kost het dubbele.
Met vriendelijke groeten van de CCP :+ Vandaar die heffingen dus.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09

The Zep Man

🏴‍☠️

fsfikke schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:41:
Met vriendelijke groeten van de CCP :+ Vandaar die heffingen dus.
En gekeken naar wat tot zover in dit topic is besproken lijken die heffingen het beoogde doel te bereiken. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Je impliceert dat dat beter is. Ik betwijfel dat europese auto's beter zijn, als het gaat om EV's.
Europese auto's worden niet op afstand uitgeschakeld als de geo-politieke problemen bij Taiwan nog een tikkeltje vervelender worden. Dit is echt niet onrealistisch.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:21
Volgens mij is de importheffing momenteel al 10%. Er komt dus geen 38% bovenop de huidige prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Europese auto's worden niet op afstand uitgeschakeld als de geo-politieke problemen bij Taiwan nog een tikkeltje vervelender worden. Dit is echt niet onrealistisch.
Net als dat Poetin de gasleiding opblaast zeker? We weten allemaal hoe dat uiteindelijk is gelopen .
Angstp***no dus, kom eens met een betrouwbare bron waaruit dit blijkt voordat je zoiets roept.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 13:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Net als dat Poetin de gasleiding opblaast zeker? We weten allemaal hoe dat uiteindelijk is gelopen .
Angstp***no dus, kom eens met een betrouwbare bron waaruit dit blijkt voordat je zoiets roept.
Je hebt helemaal gelijk, Poeten en Xi zijn veel betrouwbaarder en hebben het beste met ons voor itt onze corrupte politici!

Toch altijd weer verbazingwekkend hoe graag sommigen met open ogen in desinformatiecampagnes trappen ;w

Niemand kan garanderen wat China doet als x/y. Maar wat buiten kijf staat is het doel van China om onze economie kapot te maken. Daar kan je aan mee werken, of niet. Meer on-topic kies je nu voor een groter risico als je voor een goedkope nieuwe Chinese speler gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 19-06-2024 13:24 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 16:23
Het is ook lease, dus niet jouw probleem als de auto er opeens mee ophoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
svenvv2 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:20:
Dit soort opmerkingen, daarom kom ik op dit forum. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

svenvv2 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:20:
Hoewel je daar als berijder gelijk in hebt, staat in het contract tussen WG en LM ook wel dat bij terreur en dergelijke onvoorziene omstandigheden een best effort geldt.
Als Xi alle Chinese auto's in Europa op de plek waar ze rijden stil zou zetten ga je echt niet 1 2 3 vervangend vervoer krijgen en al helemaal niet iets vergelijkbaars.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jappie1985
Ik heb net 5 jaar lang dagelijks al mn mobiele data lopen uploaden naar Elon. Dan doe ik dat de komende 5 jaar naar Xi en als Poetin tegen die tijd nieuw leven in Lada heeft geblazen wordt dat de volgende auto. Heb ik in ieder geval overal een profiel klaarliggen mocht dat de bovenliggende partij worden. Spreid je winkansen zeg maar.

En nu zonder gekheid: je houdt dit toch niet tegen. Tenzij je je alles analoog houdt. Maar dat mag niet van kantoor. Gij zult aan de stekkerwagen (of daar is de deur). En ik ben best gelukkig met mijn baan. Ik heb 2 jaar lang volhardend aan mn principes volgehouden tijdens corona om te zien dat het tot niks leidde en nu is iedereen het allang weer vergeten. Dus dan maar deftig van a naar b rijden met een gratis kopie van je whatsapp historie aan Xi. Dat zijn toch hoofdzakelijk lamme fotos om 4u 's nachts in de kebabzaak 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 16:23
True schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:40:
[...]

Hoewel je daar als berijder gelijk in hebt, staat in het contract tussen WG en LM ook wel dat bij terreur en dergelijke onvoorziene omstandigheden een best effort geldt.
Als Xi alle Chinese auto's in Europa op de plek waar ze rijden stil zou zetten ga je echt niet 1 2 3 vervangend vervoer krijgen en al helemaal niet iets vergelijkbaars.
Ik was inderdaad nogal kort door de bocht met die opmerking. Als zoiets gebeurt hebben we wel grotere problemen dan even niet kunnen autorijden.

Nu is het wel zo dat ik eerder een -insert nieuw/onbekend merk- zou leasen dan kopen. We weten immers nog niet hoe het met dingen als beschikbaarheid van reserveonderdelen en onderhoud zit op de langere termijn. Van een leasemaatschappij mag je verwachten dat ze dit beter in kaart hebben gebracht voordat ze een auto in de catalogus opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Jappie1985 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:01:
Gij zult aan de stekkerwagen (of daar is de deur).
Kan een werkgever afdwingen dat je een leaseauto gebruikt en/of afdwingen wat voor soort auto je privé rijdt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:06

empy

Rijdt rondjes

The Zep Man schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Kan een werkgever afdwingen dat je een leaseauto gebruikt en/of afdwingen wat voor soort auto je privé rijdt? :?
De werkgever stelt een auto beschikbaar aan de werknemer. Daarna wordt het grijs gebied.
De ene werkgever is heel soepel en geeft een bedrag waarmee je kan kijken welke auto's je zou kunnen rijden. De ander geeft er een beperking aan: alleen stekker/diesel/benzine. Of geeft een limitatie op bijvoorbeeld type of merk.
Bij mijn eigen werkgever is het jarenlang beleid geweest dat er een passende auto werd ingekocht voor je functie. Was deze te duur voor je? Dan rijd je 'm toch niet prive? Inmiddels zijn wij ook over naar lease, maar nog steeds houden ze vast aan bepaalde merken en types :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

empy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:06:
De werkgever stelt een auto beschikbaar aan de werknemer. Daarna wordt het grijs gebied.
Het punt dat ik maak is dat ik denk dat een werkgever een werknemer niet zomaar kan ontslaan als de werknemer een aangeboden auto simpelweg weigert, ongeacht het grijze gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
The Zep Man schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Het punt dat ik maak is dat ik denk dat een werkgever een werknemer niet zomaar kan ontslaan als de werknemer een aangeboden auto simpelweg weigert, ongeacht het grijze gebied.
Dat ligt genuanceerder: als je veel onderweg bent voor je werk(gever) heb je een leaseauto nodig. Immers de km vergoeding ingesteld door onze overheid is totaal niet toereikend. De werkgever kiest er voor om vanuit corporate oogpunt (greenwashing, reputatie, vast wat belastingvoordeeltjes, etc) zijn hele vloot elektrisch te maken. Dan is dat de selectie waar je uit kan kiezen. Dat je iets vervolgens ook prive gaat rijden is jouw zaak. Doe je het niet, prima, doe je het wel, ook best. Het zal ze een worst wezen. Alleen vaak is het wel interessant om er ook prive mee te rijden (en dus bij te tellen). En dan ben je dus gelimiteerd tot de elektrische opties van je werkgever. Of je moet ergens anders gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Volgens mij heeft dat niets te maken de tekst die ik citeerde, waar ik een vraag over stelde en met mijn eigen invulling gaf aan die vraag.

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 20-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:17
empy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:06:
[...]

De ene werkgever is heel soepel en geeft een bedrag waarmee je kan kijken welke auto's je zou kunnen rijden. De ander geeft er een beperking aan: alleen stekker/diesel/benzine. Of geeft een limitatie op bijvoorbeeld type of merk.
Bij mijn eigen werkgever is het jarenlang beleid geweest dat er een passende auto werd ingekocht voor je functie. Was deze te duur voor je? Dan rijd je 'm toch niet prive? Inmiddels zijn wij ook over naar lease, maar nog steeds houden ze vast aan bepaalde merken en types :)
Hier ook volop beperkingen. Prima, dan rijdt m’n vriendin toch in de leaser en koop ik wat leuks.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:14

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jappie1985 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Ik zou je uitnodigen eens een proefritje te maken in die G9 Performance. Je weet niet wat je mee maakt. Het interieur zit op of boven het niveau van een Mercedes EQE suv en die kost het dubbele. Ik heb als alternatief in een ID.7 en een bmw i5 gereden en het komt gewoon niet in de buurt. Dat is zeker geen gemeengoed met chinese wagens maar dit is m.i. een uitzondering.
Dus zelfs mét die importheffing is het alsnog een koopje ten opzichte van de Europese concurrentie? Vanwaar dan nog dit topic?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
Jappie1985 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:42:
Dank voor de reacties. Er lijkt geen ontkomen aan op basis van alles wat ik tot dusverre lees inderdaad. Wel apart dat wanneer je dit aan de leasemaatschappij vraagd (Leaseplan, Athlon, J&T) ze daadwerkelijk geen idee hebben waar je het over hebt, laat staan wat de impact dan zal zijn. Toch apart aangezien het hun business is.
Mwah, valt mee. We (ik werk bij leasemaatschappij) weten net zoveel als iemand die het interessant veel dit te lezen. De EU heeft 4 juli als harde deadline gesteld voor China om te stoppen/minderen met het subsidiëren van hun eigen fabrikanten. Doet China daar niets aan, dan stelt EU dat t.o.v. de huidige regelgeving er tussen de 17,4 en 38,1 procent éxtra importheffing kan worden gerekend.

Waarover de importheffing geldt, durf ik niet te zeggen. Is het een percentage van de consumentenprijs (incl. BTW)? Een percentage van de (netto) catalogusprijs (excl. BTW)? Een percentage van een percentage? Wordt die 17,4 procent bij de huidige 10% (zit namelijk nu 10% importheffing op) opgeteld, of gaat die 17,4% óver de 10% (dus wordt het 1,174%)? Hier is nog weinig duidelijk over.

Wat wel duidelijk is, is dat Chinese partijen aan het lobbyen zijn om de importheffing dáár voor EU auto's op te schroeven als tegenantwoord. Joe Biden heeft bij de VS inmiddels aangegeven dat de importheffing voor China auto's wel van 25% naar 100% mag.

Kortom: er is een prijzenoorlog aanstaande op auto's vanaf andere continenten. Dat kán, in het ergste geval, enorm nadelig uitvallen waardoor we haast genoodzaakt worden met name EU-geproduceerde auto's te nemen, of het valt mee. Mogelijk worden er wat mazen in de wet gevonden (halffabrikaat China naar Taiwan en daar afmonteren en pas dan importeren) bijvoorbeeld.

We zullen het 4 juli horen. Andere leasemaatschappijen zullen bovenstaande informatie ook hebben. Kan me weinig voorstellen (met de hoeveelheid elektrische in China geproduceerde auto's) dat ze hier niets mee doen.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
RobBouman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:20:
[...]
We zullen het 4 juli horen. Andere leasemaatschappijen zullen bovenstaande informatie ook hebben. Kan me weinig voorstellen (met de hoeveelheid elektrische in China geproduceerde auto's) dat ze hier niets mee doen.
Je hebt (helaas) helemaal gelijk denk ik mbt prijzenoorlog, beperkingen, etc. En dat is natuurlijk al een tijdje gaande met de Tesla prijzen die het patroon van een flipperkast lijken te volgen. Het is protectionisme van de bovenste plank in een globale economie...

Je laatste statement is interessant: Leasemaatschappijen hebben ongetwijfeld het eea aan informatie. Maar die informatie vervolgens delen (met de consument), en met name daar dan verantwoordelijkheid voor nemen, dat lijkt onbespreekbaar. Terwijl daar toch de kennis zou moeten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Jappie1985 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Je hebt (helaas) helemaal gelijk denk ik mbt prijzenoorlog, beperkingen, etc. En dat is natuurlijk al een tijdje gaande met de Tesla prijzen die het patroon van een flipperkast lijken te volgen. Het is protectionisme van de bovenste plank in een globale economie...
Protectionisme is geen eerlijk argument. We worden overspoelt met (te) goedkope auto’s , gesubsidieerd door de Chineze overheid, enkel met het doel de markt te veroveren en verstoren.

Zeker als overheden geld gaan pompen om te concurreren met bedrijven in andere regio’s moet dat gestopt worden.

En ja, er zijn ook EU voorbeelden van hetzelfde gedrag uit heden en verleden, maar dat betekent niet dat we nog een markt moeten verkloten door oneerlijke handelspraktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Jappie1985 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Je laatste statement is interessant: Leasemaatschappijen hebben ongetwijfeld het eea aan informatie. Maar die informatie vervolgens delen (met de consument), en met name daar dan verantwoordelijkheid voor nemen, dat lijkt onbespreekbaar. Terwijl daar toch de kennis zou moeten zitten.
Ik snap je gedachte, maar daar de informatie nog altijd 'onder voorbehoud van' is, is het lastig hier een hard statement over te maken en onszelf daarmee een strop om te hangen. Wat als we het verkeerd hebben geïnterpreteerd en op basis van die interpretatie onze klanten gaan informeren? Dan zijn we de boeman zodra dat blijkt.

Wijzelf zijn aan het voorselecteren en bestellen op dit moment enkel auto's waarbij dealers danwel importeurs een formele prijsgarantie afgeven. Eén van de Chinese merken geeft bijvoorbeeld prijsgarantie op de auto, maar niet op de importheffing. Een in China geproduceerde Duitse 'kleine' auto geeft dan weer volledige prijsgarantie; zodra besteld blijft dat de prijs. Dit is arbeidsintensief, elke bestelling moeten we dus overleggen en vastleggen. Hierop valt niet proactief te schakelen middels een nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Het enige wat je kunt doen als leasemij - en ook daar zijn wij nog niet zover mee - is een pushbericht naar wagenparkbeheerders dat de kans bestaat dat we orders annuleren als blijkt dat de importheffing meer dan x % effect heeft op de aanschafprijs van de auto bijvoorbeeld. Dan weet men dat het kan gebeuren, maar meer duidelijkheid kunnen wij simpelweg ook niet geven.

De EU verzint weer wat, geeft halve informatie en het beste kindje uit de klas moet op basis daarvan als een gek alles gaan regelen. Beetje wederkerend patroon ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 08:19
Het is lastig te voorspellen wat er gaat gebeuren en ook mijn leasemaatschappij kan niet meer informatie geven dat wat er via de media naar buiten komt. Wel proberen ze, op mijn verzoek, mijn reeds bestelde auto voor 4 juli op kenteken te krijgen (zou eigenlijk begin november geleverd worden). Afkoop resterend leasecontract, 35% x 4 maanden, moet ik dan voor lief nemen, maar dan heb ik niet het risico op een hoger leasetarief en een hogere bijtelling straks. Betreft een Zeekr 001 overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jappie1985
JoostvdB1974 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:29:
Wel proberen ze, op mijn verzoek, mijn reeds bestelde auto voor 4 juli op kenteken te krijgen (zou eigenlijk begin november geleverd worden). Afkoop resterend leasecontract, 35% x 4 maanden, moet ik dan voor lief nemen, maar dan heb ik niet het risico op een hoger leasetarief en een hogere bijtelling straks. Betreft een Zeekr 001 overigens.
Dit probeer ik nu ook te doen. Vanuit de voorraad is er mogelijkheid dat dit nog gaat lukken voor 4 juli.

Het interessante is dat de dealer de prijs garandeerd naar de leasemaatschappij en de leasemaatschappij dus ook aan mijn werkgever. Zelfs al komt deze na 4 juli en is de importheffing dus van toepassing.

Echter niemand wilt verantwoordelijkheid nemen voor wanneer de auto op kenteken staat en dus de fiscale waarde wordt bepaald. En daarmee dus ook mijn bijtelling. Maw staat de auto 4 juli of later op kenteken dan is iedereen blij alleen betaal ik (tot) 240€ netto in de maand extra... Dus ik heb als enige motivatie om door te pakken en dat lijkt in alle belletjes toch wel naar boven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Jappie1985 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:53:
[...]

Dit probeer ik nu ook te doen. Vanuit de voorraad is er mogelijkheid dat dit nog gaat lukken voor 4 juli.

Het interessante is dat de dealer de prijs garandeerd naar de leasemaatschappij en de leasemaatschappij dus ook aan mijn werkgever. Zelfs al komt deze na 4 juli en is de importheffing dus van toepassing.

Echter niemand wilt verantwoordelijkheid nemen voor wanneer de auto op kenteken staat en dus de fiscale waarde wordt bepaald. En daarmee dus ook mijn bijtelling. Maw staat de auto 4 juli of later op kenteken dan is iedereen blij alleen betaal ik (tot) 240€ netto in de maand extra... Dus ik heb als enige motivatie om door te pakken en dat lijkt in alle belletjes toch wel naar boven te komen.
Gaat dit ook om een Zeekr toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 04:37
JoostvdB1974 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Heb de vraag uitstaan bij Zeekr in verband met met mijn lopende Private Lease aanvraag en de maximale cataloguswaarde voor de SEPP-subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jappie1985
JoostvdB1974 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Nee om een Xpeng G9 Performance.

Ik heb vandaag weer 2 uur met de belastingdienst en de RDW aan de lijn gehangen met een hele simpele vraag: Op welke datum wordt de fiscale waarde van een auto vastgesteld? Maw is dit op basis van de waarde op mijn factuur van de dealer of op basis van de catalogusprijs op de datum dat de auto op kenteken wordt gezet? Dit lijkt mij een geschreven regel. Beide zeggen dat zij het niet weten en je bij de ander moet zijn. Weet iemand hoe dit zit? Het lijkt me iets wat in de wet staat... Kansloos weer die Nederlandse amtenarij. Allemaal duurbetaalde callcenters en niemand met de intentie om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
Dit is een interessant stuk: https://www.jongbloed-fis...swaarde_auto_van_de_zaak/

Eindelijk eentje die zich op het wetboek lijkt te baseren:

- Volgens art. 13bis (7) Loonbelasting is de waarde van de auto de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM, dit per datum dat kenteken deel 1 is afgegeven.
- De cataloguswaarde is "de in Nederland door de fabrikant of importeur aan wederverkopers kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen." In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald, dit aldus artikel 9 lid 4 van de BPM.

Zoals ik dit lees is het dus de waarde die de importeur / dealer afspreekt met de leasemaatschappij die de fiscale waarde die op de werknemer van toepassing is bepaald. Met andere woorden als de importeur / dealer de prijs aan de leasemaatschappij garandeerd dan is dit de 'catalogusprijs' die van toepassing is voor het bepalen van de bijtelling. En dus niet de echte 'catalogusprijs' zoals die op dat moment is voor nieuwe kopers.

En aangezien de dealer hier de prijs wilt garanderen zou dat voor mij helemaal super zijn! De vraag is of de belastingdienst hier vervolgens ook naar gaat handelen. Het lijkt me teveel werk op individuele basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:21
Jappie1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:59:
En aangezien de dealer hier de prijs wilt garanderen zou dat voor mij helemaal super zijn! De vraag is of de belastingdienst hier vervolgens ook naar gaat handelen. Het lijkt me teveel werk op individuele basis.
Stel dat alles doorgaat dan is het voor de belastingdienst volgens mij redelijk zwart/wit. Die kijken in het (RDW) systeem bij het veldje catalogusprijs/fiscale waarde en dat is de waarheid voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Masterkev schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Heb de vraag uitstaan bij Zeekr in verband met met mijn lopende Private Lease aanvraag en de maximale cataloguswaarde voor de SEPP-subsidie.
Zeekr garandeert niets op het gebied van importheffing. Als je voor 4 juli je auto besteld hebt, wijzigt de consumentenprijs niet. Importheffing kan wel impact hebben op en dat belasten ze ook door, al gaat het bij jou om een private lease. Als consument ben je extreem meer beschermd t.o.v. zakelijk, dus mogelijk heb je daar voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Jappie1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:59:
Zoals ik dit lees is het dus de waarde die de importeur / dealer afspreekt met de leasemaatschappij die de fiscale waarde die op de werknemer van toepassing is bepaald. Met andere woorden als de importeur / dealer de prijs aan de leasemaatschappij garandeerd dan is dit de 'catalogusprijs' die van toepassing is voor het bepalen van de bijtelling. En dus niet de echte 'catalogusprijs' zoals die op dat moment is voor nieuwe kopers.
Importeur bepaalt de prijs. Dealers hebben zich daaraan te houden. Dealers factureren de leasemaatschappij. Er is geen leasemaatschappij die betrokken is bij het bepalen van de fiscale waarde hoor.

De importeur bepaalt hoe duur de auto gaat zijn en ook de importeur (bij monde van dealer) geeft dit door aan het RDW, dus op basis daarvan wordt de fiscale waarde bepaald.

Dit zagen we terug toen de Tesla Model 3 en masse naar ons land kwam, geregeld was een Long Range door Tesla bij het RDW neergezet met de fiscale waarde van een Standard Range (en andersom). Menselijk werk, dus foutkans. De leasemaatschappij was daarentegen wel de partij die het mocht oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Volgens de geruchten zou vandaag, 4 juli, de importheffing van kracht worden. Ik hoor echter niks, niet in het nieuws, niet van de Chinese autofabrikanten en ook de leasemaatschappij hult zich in stilzwijgen.
Ik sta nog voor het dilemma om een (reeds gekentekende) auto nu te nemen (met afkoop van huidig leasecontract) of te wachten tot oktober tot mijn auto eigenlijk geleverd wordt. Met het risico van een hoger leasetarief en een hogere bijtelling.
Benieuwd of er nog nieuws komt dezer dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
Ik wacht het ook in spanning af. Onze auto staat inmiddels op een parkeerterrein in Belgie in afwachting van de import. Levering zou eind volgende week moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
Jappie1985 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:29:
Ik wacht het ook in spanning af. Onze auto staat inmiddels op een parkeerterrein in Belgie in afwachting van de import. Levering zou eind volgende week moeten zijn.
Zou nou vanaf morgen gaan gelden;

https://www.reuters.com/b...union-tariffs-2024-06-12/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-09 12:02
Uit de berichtgeving van gisteren begrijp ik dat ze wel al in zijn gegaan, maar nog niet effectief zijn. Uit het bericht van NU.nl gisteren:
De heffingen gaan vrijdag in, meldt de Europese Commissie donderdag.

...

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie vindt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.
... dus er is de komende vier maanden nog niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
tweakerbart schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:56:
Uit de berichtgeving van gisteren begrijp ik dat ze wel al in zijn gegaan, maar nog niet effectief zijn. Uit het bericht van NU.nl gisteren:

[...]

... dus er is de komende vier maanden nog niks aan de hand?
Je leest het verkeerd. De importheffingen zijn per vandaag wel van kracht (al ik weet ik nog altijd niet precies hoe het wordt berekend) en worden ze in rekening gebracht. De specifieke opbrengsten ervan worden echter 'opzij gezet' (dus in een potje gestort) en gereserveerd voor de komende 4 maanden.

Zoals ik het lees bestaat dus nog de kans dat dat potje wordt uitgekeerd aan de merken/China indien ze uiteindelijk toch nog besluiten de Chinese subsidies te verlagen/stoppen.

Mooier nieuws: gister werd bekend dat de importheffingen dus van kracht gaan per vandaag. Direct daarop volgend heeft BYD de Han en Tang auto's met een misselijke € 14.000 in prijs verlaagd, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-09 12:02
RobBouman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Je leest het verkeerd. ...
Ah zo, goed om te weten. Fout gelezen inderdaad :P

Ik zie geen prijsverhogingen in de verschillende configurators t.o.v. gisteren dus ik ben benieuwd!
Pagina: 1