Wat doen jullie met je boiler op vakantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:00
Wij hebben een warmtepomp met geïntegreerde boiler. Nu vroeg ik mij af of het verstandig is het boiler gedeelte compleet uit te zetten tijdens langere vakanties. Dat bespaard warm houden en legionella runs. Maar dan zit dus wel met weken oud water. Kan dat kwaad?

Schakelen jullie het uit tijdens vakanties?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:14
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zou denken, uit zetten, als je thuis komt eerst goed lang spoelen, daarna een legionella run.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:16
Eerst legionella run (indien nodig, 2x) en leiding daarna goed doorspoelen. Daarna zou het wel moeten loslopen hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
Juist ivm legionella stel ik in op vakantiemodus, dan blijft alleen legionellarun lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Lelletje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:10:
Juist ivm legionella stel ik in op vakantiemodus, dan blijft alleen legionellarun lopen.
Kost dat niet enorm veel energie om elke week een compleet afgekoelde boiler weer naar 65 graden te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
We hebben nu nog salderingsregeling en de zonnepanelen wekken genoeg op per jaar.

Daarnaast zijn wij een gezin met jonge kinderen. Dan is heet water wel fijn als je weer thuis bent van vakantie, zodat de kids of mijn vrouw dan gelijk kunnen douchen of lekker in bad kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Kost dat niet enorm veel energie om elke week een compleet afgekoelde boiler weer naar 65 graden te brengen?
Elke week een legionalla run is sowieso overdreven, staat hier op elke 14 dagen. Ik heb de mijne bij 2.5 week vakantie gewoon op vakantiemodus gezet. Koelt dan inderdaad ver af en blijft de legionalla run uitvoeren. Lijkt me altijd zuiniger dan om de dag weer opwarmen omdat de SWW mintemp te laag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 16:02

Sebazzz

3dp

Ik laat de boiler niet verwarmen tijdens vakantie, en op dag van thuiskomt doe ik een legionellarun. En met "ik" bedoel ik "Home Assistant".

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 18-06-2024 13:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

wij zijn 14 dagen weg geweest en de 270Ltr. explorer v3 heeft gewoon aan gestaan.
Temperatuur staat op 50 graden en 1 keer per week een legionellarun, verbruik was 0,6kWh per dag en die begint om 9:00u als er al meer dan voldoende opwek is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
In mijn vorige huis bleef de warmtepomp het vat gewoon op temperatuur houden, in mijn huidige huis is er een Atlantic Explorer, die laat ik ook gewoon aan.
Opwarmen gebeurt als er meestal veel zon is en als het vat niet gebruikt wordt is het verbruik aan opwarmen natuurlijk minimaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:53
Iets andere situatie, want ik heb een elektrische boiler. De laatste keer heb ik die uitgezet. En toen ik terug kwam eerst de warmwaterkraan zeker een kwartier open gezet (terwijl de boiler nog uit stond) om zo het oude water (80L) te verversen. En toen heb ik de boiler aangezet (op anti-legionella temperatuur, de net niet heetste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 16:26
Is het niet handiger met "op vakantie", de boiler leeg te laten lopen ?
En sws als wij/ik vroeger thuis deden, de hoofdkraan dicht.
Of is er dan nog risico op legionella ?

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

stin00 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Elke week een legionalla run is sowieso overdreven, staat hier op elke 14 dagen.
Moet elke week volgens de daarvoor geldende richtlijnen. Maar dat mag je overdreven vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-06-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PtrO schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:09:
Is het niet handiger met "op vakantie", de boiler leeg te laten lopen ?
En sws als wij/ik vroeger thuis deden, de hoofdkraan dicht.
Of is er dan nog risico op legionella ?
Ik laat hem altijd gewoon op 20 graden temperatuur achter. En dan bij thuiskomst eerst een legionellarun.

Al het water eruit vind ik te veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Compleet afkoelen duurt 6 weken ofzo hoor.. In een paar dagen valt de afkoeling mee.
En dan nog.. Een boiler volledig opwarmen kost hooguit 50 eurocent.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
de Peer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Compleet afkoelen duurt 6 weken ofzo hoor.. In een paar dagen valt de afkoeling mee.
En dan nog.. Een boiler volledig opwarmen kost hooguit 50 eurocent.
3kwh per keer hier vanaf 55 graden. Warmtepomp doet het werk tot 55 graden dus een afgekoelde boiler zal nog wel wat meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:47:
[...]

3kwh per keer hier vanaf 55 graden. Warmtepomp doet het werk tot 55 graden dus een afgekoelde boiler zal nog wel wat meer kosten.
Ah oké ik ging er vanuit dat de WP de volledige run zelf kan doen. Mijn Atlantic doet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Mijn Calypso split heeft een vakantiefunctie waarbij je kunt instellen op welke datum je weer terugkomt.
Ik vermoed dat het ding dan gewoon uit is en de dag voor terugkomst een legionellarun doet, maar of dat echt zo is geen idee.
Pagina: 1