13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kost dat niet enorm veel energie om elke week een compleet afgekoelde boiler weer naar 65 graden te brengen?Lelletje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:10:
Juist ivm legionella stel ik in op vakantiemodus, dan blijft alleen legionellarun lopen.
Daarnaast zijn wij een gezin met jonge kinderen. Dan is heet water wel fijn als je weer thuis bent van vakantie, zodat de kids of mijn vrouw dan gelijk kunnen douchen of lekker in bad kunnen gaan.
Elke week een legionalla run is sowieso overdreven, staat hier op elke 14 dagen. Ik heb de mijne bij 2.5 week vakantie gewoon op vakantiemodus gezet. Koelt dan inderdaad ver af en blijft de legionalla run uitvoeren. Lijkt me altijd zuiniger dan om de dag weer opwarmen omdat de SWW mintemp te laag is.TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Kost dat niet enorm veel energie om elke week een compleet afgekoelde boiler weer naar 65 graden te brengen?
[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 18-06-2024 13:31 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Temperatuur staat op 50 graden en 1 keer per week een legionellarun, verbruik was 0,6kWh per dag en die begint om 9:00u als er al meer dan voldoende opwek is.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Opwarmen gebeurt als er meestal veel zon is en als het vat niet gebruikt wordt is het verbruik aan opwarmen natuurlijk minimaal.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En sws als wij/ik vroeger thuis deden, de hoofdkraan dicht.
Of is er dan nog risico op legionella ?
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Moet elke week volgens de daarvoor geldende richtlijnen. Maar dat mag je overdreven vinden.stin00 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:25:
[...]
Elke week een legionalla run is sowieso overdreven, staat hier op elke 14 dagen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-06-2024 19:16 ]
Ik laat hem altijd gewoon op 20 graden temperatuur achter. En dan bij thuiskomst eerst een legionellarun.PtrO schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:09:
Is het niet handiger met "op vakantie", de boiler leeg te laten lopen ?
En sws als wij/ik vroeger thuis deden, de hoofdkraan dicht.
Of is er dan nog risico op legionella ?
Al het water eruit vind ik te veel gedoe.
Compleet afkoelen duurt 6 weken ofzo hoor.. In een paar dagen valt de afkoeling mee.TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Kost dat niet enorm veel energie om elke week een compleet afgekoelde boiler weer naar 65 graden te brengen?
En dan nog.. Een boiler volledig opwarmen kost hooguit 50 eurocent.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-06-2024 19:46 ]
3kwh per keer hier vanaf 55 graden. Warmtepomp doet het werk tot 55 graden dus een afgekoelde boiler zal nog wel wat meer kosten.de Peer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:45:
[...]
Compleet afkoelen duurt 6 weken ofzo hoor.. In een paar dagen valt de afkoeling mee.
En dan nog.. Een boiler volledig opwarmen kost hooguit 50 eurocent.
Ah oké ik ging er vanuit dat de WP de volledige run zelf kan doen. Mijn Atlantic doet dat wel.TimDJ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:47:
[...]
3kwh per keer hier vanaf 55 graden. Warmtepomp doet het werk tot 55 graden dus een afgekoelde boiler zal nog wel wat meer kosten.
Ik vermoed dat het ding dan gewoon uit is en de dag voor terugkomst een legionellarun doet, maar of dat echt zo is geen idee.