Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 14:50
Dag Tweakers,

Door een lage-rugblessure is het heel moeilijk geworden voor mij om lange periodes te blijven zitten. Ik ben het laatste jaar meer en meer liggend aan het werken met een laptoptafeltje, en ik zou deze graag nu in een vaste bureau gieten. Ik ben mij enorm de kop aan het breken over hoe ik dit best opstel, bekabel, dus alle tips en ideeën zijn enorm welkom!

Er zijn twee op te lossen problemen: Enerzijds het juiste meubilair (een hangende monitor) en anderzijds het bekabelen. Ik zal het stuk bekabelen even in een aparte comment steken.

MEUBILAIR:

Ik voeg even een paar foto's en 3D-schetsen toe om het idee duidelijk te maken

De huidige stoel, die prima werk doet samen met een laptop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8VdllW7R_78qFjQN_Rbp_Xpt6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ9T4PWtDNzTLP6EYjZCsXxs.jpg?f=fotoalbum_large

En het idee voor de uiteindelijke opstelling, waarbij een monitor op 110cm hoogte hangt via een A-profiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUG3f3scmhs1l7Mkj_HRnuj9ZIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B47wz4Fr6O03hLa2cI5YrY7m.jpg?f=fotoalbum_large

Het meest passende stuk meubilair dat ik kan vinden zijn die monitor stands die voor racing stoelen worden uitgebracht, hier een kleine Photoshop test van hoe we dit zouden kunnen aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGWSpUHS4q4nk_bkrm8yopkpLd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVBYlGhUDSrETvvfgwE91hQR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog altijd op zoek, dus tips zijn enorm welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Het tweede probleem is bekabeling: De hoofdcomputer staat aan een vaste stabureau, en ik zou hem daar willen laten staan. Dit hoofdbureau wordt gebruikt voor vergaderen, opnames, etcetera. Het gaat hier dus om een extra set toetsenbord en schermen op afstand te verbinden met kabel.

De elegantste oplossing is een 12m kabel trekken van de hoofdcomputer naar de nieuwe ligbureau. Ik zie hier drie oplossingen. Hier gerangeerd van goedkoop naar duur:

- 12m TCP kabel verbonden met een USB hub met HDMI poorten. Dit is prijsefficient, maar kunnen deze 4K60fps trekken? Zijn twee monitors op afstand verbonden met een USB hub evenwaardig aan monitors rechtstreeks verbonden via HDMI?

- 12m HDMI kabels (Duur! zo'n lange kabel kost makkelijk meer dan €100 euro)

- 12m TCP kabel verbonden met een reverse KVM switch (nog duurder, die switches kosten €400 min)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:46

Marc H

- - Is wakker - -

Even voor de beeldvorming, wat voor werkzaamheden doe je op de computer?

Is het niet simpeler om een nuc oid bij je ligbureau neer te zetten en daar de monitoren op aan te sluiten?

Je werkt nu tenslotte ook via een laptop.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Is het wellicht een idee om dit met een ARBO arts te bespreken? Als je voor je werk een dergelijke installatie thuis nodig hebt, dan zal de werkgever wellicht hieraan bij moeten dragen?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
ElCondor schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:33:
Is het wellicht een idee om dit met een ARBO arts te bespreken? Als je voor je werk een dergelijke installatie thuis nodig hebt, dan zal de werkgever wellicht hieraan bij moeten dragen?
Ik ben zelfstandige, dus helaas niet van toepassing 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Marc H schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:32:
Even voor de beeldvorming, wat voor werkzaamheden doe je op de computer?

Is het niet simpeler om een nuc oid bij je ligbureau neer te zetten en daar de monitoren op aan te sluiten?

Je werkt nu tenslotte ook via een laptop.
Zeker:

Illustratie en 3D werk, heb je toch wel een zware PC voor nodig. Gezien de twee bureaus naast elkaar staan (3m afstand in rechte lijn) lijkt het mij logischer gewoon de oude PC te verbinden met een nieuwe hub.

De laptop die ik nu gebruik is eigenlijk altijd aan het remoten via Parsec met de hoofd-PC, maar dit heeft enkele nadelen - geen dual monitors, problemen met audiokanalen, geen verbinding met tekentablet

eigenlijk moet enkel het scherm hier geraken, want ik heb Bluetooth apparaten waarmee ik perfect vanaf deze ligbureau de hoofd-PC kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
VinceDN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:07:
- 12m HDMI kabels (Duur! zo'n lange kabel kost makkelijk meer dan €100 euro)
Ze zijn er ook veel goedkoper. Snelle Google en ik vind hdmi 2.0 kabels voor onder de 30 euro van 15m. Ik heb er zelf eentje aantal jaar geleden gekocht voor wat daarboven, en die doet het prima op 4k 60hz. Doet ie het niet, retourneer je hem en probeer je de volgende.

Moet je het direct permanent wegwerken in een muur, ja dan zou ik overwegen direct een optische kabel te kopen. Maar als dat niet hoeft zou ik lekker gewoon reguliere eerst proberen voor normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Sissors schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:18:
[...]

Ze zijn er ook veel goedkoper. Snelle Google en ik vind hdmi 2.0 kabels voor onder de 30 euro van 15m. Ik heb er zelf eentje aantal jaar geleden gekocht voor wat daarboven, en die doet het prima op 4k 60hz. Doet ie het niet, retourneer je hem en probeer je de volgende.

Moet je het direct permanent wegwerken in een muur, ja dan zou ik overwegen direct een optische kabel te kopen. Maar als dat niet hoeft zou ik lekker gewoon reguliere eerst proberen voor normale prijs.
Kan je deze linken? Ik heb nog tegoed staan op allekabels.nl en ik zou ze daar willen aankopen

Is het de moeite om een USB-hub met ethernet-kabel te doen? Of toch beter meerdere kabels trekken (USB + HDMI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 23:25
HDMI en USB kunnen prima over ethernet, ik heb vooral ervaring met hdmi over ethernet en dat werkte prima. Wel goed opletten welke resolutie je nodig hebt. Je zou qua wegwerken zelfs eea in de muren kunnen doen maar dan wordt het een sleuf/vul/stuc operatie en dan met wcd's en keystones werken.

Kan je trouwens niet 1 ultra wide scherm ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
Om zelf iets te ontwerpen kun je misschien ook gebruik maken van het programma van MayTec, daar kun je vrij gemakkelijk iets ontwerpen met aluminium extrusieprofielen wat ze bijvoorbeeld ook gebruiken voor de monitor stand in je voorbeeld: https://maytec.nl/cad-tools

Dan kun je zelf met de afmetingen spelen en je stoel / mounts voor je monitor zo afstellen als jij dat wilt.
Je kunt dan een BoM (Bill of Materials) uitdraaien uit het programma zodat je alles makkelijk kunt bestellen op bijvoorbeeld AluXprofiel: https://www.aluxprofiel.nl/ (maar er zijn legio leveranciers te vinden).

Qua bekabeling zou ik gaan voor HDMI (of DP als dat kan) kabels en deze rechtstreeks aansluiten. Heb je geen 'gezeik' met converters etc. Je zou eventueel een HDMI switch kunnen gebruiken, maar dat zijn imo onnodige kosten.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
sigmundfreund schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:49:
HDMI en USB kunnen prima over ethernet, ik heb vooral ervaring met hdmi over ethernet en dat werkte prima. Wel goed opletten welke resolutie je nodig hebt. Je zou qua wegwerken zelfs eea in de muren kunnen doen maar dan wordt het een sleuf/vul/stuc operatie en dan met wcd's en keystones werken.

Kan je trouwens niet 1 ultra wide scherm ophangen?
Ik denk dat ik het om te starten eenvoudig ga houden met een enkele 27" monitor. Later kan er eventueel een extrawide of secundaire monitor in.

HDMI/USB over ethernet is dan via een USB hub met een Ethernet-verbinding, klopt? Ik had wel graag een 4K60 scherm omdat ik animatie en 3D-werk doe, soms heb ik de hoge framerate nodig om werk na te kijken. Kan een gewone hub dit trekken?

---
SgtElPotato schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:58:
Om zelf iets te ontwerpen kun je misschien ook gebruik maken van het programma van MayTec, daar kun je vrij gemakkelijk iets ontwerpen met aluminium extrusieprofielen wat ze bijvoorbeeld ook gebruiken voor de monitor stand in je voorbeeld: https://maytec.nl/cad-tools

Dan kun je zelf met de afmetingen spelen en je stoel / mounts voor je monitor zo afstellen als jij dat wilt.
Je kunt dan een BoM (Bill of Materials) uitdraaien uit het programma zodat je alles makkelijk kunt bestellen op bijvoorbeeld AluXprofiel: https://www.aluxprofiel.nl/ (maar er zijn legio leveranciers te vinden).

Qua bekabeling zou ik gaan voor HDMI (of DP als dat kan) kabels en deze rechtstreeks aansluiten. Heb je geen 'gezeik' met converters etc. Je zou eventueel een HDMI switch kunnen gebruiken, maar dat zijn imo onnodige kosten.
Iemand op Reddit had me al naar Maytech verwezen, heel vlot programmatje. Heb al een offerte gevraagd :) .

Wat is het verschil tussen HDMI en DP in dit geval?

En zijn er voordelen van meteen een HDMI switch te installeren? Stel dat ik later een secundaire monitor wil hangen, beter direct twee HDMI kabels en 1 USB trekken om alles al geplaatst te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
VinceDN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat ik het om te starten eenvoudig ga houden met een enkele 27" monitor. Later kan er eventueel een extrawide of secundaire monitor in.

HDMI/USB over ethernet is dan via een USB hub met een Ethernet-verbinding, klopt? Ik had wel graag een 4K60 scherm omdat ik animatie en 3D-werk doe, soms heb ik de hoge framerate nodig om werk na te kijken. Kan een gewone hub dit trekken?

---

[...]

Iemand op Reddit had me al naar Maytech verwezen, heel vlot programmatje. Heb al een offerte gevraagd :) .

Wat is het verschil tussen HDMI en DP in dit geval?

En zijn er voordelen van meteen een HDMI switch te installeren? Stel dat ik later een secundaire monitor wil hangen, beter direct twee HDMI kabels en 1 USB trekken om alles al geplaatst te hebben?
Ik zou zelf de BoM uit het programma trekken en de onderdelen los bestellen. Paar jaar geleden zelf vrij fanatiek gedaan met simracing rigs voor anderen.

Wat mij betreft zijn er geen voordelen, ik zou direct de kabels leggen zonder switches of wat dan ook. Een vergelijkbaar scenario wat ik heb (totaal ander gebruik) voor mijn simracing rig is dat ik voor mijn 3 schermen 3x10 meter DP kabels heb gelegd. En niet aan de gang ben gegaan met switches of wat dan ook.

Je hebt een aantal software programmatjes waarbij je gemakkelijk profielen kunt maken voor je verschillende setups en met 1 druk op de knop kun switchen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
SgtElPotato schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Ik zou zelf de BoM uit het programma trekken en de onderdelen los bestellen. Paar jaar geleden zelf vrij fanatiek gedaan met simracing rigs voor anderen.

Wat mij betreft zijn er geen voordelen, ik zou direct de kabels leggen zonder switches of wat dan ook. Een vergelijkbaar scenario wat ik heb (totaal ander gebruik) voor mijn simracing rig is dat ik voor mijn 3 schermen 3x10 meter DP kabels heb gelegd. En niet aan de gang ben gegaan met switches of wat dan ook.

Je hebt een aantal software programmatjes waarbij je gemakkelijk profielen kunt maken voor je verschillende setups en met 1 druk op de knop kun switchen.
Allright, ik ga starten met 1x HDMI en 1x USB, gewoon met een kabelgoot - later gaan we hier nog renoveren en dan ga ik een en ander inslijpen.

Is er een voordeel aan een DP kabel ipv HDMI-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
VinceDN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Allright, ik ga starten met 1x HDMI en 1x USB, gewoon met een kabelgoot - later gaan we hier nog renoveren en dan ga ik een en ander inslijpen.

Is er een voordeel aan een DP kabel ipv HDMI-kabel?
De nieuwe DP versie (2.0) kan veel meer data aan, dus een hogere resolutie / refreshrate. Maar 4k60 is voor beide geen probleem en zul je geen verschil in ervaren.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:10
Heb je geen metaalbewerker in de buurt? Kokers staal zijn de kosten niet en ook zit er niet veel laswerk aan. Spuiten of poedercoaten is relatief duur maar zou je ook zelf kunnen doen. Je kan met zo'n vakman precies ontwerpen wat jij graag wil, incl. het wegwerken van de bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

VinceDN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:15:
[...]

De laptop die ik nu gebruik is eigenlijk altijd aan het remoten via Parsec met de hoofd-PC, maar dit heeft enkele nadelen - geen dual monitors, problemen met audiokanalen, geen verbinding met tekentablet
Als je een Warp abonnement afsluit (tientje per maand) heb je wel multi monitor en tekentablet support. Ik vind het absoluut de moeite waard.

Wat bedoel je met problemen met audiokanalen? Welke kanalen gebruik je allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Oon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Als je een Warp abonnement afsluit (tientje per maand) heb je wel multi monitor en tekentablet support. Ik vind het absoluut de moeite waard.

Wat bedoel je met problemen met audiokanalen? Welke kanalen gebruik je allemaal?
Ik heb het overwogen hoor, er zijn een aantal oplossingen die budgettair vrij dicht bij elkaar liggen en Parsec doet het vrij goed. Ik hou gewoon niet van het idee van een abo voor mijn eigen materiaal te kunnen gebruiken, voor 75 euro heb ik al een kabel die de PC naar hier brengt om het zo te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:30
Zie dat je stoel vrij dicht bij een muur staat. Is een muurbeugel geen optie? Die heb je ook met flinke zwaaiarmen er aan zodat tv's haaks op de muur kunnen, dan moet je volgens mij ook een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
jip_86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:18:
Zie dat je stoel vrij dicht bij een muur staat. Is een muurbeugel geen optie? Die heb je ook met flinke zwaaiarmen er aan zodat tv's haaks op de muur kunnen, dan moet je volgens mij ook een heel eind kunnen komen.
ja, dit heb ik ook in gedachten, maar er zijn een aantal beperkingen

- ik vind er geen die 90 graden kunnen openklappen en dan naar beneden richten
- een tweede monitor hangen wordt heel moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:07
Ik zou een rechte koker met een ergo-arm er aan gebruiken. De monitor kan je dan makkelijk stellen en je hebt ook ruimte om je stoel in en uit te komen. Staat (of valt :+) ) wel met goede bevestiging aan de vloer of evt aan je stoel.

Een LG Ergo serie monitor bv sluit je met USB-C aan, is ongetwijfeld lang genoeg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
SgtElPotato schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:49:
[...]

De nieuwe DP versie (2.0) kan veel meer data aan, dus een hogere resolutie / refreshrate. Maar 4k60 is voor beide geen probleem en zul je geen verschil in ervaren.
Misschien dan al beter meteen een DP2.0 kabel kopen? Deze kan later hergebruikt worden voor toekomstige TV's. Wie weet gaan we naar de 8K standaard over tien jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

VinceDN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb het overwogen hoor, er zijn een aantal oplossingen die budgettair vrij dicht bij elkaar liggen en Parsec doet het vrij goed. Ik hou gewoon niet van het idee van een abo voor mijn eigen materiaal te kunnen gebruiken, voor 75 euro heb ik al een kabel die de PC naar hier brengt om het zo te zeggen
Ik ken het gevoel zeker, ik ben zelf altijd mijn setup aan het tweaken (van 1 naar 2 naar 4 en weer helemaal terug naar 4 schermen, van stevige PC in het ketelhok naar toch weer wat dichterbij).
Uiteindelijk heb in een game PC langs mijn bureau staan, maar gebruik ik toch Parsec om te gamen vanaf mijn Mac Mini, omdat ik die Mac Mini als daily driver gebruik en dat zoveel fijner werkt dat het de moeite waard is.
Het grote nadeel van Parsec met MacOS is dat in MacOS je CTRL+pijltjes gebruikt om een soort van tab switcher te openen of om van fullscreen workspace te wisselen, dat maakt het vrijwel onmogelijk om goed met Windows te werken, maar is weer opgelost door mijn (optioneel) draadloze toetsenbord in Bluetooth modus te zetten en met die PC te verbinden.
Verder ben ik puur uit toeval op het moment niet met meerdere schermen aan het werken (ik heb wel een tweede scherm, maar die is dedicated voor mijn werklaptop, en ik gebruik Parsec niet voor verbinden met mijn werklaptop maar daarvoor gebruik ik de ingebouwde KVM van mijn beeldscherm), maar heb het wel een hele tijd gedaan en dat werkte echt super. Alleen voor meetings moest ik dan echt fysiek switchen of die meeting vanaf mijn 'client' PC oppakken.

De enige oplossing die mij nog altijd beter lijkt dan dit is de oplossing die Linus van Linus Tech Tips gebruikt; Thunderbolt over optisch, zodat je over een flinke lengte toch 'direct' dingen aan kunt sluiten, maar dat is weer flink wat duurder.

Mocht je een fijne oplossing weten te vinden dan laat het absoluut een keer weten in dit topic want ik ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Oon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Ik ken het gevoel zeker, ik ben zelf altijd mijn setup aan het tweaken (van 1 naar 2 naar 4 en weer helemaal terug naar 4 schermen, van stevige PC in het ketelhok naar toch weer wat dichterbij).
Uiteindelijk heb in een game PC langs mijn bureau staan, maar gebruik ik toch Parsec om te gamen vanaf mijn Mac Mini, omdat ik die Mac Mini als daily driver gebruik en dat zoveel fijner werkt dat het de moeite waard is.
Het grote nadeel van Parsec met MacOS is dat in MacOS je CTRL+pijltjes gebruikt om een soort van tab switcher te openen of om van fullscreen workspace te wisselen, dat maakt het vrijwel onmogelijk om goed met Windows te werken, maar is weer opgelost door mijn (optioneel) draadloze toetsenbord in Bluetooth modus te zetten en met die PC te verbinden.
Verder ben ik puur uit toeval op het moment niet met meerdere schermen aan het werken (ik heb wel een tweede scherm, maar die is dedicated voor mijn werklaptop, en ik gebruik Parsec niet voor verbinden met mijn werklaptop maar daarvoor gebruik ik de ingebouwde KVM van mijn beeldscherm), maar heb het wel een hele tijd gedaan en dat werkte echt super. Alleen voor meetings moest ik dan echt fysiek switchen of die meeting vanaf mijn 'client' PC oppakken.

De enige oplossing die mij nog altijd beter lijkt dan dit is de oplossing die Linus van Linus Tech Tips gebruikt; Thunderbolt over optisch, zodat je over een flinke lengte toch 'direct' dingen aan kunt sluiten, maar dat is weer flink wat duurder.

Mocht je een fijne oplossing weten te vinden dan laat het absoluut een keer weten in dit topic want ik ben zeer benieuwd!
Qua bekabeling, Ik ga het simpel houden - HDMI-kabel van 15m, USB-kabel van 15m en een kabelgootje. Het meubel zelf wordt nog wat puzzelen dus ik hou jullie op de hoogte :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinceDN
Hey Tweakers,

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de hulp met dit project! Ondertussen is de constructie af, en hij werkt heerlijk. Ik ga foto's bijvoegen voor mensen die ooit in de toekomst opzoekwerk doen over een ligbureau. Dit is een eenvoudige opstelling met een zelfgetekend ISB-profiel en ligstoel dat samen een €750,- heeft gekost.

Ik moet enkel de kabels nog wat wegwerken en dan zijn we rond. Enorm bedankt voor alle hulp! als er in de toekomst mensen zijn die hulp willen bij het uitwerken van een ligbureau kan je altijd mijn ontwerptekeningen opvragen, ik ben te bereiken via vincentdenil.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-SCXyO9BITE5AchrsDExJuOm1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8vC7gOiyxMFKSX6Fai7A9gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqz1iXDBk6DrLp-VWLRi9h_ETbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk9dAK2U5kyB4hImy0xV3l2t.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1