Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkel
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Goedendag klussers,

Over een week wordt bij ons de gehele benedenverdieping (+-70m2) voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming en worden de daar 3 bestaande radiatoren weggehaald.

Nu heb ik ter voorbereiding een Tado-systeem aangeschaft en de radiatoren boven allemaal voorzien van een slimme thermostaatknop (dit waren eerst allemaal standaard radiatorkranen). Het gaat hier om 3 radiatoren op de slaapkamers, 1 op de badkamer en 1 radiator op zolder.

Er wordt een bypass geplaatst voor de vloerverwarming, echter vraag ik me af of ik er goed aan doe om ook meteen een zoneklep te laten plaatsen voor de vloerverwarming beneden. Als ik dit namelijk zou doen dan is het circuit bij geen warmtevraag volledig gesloten (boven thermostaatknoppen en beneden de zoneklep die dichtstaat), maar volgens mij zou dit worden opgevangen door de bypass(?).

De enige radiator die we boven eigenlijk gebruiken is die op zolder (kantoortje van +-15m2), Deze radiator is redelijk klein maar verwarmd de ruimte uitstekend (uit m'n hoofd een radiator van ongeveer 100x70). Wellicht zullen andere radiatoren in de toekomst wat meer gebruikt worden op de slaapkamers als de kinderen wat ouder zijn, maar dat is de komende jaren nog niet van toepassing.

De ketel waar alles op wordt aangesloten is een Intergas 24/28 CW4 uit 2014. Nu ben ik bang dat ik bij het installeren van een zoneklep een pendelende CV-ketel ga krijgen als ik enkel op zolder warmte ga vragen, omdat hij bij zo'n kleine radiator de warmte niet kwijt kan. Als ik dan meer warmte de buitenlucht instook dan daadwerkelijk in het huis vind ik dit natuurlijk zonde. Als ik de handleiding bekijk van de ketel is de minimale afgifte (als ik het goed lees) 6,9kW, wat deze kleine radiator bij lange na niet haalt.

Is het verstandiger om in deze situatie een zoneklep achterwegen te laten en de "oude" situatie in stand te houden (open circuit, als ik op zolder warmte vraag dan verwarm ik de vloerverwarming mee), of is het toch verstandig om wel een zoneklep te plaatsen en misschien nog iets te kunnen qua regelen van de ketel/radiatoren?

ik ben nog een redelijke leek op dit gebied, dus ik hoor graag de wijsheid van de klussers hier op 't forum die er wat meer kennis van hebben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naja, zonder zoneklep kun je een evt zonesturing vergeten. Als de boel nu toch aangepast wordt, zou ik een zoneklep meteen meenemen. Liever mee verlegen dan om verlegen, achteraf inbouwen is een stukje duurder (en je zit twee keer in de rotzooi ;) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkel
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Dat was eigenlijk ook mijn insteek, liever nu in 1x goed dan later nog een keer ertussen moeten zetten. Ik maak me echter zorgen over het feit dat ik dan een gesloten circuit heb bij geen warmtevraag. Als de CV dan gaat pompen weet ik niet of deze in een error schiet omdat er geen enkele radiator is waar hij dan z'n water kwijt kan.

Als dit wordt opgevangen door het bypass-ventiel is dat al een zorg minder.

Dan is het enkel nog de vraag wat de CV doet als er enkel warmte wordt gevraagd bij een kleine radiator, maar dat ik moet ik dan gewoon ondervinden.