Vervangen radiatoren bovenverdieping bij renovatie ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Wij hebben een ander huis gekocht en de bedoeling is om deze gelijk zo veel mogelijk energiezuinig te maken of voor te bereiden op de toekomst.

Het betreft een vrijstaande woning uit 1993 waarbij de slaapkamers op de bovenverdieping verwarmd worden met radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdDkxUSHxjKaBDZh5GRemfOsJQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sOszR6Q9fgqyqRfTky4taqsm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXjSeP19npYs-sWjgv6f6QmLLRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bAGWrT39AV7mxPUVO4TrB9j0.jpg?f=user_large

Wat is nu handig en voor de toekomst het beste? Volgens mij heb ik dan twee opties.

- Alle radiatoren vervangen voor LT radiatoren
- De radiatoren verwijderen en vloerverwarming laten frezen in alle kamers.

Wat zijn de voor- en nadelen van bovenstaande opties. Volgens mij is vloerverwarming aanbrengen uiteindelijk goedkoper dan allemaal dure LT radiatoren kopen. Een Jaga Strada Twin met thermostaatventiel en regelelement kost bijvoorbeeld al meer dan 500 eur. Hier zou ik er dan 4 van nodig hebben en daarnaast nog een Badkamer radiator.

De benedenverdieping wordt ook verwarmd door middel van vloerverwarming.

Daarnaast zullen alle slaapkamers ook voorzien gaan worden van Airco. Er zal dus ook luchtwarmte beschikbaar zijn indien nodig.

Is het een goed idee om nu in de verbouwing meteen alles aan te passen of kan ik nu beter gewoon alles laten hangen zo lang er nog CV gebruikt wordt en indien nodig een snelle opwarming door middel van de airco's laten plaatsvinden mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:40
Ik zou nu doorpakken met vloerverwarming. Werkt beter dan LT radiatoren. Aanleggen geeft een hoop troep en doe je niet zo snel als je er al woont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:16
Aangezien je airco neemt gewoon alles lekker laten zitten, kranen vol open bij een WP. Dan houden ze het op 15 graden, airco helpt dan evt als bijverwarming.

Vv is zonde, slaapkamers mogen best kouder, niemand gebruikt volledige vv in de slk.

Vv iswel aan te bevelen in de badkamer

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32
technopeuter schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:55:
Aangezien je airco neemt gewoon alles lekker laten zitten, kranen vol open bij een WP. Dan houden ze het op 15 graden, airco helpt dan evt als bijverwarming.

Vv is zonde, slaapkamers mogen best kouder, niemand gebruikt volledige vv in de slk.

Vv iswel aan te bevelen in de badkamer
Dit, airco werkt perfect voor slaapkamers, zeker als je de radiatoren kunt mee laten lopen indien nodig. Mss nog wat fans eronder als je echt laag wilt gaan (ik heb hier thuis ook T22 radiatoren en met speedcomfort fans werken die echt wel efficienter op lage aanvoer temp). Ik zou geen vvw op slaapkamers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
Als dat T21 of T22 is kan je ze gewoon laten hangen. Houd er wel rekening mee dat de thermostaatknop op de 2e foto niet rechtop mag voor goede regeling, werkt zo alleen goed als er een externe voeler op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:16
_JGC_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:05:
Als dat T21 of T22 is kan je ze gewoon laten hangen. Houd er wel rekening mee dat de thermostaatknop op de 2e foto niet rechtop mag voor goede regeling, werkt zo alleen goed als er een externe voeler op zit.
Een warmtepomp heeft een hekel aan dynamische regelaars, dat druist in tegen de flowsturing van de WP dus evt gewoon vervangen door een ouderwetse open/dicht kraan of volledig opendraaien en met voetventiel wat knijpen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
technopeuter schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Een warmtepomp heeft een hekel aan dynamische regelaars, dat druist in tegen de flowsturing van de WP dus evt gewoon vervangen door een ouderwetse open/dicht kraan of volledig opendraaien en met voetventiel wat knijpen.
Aan een wazige foto kan je niet zien welke kraan er onder die knop zit. Slaapkamer wil je op een bepaalde temperatuur kunnen instellen, flow stel je in op de kraan of het voetventiel.

Er zit nu een haakse kraan op, wat erop hoort voor goede temperatuurregeling is haaks verkeerd (knop naar zijkant) of haaks dubbel verkeerd (knop naar voorkant).

Dynamische regeling kan overigens wel, maar pak dan de Heimeier Eclipse 300, die kunnen voldoende debiet aan voor een warmtepomp. De reguliere versie heeft te kleine doorstroom: gaat fluiten of levert een koude radiator op.
Pagina: 1