Waarom gebruikt mijn video-editor niet ALLE resources?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29
Deze vraag kan zowel software matig het probleem zijn, als hardware matig. Ik vermoed toch softwarematig vandaar deze vraag in dit subforum.

Ik gebruik Wondershare Filmora. Het programma is geupdate naar de laatste versie en ook de GPU drivers zijn net vers van de Nvidia plank geplukt.

Tijdens het coderen van een (4K) video valt me dit op, zie onderstaande screen uit taakbeheer:
klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Lcsb52Jhn31eSHKZXvQ4cPeM.jpg

In het programma zelf geef ik aan dat het gebruik kan maken van de videokaart om een project, eenmaal klaar, te encoderen. Het kan aan mij liggen dat ik 47 minuten video op 4K renderen in ongeveer 45 minuten veel vind, maar het is juist wat ik in taakbeheer zie wat mij vragen oproept.

Zo zie ik bv. bij de GPU maar een gebruik staan van 32%, waarbij de temperatuur oke blijft.
De CPU, een 12 core Ryzen 9 7900x, staat weliswaar te turboboosten net over 5Ghz, maar elke logische processor geeft niet de volle 100%. Globaal zie ik 2 cpu cores tegen de 100% aanhikken, dan vervolgens 3 stuks die ongeveer 70 a 80% doen en de overige 7 cpu's hobbelen wat heen en weer tussen 20 en 80%, met laten we zeggen een gemiddelde van 40-50%.

De schrijfsnelheid van het opslagmedium is het probleem niet, een Samsung 980 Pro NVME m.2 SSD op PCI-e 4.0. RAM lijkt ook niet het probleem, met 128GB is er voldoende ram lijkt me, alle 4 dimms lopen op een snelheid van 5.200Mhz. Windows OS draait op z'n eigen Samsung 980 Pro NVME m.2. drive, maar het effect van Windows op deze drive is verwaarloosbaar. Tevens heb ik heel veel onnodige rotzooi verwijderd en loopt er weinig op de achtergrond resources weg te vreten.

Is dit normaal? Is dit puur de editor die niet volledig gebruik maakt van de CPU en GPU? Zijn er eventueel nog instellingen die ik misschien vergeten ben?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dit zou best een software beperking kunnen zijn van de applicatie.

Geen idee wat een 'normale' tijd is op deze hardware met deze encoding.

Wat doet hij als je hem zo configureert dat hij de GPU NIET mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik zo even browse door de documentatie van de software zie ik enkel de optie om de GPU te gebruiken voor het decoderen van video's.

Wat het CPU gebruik betreft, niet elk formaat/software is geschikt om alle cores tegelijk volledig aan het werk te zetten. Niet al het werk is parallelliseerbaar helaas.

Het beste wat je kan doen is eens spelen met de GPU acceleration settings en eventueel met het output formaat om te zien of dat verschil maakt.

Vergeet ook niet dat GPU accelerated encoding (als de software het ondersteunt!) over het algemeen slechtere resultaten oplevert dan encoding via de CPU. Dit is omdat de GPU voorrang gaat geven aan snelheid boven een goede kwaliteit/compressie verhouding.