HDMI wandcontactdoos / kabel achter de muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi92723
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo allemaal,

Ik loop een beetje vast, waarschijnlijk ook gewoon door gebrek aan kennis. Volgende week komt een elektricien bij mij thuis langs en ik wil liefst zo goed mogelijk voorbereid zijn qua materiaal.

Ik woon sinds een paar maanden in een nieuw koophuis en de wandcontactdozen zijn niet logisch aangelegd. De uitgelezen plek waar de TV moet komen (waar de vorige bewoners hem ook hadden staan, die het huis ook hebben laten bouwen), heeft de dichtstbijzijnste wandcontactdoos op ongeveer 7 meter afstand liggen. Zij hebben dit opgelost met verlengsnoeren etcetera, ik wil dit vanzelfsprekend niet.

De elektricien komt dus om wandcontactdozen aan te leggen. Ik ga de TV ophangen, en er komt onderaan een TV-meubel waar een soundbar op komt te staan. Het aanleggen van wandcontactdozen kan gelukkig vrij makkelijk: de muur achter de TV is de garage en we kunnen vanuit daar vrij gemakkelijk door de muur heen en alles aansluiten, dus er hoeft weinig opengebroken te worden. Het probleem waar ik mee zit echter, is de HDMI kabel van de soundbar naar de TV.

Omdat ik toch alles al opnieuw ga aansluiten, wil ik het ook goed doen en niks langs de muur op hebben lopen. Dit gaat dus om elektriciteit, maar eigenlijk wil ik de HDMI kabel ook vanaf de TV, door de muur en dan aan de onderkant van de muur weer terug naar de meubelkast. Dit blijkt moeilijker dan ik denk.

Ik heb al gekeken naar HDMI wandcontactdozen, maar het is mij onduidelijk of deze eARC ondersteunen. Ik heb deze vraag nu ook uitgezet naar webshops. Verder hebben wij al het schakelmateriaal van Busch-Jaeger, en op verschillende websites zie ik niet eens welke versie HDMI die hebben. Of kan ik beter naar andere oplossing kijken dan een volledige HDMI wandcontactdoos? Misschien een (volgens mij heet het?) keystone, en dan daar iets mee verder doen?

De afstand die ik van boven naar onder moet is net iets meer dan een meter, dus ik denk dat een 1,5m kabel perfect is. De bijgeleverde kabel bij de soundbar is 1m, die is helaas net iets te kort.

Mis ik bepaalde ideeën? Heb ik dingen over het hoofd gezien? Ik ben benieuwd wat jullie denken en ervan vinden, dankjewel alvast voor de tijd!

Beste antwoord (via jordi92723 op 18-06-2024 09:19)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:21
Niet alleen eARC maar ook HDMI2.1 zal een probleem worden met zoveel overgangen. Mogelijk kun je dus beter één kabel gebruiken en die achterlangs doorvoeren. Misschien kun je beide gaten aan de achterkant met elkaar verbinden met een pvc buis. Dan tocht er niks naar binnen en kun je gemakkelijk hele stekkers doorvoeren.

Bij mij hangt de tv voor een oude deuropening en is hier daarom zelfs een pvc afvoerbuis ingemetseld. Daar is netjes overheen gestuct en de dikste kabels passen er doorheen.

[ Voor 23% gewijzigd door NESFreak op 18-06-2024 08:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:21
Niet alleen eARC maar ook HDMI2.1 zal een probleem worden met zoveel overgangen. Mogelijk kun je dus beter één kabel gebruiken en die achterlangs doorvoeren. Misschien kun je beide gaten aan de achterkant met elkaar verbinden met een pvc buis. Dan tocht er niks naar binnen en kun je gemakkelijk hele stekkers doorvoeren.

Bij mij hangt de tv voor een oude deuropening en is hier daarom zelfs een pvc afvoerbuis ingemetseld. Daar is netjes overheen gestuct en de dikste kabels passen er doorheen.

[ Voor 23% gewijzigd door NESFreak op 18-06-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou hier gewoon gaan voor een buis/koker die je in de muur laat frezen. Zorg dat die breed genoeg is voor kabels met connectoren eraan. Als je dan een keer een extra kabel (USB, optisch, netwerk) erbij wilt trekken, kan dat altijd nog.

Afwerken met wandcontactdozen ziet er wel heel netjes uit, maar het beperkt je wat meer met dit soort dingen. Zeker als er straks een nieuwe HDMIstandaard komt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi92723
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
NESFreak schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:26:

TERW_DAN schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:32:
Ik zou hier gewoon gaan voor een buis/koker die je in de muur laat frezen. Zorg dat die breed genoeg is voor kabels met connectoren eraan. Als je dan een keer een extra kabel (USB, optisch, netwerk) erbij wilt trekken, kan dat altijd nog.

Afwerken met wandcontactdozen ziet er wel heel netjes uit, maar het beperkt je wat meer met dit soort dingen. Zeker als er straks een nieuwe HDMIstandaard komt bijvoorbeeld.
Heel erg bedankt, dit zijn goede en valide punten en die neem ik mee. Ik zal dit met de elektricien bespreken!