Werkt dit? L/W warmtepomp, met CV-haard en 500L buffervat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbinmaakt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-09-2024
Aangenaam allen, na velen malen Google'en naar dit forum nu eindelijk zelf een account aangemaakt.

Eerst zal ik mij even voorstellen: Robbin, productontwerper, vader van 3 jonge kinderen en hobby klusser. Eenmaal mijn eigen huis gebouwd en daar ook een WP zelf aangelegd. De Techneco Loria DUO 6010. Werkt nog steeds.

We hebben een vrijstaand huis gekocht uit 1920 van circa 300m2, de begane grond is 110m2 en deze willen we gaan verwarmen met een 6 a 7Kw Panasonic L/W warmtepomp. Hiermee willen we ook het SWW verwarmen. De isolatie brengen we ongeveer naar BENG. Om onafhankelijk te zijn willen we graag ter ondersteuning een CV-haardkachel en een 500L buffervat aansluiten (we hebben "veel" eigen bomen).

Op deze post hoop ik een second opinion op mijn zelfverzonnen setup te vinden.

Mijn vragen:
  1. Met een 3 weg thermostatische kraan hoop ik het buffervat te passeren als de kachel niet heeft aan gestaan. Zien jullie nog zwakheden of verbeteringen?
  2. Met wat keerkleppen hoop ik onbedoeld gebruik te voorkomen. Mis ik ze nog ergens.
  3. Zou ik de leidingen van het buffer van naar de mengkranen in staal en koper uitvoeren of voldoet MLC (Henco of vergelijkbaar).
  4. Is het expantievat op het buffervat niet een beetje overbodig omdat hij ook al voor de VV-verdeler zit?
  5. Veiligheidsgroep van de CV-haard is wel aanwezig maar niet getekend.
Ben benieuwd of jullie denken dat deze setup zo gaat werken en of wat jullie anders zouden doen, alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg4jnw5LF5LvQXPTF215CPsb8ZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHAhVyHYf2fAdamaAoUSUjYX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zo hangt het hier aan elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKRqR5g_pZINFpQDiSINjYHT1io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ4kqE6QnWjYtF6ELoOPgsgw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat voor buffer is het? Hygiene? Wat zit op welke spiraal? Zou het water van stalen kachel en WP sowieso gescheiden houden, dat uit de kachel word echt smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbinmaakt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-09-2024
@Ronald.42 bedankt, ga het vanavond is bestuderen. Werkt alles naar wens?

@bbbrumbrum het is inderdaad een hygiëne boiler. SWW zit op een RVS spiraal en gaat vervolgens naar de WP. Daartussen zitbeen 3 weg klep om te zorgen dat het water niet te warm in de WP komt.

Het verwarmingswater is nu niet gescheiden. Zou je dan denken aan een tweede warmtewisselaar in het buffervat en zou je dan het warme water van de CV-haard of de WP door de spiraal laten lopen? Mijn gevoel zegt die van de WP.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Robbinmaakt schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:07:
@Ronald.42 bedankt, ga het vanavond is bestuderen. Werkt alles naar wens?

@bbbrumbrum het is inderdaad een hygiëne boiler. SWW zit op een RVS spiraal en gaat vervolgens naar de WP. Daartussen zitbeen 3 weg klep om te zorgen dat het water niet te warm in de WP komt.

Het verwarmingswater is nu niet gescheiden. Zou je dan denken aan een tweede warmtewisselaar in het buffervat en zou je dan het warme water van de CV-haard of de WP door de spiraal laten lopen? Mijn gevoel zegt die van de WP.

Bedankt voor jullie input!
Nee, dat is killing voor de efficientie van je WP. Tenminste, over het algemeen met die kleine spiraaltjes.

Mooiste is natuurlijk een Hellmann vat met koperen wisselaar(s).

Edit: maar elk vat is slecht voor je efficiëntie. Beste is om WP gewoon rechtstreeks aan de VVW te hangen.
Voor SWW kun je ‘m dmv 3-weg wel op het vat aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-06-2024 09:44 ]