Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denappel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een vraag over de aansluiting van een Tesla wall connector.
De maximum stroom op 3-fase dat zo'n wall connector aankan is 32A op 3 fasen.

Nu hoef ik helemaal zo snel niet op te laden + ik wil ook niet al m'n vermogen laten gebruiken door de oplader, opladen op 3 fasen, 16A is voldoende voor mij.

Nu is m'n vraag:
Kan ik de wall connector gewoon aansluiten op een automaat van 16A met een kabel die de dikte heeft voor 16A (3 fasen)?
Zal dit zo goedgekeurd worden door de elektriciteitskeuring? Of moet ik werken met een automaat van 32A + een bijhorende dikte van kabel?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via denappel op 24-06-2024 20:30)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Je mag een 16A automaat gebruiken. Deze automaat beveilgt de kabel naar de Wall connector.
Je moet dan een limiet instellen zodat hij de 16A niet overbelast.

Je mag ook gewoon 32A kabel en automaat gebruiken en alsnog die limiet instellen. Als dat past op je hoofdaansluiting ten minste.

Hoeveel vermogen 3x16A is hangt af van je aansluiting, soms heb je daar nog 3x230V, dan is het vermogen minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srDnE8f-hix6wF-OGid0CmNu4JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SStyLX45iQAKSp69AuRp94kg.png?f=fotoalbum_large

Enkele aandachtspunten zijn nog gebruik van de juiste aardlekschakelaar en aardsysteem.
Check daarvoor de manual en je installatienormen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38
Als je de Wall connector instelt op 16A dan kan dat gewoon ja

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Gaat dit over Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denappel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
Ja, klopt dit gaat over België

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Je mag een 16A automaat gebruiken. Deze automaat beveilgt de kabel naar de Wall connector.
Je moet dan een limiet instellen zodat hij de 16A niet overbelast.

Je mag ook gewoon 32A kabel en automaat gebruiken en alsnog die limiet instellen. Als dat past op je hoofdaansluiting ten minste.

Hoeveel vermogen 3x16A is hangt af van je aansluiting, soms heb je daar nog 3x230V, dan is het vermogen minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srDnE8f-hix6wF-OGid0CmNu4JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SStyLX45iQAKSp69AuRp94kg.png?f=fotoalbum_large

Enkele aandachtspunten zijn nog gebruik van de juiste aardlekschakelaar en aardsysteem.
Check daarvoor de manual en je installatienormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:45

DjVe

Hatsaflats!

Ik ken de regelgeving in België niet, maar in Nederland gebruik je een 20% zwaardere automaat voor een laadpaal (wegens volledige belasting). Dus een 11kW paal doet 16A en dat gaat op een 20A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@DjVe dat is wat fabrikanten van automaten al heel lang aanbevelen, is dat al norm?
Een 16A automaat zou dan de limiet op 13A moeten hebben.

Derating neemt zelfs extra nog toe als er stroomvoerende automaten naast zitten of de omgevingstemperatuur hoger is. Dit is vooral om overtollige warmteproductie te voorkomen waardoor de automaat onbedoeld tript.
plaats de ev-lader automaat dus niet naast de pv-omvomer automaat
Pagina: 1