Lange reparatietermijn, geen telefoonnummer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 19:09
Beste Tweakers,

Helaas is recent bij mij een speakerset kapot gegaan. Gekocht bij *knip* Webwinkel en met garantie tot juli dit jaar. Ik heb het naar ze kunnen versturen zonder kosten, en zij hebben het probleem vastgesteld.

Nu het probleem: Webwinkel heeft de speakers naar de leverancier gestuurd (Edifier), en staat er op dat ik wacht totdat deze leverancier het gerepareerd heeft. Dit kan circa 15 werkdagen duren, al doen zijn geen uitspraken over de definitieve behandeltijd.

Ik heb via de email aangegeven dat ik deze termijn niet redelijk vind. Het product is net zo duur als bij de aanschaf, en op voorraad. Ik heb voorgesteld: a) dat zij het gewoon vervangen, b) een leenproduct, of c) ontbinding koop. Hierop heb ik de reactie gekregen dat gezien de leeftijd van het product en "deze staat" (was in perfecte staat, naast dat deze kapot is) er geen vervanging zal zijn. Volgens hen is drie weken redelijk (al doen ze dus geen uitspraken) en is ontbinding koop niet mogelijk.

Ik ben hier niet tevreden over. Volgens de ACM moet het reparatietermijn redelijk zijn en er bij een product dat dagelijks gebruikt wordt bijv. een leenproduct voorzien worden als het niet snel kan. Ik heb geen extra speakers, noch iemand in mijn omgeving. Daarnaast heb ik helemaal niets met de leverancier te maken - de overeenkomst is met Webwinkel. In mijn optiek komt Webwinkel haar plichten t.o.v. mij als klant niet na.

Oftewel, wat begon als een fijne RMA procedure (gratis opsturen en snelle constatering probleem) is vervelend geworden. Het helpt ook niet dat Webwinkel geen telefoonnummer heeft. Zelfs de gebruikelijke indexen weten het niet. |:(

Wat raden jullie aan? Wat kan ik hier doen? Bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2024 17:37 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik heb voorgesteld: a) dat zij het gewoon vervangen,
Je moet aan het begin van het traject kiezen tussen herstel of vervanging. Je hebt kennelijk gekozen voor reparatie, dan kun je die keuze later niet zonder meer bijstellen.

De verkoper moet de reparatie wel binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren. Ik vind drie weken voor speakers niet onredelijk lang. Kun je uitleggen waarom je ernstige overlast ervaart? Heb je geen koptelefoon?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Je moet aan het begin van het traject kiezen tussen herstel of vervanging. Je hebt kennelijk gekozen voor reparatie, dan kun je die keuze later niet zonder meer bijstellen.

De verkoper moet de reparatie wel binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren. Ik vind drie weken voor speakers niet onredelijk lang. Kun je uitleggen waarom je ernstige overlast ervaart? Heb je geen koptelefoon?
De procedure bij deze winkel is dat je een retour aanmeldt. Dan kan je het opsturen. Ik heb geen keuze voor reparatie voorgelegd gekregen en ben daar dus ook niet mee akkoord gegaan. Ik heb een retour gedaan onder garantie. De algemene informatiepagina's van de winkel lezen:
Een van mijn bestelde artikelen blijkt defect, hoe kan ik deze laten repareren of omruilen?
Je kunt een retouraanvraag bij ons indienen, meer informatie hierover vind je op onze retourenpagina, door hier te klikken.
Hoe moet ik een retour opsturen naar ...?
Wil je gebruik maken van onze 30 dagen retour-regeling?
Dan mag je je vervoerder voor je retourzending zelf kiezen. Wij adviseren je het pakket aan ons te retourneren met DHL for you. Het versturen van een pakket via DHL is voordelig en een DHL verzendpunt zit altijd bij je in de buurt!

Op zoek naar een DHL verzendpunt bij jou in de buurt? Bezoek dan: de DHL website

Je moet ervoor zorgen dat het product deugdelijk verpakt naar ons wordt opgestuurd. Dit betekent ingepakt in een stevige doos en goed beschermd zodat het product volledig en in goede staat bij ons terug komt. De verzendkosten voor het retourneren van een artikel onder onze 30 dagen zijn voor je eigen rekening.

Je mag het artikel ook zelf naar onze Pop-Up Store in Breda brengen.

Is je artikel defect geraakt?
Doe dan een retouraanvraag via onze website. Als het een defect is dat onder de garantie valt zullen wij contact met je opnemen en je voorzien van een retourlabel zodat je het artikel kosteloos aan ons kunt retourneren.
De retourpagina waar ze naar linken heeft alleen een figuur met 5 stappen. Daarin staat:
1. Inloggen
Bij ‘Account’ kan je inloggen met jouw gegevens. Indien je deze niet meer weet kan je klikken op ‘wachtwoord vergeten’ Klik na inloggen op: ‘Mijn aankopen’.

2. Garantietermijn
Na het kiezen van in je bestelhistorie zie je de producten en de geldende garantietermijn van het betreffende artikel.

3. Retour Aanmaken
Selecteer het artikel, klik op de knop bij het artikel ‘Artikel Retourneren’

4. Retourinstructies
Wij zullen binnen een werkdag duidelijke retourinstructies toesturen. Deze kan je opvolgen.

5. Verwerking
Je ontvangt een status update zo gauw het product binnen is. Wij doen onze uiterste best om het probleem te vinden en op te lossen. Dit duurt gemiddeld 3 werkdagen.
De initiële email van de aanmelding van het probleem las: "Je retouraanvraag voor een defect product is geaccepteerd." De bevestigingsmail van ontvangst en het in behandeling nemen was als volgt:
Beste ...,

We hebben je defecte artikel (met retournummer R...) opgestuurd naar de fabrikant. Zij zullen de garantie voor je afwikkelen en het product repareren of vervangen.

Dit kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel de meeste leveranciers hier circa 15 werkdagen voor nodig hebben kunnen wij helaas geen uitspraak doen over de definitieve behandeltijd.

Wij nemen contact met je op zodra de status wijzigt.

Met vriendelijke groet,
[knip] Retourafdeling
Ik heb inderdaad niets liggen, geen koptelefoon (hekel aan), etc. Dan vind ik 3 weken best lang, waarbij ik ook helemaal nergens van op aan kan. Het kan ook zo maar maanden duren. Ik kan wel enige klachten over Edifier vinden op dat punt, en de fabriek zal wel in China zijn, dus gerust ben ik er niet op. Om dan minstens 3 weken zonder geluid te zitten is ook weer zoiets...

[ Voor 24% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sinds wanneer weet je dat de speakers gerepareerd gaan worden?

Er zijn trouwens mogelijkheden om je telefoon als speaker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:04:
Sinds wanneer weet je dat de speakers gerepareerd gaan worden?

Er zijn trouwens mogelijkheden om je telefoon als speaker te gebruiken.
Sinds woensdag 12 juni.

Telefoon als speaker is wel interessant, al zou ik dan een bluetooth dongle moeten kopen. Neem wel aan dat de kwaliteit niet best is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor minder dan 2 tientjes een speakersetje kopen om de tijd te overbruggen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
Het zijn allemaal goede opties, maar ik vraag mij wel af of de verkoper de last hiervan bij mij kan leggen. Volgens mij is het best redelijk om te vragen om vervanging of een leenproduct.

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dan had je toen moeten zeggen dat je vervanging wilde, of heb je dan ook gedaan?
Telefoon als speaker is wel interessant, al zou ik dan een bluetooth dongle moeten kopen. Neem wel aan dat de kwaliteit niet best is.
Er zijn ook oplossingen voor usb of wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Dan had je toen moeten zeggen dat je vervanging wilde, of heb je dan ook gedaan?
Ik heb 3 opties geopperd: a) vervanging, b) leenproduct, c) ontbinding koop. In meer detail:
Beste meneer/mevrouw,

Ik hoop dat u mij kan helpen. Ik wacht ondertussen 4 dagen op de vervanging van de defecte speakers, en jullie geven aan dat dit nog wel ruim 2 weken kan duren. Ik zou graag óf een leenproduct krijgen, of (wat mij logischer lijkt) gewoonweg vervanging van het product door jullie. Ik wil niet de gehele reparatieperiode wachten.

Het is voor mij onduidelijk waarom jullie mij laten wachten op de garantie van de leverancier - immers heb ik geen overeenkomst met hen, maar met jullie. Het gaat om een relatief simpel product, wat jullie tevens nog steeds verkopen en op voorraad hebben. Daarnaast is het een product dat ik dagelijks continu gebruik (wanneer het werkt). Volgens mij is mijn verzoek redelijk, en bijvoorbeeld de ACM stelt dat de verkoper de overlast voor de klant moet beperken via ofwel een leenproduct, of om het gewoonweg te vervangen (zie: https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren ).

Daarnaast, al denk ik dat het niet nodig is als argument: aangezien het defect binnen de garantieperiode gebeurd is, zou ik volgens mij ook de koopovereenkomst kunnen ontbinden en het geld terugkrijgen. Daarna zou ik het wéér kunnen bestellen bij jullie én het product sneller terug hebben. Oftewel, kunnen jullie niet gewoon een nieuw product opsturen en daarna met de leverancier het zelf afhandelen?

Belangrijke gegevens:

Originele order nummer: ...
Product: ...
Adres: ...

Alvast bedankt,
De reactie hierop was: nee, kan niet. Wacht maar op reparatie. Meer detail:
Beste ...,

Hartelijk dank voor je mail.

Vervelend dat de afhandeling van de retour niet naar je verwachting verloopt.
De huidige speakerset zal helaas niet direct vervangen worden, een product van deze leeftijd en deze staat wordt eerder hersteld door de fabrikant dan dat deze direct vervangen wordt.
Momenteel is het product daar in behandeling. Een redelijke reparatie termijn is in dit geval ook gewoon drie weken, dus momenteel wordt de koopovereenkomst nog niet ontbonden.

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

...

[ Voor 15% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Ik heb 3 opties geopperd: a) vervanging, b) leenproduct, c) ontbinding koop. In meer detail:

[...]
En wanneer heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:26:
[...]

En wanneer heb je dat gedaan?
Zondag 16 juni.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als ik mij niet vergis dan was dat gisteren.
Is het dan niet verstandig om even de reactie van de leverancier af te wachten alvorens hier een topic te openen waar je je gal wilt spuwen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
Yaksa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Als ik mij niet vergis dan was dat gisteren.
Is het dan niet verstandig om even de reactie van de leverancier af te wachten alvorens hier een topic te openen waar je je gal wilt spuwen?
Het probleem is dat de verkoper aangeeft dat reparatie door de leverancier vermoedelijk 15 werkdagen duurt, maar dat het ook langer kan duren. Ik vind dit wat lang, en heb verzocht om ofwel een leenproduct te krijgen of tot vervanging over te gaan. Volgens mij is hier geen sprake van gal spuwen, en daarnaast zal ik nooit een reactie van de leverancier krijgen. Überhaupt heb ik daar niets mee te maken.

Is dit echt zo onredelijk van mijn kant? Ik verwacht niet dat het morgen geregeld is, maar ik wil 1) zekerheid, en 2) liever niet 15 werkdagen wachten.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maar wacht even, je hebt een product van bijna 2 jaar oud dat nog net in de garantie valt en gaat voor 15 werkdagen moeilijk doen over vervanging voor een nieuwe? sorry maar dat vind ik persoonlijk nogal onredelijk, het verzoek tot repareren betekent niet dat een leverancier je op de dag af schadeloos moet stellen en 3 weken is eigenlijk een prima termijn voor reparatie. Ook leenproducten of wat dan ook is niet echt gangbaar, zeker niet totdat ook daadwerkelijk is vastgesteld dat het defect niet toch gebruikersschade is.

https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren

[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 17-06-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
@Sander dat is een beetje flauw en geen juiste weergave. Ik heb ook een leenproduct voorgesteld, net als dat ik wel eens gehad heb met een kapotte koelkast, het moeten flashen van een moederbord met een foute revisie, etc. Het is echt geen exorbitant verzoek. De ACM geeft overigens twee weken als redelijk termijn.

Garantie is verder garantie, en binnen de periode is binnen de periode. Daar bestaat het voor - en deze keer eens 'geluk'.

[ Voor 43% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
hoezo is de weergave onjuist?

Een leen product is zoals consuwijzer aangeeft als iets niet even gemist kan worden. Jij kan het flauw vinden maar ik verwacht dat het onmisbaar zijn van speakers lastig aantoonbaar is.

Overigens ben je selectief met lezen, ze vinden twee weken geen redelijke termijn. Het voorbeeld geeft aan dat twee weken zonder koelkast onredelijk is en dat je daar dus een leen product voor kan vragen. Daarmee geven ze dus niet aan dat twee weken een redelijke termijn is en ook niet dat je bij langer dan twee weken een vervangend product zou moeten krijgen

[ Voor 45% gewijzigd door Sander op 17-06-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:09
Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:11:
@Sander dat is een beetje flauw en geen juiste weergave. Ik heb ook een leenproduct voorgesteld, net als dat ik wel eens gehad heb met een kapotte koelkast, het moeten flashen van een moederbord met een foute revisie, etc. Het is echt geen exorbitant verzoek. De ACM geeft overigens twee weken als redelijk termijn.

Garantie is verder garantie, en binnen de periode is binnen de periode. Daar bestaat het voor - en deze keer eens 'geluk'.
Twee correcties: jij víndt het geen exorbitant verzoek. En die twee weken die de ACM als voorbeeld geeft, nuanceren ze in dezelfde en volgende alinea. Wel volledig quoten dus.

Wat Sander bedoelt (denk ik) is hoe ik er ook in zit: vervanging is logisch als het product heel snel na in gebruikname kapot gaat. Maar na twee jaar is onderzoek en reparatie meer aan de orde.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Cass Casey schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Twee correcties: jij víndt het geen exorbitant verzoek. En die twee weken die de ACM als voorbeeld geeft, nuanceren ze in dezelfde en volgende alinea. Wel volledig quoten dus.

Wat Sander bedoelt (denk ik) is hoe ik er ook in zit: vervanging is logisch als het product heel snel na in gebruikname kapot gaat. Maar na twee jaar is onderzoek en reparatie meer aan de orde.
Dat bedoelde ik exact, naast dat ik 3 weken een prima termijn vindt voor iets als speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
Het termijn is echter niet 3 weken - dat is volgens de winkel de vermoedelijke tijdsduur. Ik vind dat best lang en daarnaast onzeker, vandaar het verzoek.

Speakers zijn overigens wel redelijk essentieel voor mij en mijn werk (bijv. online meetings). En ja, dat is ook een optie: mijn werk er voor laten opdraaien, al hebben die geen extra cent te makken.

Sowieso is alles wat ik hier schrijf wat ik vind. Ik kan lastig accuraat opschrijven wat jij vindt.

[ Voor 28% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:30:
Het termijn is echter niet 3 weken - dat is volgens de winkel de vermoedelijke tijdsduur. Ik vind dat best lang en daarnaast onzeker, vandaar het verzoek.

Speakers zijn overigens wel redelijk essentieel voor mij en mijn werk (bijv. online meetings). En ja, dat is ook een optie: mijn werk er voor laten opdraaien, al hebben die geen extra cent te makken.

Sowieso is alles wat ik hier schrijf wat ik vind. Ik kan lastig accuraat opschrijven wat jij vindt.
Stel je zou dit escaleren en hier een rechtzaak over beginnen geef ik je heel weinig kans dat je die gaat winnen. Ik schat even zo in dat een rechter 15 werkdagen zeker niet als onredelijk gaat beschouwen..

Is het vervelend? Ja. Is het onredelijk? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
@Providentia daar ben ik absoluut niet in geïnteresseerd natuurlijk. Het gaat om een paar honderd euro en is die moeite niet waard. Misschien ben ik daar niet helemaal duidelijk over geweest al weet ik niet hoe je daar überhaupt op uitgekomen bent. Ik ben meer op zoek naar:

- Alternatieve oplossingen;
- Winkel overtuigen te vervangen / lenen;
- Waarborgen dat het niet uit de hand loopt (wat nu als het wel 3 maanden is?);
- Etc.

Zo was de mobiel gebruiken voor audio een goede tip, en zo kan ik bijvoorbeeld meetings toch doen.

Als ik kwaadwillend of vervelend zou willen zijn, dan had ik gewoon het product nogmaals besteld en na 14/30 dagen geretourneerd.

Een oplossing vinden, informatie inwinnen, en gerustgesteld worden over de tijdsduur was overigens een stuk gemakkelijker geweest als er een telefoonnummer bestond van de winkel in kwestie. Dat is ook een reden waarom ik hier post. Wie weet zijn er wel ervaringen met Edifier en RMAs.

[ Voor 11% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:50:
@Providentia daar ben ik absoluut niet in geïnteresseerd natuurlijk. Het gaat om een paar honderd euro en is die moeite niet waard. Misschien ben ik daar niet helemaal duidelijk over geweest al weet ik niet hoe je daar überhaupt op uitgekomen bent. Ik ben meer op zoek naar:

- Alternatieve oplossingen;
- Winkel overtuigen te vervangen / lenen;
- Waarborgen dat het niet uit de hand loopt (wat nu als het wel 3 maanden is?);
- Etc.

Zo was de mobiel gebruiken voor audio een goede tip, en zo kan ik bijvoorbeeld meetings toch doen.

Als ik kwaadwillend of vervelend zou willen zijn, dan had ik gewoon het product nogmaals besteld en na 14/30 dagen geretourneerd.

Een oplossing vinden, informatie inwinnen, en gerustgesteld worden over de tijdsduur was overigens een stuk gemakkelijker geweest als er een telefoonnummer bestond van de winkel in kwestie. Dat is ook een reden waarom ik hier post. Wie weet zijn er wel ervaringen met Edifier en RMAs.
Uiteraard ben je daar niet in geinteresseerd, ik probeer alleen maar aan te geven dat wat de winkel nu doet alleszins redelijk is. Tuurlijk kan je vragen om een vervangend toestel maar als ze daar niet aan willen is er niet zo veel dat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
@Providentia Ja, oke. Dan snap ik het. Goed, dan maar ter overbrugging een paar speakers 2de hands kopen en tot die tijd de mobiel gebruiken.

Ik vind het desalniettemin wel vreemd. Ik had verwacht dat vervanging bij een kapot product binnen de garantieperiode door de winkel gedaan werd en niet (voor de consument) via de leverancier. Daar staat wel tegenover dat ze de verzending en controle op zichzelf genomen hebben. Helemaal negatief is het dus niet (en heb ik ook niet geschreven), maar vervelend wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Pastafarian op 17-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:30:
Je hebt die speakers, neem ik aan, wel gewoon als consument gekocht. Als je middelen nodig hebt voor je werk is het inderdaad redelijk logisch dat je de benodigdheden ook via je werk regelt, of in het geval van "bring your own device" je zelf voor vervanging zorgt, of (voor zover mogelijk) dan maar naar kantoor komt om de apparatuur daar te gebruiken.

Bij laptops speelt deze discussie ook vaak, die is volgens de eigenaar bijna altijd 'onmisbaar' (werk, studie, etc.). Die conclusie is bijna altijd: had dan een service-pakket met spoedreparatie of spoedvervanging genomen. Twee weken is voor doorsnee consumentenapparatuur heel gangbaar.
Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:25:
Daar staat wel tegenover dat ze de verzending en controle op zichzelf genomen hebben.
Dat zijn ze dan weer wel duidelijk verplicht. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Zou de winkel dan daarin moeten meegaan, wanneer je kiest voor vervanging? Ik was in de veronderstelling dat je ze eerst de kans moest geven het artikel te (laten) repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 15:24
Gadgeteer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:46:
[...]

Zou de winkel dan daarin moeten meegaan, wanneer je kiest voor vervanging? Ik was in de veronderstelling dat je ze eerst de kans moest geven het artikel te (laten) repareren?
Ik weet niet of dit is aangepast, maar mij is aangeleerd dat je dit wel kan opperen. Daarbij kan de winkel wel afwijken als reparatie een stuk rendabeler is.

Stel jij koopt een auto en er breekt een bakje. Dan is het niet billijk en redelijk om vervanging van de auto te verwachten. Als het bakje makkelijk vervangbaar is.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdS19
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:36
Pastafarian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:25:
@Providentia Ja, oke. Dan snap ik het. Goed, dan maar ter overbrugging een paar speakers 2de hands kopen en tot die tijd de mobiel gebruiken.
Heeft je beeldscherm geen ingebouwde speakers die je tijdelijk kunt gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:00
Je zult het niet vervelend bedoelen naar die webshop, maar naar mijn mening ben jij hier de onredelijke. Het is normaal dat de reparatie naar de fabrikant gaat en het is normaal dat dat meerdere weken duurt. Het is ook normaal geen vervangend product voor een luxe-item als speakers te voorzien. En als je iets nodig hebt voor je werk is het normaal dat je werk daarin voorziet.

Enkel een DOA kun je meteen vervanging voor eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:01
chup5528 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:23:
Je zult het niet vervelend bedoelen naar die webshop, maar naar mijn mening ben jij hier de onredelijke. Het is normaal dat de reparatie naar de fabrikant gaat en het is normaal dat dat meerdere weken duurt. Het is ook normaal geen vervangend product voor een luxe-item als speakers te voorzien. En als je iets nodig hebt voor je werk is het normaal dat je werk daarin voorziet.

Enkel een DOA kun je meteen vervanging voor eisen.
en dat is gebaseert op gebakkenlucht? DOA komt niet eens voor in het wetboek.
vervanging eisen voor een auto net uit de fabriek omdat de USB poort niet functioneerd gaat natuurlijk ook niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gadgeteer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:46:
[...]

De winkel moet meegaan in je keuze. Er zijn wel drie situaties waarin je niet mag kiezen voor vervanging: als de afwijking te gering is vervanging te rechtvaardigen, als vervanging onmogelijk is, of als vervanging van de verkoper niet gevergd kan worden.
De verkoper had je woensdag laten weten de speakers te gaan repareren. Door niet direct aan te geven dat je voor vervanging kiest, kan de verkoper stellen dat je impliciet akkoord bent gegaan met reparatie.

Er is nog wel een andere uitweg. Het telefoonnummer is een essentiële informatieplicht (art. 6:230m lid 1 onder c BW). Je kunt de koopovereenkomst vernietigen op grond van art. 3:40 lid 2 BW (strijd met een dwingende wetsbepaling die uitsluitend strekt ter bescherming van één van de partijen bij een meerzijdige rechtshandeling). Je moet dan wel langs de rechter om je gelijk te halen als de winkel niet meewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:00
loki504 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:30:
[...]

en dat is gebaseert op gebakkenlucht? DOA komt niet eens voor in het wetboek.
vervanging eisen voor een auto net uit de fabriek omdat de USB poort niet functioneerd gaat natuurlijk ook niet op.
Joh, dat zeg ik toch ook niet. Meteen in de aanval.. Dat is waarom de sfeer op GoT vaak zo kut is. Zul je misschien niet zo bedoelen, maar de opmerking van iemand anders als gebakken lucht beschrijven komt wel zo over.

De verkoper mag simpelweg beslissen wat ie doet om je een goed product te leveren. Geen idee of er wettelijk "redelijke termijnen" zijn dan eigenlijk.. In de praktijk zie je dat je bij een DOA meteen een nieuwe krijgt, en in andere gevallen de boel gerepareerd wordt. Sommige shops zijn wat flexibeler met meteen geld terug oid, maar ik snap heel goed dat een (kleinere) shop dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

fopjurist schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:57:
[...]

De winkel moet meegaan in je keuze. Er zijn wel drie situaties waarin je niet mag kiezen voor vervanging: als de afwijking te gering is vervanging te rechtvaardigen, als vervanging onmogelijk is, of als vervanging van de verkoper niet gevergd kan worden.

[...]

De verkoper had je woensdag laten weten de speakers te gaan repareren. Door niet direct aan te geven dat je voor vervanging kiest, kan de verkoper stellen dat je impliciet akkoord bent gegaan met reparatie.

Er is nog wel een andere uitweg. Het telefoonnummer is een essentiële informatieplicht (art. 6:230m lid 1 onder c BW). Je kunt de koopovereenkomst vernietigen op grond van art. 3:40 lid 2 BW (strijd met een dwingende wetsbepaling die uitsluitend strekt ter bescherming van één van de partijen bij een meerzijdige rechtshandeling). Je moet dan wel langs de rechter om je gelijk te halen als de winkel niet meewerkt.
Toch vind ik de uitspraak helaas niet duidelijk. In dezelfde zin hierover wordt ook gesproken over het fax nummer zelfs anno 2021 iets dat bijna niemand meer heeft. Er wordt niet ingegaan op het feit als een bedrijf deze gegevens niet heeft. Voor een uitspraak van de hoge raad vindt ik dat best wel verbazingwekkend. Want daarmee kom telefoon nummer ook op zwakke gronden te staan. Want als een bedrijf geen telefoon numme4 hanteert wat dan? Of gaan we nu fax nummers verplichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Toch vind ik de uitspraak helaas niet duidelijk. In dezelfde zin hierover wordt ook gesproken over het fax nummer zelfs anno 2021 iets dat bijna niemand meer heeft.
Het artikel is op 28 mei 2022 aangepast, de fax is er nu uit.
Er wordt niet ingegaan op het feit als een bedrijf deze gegevens niet heeft.
Het HvJ EU is er wel op ingegaan (ECLI:EU:C:2019:576):
Deze bepaling houdt voor de handelaar geen verplichting in om een telefoon- of faxaansluiting of een nieuw e-mailadres te activeren, zodat de consument contact met hem kan opnemen, en verlangt slechts dat dit telefoon- of faxnummer of e-mailadres wordt verstrekt wanneer deze handelaar reeds over deze middelen voor communicatie met de consument beschikt.
Zolang er maar rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk is, is er dus niets aan de hand.zie de reactie van Real

[ Voor 5% gewijzigd door fopjurist op 19-06-2024 21:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het dan toch over meningen gaat: ik vind hier wel iets van. TS heeft totaal geen geduld, kan zich niet voorstellen dat een leverancier/fabrikant meer te doen heeft dan alleen zijn product beoordelen, repareren of vervangen en schuift werkelijk alle gevolgen van het even niet hebben van een paar speakers af op de webwinkel.

* Een reparatietermijn van 3 weken is niet lang, sterker nog ik zou het eerder vlot vinden. Fabrikanten hebben meer te doen dan alleen jouw kleine probleempje op te lossen.
* Een mail schrijven met "Ik wacht ondertussen 4 dagen op de vervanging van de defecte speakers, en jullie geven aan dat dit nog wel ruim 2 weken kan duren." geeft aan dat geduld absoluut niet je sterkste punt is. Fabrikant geeft aan dat ze verwachten dat het 3 weken gaat duren. Het kan dus ook korter, of iets langer.
* Je wilt een leenproduct: heb je ook nagedacht over wat voor logistieke wanorde dat oplevert voor een webwinkel? Wanneer je leenproducten wilt moet je naar een fysieke winkel bij jou in de buurt gaan, daar kunnen ze vaak dat soort dingen regelen voor je.
* Dat je geen koptelefoon of oordopjes op/in wilt voor de komende weken omdat je daar een hekel aan hebt kun je niet afwentelen op de verkoper, dat is gewoon je eigen gebrek. Voor tijdelijk is het prima te overbruggen zonder gezeur.

Het gedrag wat je tot nu toe laat zien klink als een special snowflake, daar hebben we al genoeg van. Ik zou zeggen: kom even bij zinnen, denk even helder na, stap over de eerste wereld problemen heen en geniet van je dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
sypie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:53:
Als het dan toch over meningen gaat: ik vind hier wel iets van. TS heeft totaal geen geduld, kan zich niet voorstellen dat een leverancier/fabrikant meer te doen heeft dan alleen zijn product beoordelen, repareren of vervangen en schuift werkelijk alle gevolgen van het even niet hebben van een paar speakers af op de webwinkel.

* Een reparatietermijn van 3 weken is niet lang, sterker nog ik zou het eerder vlot vinden. Fabrikanten hebben meer te doen dan alleen jouw kleine probleempje op te lossen.
* Een mail schrijven met "Ik wacht ondertussen 4 dagen op de vervanging van de defecte speakers, en jullie geven aan dat dit nog wel ruim 2 weken kan duren." geeft aan dat geduld absoluut niet je sterkste punt is. Fabrikant geeft aan dat ze verwachten dat het 3 weken gaat duren. Het kan dus ook korter, of iets langer.
* Je wilt een leenproduct: heb je ook nagedacht over wat voor logistieke wanorde dat oplevert voor een webwinkel? Wanneer je leenproducten wilt moet je naar een fysieke winkel bij jou in de buurt gaan, daar kunnen ze vaak dat soort dingen regelen voor je.
* Dat je geen koptelefoon of oordopjes op/in wilt voor de komende weken omdat je daar een hekel aan hebt kun je niet afwentelen op de verkoper, dat is gewoon je eigen gebrek. Voor tijdelijk is het prima te overbruggen zonder gezeur.

Het gedrag wat je tot nu toe laat zien klink als een special snowflake, daar hebben we al genoeg van. Ik zou zeggen: kom even bij zinnen, denk even helder na, stap over de eerste wereld problemen heen en geniet van je dag.
Idd. 4 dagen is sowieso alleen al de tijd om het product naar de fabrikant/het reparatiecentrum te krijgen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pastafarian
Ik heb geen idee waarom sommigen meteen zo verhit raken. Dat gaat niet alleen over mij, maar ook tussen anderen (wat @chup5528 overigens ook opmerkt). Waarom? Misschien ben ik er zelf ook wel schuldig aan, maar was zeker niet zo bedoeld.

Aan de ene kant ben ik te laat, want ik heb zondag gereageerd op een mail gestuurd op woensdag. Aan de andere kant ben ik te vroeg, want ik heb geen geduld om het proces af te wachten. (Dan negeer ik even de onzin over gal spuwen, escaleren, etc.) Wat ik zie aankomen is dat dit een lange reparatie wordt van een meervoud van 3 weken, en met dit topic heb ik geprobeerd om informatie in te winnen om alles zo soepel / snel mogelijk te laten gaan. Uiteraard kan ik hier wel het proces afwachten, maar liever had ik dat niet gedaan.

Het gaat overigens absoluut niet om een kleine winkel.

Goed, ik zal over X weken wel weer posten. Bedankt voor de meningen, suggesties en info, en ik zal inderdaad afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Koop wel wat speakertjes voor een paar euro ergens voor tussendoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Pastafarian op 18-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Pastafarian schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:14:

Wat ik zie aankomen is dat dit een lange reparatie wordt van een meervoud van 3 weken, en met dit topic heb ik geprobeerd om informatie in te winnen om alles zo soepel / snel mogelijk te laten gaan. Uiteraard kan ik hier wel het proces afwachten, maar liever had ik dat niet gedaan.
Waarom zou dit volgens jou langer gaan duren dan die 3 weken? Dat blijkt hier verder nergens uit? .

Daarnaast geef je wel duidelijk aan dat je het proces wel kan afwachten maar dat je dat liever niet wilt? Dat is puur een gebrek aan geduld.

Je lijkt wel erg negatief over van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:39:
[...]
Zolang er maar rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk is, is er dus niets aan de hand.
Dat arrest van het HvJEU is wel gewezen vóór de omnibusrichtlijn 2019/2161 in werking was getreden en artikel 6 lid 1 sub c van richtlijn 2011/83 is met die nieuwe richtlijn gewijzigd.

In het oorspronkelijke versie stond (ik heb onderstreept):
het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, zodat de consument snel contact met de handelaar kan opnemen en efficiënt met hem kan communiceren alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt;
In de nieuwe richtlijn is dat geworden:
het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer en e-mailadres van de handelaar; daarnaast bevat de informatie, als de handelaar andere vormen van online communicatie verstrekt waarmee de consument de schriftelijke correspondentie met de handelaar, waaronder de datum en het tijdstip van dergelijke correspondentie, op een duurzame gegevensdrager kan bewaren, gedetailleerde informatie over deze andere vormen; al deze door de handelaar aangeboden communicatiemethoden moeten de consument in staat stellen snel contact met de handelaar op te nemen en efficiënt met hem te communiceren; indien van toepassing verstrekt de handelaar ook het geografische adres en de identiteit van de handelaar namens wie hij optreedt;”;
Daaruit maak ik op dat het dictum in arrest van het HvJ EU niet meer actueel is. Hoe zie jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Dat arrest van het HvJEU is wel gewezen vóór de omnibusrichtlijn 2019/2161 in werking was getreden en artikel 6 lid 1 sub c van richtlijn 2011/83 is met die nieuwe richtlijn gewijzigd.

In het oorspronkelijke versie stond (ik heb onderstreept):

[...]

In de nieuwe richtlijn is dat geworden:

[...]

Daaruit maak ik op dat het dictum in arrest van het HvJ EU niet meer actueel is. Hoe zie jij dat?
Helemaal mee eens. De vraag is nu of TS de koop voor of na 28 mei 2022 heeft gesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door fopjurist op 19-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
fopjurist schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Helemaal mee eens. De vraag is nu of TS de koop voor of na 28 mei 2022 heeft gesloten.
Ervan uitgaande dat "garantie tot juli dit jaar", met een termijn van 2 jaar, zou dat dus het geval zijn.

(Hoewel die garantie slaat op fabrieksgarantie, en niet de wettelijke garantie).
Pagina: 1