100Mbps ipv 750Mbps internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:19
Sinds zaterdag 15-6 problemen door een instabiel netwerk.
Bij diverse speedtesten haal ik krap 100Mbps bekabeld terwijl het 750Mbps zou moeten zijn.
Via wifi haal ik 350Mbps, wat normaal lijkt voor wifi.

Kan het zijn dat de UTP kabel cat5e defect is?

Ziggo modem Arris TG2492LG-85 in Bridgemodus
TP-Link Archer C1200 router
UTP cat5e
Specs PC zie mijn inventaris

De router harde reset gegeven en firmware update. De wifi is weer stabiel maar bekabeld blijft op 100Mbps hangen.

Beste antwoord (via Gummiebeer op 20-06-2024 15:35)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Bijna zeker een kabel of stekker probleem.

Als bepaalde aderparen geen contact maken, maar de rest wel valt een netwerkverbinding automatische terug naar van 1Gbps naar 100Mbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier eens gehad dat mijn kabel niet goed in de PC zat. Dit gaf mij toen ook 100 in plaats van 1000. Kabel opnieuw er in loste het op. Het kan dus prima aan de kabel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kensentme2
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-05 16:10
Ik heb dit ook ooit een keer meegemaakt en toen betrof het een probleem met een kabel of stekker tussen de router en een switch. Lampje van de switch gaf ook 100mbit aan. Stroom er af/op hielp niets. Even alle netwerkstekkers uit/in de switch doen wel. Sindsdien draait het al weer een paar jaar zonder problemen op 1gbit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Bijna zeker een kabel of stekker probleem.

Als bepaalde aderparen geen contact maken, maar de rest wel valt een netwerkverbinding automatische terug naar van 1Gbps naar 100Mbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Archer C1200 heeft lagere WiFi specs dan de Ziggo modemrouter waar het achter hangt. Zou het niet handiger zijn de TG2492LG als router en WiFi-AP in te zetten en de C1200 als AP ergens erachter?

Los daarvan, je hebt in dit verhaal minstens twee netwerkkabels - van modem naar router en van router naar client. Test eens met andere kabels of wissel die twee om. Bedenk dat als je een ander apparaat op modem in bridge mode aan wilt sluiten, je modem uit moet schakelen, huidige client (de router) los moet koppelen, modem weer aan zet en wachten tot het online komt. Dan pas je computer er direct op. Wil je (terwijl modem nog in bridge mode staat) de router weer erop aansluiten, dan moet je dit nog een keer de andere kant op herhalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
100 Mbps is te verdacht inderdaad, klinkt alsof 1 of meerdere aders niet (meer) goed zijn waardoor 1 Gbps niet meer haalbaar is. Meten is weten. (Of direct testen met andere kabels).
Kensentme2 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:02:
Ik heb dit ook ooit een keer meegemaakt en toen betrof het een probleem met een kabel of stekker tussen de router en een switch. Lampje van de switch gaf ook 100mbit aan. Stroom er af/op hielp niets. Even alle netwerkstekkers uit/in de switch doen wel. Sindsdien draait het al weer een paar jaar zonder problemen op 1gbit.
Dat had ik ook, totdat ik dat iedere dag moest doen. Paneeltje opengehaald & bleek dat één ader niet helemaal lekker zat, aangedrukt & nu +/- een maand stabiel up & running.

[ Voor 62% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 18-06-2024 11:46 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

dion_b schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:21:
Die Archer C1200 heeft lagere WiFi specs dan de Ziggo modemrouter waar het achter hangt. Zou het niet handiger zijn de TG2492LG als router en WiFi-AP in te zetten en de C1200 als AP ergens erachter?

Los daarvan, je hebt in dit verhaal minstens twee netwerkkabels - van modem naar router en van router naar client. Test eens met andere kabels of wissel die twee om. Bedenk dat als je een ander apparaat op modem in bridge mode aan wilt sluiten, je modem uit moet schakelen, huidige client (de router) los moet koppelen, modem weer aan zet en wachten tot het online komt. Dan pas je computer er direct op. Wil je (terwijl modem nog in bridge mode staat) de router weer erop aansluiten, dan moet je dit nog een keer de andere kant op herhalen.
nee hoor.
Maar 1 kabel.
Ziggo staat in bridge dus die doet niets en WiFi werkt wel goed dus die kabel tussen ziggo en zijn router geeft wel 1GB door.

Die andere kabel tussen router en client die zou het moeten zijn, of netwerkkaart of instelling van de netwerkkaart.

verder wel met je eens wat Wifi snelheid betreft lijkt mij idd een betere keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr-D. op 18-06-2024 11:56 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Vandaag komt er een nieuwe utp cat6 kabel binnen en voor de zekerheid nog een korte utp cat6 tussen modem en router.
Ook een nieuwere Asus router besteld die wifi6 ondersteunt die morgen binnen zal komen.
Ik zal de uitkomst daarvan hier weer melden.

EDIT:

Vandaag is ook de wifi weer ingekakt en haal ik 35Mbps download en 50Mbps upload 8)7

Gedaan:
UTP tussen Arris en TP Link vervangen door cat6 ---> geen verschil
UTP kabel tussen TP Link en PC vervangen ---> Download gestegen naar 130Mbps Upload 60Mbps maar dus niet de beloofde 750Mbps.
TP Link ertussen weg dus UTP rechtstreeks vanaf Arris ---> Geen verschil, nog steeds 130Mbps download.

Als bijkomend probleem regelmatig foutmeldingen en storingen TV via Next mini. :(

Ik krijg sterk het vermoeden dat er iets aan de hand is met de Arris modem van Ziggo.
Ik kan nog een harde reset geven aan de Arris modem, ben ik wel de Bridgemodus kwijt en kost weer een belletje naar Ziggo helpdesk. :|

EDIT2:
Alles weer aangesloten zoals voorheen met vervangende UTP kabels. Dus modem--->router--->client.
Nu bekabeld Download: 163Mbps Upload: 55Mbps Ping: 16.6 ms
Wifi: Download 161Mbps Upload 62Mbps Ping 28.4ms

|:(

[ Voor 69% gewijzigd door Gummiebeer op 18-06-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Het is opgelost.

Het hele netwerk van 0 af aan opnieuw opgebouwd met Cat6 kabels. Afscheid genomen van de TP-Link C1200 en vervangen voor Asus AX1800.
De snelheden zijn nu zoals hoort bekabeld en wifi.
Pagina: 1