kabeltester gaat steeds kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammerslammer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 23:19
Goedemiddag,

Ik ben een leerling monteur in de automatisering en ik heb het volgende probleem.

Voor een project moet ik meerdere RJ45 connectoren aansluiten en testen.
Ik heb hiervoor een standaard utp tester meegekregen.
De eerste 10 rj45 connectoren die ik aansloot en testte werkten goed. Maar bij de 11de connector branden lampje 3,4 en 5,6 niet. Ook het lampje van de "G" (ground) brandde wel op de master van de tester, maar niet op de slave.

Hierop besloot ik om de connectoren opnieuw aan te sluiten en kwam helaas weer op dezelfde error als hierboven.

Toen besloot ik de tester aan te sluiten op een korte ethernetkabel en weer brandden lampje 3,4 en 5,6 niet.
Conclusie: tester is kapot.

Volgende dag, nieuwe tester. Ik ga verder met aansluiten De eerste +/- 20 connectoren die ik aansloot testte goed en toen weer. lampje 3,4 en 5,6 deden het niet meer. ook niet op de al geteste kabels :/ .

Toen leende ik een tester van een collega en de kabel testte goed.

Maar je raadt het misschien al. Een paar geteste kabels verder en weer gaf de tester de geest. ( lampje 3,4 en 5,6 doen het niet en de "G" brandt wel op de master, maar niet op de slave).

Op kantoor zeiden ze, dat mijn eerste tester was doorgebrand en dat alleen kan als ik test met spanning op de ethernet kabel.

ik weet zeker, dat ik altijd de master aan de ene kant van de kabel en slave op de andere kant zet. voordat ik de tester aanzet.

Ik kan hier wel een hele wellus nietus discussie aangaan met kantoor, maar daar wordt niemand wijzer van. Liever heb ik een verklaring waarom dit gebeurd.

Misschien is het handig om erbij te vermelden, dat ik metalen RJ45 connectoren (shielded) heb gebruikt en dat de de kabels CAT 6 S/FTP CCA zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Geen collega die stiekem jouw werkende tester telkens vervangt door eentje waarvan ze weten dat die stuk is? ;)

(Plakbandje om die van jou doen, dan herken je dat je ineens een andere hebt)

Als dat het niet is, hoop ik dat iemand hier er meer van weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Welke tester? Merkmodel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Op kantoor zeiden ze, dat mijn eerste tester was doorgebrand en dat alleen kan als ik test met spanning op de ethernet kabel.
En daar bedoelen ze mee dat er 48V POE op de kabel staat lijkt me. De kabeltestertjes die ik heb (Ali) werken op een 9V battarijtje dus die zullen dan ook wel gaan roken denk ik.

Wellicht zoietes kopen (kost niet zoveel) om te testen of de kabel wel spanningsloos is. Voor je het weet gooit iemand de kabel terug in de POE switch die jij aan het testen bent :+
https://www.onlinekabelsh...ernet-poe-poe-tester.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammerslammer
SVMartin schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:05:
Geen collega die stiekem jouw werkende tester telkens vervangt door eentje waarvan ze weten dat die stuk is? ;)

(Plakbandje om die van jou doen, dan herken je dat je ineens een andere hebt)

Als dat het niet is, hoop ik dat iemand hier er meer van weet...
Haha, nee helaas niet.
Doodsimpel testertje op een 9v batterij. Hirschmann NS-468
franssie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:10:
[...]

En daar bedoelen ze mee dat er 48V POE op de kabel staat lijkt me. De kabeltestertjes die ik heb (Ali) werken op een 9V battarijtje dus die zullen dan ook wel gaan roken denk ik.

Wellicht zoietes kopen (kost niet zoveel) om te testen of de kabel wel spanningsloos is. Voor je het weet gooit iemand de kabel terug in de POE switch die jij aan het testen bent :+
https://www.onlinekabelsh...ernet-poe-poe-tester.html
Het klopt inderdaad dat er POE gebruikt wordt. (56 volt dacht ik). Maar de kabel zit niet in de switch als ik hem test. En niemand kan de kabel er per ongeluk weer in de switch doen als ik deze test, want de kabel is maar 10 meter. Dus ik heb er zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hammerslammer vreemd dan. Ik heb dezelfde (en een ander) maar als je de master aanzet zonder slave gebeurd er niets, het ding zet gewoon 9v steeds op een andere ader. Is er geen connectie, dan gaat het ledje op de slave ook niet branden.
Het is echt low-tech spul,
Zou je twee aders kort weten te sluiten, dan zouden er in het ergste geval twee lampjes op de slave moeten gaan branden.

Wellicht een foute batch van de fabrikant? Ik zie niet in hoe je dit kan laten falen zonder POE.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammerslammer
franssie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:13:
@Hammerslammer vreemd dan. Ik heb dezelfde (en een ander) maar als je de master aanzet zonder slave gebeurd er niets, het ding zet gewoon 9v steeds op een andere ader. Is er geen connectie, dan gaat het ledje op de slave ook niet branden.
Het is echt low-tech spul,
Zou je twee aders kort weten te sluiten, dan zouden er in het ergste geval twee lampjes op de slave moeten gaan branden.

Wellicht een foute batch van de fabrikant? Ik zie niet in hoe je dit kan laten falen zonder POE.
Ik snap het ook niet. Het kan eigenlijk niet fout gaan. Maar feit is, ik heb nu 3 kapotte testers. Het zijn weliswaar geen enorme kosten. Maar voor ik een discussie aanga met de uitvoerder, wil ik wel met een redelijke verklaring en met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er lijkt mij geen logische verklaring. Uit interesse en wil zou je zoiets kunnen aanschaffen https://www.amazon.nl/Eth...e-Loop-Back/dp/B08334F1TD

Maar dat kost jou dan weer geld. Aan de andere kant heb je er zelf ook wat aan later.

edit: ik moet er steeds aan denken dat sinds ik POE switches heb, die eerst los te halen / niet in te pluggen voor ik een nieuwe kabel test maar dat doe jij dus al.
Ik zou het gesprek aangaan met de uitvoerder - er zit iets niet goed in de spullen die je krijgt lijkt het.

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 17-06-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wat @franssie zegt een foute batch het zou kunnen. Zo iets in een ver verleden ook meegemaakt.

Deze heb ik denk ik 20 jaar terug ooit gekocht. Die werkt nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4EpJS1vIJnfTNBg2ttlZtjtJ3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZhTLzX81LmXXjSoQ07fZzY4v.jpg?f=user_large

Nu komt het mooie op mijn vorige werk hadden we geen dus daar ook maar aangeschaft (zelfde model). Op een andere manier had het meer ali kwaliteit, slechter afgewerkt en tasje dun nep leer ipv dik stoffe versie. Was ook geen 'merk' op te bekennen terwijl de mijn wel voorzien is van 'merk'
https://www.repotec.com/index.php/wiring-system/rp-1702u/

Goed dat zal van jou los staan aangezien je wel merk hebt Hirschmann NS-468. Maar een foute batch zou kunnen.

Regelmatig gaf die als uitkomst geen goede kabel, hang mijn tester eraan keer op keer goed.

Oa hier te koop (geen idee als het de echte kwaliteit is of ali): https://www.allekabels.nl.../1019347/rj12-tester.html
Er staat bij merk: Allteq maar dat is ook gewoon Allekabels :P (zelfde adres ;))

Geen idee waar ik hem toen heb gekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 17-06-2024 20:03 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Lijkt op deze, ziet er inderdaad wel goed uit https://www.amazon.nl/dp/B07GWL9Q69/ met ook COAX tester lijkt het, nuttig.

@Hammerslammer Uiteindelijk wil je gewoon je eigen apparatuur en gereedschap, maar als je in opleiding bent snap ik dat je dat geld niet altijd hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 17-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
heb je toevallig een foto van de connectoren die je gebruikt, en de kabel die er op moet? en heel misschien niet in je tas gezeten met een lekkend flesje drinken oid? dan zou er evt roest zichtbaar moeten zijn op de pinnetjes binnenin je tester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:54
de kabels waar je de connectoren op zet, weet je 100% zeker dat daar geen POE injectoren tussenzitten? kun je de kabel van begin tot eind oprollen en op die manier rj45's erop zetten of zitten ze in een bestaande/nieuwe installatie met allerlei patchpanelen ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Die goedkope kabeltesters kunnen ook defect raken van ingekoppelde spanning als de netwerkkabels langs 230V kabels lopen. En door ESD natuurlijk, toevallig fleece trui aan gehad?

Gelukkig zijn ze zakelijk vrijwel gratis. Dus het is eenvoudig om er een voorraadje van aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 16:36

OmeJoyo

This is me

De grote vraag is natuurlijk, waarom gaan die van jou wel kapot en die van je collega's niet.

De verklaring POE die hem opblaast kan ik niet rijmen omdat ik dan even aanneem dat het 802.3 at/af is.
Dan staat de + op pin 1 en 2 en de min staat op pin 3 en 6. Dus ik zie geen logische verklaring waarom dan pin 3,4 en 5,6 defect zouden raken. Het is mogelijk natuurlijk, zeker stel dat er een keer een ader verkeerd zit.

Die testers gaan in ieder geval niet zomaar stuk, ook niet als er 230 langs de ethernetkabel ligt, de opgewekte spanning die in theorie zou kunnen ontstaan is dan van een dergelijk lage stroom, dat die nooit je electronica in je tester op gaan blazen, ESD vind ik ook extreem ver gezocht, tenzij je echt jezelf voelt ontladen steeds als je de connector vastpakt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:59

pistole

Frutter

Heb je de kapotte testers ontmanteld om te onderzoeken wat er stuk is? Zijn de ledjes stuk? Misschien de connectoren of aders? Zonder indicatie wát er kapot is kan je nooit ontdekken hoe het kapot is gegaan.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:43
Bij mij was ook POE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Meest waarschijnlijke is dat je ergens op een moment een verkeerde kabel hebt genomen waar POE op staat in plaats van de slave aan de andere kant.

Ik zou het zoeken in een fout in het kabelschema en pas weer gaan testen als je zeker weet als overal alle POE uitstaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:49
Automatiserings bedrijf met een simpele UTP tester :X

Je meet er alleen gelijkspanning mee op de kabel. Een beetje UTP tester werkt met een HF signaal en kan ook de lengte van de koperdraden meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De meest logische verklaring lijkt te zijn dat je op een bepaald moment een PoE signaal op je kabel zet.
Dus je test de kabel, koppelt 1 kant los, steekt die alvast in de switch en op dat moment brandt de ontvanger door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het is troep. We hebben het hier niet over een Fluke upt tester
Had dezelfde als ts.
1. 1 keer gebruikt.
2de keer niks meer.

Overgestapt op een andere stekker en tang. En sindsdien een 99% score op alles wat ik heb geknepen. Stuk/soepel/ 5.of 6 of 6a

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 18-06-2024 10:10 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:36
Regel nog 1 zo'n tester, en test dan 10 of 20 keer achter elkaar dezelfde kabel, is de tester dan ook stuk na een paar keer losmaken en heraansluiten en testen van dezelfde kabel ?

nee: je hebt een toffe tester gevonden, wees er zuinig op
ja: de tester is het probleem en niet de kabels (UTP connector pinnetjes verbogen zodat er geen contact meer is, of ledje doorgebrand o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 21:22
Alleen passive POE lijkt het meeste in staat om een tester door te laten branden, want bij 802.3 at/af/bt zijn naar mijn weten specifieke eigenschappen nodig om dat aan te zetten. Ook LLDP is nodig om tot die hoge 57 V te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Die NS468 kastjes zijn gewoon de allergoedkoopste testers die je kunt krijgen, ik had 20 jaar geleden al zo'n ding van DealExtreme. Is zelfs nog een keer gejat uit mijn auto na een inbraak :X. Worden onder allerlei merknamen verkocht, is altijd hetzelfde apparaatje ongeacht welk merk je koopt.

Ik heb nu mijn 2e dus, deze heb ik nu 15 jaar zonder problemen en gebruik dat ding best wel vaak om even een kabeltje door te meten of uit te zoeken welke kabel waar uitkomt. Enige zwakte die ik heb gehad bij beide kastjes is dat de schakelaar uiteindelijk slecht contact maakt.

Ik sluit me aan bij de rest: je hebt waarschijnlijk een kabel gemeten met een passieve POE injector ertussen. Andere optie is er eigenlijk niet, die lampjes branden niet zomaar door.
Pagina: 1