Zit dit binnenwerk van stopcontact juist/veilig aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DazQu7KHibBEVOMFd5g1ncGyssU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f71Ng4efdKiMAWzj3HKQG3Pf.jpg?f=fotoalbum_large

Elektra == installatie => schopje naar DEI

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 18-06-2024 09:04 ]

Beste antwoord (via Woetoe op 23-06-2024 10:25)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 11:33
Woetoe schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:59:
[...]
Gaat me er vooral om of ik beide draden (blauw en bruin) zo onder die schroef moet klemmen. Of dat ik het op een andere manier moet doen :P
Hoe ik het geleerd heb, zo min mogelijk blank koper laten uitsteken, en de draad er zo insteken dat je tijdens het vast draaien de draad er mee in draait zeg maar. Vanuit gaande dat de schroeven rechtsomdraaien bij je foto dan zit de blauwe goed en kan de bruine beter boven de schroef vastgedraaid worden. Qua lengte moet die bruine draad er wel echt verder in, de blauwe eigenlijk ook wel.

Is allemaal niet super erg hoor, ik ben het zo vaak tegen gekomen, maar als je vraagt wat beter kan, dit dus.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 06:51
Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Plus en min in een stopcontact?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:14
Een foto erbij zou een stuk beter zijn.

Afgaande op je gebruikte taalgebruik zou ik in ieder geval als de bliksem ervoor zorgen dat je zeker stelt spanningsvrij te werken. Wat voor wandcontactdoos heb je waar DC in zit? Is dat een inbouw USB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-06 09:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dit is een geaarde WCD (toch?). Waar is de aardedraad?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
Sorry, de klassieke fout. Te snel en de foto vergeten te uploaden. Staat er nu wel bij.

Ben bezig de stopcontacten (met name de binnenwerken allemaal te vervangen) woning uit de jaren '70 en wat stroomproblemen. Dit binnenwerk (zie foto) is nieuw en vraag me af of de fase- en nuldraad juist/veilig aangesloten zijn.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
Foto heb ik nu toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
Homer-Simpson schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:47:
Een foto erbij zou een stuk beter zijn.

Afgaande op je gebruikte taalgebruik zou ik in ieder geval als de bliksem ervoor zorgen dat je zeker stelt spanningsvrij te werken. Wat voor wandcontactdoos heb je waar DC in zit? Is dat een inbouw USB?
Ik werk spanningsvrij. Heb stroom in hele bovenverdieping (waar het stopcontact geplaatst moet worden) eraf.

Het gaat om het volgende stopcontact

KOPP Paris Stopcontact 2-voudig met verhoogde aanraakbeveiliging zwart mat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
silverball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:48:
Dit is een geaarde WCD (toch?). Waar is de aardedraad?
Geen idee wat WCD betekent. Ben een leek hierin haha. Maar komt sowieso geen aarde-draad uit de muur zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 13:44

BHQ

Waar is de aardedraad? of wordt dit daadwerkelijk verkocht als stopcontact zonder randaarde?

(Dus deze, niet deze).

Lijkt me dat je schoon koper (dus zonder verflaag) onder de schroef wil.

[ Voor 73% gewijzigd door BHQ op 17-06-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-06 20:34
In veel oude huizen zit zoals de TS al schrijft zitten vaak vreemde punten.

Heb hier in de woning 1953 stalen binnendozen zitten welke ik allemaal vervangen heb, maar was al wel nieuwe bedrading doorheen getrokken zonder een aardedraad.

Volgens mij is de geverfde linkerdraad de bruine en de rechter de blauwe. Zo zit het hier ook in de wanddozen, zonder aarde (waar ik geen draad bij kon trekken).

als je aarde wilt hebben dan kun je deze erbij trekken meestal kom je vanuit de WCD bij een lichtpunt / schakelaar uit. Even zoeken waar wel een aardedraad aanwezig is en deze doorlussen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt00kirk op 17-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
Woetoe schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Geen idee wat WCD betekent. Ben een leek hierin haha. Maar komt sowieso geen aarde-draad uit de muur zeg maar.
Wand Contact Doos = stopcontact

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
BHQ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:54:
Waar is de aardedraad?

Lijkt me ook dat je schoon koper (dus zonder verflaag) onder de schroef wil.
Die is er niet :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Met alle respect, maar gezien je beperkte kennis zou ik je met klem willen aanraden iemand in te schakelen die er meer verstand van heeft :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woetoe
Cpt00kirk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:54:
In veel oude huizen zit zoals de TS al schrijft zitten vaak vreemde punten.

Heb hier in de woning 1953 stalen binnendozen zitten welke ik allemaal vervangen heb, maar was al wel nieuwe bedrading doorheen getrokken zonder een aardedraad.

Volgens mij is de geverfde linkerdraad de bruine en de rechter de blauwe. Zo zit het hier ook in de wanddozen, zonder aarde (waar ik geen draad bij kon trekken).

als je aarde wilt hebben dan kun je deze erbij trekken meestal kom je vanuit de WCD bij een lichtpunt / schakelaar uit. Even zoeken waar wel een aardedraad aanwezig is en deze doorlussen.
Eind jaren 70 woning hierzo. Links is de bruine inderdaad. Rechts de blauwe. Verflaag van het koper zal ik even verwijderen. De aarde-draad is niet aanwezig. Nergens in de bovenverdieping (deed men toen der tijd volgens mij alleen in vochtige omgevingen).

Gaat me er vooral om of ik beide draden (blauw en bruin) zo onder die schroef moet klemmen. Of dat ik het op een andere manier moet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het kan wel iets strakker, wat ver gestript en hij zit niet 'perfect' onder de schroef.
Maar als de draad goed vastzit (even aan trekken) dan is er ook niet heel veel mis.

Nieuwe WCD's zijn wat veiliger qua aanraken .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 11:42
Zou in ieder geval een ongeaarde WCD ophalen en die monteren.
En beide koperdraadjes korter afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 152% gewijzigd door evilution op 18-06-2024 05:47 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-06 20:34
[...]

Eind jaren 70 woning hierzo. Links is de bruine inderdaad. Rechts de blauwe. Verflaag van het koper zal ik even verwijderen. De aarde-draad is niet aanwezig. Nergens in de bovenverdieping (deed men toen der tijd volgens mij alleen in vochtige omgevingen).

Bevestigen van de bedrading is onder de schoef inderdaad, wel kan dit iets netter zoals al wordt aangegeven.

Geen aardedraad in centraaldoos

Als je pech hebt, is er geen aardedraad aanwezig in de centraaldoos. Dan zal je een aardedraad naar de groepenkast moeten brengen. Per groep moet er een eigen een aardedraad naar de dichtstbijzijnde centraaldoos van de groep in kwestie worden gebracht. Vervolgens kun je vanuit deze centraaldoos de volgende centraaldozen op dezelfde groepen van de bedrading voorzien. Schakel voor je hiermee begint de hoofdschakelaar uit. Kies voor de centraaldoos van de groep met de kortste afstand naar de groepenkast.

Voor je begint is het van belang om te zorgen dat spanning afgeschakeld is. In het eerste gevoel hoeft dat enkel van de groep in kwestie te zijn. In het tweede geval moet de hoofdschakelaar uit om ongelukken te voorkomen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 11:33
[...]
Hoe ik het geleerd heb, zo min mogelijk blank koper laten uitsteken, en de draad er zo insteken dat je tijdens het vast draaien de draad er mee in draait zeg maar. Vanuit gaande dat de schroeven rechtsomdraaien bij je foto dan zit de blauwe goed en kan de bruine beter boven de schroef vastgedraaid worden. Qua lengte moet die bruine draad er wel echt verder in, de blauwe eigenlijk ook wel.

Is allemaal niet super erg hoor, ik ben het zo vaak tegen gekomen, maar als je vraagt wat beter kan, dit dus.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 15:30

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet niet waar iedereen het over heeft met de randaarde maar ik zie gewoon een stopcontact zonder randaarde. Ongeaard klinkt meteen zo non-binair...

De bruine draad zit maar net onder het schroefje. Je kunt ook een lusje maken van het koper en dat om de schroef heen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Mag iets meer in onder de schroef of iets minder koper gestript.

Een WCD met aarde zonder aarde aansluiten is not-done.

Werkt wel, maar het is zo'n gedoe als je huis affikt en de verzekering gooit het op ondeugdelijke spannings-installatie, natuurlijk kleine kans en het niet aansluiten van de aarde vergroot de kans niet perse.
TheBorg schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:14:
Ik weet niet waar iedereen het over heeft met de randaarde maar ik zie gewoon een stopcontact zonder randaarde. Ongeaard klinkt meteen zo non-binair...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Qu4trcC3SlVUIXAaEYC8Chwck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rS0bLwFqaO9vLY114R0bH162.png?f=fotoalbum_large

daar zit ie

Tis zo'n enkele doos naar dubbele opbouw, het "uitbreken" naar aarde pinnen voor je stekker gebeurt in t plastic kapje.

Persoonlijk zou het niet mijn keus zijn

[ Voor 55% gewijzigd door Rmg op 17-06-2024 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34

dragonhaertt

@_'.'

Niet het antwoord wat je wil, maar ik zou die hele module vervangen voor iets wat moderner is . Geen bloot koper aan de voorzijde, ook wel aanraak veilig genoemd.
Geen skeer schroefje maar gewoon een nette bus met schroef of klem contact.
Met randaarde.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zover ik kan zien is dit een ongeaard stopcontact wat ook verkocht wordt in een versie die wél geaard is, en om goedkoper te kunnen produceren is dit model wel voorzien van enig aansluitwerk voor aarding (in het midden) maar niet de volledige set (de daarwerkelijke contactpunten). Verder is dit duidelijk een geval van een dubbelevoudige wcd in een enkelvoudig doosje -- die heb je wel in geaarde varianten (ik heb ze) maar komen vaker ongeaard voor (ik had ze).

Als TS een foto van de rest heeft is daar zekerheid over te verkrijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WCDs die nog schroeven gebruiken om aders vast te zetten.. ik heb er zo`n hekel aan..

ok ok je hebt een garantie dat je het GOED aan kan draaien ipv bidden dat het steekcontact "goed" pakt :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou hem precies zo strippen dat er weinig koper naast de schroef te zien is.

En er zit een opstaand randje koper naast de schroef, daar moet eigenlijk je draad tussen. Dus bij beiden de draad aan de andere kant van de schroef steken.

[ Voor 111% gewijzigd door Ernemmer op 17-06-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woetoe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQkDWSohIIAjo_KM_aeOQEI8wTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7L61Sb2OckVpXpVkl2iPqHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7ixuvRKbsq-002I2O3MnM4mUto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxG6i3MZh4359STPQZk48TWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ykqBXgA4INU35cm_EJqOiQOjoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGDs7tQfGij11lpUc0zhEgH9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xOmfUH7-iiHPxRKiJ6emxgFydM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUKD2N4FG61G7z6qdWFV0nBW.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het product dat ik gekocht heb. Wilde boven overal de zwart-matte plaatsen. Gewoon bij een bekende webshop besteld: ging er vanuit dat dat wel OK zou zijn.

Verder zou ik ook niet zien hoe ik hier aarde aan vast zou moeten maken. Ook al heb ik geen aarde boven, nooit gehad.

Super bedankt tot nu toe voor het meedenken. Wordt gewaardeerd haha!

[ Voor 4% gewijzigd door Woetoe op 17-06-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad, ongeaard.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1