Vloerbedekking lijm verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:37
Vandaag begonnen met het verwijderen van de achter gebleven lijm van het oude vloerbedekking. Nu gebruik hiervoor alabestine vloerlijm verwijderaar, dit werkt redelijk, maar het kost enorm veel tijd ( heb net bijna 1 m2 klaar) voor een kamer van ongeveer 9 a 12 m2. Daarnaast is de damp van dat Alabastine ook niet erg gezond denk ik. Zijn er nog andere methodes voor het verwijderen van deze lijm? Wil namelijk en click pvc vloer leggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:21
Als je geluk hebt is de lijm gewoon wateroplosbaar.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:13
Schuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb een paar maanden geleden bij mijn oma een tapijtstripper machine gehuurd omdat het tapijt daar niet los te krijgen was van het beton. Dat nam ook heel veel lijmresten mee. De overige resten lijm waren daardoor goed te verwijderen met dat spul van albastine.
https://www.boels.com/nl-nl/huren/tapijtstripper/p/10114
Durf alleen niet te zeggen of dit ook werkt voor lijmresten als het tapijt al weggehaald is. Maar dat zou je misschien even kunnen vragen bij een desbetreffend verhuurbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De lijm is al heel oud verwacht ik. Alabestine helpt inderdaad wel, maar ik moet zeker ruim 1,5 uur wachten voordat ik het gemakkelijk eraf kan halen. Ik heb nu zo’n 1m2 vandaag gedaan en echt volledig weg is de lijm nog niet. Water helpt helaas niet, had dat al geprobeerd. Wellicht is inderdaad schuren dan de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat helpt is plastic- of aluminium folie over de aangebrachte verwijderaar aanbrengen, dan kan het oplosmiddel beter in de lijm trekken en verdampt het minder snel, minder stankoverlast bij de inwerktijd.
Geduld is overigens een schoone saack.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Klopt ik heb inderdaad eerst het stuk ingesmeerd met Alabastine en vervolgens afgedekt met huishoudfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet mogelijk om over de tapijtlijm de vloer te egaliseren met een cm dikke laag egaliseercement en daarna pvc aan te brengen?

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 17-06-2024 20:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:12
Hoe gek het ook mag klinken, cola kan ook goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
quote]Falcon schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:19:
Is het niet mogelijk om over de tapijtlijm de vloer te egaliseren met een cm dikke laag egaliseercement en daarna pvc aan te brengen?
[/quote]

Dat zal inderdaad nog kunnen.

[
ninjazx9r98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:32:
Hoe gek het ook mag klinken, cola kan ook goed werken.
Had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar zonder resultaat. De vloerbedekking ligt er al erg lang in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-05 09:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Wij hadden ook veel problemen met het verwijderen van tapijtlijm op de trap. Alabastine werkte matig en duurde erg lang. Wat ons toen heel erg heeft geholpen is een fohn gebruiken en de lijm verwarmen. Toen was hij veel eenvoudiger weg te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

bonzz.netninja

Niente baffi

Op de knietjes met je multitool. Dan is het zo allemaal weg, als je tenminste niet teveel m2 moet :P

Schuren zou ik niet doen, dat papier loopt direct vol

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 11:06
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, en bij mij werkte de combinatie lijmverwijderaar (dik aanbrengen en even laten intrekken) en dan met een vloerschraper (even zoeken op google, handig ding met een bezemsteel) stevig schrapen en weg was de lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 13:14
Ik ben ook tegen dit probleem aangelopen ik heb dit toen opgelost door het dik in te smeren met een mengsel van water en afwasmiddel(2 uur laten intrekken) toen met een stoommachine in stukken van 1m2 gestoomd en met een oude platte schep (blijkbaar heet dit een steekbats) het er af geschraapt.

In de lastige hoekjes multitool gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt voor de reacties. Ik ga de bovenstaande tips proberen in de hoop dat dit hier ook werkt? Na een dag luchten heb ik gelukkig wel de geur van dat Alabastine uit het huis gekregen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
bonzz.netninja schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:54:
Op de knietjes met je multitool. Dan is het zo allemaal weg, als je tenminste niet teveel m2 moet :P

Schuren zou ik niet doen, dat papier loopt direct vol
Zo heb ik het laatst ook gedaan. Multitool met starre spatel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Remtronica schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:58:
Daarnaast is de damp van dat Alabastine ook niet erg gezond denk ik.
3M halfgelaatsmasker 4251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:47
Een verfbrander met zo'n schraper helpt ook wel, goede ervaringen mee op een trap waar de vloerbedekking al jaren op zat. Was van die lijm die zelfs met albastine niet goed oploste
Pagina: 1