[advies nodig] draadloos home cinema in combi met beamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregorscky
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-07 13:24
Dag allemaal,

Sinds kort zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwhuis en willen we graag een goede nieuw 5.1/7.1 home cinema opzetten. Mijn vrouw had bij de verhuizing maar één voorwaarde: geen kabels. Dat leek geen probleem met de huidige technologieën, zoals de Sonos Arc in combinatie met de Era 300 boxen en een subwoofer.

De uitdaging is echter dat wij een (Optoma UHD42) beamer hebben en de locatie waar een apparaat zoals de Arc moet komen te staan aan de andere kant van de kamer onder het beamerscherm is. Goed om te weten is dat de beamer verbonden is aan de Nvidia Shield Pro naast de beamer en de beamer niet draadloos is.

De vraag is daarom tweedelig:
  • Hebben jullie advies over hoe draadloos een goede verbinding kan worden gemaakt tussen de Arc (of een vergelijkbaar systeem) en de Nvidia Shield, ondanks de afstand?
  • Als dit niet mogelijk is, wat is dan het beste draadloze alternatief? De meer traditionele draadloze home cinema sets worden vaak als minder goed beoordeeld en lijken verouderd te raken.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Let wel, de Optoma beamer heeft HDMI maar geen HDMI ARC. Je zal met Optical Out op de beamer moeten werken om surround uit de beamer te krijgen, andere audio out is 3,5 mm jack (stereo). Let wel Optical is gelimiteerd tot Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 en 2.0 LPCM. Het is de vraag welke van de eerste twee codecs de beamer doorstuurt. Hoe dan ook, kijken naar een 7.1 (of iets met hoogte kanalen) set is zonde.

Verder, wat heb je zelf al gevonden qua draadloze oplossingen? Op Tweakers verwachten we enige eigen onderzoek en dat mist in dit topic.

Edit:
Ik zou op zoek gaan naar een andere oplossing voor audio dan via de beamer, S/PDIF Out is max 2.0 LPCM volgens de handleiding. Wordt het audio uit de bron halen.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 17-06-2024 14:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregorscky
Geen probleem, ik vul het graag aan. Ik heb al iets geleerd: ik dacht dat ik de audio op de Shield kon aansluiten en dan alleen het beeld naar de beamer kon sturen. Maar dat werkt waarschijnlijk niet zo. Dat verandert de situatie en ik moet misschien van de gelegenheid gebruik maken om mijn beamer te upgraden. Na wat vooronderzoek heb ik de volgende specificaties en overwegingen:

Ik zoek een home cinema set die nu en in de toekomst goed functioneert. Ik ben me ervan bewust dat mijn huidige beamer beperkt is door de optische aansluiting, maar ik wil in de toekomst overstappen naar Dolby Atmos. De beamer heeft een SPDIF-uitgang (2-kanaals stereo PCM).

Hier zijn de opties die ik heb overwogen, gebaseerd op mijn toekomstplannen en de uitdagingen die ik tegenkom:

Sonos Arc + 2x Era 300 + Sub G3

Voordelen: Ondersteunt Dolby Atmos in de toekomst. Sonos biedt 'ports' aan voor bekabelde apparatuur, zoals een platenspeler, die kunnen worden geïntegreerd in het draadloze audio netwerk.
Nadelen: De Arc functioneert als een receiver en moet met een kabel verbonden worden met de video-output (beamer). Dit is problematisch vanwege de fysieke afstand tussen de apparaten.

Harman Kardon Citation Series

Uitdaging: Net als bij de Sonos moet de soundbar direct met een kabel verbonden worden met de video-output. Dit maakt het moeilijk om een geschikte setup te vinden, aangezien de meeste nieuwe home cinema sets met een soundbar als centrale unit werken en een bekabelde verbinding vereisen.

Teufel Consono 35 Mk3

Draadloos gedeelte: Alleen de subwoofer is draadloos, wat beperkt is als je een volledig draadloze setup wilt.
Harman Kardon Radiance 2400

Voordelen: Grotendeels draadloos.
Nadelen: De subwoofer moet achter in de kamer geplaatst worden, wat ruimte inneemt die ik niet heb. Dit systeem lijkt me ook niet toekomstbestendig genoeg voor de komende 15 tot 20 jaar.

Zelf samenstellen van een set

Overwegingen: Het samenstellen van een set met losse speakers en gadgets om de boxen draadloos te maken vraagt om een extra tijdsinvestering en kennis. Als ik dit doe, zou ik kijken naar losse boxen van Dali en een Dali Sound Hub. Echter, dit lijkt een verdubbeling van mijn budget te vereisen, wat te veel van het goede is. Bijvoorbeeld, de OBERON 5 C 5.1 set kost al ongeveer €4000,-.

Ik hoop dat dit helpt om een goed advies te geven voor mijn situatie en wensen. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
Gregorscky schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:04:
Mijn vrouw had bij de verhuizing maar één voorwaarde: geen kabels.
Dat betekent dat je er in je vorige woning er een kabelrommel van had. ;)

ik snap zelf dus echt niet het verschil tussen een luidsprekerkabel van plint naar speaker versus een voedingskabel van stopcontact naar speaker. Het grote verschil is dat speakerkabel via de plinten wat meer voorbereiding in de realisatie vereist.

Wat beamer betreft, ik ken zelf geen oplossingen om deze draadloos te laten werken. De optie waar ik aan zit te denken is een ultra short throw beamer aan te schaffen, en deze dus dicht bij de receiver (of videobron) te plaatsen in plaats van de achterkant van de kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen kabels of geen zichtbare kabels?
Bij nieuwbouw heb je genoeg opties om leidingen aan te leggen en weg te werken. Kan je een superstrakke thuisbios mee maken.
Draadloos is mi altijd minder dan een goede receiver met de speakers bekabeld. Ook met het oog op de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is een beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk. Maar toen ik las dat je een nieuwbouwwoning betrekt, dacht ik toch wel ff wat een gemiste kans. Je had de perfecte gelegenheid om de te voorzien in mogelijkheden om kabels onzichtbaar weg te werken.

Ik lees verder dat je denkt aan Atmos. Mijn advies zou op basis van hetgeen je voor ogen hebt: laat dit los. Atmos uit een soundbar is een marketing-farce. Ja, de Sonos begrijpt een dergelijk signaal. Maar bij gebrek aan speakers ga je dat signaal nooit realistisch weergeven.

Gezien de wens aan zo min mogelijk kabels zou je het ook over een hele andere boeg kunnen gooien. Neem afscheid van de beamer en investeer in een zo groot mogelijk tv als binnen budget mogelijk is. Dan ben je van het grootste probleem, de kabels naar achteren, af. Kun je alsnog verder voor een Sonos zoals je in eerste instantie van plan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gregorscky schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:04:
Goed om te weten is dat de beamer verbonden is aan de Nvidia Shield Pro naast de beamer en de beamer niet draadloos is.
Shield en Beamer verbonden met HDMI?

zo ja, dan kun je die draadloos maken met Wireless HDMI, die sets zijn gewoon te koop.

Ik weet alleen even niet in hoeverre dat dan je kan helpen met je uitdaging maar omdat je het zo expliciet vermeld laat ik je in elk geval even de mogelijkheid weten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregorscky
Bedankt voor jullie reactie allemaal!

Ik had de (terechte) reactie over nieuwbouwhuis en leggen van kabels wel verwacht. Wij zijn alleen in een fabrieksnieuwbouwwoning gestapt waar dit niet mogelijk was :'). Geen aanpassingen of wensen behalve of je kastje a of b wilt in je keuken, deels vanwege het bouwconcept die hier geen ruimte in geeft en deels omdat wij later in het project zijn ingestapt waardoor afwerking ook al is meegenomen. Een nadeel, maar woog niet op tegen het voordeel dat het huis er binnen een paar maanden stond en we er relatief snel in mochten. Een van de uiterste opties die ik overweeg is de plinten te vervangen of aan te passen zodat er kabels doorheen gaan.

Dank @107mb voor je suggestie over de short throw, dat is voor ons inderdaad een optie als de andere ideeën niet werken. We hebben nu de kamer zo ingericht dat we aan een kant alle apparatuur staat waar we een inkeping in de muur hebben. Daar gaat nu een perfecte kast in voor de apparatuur. Als het niet anders kan, dan gaan we inderdaad aan de andere zijde van de muur de nieuwe oplossing plaatsen.

@CyBeRSPiN Eens dat bekabeld voor een betere stabiele kwaliteit zorgt. Wel benieuwd wat je bedoelt met 'zicht op de toekomst' verwacht je dat het draadloze sneller degradeert of om een andere reden?

@S1NN3D food for thought. Voor mij de uitdaging om nog eens goed in het de waarde van boxen te duiken. Misschien een andere plek in het forum waar ik hier meer over kan leren! Soundbars hebben nooit mijn eerste voorkeur gehad, het maakte de situatie vooral schijnbaar makkelijker. De TV komt overigens niet terug, dit bevalt ons goed en neemt weer een groot element weg uit de woonkamer.

@Fraggert Thanks voor de suggestie. Ga ik ook eens naar kijken om eventueel mee te nemen in de nieuwe setup. Ik

Al met al nogmaals dank voor jullie reacties. Misschien voor de een wat makkelijker zelf uit te vogelen, maar voor mij de moeite het even tegen een paar medetweakers aan te houden. Voor nu ga ik kijken naar toch een eigen set samen te stellen of te kijken en daarin te kijken (op termijn) naar een andere beamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Gregorscky ik bedoel dat je met draadloos vaak vast zit aan een ecosysteem. Bijv Sonos of HEOS. En mocht dat op een gegeven moment uit de gratie raken je dan weer alles opnieuw moet kopen als er een nieuwe standaard komt die dan niet meer ondersteund wordt, iets als Dolby Atmos bijvoorbeeld.
Met losse componenten hoe je enkel de receiver te upgraden.
Het is natuurlijk ook niet zo dat draadloos ook echt draadloos is. Uitzonderingen daargelaten met een ingebouwde accu.
Of je nu de voedingskabel of de luidsprekerkabel weg moet werken maakt ook weinig uit.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Gregorscky schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:17:
Ik heb al iets geleerd: ik dacht dat ik de audio op de Shield kon aansluiten en dan alleen het beeld naar de beamer kon sturen. Maar dat werkt waarschijnlijk niet zo.
Met slechts één HDMI Out op de Shield niet direct maar HDMI Audio Extractor?
Dat verandert de situatie en ik moet misschien van de gelegenheid gebruik maken om mijn beamer te upgraden.
Kan je doen maar dan ben je gebonden aan de codecs die de beamer ondersteunt. Met genoemde Extractor kan je over HDMI alles versturen (afhankelijk van de ondersteunde codecs door de te kiezen audio set).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1