Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian85
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-06-2024
Goededag,
Ik ben bezig met het maken van mijn buitensauna onder mijn overkapping en zou graag willen weten wat jullie idee is bij een degelijke elektrische installatie hiervan. Hierbij de situatie schets

In mijn woning hangt een 3 fase Groepenkast met hoofdschakelaar 4x aardlekschakelaars met bijbehorende automaten waarvan 1 krachtgroep voor het inductie fornuis. Zie foto. Nu heb ik een kabel naar mijn garage gelegd (5x2,5mm2) en vanuit daar een kabel naar mijn buitensauna. Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

De 5x2,5 in mijn woning bij de krachtgroep van het fornuis prikken en dan in de technische ruimte van de overkapping vervolgens een groepenkast met hoofdschakelaar aardlek krachtgroep en 1 lichtgroep voor spotjes etc? Ik zou hier tzt nog zonnepanelen willen leggen dus het idee is om hier later direct de bijnodigde spullen te kunnen aansluiten. Ik begrijp dat ik het fornuis en sauna dan niet tegelijk kan gebruiken maar dat is geen probleem.

Ik hoor graag of dit de juiste manier is.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vqOzLlFHxcsakzby_mVEcR9Wgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSjojD3IsWXwRClgHBro96Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Elektra == installatie => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 18-06-2024 08:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit hangt nogal af van de sauna. Is het een infraroodsauna of heeft hij een driefasenkachel? Wat is volgens de specs het verbruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:08
Bel een elektricien.
Misschien heel bot maar op basis van je vragen en het idee om de sauna 'bij de krachtgroep van het fornuis prikken' mis je waarschijnlijk de kennis om dit veilig(!) zelf te kunnen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:52
Je hebt nog genoeg ruimte in de kast? waarom geen 3f groep plaatsen in de meterkast en die gebruiken voor de sauna. zo te zien is 1 groene groep uit of reserve? als die reserve is kun je die gebruiken voor verlichting. Anderzijds ik weet niet wat voor verlichting je wilt hangen, maar anders kan je deze ook nog van je buitenverlichting ect afhalen (ligt een beetje aan locatie ect).

Zonepanelen straks idem, gewoon een extra ALAMAT erbij plaatsen voor de zonnepanelen. meestal wordt het niet mooier met verdeelkasten door je hele huis.

p.s. hoeveel ampere heeft de sauna nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian85
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-06-2024
Sorry vergeten te vermelden.
Sauna kachel is 10,8kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Staat er nog iets in de handleiding over aparte manier van afzekeren (soms moet het een C automaat of minder kieskeurige aardlek? zo niet kun je een nieuwe 3f automaat achter de huidge aardlek zetten en hier de sauna aanknopen. Zoiets:
https://www.elektramat.nl...-abb-automaat-3-b-16-a-n/

Ik weet niet wat de afstand tussen groepen kast en kachel is maar anders wellicht naar een dikkere kabel dan 2,5mm kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
Ik vind 2.5mm best dun als je er nog zonnepanelen op wil toevoegen (en een hele verdeelkast, als ik het zo lees), dikkere kabel heeft minder spanningsval dus blijft op zonnige dagen de omvormer langer doorwerken. Of het moet gaan om een korte kabel, maar dan kan je alles beter in je "hoofdkast" aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
3F alamat nemen voor de sauna.. in B16 / C16 (afhankelijk wat de kachelfabrikant voorschrijft..)
en voor je zonnepanelen een 2de kabel naar de meterkast slepen
en een gewone B16 automaat (of alamat) nemen voor de rest van je tuinschuurtje? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
naftebakje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:22:
Ik vind 2.5mm best dun als je er nog zonnepanelen op wil toevoegen (en een hele verdeelkast, als ik het zo lees), dikkere kabel heeft minder spanningsval dus blijft op zonnige dagen de omvormer langer doorwerken. Of het moet gaan om een korte kabel, maar dan kan je alles beter in je "hoofdkast" aansluiten.
Daarnaast wil je ook de zonnepanelen op een aparte Aardlek plaatsen, dus gaat de vlieger sowiso niet op om de bestaande krachtgroep van de kookplaat te gebruiken. Dus de kabel naar het onderverdeel kast moet 'ongezekerd' naar de verdeel kast lopen. Anders heb je ook nog te maken met selectiviteit in de onderverdeelkast dus kan je max daar een 10A plaatsen. (en dan werkt de sauna ook niet meer).

Enige goede oplossing is dus kookgroep laten zitten --> voor sauna een nieuwe groep plaatsen (achter bestaande aardlek) en voor de zonnepanelen straks een Aardlekautomaat (want aparte aardlek).
Als je dan toch bezig bent met kabels trekken doe voor de zonnepanelen 4mm2, dit scheelt straks een topic: waarom vallen mijn zonnepanelen uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Waarom niet voor beide een aardlekautomaat?
Pagina: 1