Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiebeBosch
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 22:09
Hallo allemaal,

Wij willen graag onze woning uit 1925 (140 m2, twee etages) verduurzamen. Nu gaan we binnenkort een uitbouw laten plaatsen en gelijk ook alle kozijnen en ramen in ons huis vervangen. Dit lijkt me een goed moment om ook eens te kijken naar de manier van verwarmen. We koken al op inductie (3-fasen), dus op termijn zouden we zelfs van het gas kunnen.

Mijn vrouw heeft het idee dat electrische vloerverwarming in combinatie met airco's die ook kunnen verwarmen een goede optie zijn. Het lijkt een goed idee. Immers met een flexibel energiecontract zou je op hele hete dagen zelfs geld toe kunnen krijgen voor het koelen van je huis. Plus we hebben zelf 12 zonnepanelen op het dak liggen.

Ons energiegebruik is op dit moment al zo'n 10% lager dan van gemiddelde gezinnen van 4 personen in een tussenwoning.

Maar mijn punt van zorg zit hem alleen in de vraag of a) de combinatie van electrische vloerverwarming + airco's uberhaupt afdoende is om de boel te verwarmen en ) of het stroomnet (we wonen overigens in de stad) de vraag wel aankan.

Hoe staan jullie hier tegenover? Is er wat te zeggen voor deze combinatie, of haalt dit het niet bij een gebruikelijke (al dan niet hybride) warmtepomp?

Alvast enorm bedankt voor jullie inzichten.
Siebe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 19:15
Electrische vloerverwarming is een enorm slecht idee. Watergedragen vloerverwarming icm een warmtepomp is een veel beter, lees zuiniger, idee.
Dat kan in combinatie met airco's uiteraard, maar ik zou electrische vloerverwarming met een COP van 1 lekker laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
el. vloerverwarming is (bijna) gewoon verboden in NL. Alleen cop1 verwarmen waar het max een uurtje hoeft. Het is een perverse manier van verwarmen. grappig in een badkamer of wc maar in de woonkamer een nogo. (ik heb ervaring met "vergeten" uit te zetten en pas bij de eindafrekening zien dat je voor de stroomkosten hele leuke dingen had kunnen doen)
Mijn advies zou zijn om er 'gewone' vloerverwarming neer te leggen. de airco's te skippen en een l/w-monoblock aan te sluiten. (op 60m2 kan een Pana rechtstreeks en ben je best goedkoop uit) je warmtebeleving word veel beter erdoor

Uitbouw: Ik kan niet anders dan benadrukken hoeveel je je huis hiermee in kunt verduurzamen. Heb dit 11 jaar geleden zelf gedaan en de kosten voor verwarmen halveerden door een goed geïsoleerde uitbouw (toen al beter dan de huidige bouwnorm)
kijk ervoor naar passiefhuisnorm.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:29

silverball

De wagen voor moderne mensen

Je zou eventueel kunnen verwarmen met airco's, als je niet aan een reguliere l/w warmtepomp met watergedragen (traditionele) vloerverwarming wilt, maar electrische vloerverwarming is nooit een goed idee. Reken maar voor jezelf na.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiebeBosch
Wow, ik ben nu al blij dat ik dit eerst aan jullie heb voorgelegd. Tnx! Beetje beschamend, maar ik was me eigenlijk nog nauwelijks bewust van die COP. Maar zo lezende lijkt het zo voor de hand liggend...

[ Voor 48% gewijzigd door SiebeBosch op 17-06-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:11
Hoe goed is er geïsoleerd, hoe kierdicht is je huis? Als dat, icm met de ramen straks, voldoende is dan is het stroomverbruik van zo'n warmtepomp overzichtelijk. Of die warmtepomp het goed red valt of staat met die isolatie. Verwarmen van een slechter geïsoleerd huis kunnen ze wel, maar dan vreten ze stroom en maken ze meer herrie.

Dat geldt nog meer bij airco's. Dat zijn lucht/lucht warmtepompen die doordat ze vooral de lucht verwarmen geen grote buffer aan warmte opslaan in je huis. Een water/water of lucht/water heeft vaak wat meer buffer, zeker in combinatie met vloerverwarming waarbij je vloer de buffer wordt.

Dat voorkomt kou tijdens defrost cycli en zorgt er voor dat er efficienter gemoduleerd kan worden.

Vergeet ook niet na te denken over ventilatie (als je meer isoleert en luchtdicht maakt moet je wel zorgen voor voldoende verse lucht) en over hoe je je tapwater opwarmt.

Wij hebben zelf, uit financiële overwegingen, gekozen voor airco's en de CV voor het tapwater. Dat werkt aardig, maar het opvallendste was het verschil na het vervangen van het glas en het isoleren van de spouw. De airco hoefde een bak minder te werken (financieel prettig) maar vooral het comfort werd beter. Tijdens een defrost had je minder last van de kou.

Het is dus echt een samenwerking van verschillende maatregelen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiebeBosch
Het begint me te dagen. Is een l/w-monoblock ook goed in staat om je handdoekdroger in de badkamer warm te krijgen of ligt de watertemperatuur daar eigenlijk te laag voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 16:53
SiebeBosch schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:41:
Het begint me te dagen. Is een l/w-monoblock ook goed in staat om je handdoekdroger in de badkamer warm te krijgen of ligt de watertemperatuur daar eigenlijk te laag voor?
Uitstekende vraag, vraag mij dit ook af (ik lees ff mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een bestaande radiator? Als je bestaande radiatoren gebruikt moet je al snel richting hoge temperatuur l/w pomp denken (op dubbele vermogens).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiebeBosch
Om de investeringen een beetje te spreiden: is het mogelijk om in de uitbouw een watergedragen vloerverwarming aan te laten leggen en die voorlopig nog aan de CV-ketel te hangen? En dan later, wanneer we de hele woonkamer gaan aanpakken, in één keer overstappen op een warmtepomp? Of zijn dat totaal andere systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:07
Een vloerverwarmings systeem deel je eigenlijk altijd op in verschillende lussen van X aantal meter. Dus als je nu in de uitbouw je VV-lus legt en met je vloerverwarmings verdeler rekening houdt met de lussen die je elders nodig hebt (zoals in de woonkamer) dan kan je die later er bijleggen.

Een vloerverwarming maakt het niet uit of je via CV of een warmtepomp stookt. meestal stroomt hier water van een graad of 25-30 in. Voordeel met een Warmtepomp later is dat je eventueel ook kunt koelen met de vloer --> door koud water er door heen te laten stromen. Enige tip: zorg dat je een dikke leiding (dikker dan standaard) naar de verdeler legt. dat vind de warmtepomp fijner in de toekomst. (CV maakt het niets uit). Uit mijn hoofd een Ø22mm leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 19:15
Marzman schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Een bestaande radiator? Als je bestaande radiatoren gebruikt moet je al snel richting hoge temperatuur l/w pomp denken (op dubbele vermogens).
Een warmtepomp op hoge temperaturen is een slecht idee qua verbruik.
Je kan beter eerst kijken of het niet gewoon lukt om op 45-50 graden de radiatoren hun werk te laten doen, al dan niet met wat hulp van ventilatoren die de warmte door de ruimte blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 17:50

Wuursj

want worst is al bezet

Dat kan wel (hier ging de WP tot wel 50 graden toen ik nog radiatoren had) maar dat wil je niet. Vuistregel is dat elke graad dat de WP omlaag kan, 2% efficienter draait. Liever draai je dus de hele boel op 28 graden en ga je niet voor een handdoekenradiatortje onnodig hoog draaien. Of dat voldoende is voor de handdoekradiator... hier in een bakmer met vloerverwarming hangen de handoeken over een rekje en die worden ook prima droog.

Hier heb ik eerst 2 jaar WP gedraait met de oude radiatoren. Meestal rond de 40 graden maar als het echt koud werd, moest die wel eens door tot bijna 50 graden. Dat kost dus efficienter maar nog steeds goedkoper dan gas en koud hebben we het niet gehad. Jaarvebrruik was ongever 2100 kwh voor de WP. 0,9kwh per graaddag.

Nu draaien we op vloerverwarming en werd de toko nog warm bij -5 bij Ta van 28 graden. Verbruik is gezakt tot 660kwh voor afgelopen winter. 0,3 kwh per graaddag, 1/3 van het verbruik dus maar de isolatie is ook enorm verbeterd dus dat is niet alleen door de lagere stooktemperatuur.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Dat is dan de toepassing waar een elektrische verwarming wél een plaats heeft (voor incidenteel gebruik). Je kunt een elektrische radiator plaatsen maar er bestaan ook verwarmingselementen die in de radiator geplaatst kunnen worden. Hiermee kan je het CV water lokaal naverwarmen (nog altijd incidenteel).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1