mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:58:
De set is theoretisch 1640wp en staat op het zuiden en doet dus 1kw. Mijn vergelijkbare 1500wp set die op het oosten staat deed op de zelfde dag 4.4kw (bewolkte dag).
Dus er gaat ergens iets mis. En dat zie je ook aan de grafiek. De vraag is waarom.
even voor de duidelijkheid (ik begrijp je wel, maar zo maak je al snel grote fouten)
gebruik de hoofdletters op de juiste plaatsen, kW Wp en zo.
haal kW en kWh niet door elkaar, een 1500Wp kan nooit 4,4kW leveren.
(je bedoelt dus 1,5kWp of 1500Wp die op een dag dan 4,4kWh heeft opgeleverd.)
is de start V 150V ? het is mij niet helemaal duidelijk uit de gegevens om eerlijk te zijn.
(soms kun je dit verlagen in het menu van de omvormer.)
niet duidelijk is of dit nu Voc of Vmpp is van de panelen. (en mijn frans is niet zo best, ik denk dat Plage MPPT de mpp bereik is, en die is niet 100% heilig getal, dat is een +/- getal, maar merken gebruiken soms andere definities, erg lastig dus..)
vaak kun je dit ook uit de logging van de omvormer halen, daar vind je vaak de Vmpp.
(de Voc meet je met een multimeter op de kabels van de panelen.)
(Voc = de V van de panelen zonder dat de omvormer er iets uit haalt.
Vmpp = de V als er iets uit de panelen word gehaald door de omvormer.)
de panelen die je nu hebt leveren:
Vmpp = 4x31.5V = 126V
Voc = 4x37.5V = 150V
(normaal doe je dan ook nog 10%+ en - voor temperatuur verschil in de cellen, kouder hogere Voc/Vmpp warmer lagere Voc/Vmpp etc etc...)
ik geef je nu al 96% kans dat hier het probleem zit.
aantal Wp is niet belangrijk op je omvormer, maar aantal Vmpp/Voc is cruciaal.

dat mag niet te veel zijn, dan gaat de omvormer stuk (meer Wp als W omvormer geen probleem, maar nooit meer Voc als de max van de omvormer, en pas op de +10% voor temperatuur)
te weinig Voc en de omvormer start niet, of start soms niet goed( pas op de -10% voor temperatuur).
[
Voor 13% gewijzigd door
migjes op 17-06-2024 14:14
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)