Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
Voor mijn schoonouders heb ik voor weinig een zonnepanelen installatie bij elkaar gesprokkelt. Vier 410wp panelen gecombineerd met een tweedehands omvormer. De 2000 watt omvormer is erg oud maar amper gebruikt (3000kwh totaal). Deze heb ik achter een home wizard meter geknoopt maar krijg helaas niet de gewenste opbrengst. Kan dit te maken hebben met het vrij hoge start voltage van 150 volt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2myOCsRjtn0AcwRmBPDitZ7N4NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgfpWHldnNTYldAqKURLHbwZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mortal op 17-06-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder de specs van de omvormer valt daar weinig over te zeggen.

Als die 3W staar voor 3 Watt doet je omvormer eigenlijk niets.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 17-06-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
Goed punt, het is een General Electric SVT PVIN02KS

https://www.pierreetsol.c...chment&id_attachment=2435

Tevens de screenshot aangepast. Opbrengst was 1KW over de hele dag.

[ Voor 20% gewijzigd door mortal op 17-06-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En welke opbrengst had je verwacht? Wat zou er uitkomen als je de opstelling door pvcalc haalt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
De set is theoretisch 1640wp en staat op het zuiden en doet dus 1kw. Mijn vergelijkbare 1500wp set die op het oosten staat deed op de zelfde dag 4.4kw (bewolkte dag).

Dus er gaat ergens iets mis. En dat zie je ook aan de grafiek. De vraag is waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:22:
Voor mijn schoonouders heb ik voor weinig een zonnepanelen installatie bij elkaar gesprokkelt. Vier 410wp panelen gecombineerd met een tweedehands omvormer. De 2000 watt omvormer is erg oud maar amper gebruikt (3000kwh totaal). Deze heb ik achter een home wizard meter geknoopt maar krijg helaas niet de gewenste opbrengst. Kan dit te maken hebben met het vrij hoge start voltage van 150 volt?

[Afbeelding]
Welke panelen heb je? Want om met 4 panelen 150v te gaan halen is vrij krap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
Met een operating voltage van zo'n 30V kom je met 4 panelen inderdaad niet aan die 150V. Ik verwacht dus inderdaad dat je systeem problemen heeft om aan die 150V te komen. Dus of een omvormer met een lagere opstartspanning, of een paar panelen er bij leggen (met deze omvormer verwacht ik minimaal 6)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:58:
De set is theoretisch 1640wp en staat op het zuiden en doet dus 1kw. Mijn vergelijkbare 1500wp set die op het oosten staat deed op de zelfde dag 4.4kw (bewolkte dag).

Dus er gaat ergens iets mis. En dat zie je ook aan de grafiek. De vraag is waarom.
even voor de duidelijkheid (ik begrijp je wel, maar zo maak je al snel grote fouten)
gebruik de hoofdletters op de juiste plaatsen, kW Wp en zo.

haal kW en kWh niet door elkaar, een 1500Wp kan nooit 4,4kW leveren. >:)
(je bedoelt dus 1,5kWp of 1500Wp die op een dag dan 4,4kWh heeft opgeleverd.)

is de start V 150V ? het is mij niet helemaal duidelijk uit de gegevens om eerlijk te zijn.
(soms kun je dit verlagen in het menu van de omvormer.)
niet duidelijk is of dit nu Voc of Vmpp is van de panelen. (en mijn frans is niet zo best, ik denk dat Plage MPPT de mpp bereik is, en die is niet 100% heilig getal, dat is een +/- getal, maar merken gebruiken soms andere definities, erg lastig dus..)

vaak kun je dit ook uit de logging van de omvormer halen, daar vind je vaak de Vmpp.
(de Voc meet je met een multimeter op de kabels van de panelen.)

(Voc = de V van de panelen zonder dat de omvormer er iets uit haalt.
Vmpp = de V als er iets uit de panelen word gehaald door de omvormer.)

de panelen die je nu hebt leveren:
Vmpp = 4x31.5V = 126V
Voc = 4x37.5V = 150V
(normaal doe je dan ook nog 10%+ en - voor temperatuur verschil in de cellen, kouder hogere Voc/Vmpp warmer lagere Voc/Vmpp etc etc...)
ik geef je nu al 96% kans dat hier het probleem zit. ;)

aantal Wp is niet belangrijk op je omvormer, maar aantal Vmpp/Voc is cruciaal. ;)
dat mag niet te veel zijn, dan gaat de omvormer stuk (meer Wp als W omvormer geen probleem, maar nooit meer Voc als de max van de omvormer, en pas op de +10% voor temperatuur)
te weinig Voc en de omvormer start niet, of start soms niet goed( pas op de -10% voor temperatuur).

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 17-06-2024 14:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Wat heb je eigenlijk voor die omvormer betaald? Want ik denk dat in dit geval goedkoop duurkoop is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
alwind schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:19:
Wat heb je eigenlijk voor die omvormer betaald? Want ik denk dat in dit geval goedkoop duurkoop is geweest.
25 euro haha, dus dat was de gok wel waard. Dat zit er mogelijk in koper al wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
migjes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:53:
[...]

even voor de duidelijkheid (ik begrijp je wel, maar zo maak je al snel grote fouten)
gebruik de hoofdletters op de juiste plaatsen, kW Wp en zo.

haal kW en kWh niet door elkaar, een 1500Wp kan nooit 4,4kW leveren. >:)
(je bedoelt dus 1,5kWp of 1500Wp die op een dag dan 4,4kWh heeft opgeleverd.)

is de start V 150V ? het is mij niet helemaal duidelijk uit de gegevens om eerlijk te zijn.
(soms kun je dit verlagen in het menu van de omvormer.)
niet duidelijk is of dit nu Voc of Vmpp is van de panelen. (en mijn frans is niet zo best, ik denk dat Plage MPPT de mpp bereik is, en die is niet 100% heilig getal, dat is een +/- getal, maar merken gebruiken soms andere definities, erg lastig dus..)

vaak kun je dit ook uit de logging van de omvormer halen, daar vind je vaak de Vmpp.
(de Voc meet je met een multimeter op de kabels van de panelen.)

(Voc = de V van de panelen zonder dat de omvormer er iets uit haalt.
Vmpp = de V als er iets uit de panelen word gehaald door de omvormer.)

de panelen die je nu hebt leveren:
Vmpp = 4x31.5V = 126V
Voc = 4x37.5V = 150V
(normaal doe je dan ook nog 10%+ en - voor temperatuur verschil in de cellen, kouder hogere Voc/Vmpp warmer lagere Voc/Vmpp etc etc...)
ik geef je nu al 96% kans dat hier het probleem zit. ;)

aantal Wp is niet belangrijk op je omvormer, maar aantal Vmpp/Voc is cruciaal. ;)
dat mag niet te veel zijn, dan gaat de omvormer stuk (meer Wp als W omvormer geen probleem, maar nooit meer Voc als de max van de omvormer, en pas op de +10% voor temperatuur)
te weinig Voc en de omvormer start niet, of start soms niet goed( pas op de -10% voor temperatuur).
Bedankt voor je bijdrage! ik ga opzoek naar een andere omvormer. ik zat de te denken aan een moderne 1500watt omvormer van goodwe of growatt. die worden regelmatig tweedehands aangeboden voor weinig, en vaak nog nieuw of weinig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:22:
[...]

25 euro haha, dus dat was de gok wel waard. Dat zit er mogelijk in koper al wel in.
Mochten je schoonouders een beter resultaat willen halen dan moeten ze upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
alwind schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Mochten je schoonouders een beter resultaat willen halen dan moeten ze upgraden.
Er is helaas geen ruimte voor meer panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Er is helaas geen ruimte voor meer panelen.
Ik bedoel qua omvormer. :) een nieuwe is toch snel 200-300 euro. Je moet op zoek naar een nieuwbouw omvormer die bij de "schaam"panelen geleverd is.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 17-06-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45

BCC

Kun je de omvormers niet omwisselen als je toch twee sets hebt?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
alwind schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Ik bedoel qua omvormer. :) een nieuwe is toch snel 200-300 euro. Je moet op zoek naar een nieuwbouw omvormer die bij de "schaam"panelen geleverd is.
Exact! ik heb er al één op het oog. Tot nu toe zit in onder de 400 euro voor 1640wp, incl een andere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
BCC schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:27:
Kun je de omvormers niet omwisselen als je toch twee sets hebt?
Heb ik overwogen maar ik weer niet of mijn eigen set (6x250wp) wel genoeg voltage gaan leveren. Dus dat laat ik maar lekker zo hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook kijken naar iets als een Hoymiles HMS-1800-4T die zijn niet duur, 2e hands echter niet vaak te vinden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Heb ik overwogen maar ik weer niet of mijn eigen set (6x250wp) wel genoeg voltage gaan leveren. Dus dat laat ik maar lekker zo hangen.
sorrie, ik ga je nu wel even noob noemen, met een epic fail. >:)
(bedoel er verder geen persoonlijke dingen mee, maar ja gaan rommelen met apparatuur zonder de juiste kennis er van, dan kun je deze verwachten dus heb je van mij maar te slikken. ;) )

oke niet meer plek voor dus meer panelen om wel de juiste start spanning te halen, dat gaat niet lukken.
dat is jammer. (was de beste oplossing, zelfs nieuwe omvormers kunnen niet om natuurkunde wetten heen, en 125Vmpp-10% is niet het beste rendement uit de panelen ook voor moderne omvormers.)

het wissen van omvormer thuis en ouders, vind ik geen gek idee (mits je een omvormer hebt die het wel kan.).
6x30Vmpp is wel voldoende voor de omvormer van je ouders bij jouw thuis te gebruiken.

@DukeBox zijn optie is ook wel leuk.
maar hangt allemaal af van wat je kunt krijgen, en wat het goedkoopst is (als je gebrand bent op de centen, ik zelf geef niks meer om de centen, dit bespaart me al zoveel (met 33panelen) dat het geld voor investeringen tegen de plinten omhoog klotst. dus op geld gebrand zijn is voor mij: voor niewbies een ding, niet voor kenners.).

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 17-06-2024 14:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
Ik ben ook zeker een noob, voel mij niet aangevallen ;) leren doe je met vallen en opstaan he.

De set voor mijn schoonouders is een geschenk, ze hebben er zelf de financiele middelen niet voor en ik probeer dan ook voor leuk geld een leuke set te plaatsen. Het wisselen van de omvormers is misschien nog niet eens zo´n gek idee. Een andere omvormer kopen kan altijd nog. Ik dacht dat mijn omvormer een start voltage heeft van ongeveer 80watt. Waar een moderne/nieuwe omvormer al rond de 50watt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mortal schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:01:
Ik ben ook zeker een noob, voel mij niet aangevallen ;) leren doe je met vallen en opstaan he.

De set voor mijn schoonouders is een geschenk, ze hebben er zelf de financiele middelen niet voor en ik probeer dan ook voor leuk geld een leuke set te plaatsen. Het wisselen van de omvormers is misschien nog niet eens zo´n gek idee. Een andere omvormer kopen kan altijd nog. Ik dacht dat mijn omvormer een start voltage heeft van ongeveer 80watt. Waar een moderne/nieuwe omvormer al rond de 50watt zit.
jep een noob, maar ben het eens je moet vallen en opstaan, daar leer je van en is niet erg. ;)

start voltage van 80watt? que, door gone?
lol, je bedoeld dus 80V of 50V ;)
omvormers starten gewoon bij 0W.

eerst maar eens de omvormer wisselen proberen, lijkt mij verstandig.
goedkoper kan niet.
welke omvormer heb jij eigenlijk, dan checken we die even uit of dat iets is en gaat werken voor dat je het wisselt en weer problemen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
growatt 1500s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke een start V van 80V.
en een mpp bereik tot de 70V.

dus meer als 80Voc en omvormer start, de 4 panelen voldoen daar aan, dus werkt.
dus meer als 70Vmpp en omvormer werkt, de 4 panelen voldoen daar aan, dus werkt.
wisselen kan van de omvormers. d:)b

(ik zou zelf die SVT leuker vinden om te hebben als de growat, een lan aansluiting is toffer als een aantal loggingen van de growatt in mijn ogen, maar is klein verschil.)

verder wel alles lekker op de juiste manier aangesloten bij de schoonouders.
netjes een op eigen 10 of 16A groep (ALS mag ook wel gedeeld zijn in mijn ogen, is een apart puntje) of een wasmachine splitsing gedaan?
(hoewel sommige mensen dat liever niet doen voor hun schoonouders, is een beetje veiligheid wel aan te raden.)
netjes de panelen ook geaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
Ik heb inderdaad netjes een PV-verdeler gebruikt, de panelen liggen op de schuur waar alleen een koelkast staat. Maar wil het wel volgens de regeltjes aansluiten.

Panelen aarden staat nog op de planning, kan mooi gelijk met het wisselen van de omvormer. Bedankt zover!
Pagina: 1