Wie verantwoordelijk voor lekkage dubbel glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:40
Een vraag puur uit interesse, zodat ik weet waar ik over praat als het ter sprake komt.

Ons huis zit in een goede, actieve VvE met een degelijk plan naar de toekomst voor onderhoud etc. Het is een appartementencomplex met ongeveer 18 appartementen/maisonnettes. Het complex is gebouwd in 2008/2009.

Er is een raam waar lekkage in zit. Ramen/kozijnen vallen binnen de gevel en binnen de VvE. Er is een glasverzekering maar die dekt geen lekkage, enkel schade.

Wie is verantwoordelijk qua kosten voor vervanging van het lekkende raam?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ramen/kozijnen vallen binnen de gevel en binnen de VvE
De VvE, of ze nu verzekerd zijn of niet. Jij mag zonder toestemming van de VvE nog geeneens repareren, want het is niet jouw eigendom.

[ Voor 29% gewijzigd door _eLMo_ op 17-06-2024 09:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30
Je zult de splitsingsakte en het modelreglement waar naar verwezen wordt moeten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
Gewoon even overleggen met de beheerder van de VVE. En als er geen verzekering voor is komt het voor eigen rekening. Ben je de eerste die dit overkomt?

[ Voor 49% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:45:
Gewoon even overleggen met de beheerder van de VVE. En als er geen verzekering voor is komt het voor eigen rekening. Ben je de eerste die dit overkomt?
Ik denk dat ik de eerste ben inderdaad, 15 jaar is redelijk snel voor lekkage dubbel glas maar ook weer niet onredelijk snel.

Ben inderdaad aan het overleggen hoor en de verstandhouding is prima maar wilde ook gewoon iets achtergrond hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Misschien heb je zelfs nog fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
ninjazx9r98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:37:
Je zult de splitsingsakte en het modelreglement waar naar verwezen wordt moeten lezen.
In het modelregelement 2006 lees ik dit:
6. Glasschade in of aan een privé gedeelte komt voor rekening van iedere betrokken eigenaar en gebruiker indien en voorzover er geen verzekering bestaat in de zin van artikel 15. Indien en voorzover wel een zodanige verzekering bestaat, draagt het bestuur zorg voor de reparatie.
Er is echter geen schade geconstateerd, het lijkt gewoon slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:39
pennywiser schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:51:
Misschien heb je zelfs nog fabrieksgarantie.
Dit, ik zou eens kijken wie de producent van dat glas is want het zou best onder garantie van de fabrikant kunnen vallen.

fabrikant achterhalen kan meestal via de afstandhouder tussen de glasplaten.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 17-06-2024 10:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
No Hands schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Dit, ik zou eens kijken wie de producent van dat glas is want het zou best onder garantie van de fabrikant kunnen vallen.

fabrikant achterhalen kan meestal via de afstandhouder tussen de glasplaten.
Is over het algemeen 10 jaar. Dit zijn de inscripties in de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uALhAYIEpTxqw8kPMXeY09dx0_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JZ1nASxEQxnNhxskUzBj3yF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 13:30
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:56:
[...]

[...]

Buitenraam/deur is geen prive ruimte, maar valt onder VVE, dus de VVE glasverzekering..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
MacIsCool schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Buitenraam/deur is geen prive ruimte, maar valt onder VVE, dus de VVE glasverzekering..
Dit wist ik al, vandaar mijn opmerking:
Er is een glasverzekering maar die dekt geen lekkage, enkel schade.
Houdt het dan automatisch in dat de VvE ook verantwoordelijk is voor lekkend glas, of is dat verantwoordelijkheid van de bewoner, ondanks dat het glas van de VvE is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:11:
Houdt het dan automatisch in dat de VvE ook verantwoordelijk is voor lekkend glas, of is dat verantwoordelijkheid van de bewoner, ondanks dat het glas van de VvE is?
Het raam is van de VVE, of ze nou een verzekering heeft of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zit zelf met een lekke, liggende HR++ serre ruit welke niet vergoed wordt, en ga deze van binnen een keer schoonmaken zodra ik tijd heb:

YouTube: Cleaning a Foggy/Hazy Window Insulated Glass Unit (IGU) from the Ins...

Je houdt dan een ventilatie gat zodat het vocht niet ophoopt, dat scheelt iets isolatie waarde maar kan nooit veel zijn. Lek is die toch al.

Gat aan de binnenkant maken uiteraard :)

Dus als het voor eigen kosten komt kan je ook dat nog overwegen. Er zijn ook bedrijven die dit voor je doen.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:11:
[...]
Valt gewoon onder de VvE vziw, mogelijk staat er ook ergens in je MJOP een post voor eventueel vervanging van een kozijn/raam etc als door slijtage/ouderdom/lekkage vervangen moet worden.
(net zoals er een post is voor het opnieuw verven van de kozijnen etc)

In ons MJOP is daar iig een post voor opgenomen :)
Dat er na 15/20/25/30 jaar een keer een raam gaat lekken kan natuurlijk gewoon gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-06-2024 12:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hartelijk dank voor de antwoorden allen, ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:56:
[...]

[...]

Ook de splitsingsakte goed/volledig gelezen? Daar kunnen afwijkende bepalingen in opgenomen zijn ten opzichte van het modelreglement.
https://101vvevragen.nl/financien/glasschade-vve-kosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
ninjazx9r98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Ook de splitsingsakte goed/volledig gelezen? Daar kunnen afwijkende bepalingen in opgenomen zijn ten opzichte van het modelreglement.
Staat geen enkele bepaling in rondom glas/kozijnen/gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ninjazx9r98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Lek glas zonder ruitbreuk valt alleen niet onder 'glas schade' ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
YakuzA schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Lek glas zonder ruitbreuk valt alleen niet onder 'glas schade' ;)
Hier zit precies het probleem. Een lekkend glas valt bij onze verzekering niet onder schade. Je zou het kunnen zien als een onvoorziene kostenpost die uit het noodpotje betaald kan worden neem ik aan. Maar valt dus allemaal wel binnen de VvE, dat wil ik even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Hier zit precies het probleem. Een lekkend glas valt bij onze verzekering niet onder schade. Je zou het kunnen zien als een onvoorziene kostenpost die uit het noodpotje betaald kan worden neem ik aan. Maar valt dus allemaal wel binnen de VvE, dat wil ik even zeker weten.
Als het niet in het MJOP opgenomen is, zal het idd uit het potje onvoorziene kosten bij de VvE gaan komen idd :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:10
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat ik de eerste ben inderdaad, 15 jaar is redelijk snel voor lekkage dubbel glas maar ook weer niet onredelijk snel.

Ben inderdaad aan het overleggen hoor en de verstandhouding is prima maar wilde ook gewoon iets achtergrond hebben.
Je bent de eerste, maar wellicht dat er meer gaan volgen.
Heeft de VVE zelf een termijn in gedachte om het glas overal te vervangen? Hoe lang gaat glas normaal mee?
15jr lijkt me iets snel, maar misschien is het toch mogelijk om overal, in alle appartementen, nieuw glas te laten zetten. Wellicht nog onder de huidige subsidie regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
pennywiser schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:43:
Ik zit zelf met een lekke, liggende HR++ serre ruit welke niet vergoed wordt, en ga deze van binnen een keer schoonmaken zodra ik tijd heb:

YouTube: Cleaning a Foggy/Hazy Window Insulated Glass Unit (IGU) from the Ins...

Je houdt dan een ventilatie gat zodat het vocht niet ophoopt, dat scheelt iets isolatie waarde maar kan nooit veel zijn. Lek is die toch al.

Gat aan de binnenkant maken uiteraard :)

Dus als het voor eigen kosten komt kan je ook dat nog overwegen. Er zijn ook bedrijven die dit voor je doen.
Ha, je doet je naam wel eer aan ;) .. Of is het een enorme ruit en erg kostbaar om te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Valorian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:51:
[...]

Ha, je doet je naam wel eer aan ;) .. Of is het een enorme ruit en erg kostbaar om te vervangen?
Kost inderdaad 4-5000 euro per ruit helaas. De ruit moet erin getakeld worden zo groot is die. Buren hebben er zelfs 2 lek dus die willen de kunst ook afkijken. Er zijn wel bedrijven die dit ook doen, voor goedkopere staande ruiten is het dacht ik een prima oplossing: https://www.condensys.nl/oplossing/kosten.html Dan zit het wel weer helemaal vacuüm dicht dacht ik, dat ga ik zelf niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Kost inderdaad 4-5000 euro per ruit helaas. De ruit moet erin getakeld worden zo groot is die. Buren hebben er zelfs 2 lek dus die willen de kunst ook afkijken. Er zijn wel bedrijven die dit ook doen, voor goedkopere staande ruiten is het dacht ik een prima oplossing: https://www.condensys.nl/oplossing/kosten.html Dan zit het wel weer helemaal vacuüm dicht dacht ik, dat ga ik zelf niet doen.
Ah, voor die kosten zou ik inderdaad ook wel even nadenken voor ik het laat uitvoeren! Wow. En in een Serre is het denk ik qua verschil in stoken ook minimaal denk ik (aangezien er dan wellicht nog een tussendeur is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Voor mij is daar geen denken aan hoor, ik heb twee offertes die varieren tussen de 550 en 750 euro, dus die ruit gaat gewoon vervangen worden. Het is mij wel duidelijk dat de VvE zal moeten opdraaien voor de kosten, daar moet ik dus mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voordat je alles zelf regelt en dan de offerte indient bij de VVE, het kan ook zo zijn dat de VVE het liever zelf regelt/afspraken heeft met vaste leveranciers. Dus offertes voorleggen is een goed punt, het zelf laten uitvoeren met het idee 'de VVE gaat dit allemaal betalen' is mogelijk een minder goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Wending van de zaken: het bestuur van de VvE heeft er naar gekeken en geoordeeld dat als de schade niet gedekt wordt door de verzekering, het voor rekening komt van de prive persoon.

Heb eigenlijk niet zoveel zin om er een ding van te maken. Vind toch ook wel dat zoiets vast zou komen moeten te staan, we bepalen zelf de regels in de VvE dus als we de toekomstige vervanging van ruiten voor iedereen gelijk trekken heb ik daar vrede mee denk ik. Dat neem ik dan ook even mee tijdens de volgende vergadering, dat we zoiets verankeren in de statuten.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 23:50

Klippy

Still Game

Ik heb hetzelfde gehad, was toen bij de buren ook.
Bij beiden één raam van de dubbele ramen lek in de slaapkamer. Glaszetter kwam binnen en die zegt meteen "ja die is lek". Ik merkte het vooral aan condens, hij zag het blijkbaar ook aan de kleur.

Is toen gedekt door de VvE. Moet zeggen, de kosten vielen mee, kozijn open en nieuw stukje glas er in, was op een kwartiertje gefixt, maar dat was kunstof.

Je hebt er niet veel aan in dit geval, maar op basis van mijn ervaring zou ik ook zeggen, de VvE. Als jullie alle glas zouden willen vervangen doe je dat ook via de VvE, tenzij je gaat toestaan dat iedereen ander glas of kozijnen gaat zetten en dat lijkt me onwenselijk.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
KaiseRRuby schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:06:
Wending van de zaken: het bestuur van de VvE heeft er naar gekeken en geoordeeld dat als de schade niet gedekt wordt door de verzekering, het voor rekening komt van de prive persoon.

Heb eigenlijk niet zoveel zin om er een ding van te maken. Vind toch ook wel dat zoiets vast zou komen moeten te staan, we bepalen zelf de regels in de VvE dus als we de toekomstige vervanging van ruiten voor iedereen gelijk trekken heb ik daar vrede mee denk ik. Dat neem ik dan ook even mee tijdens de volgende vergadering, dat we zoiets verankeren in de statuten.

Wat zouden jullie doen?
Ik vind het ergens wat raar:
Jij gaat nu een andere ruit laten plaatsen die dan onder de verzekering van de VVE valt. Dus als jij nu bagger-kwaliteit laat plaatsen die door de eerste hagelsteen kapot gaat, wordt het wel door de VVE vergoed? Het is uiteindelijk maar hoe je de dingen afspreekt (en goed dat je dit zwart-op-wit laat vastleggen), maar vind het ergens wel apart.

En als dan over vijf jaar (ik noem maar wat) de ruiten van het hele complex einde levensduur zijn - gaat de VVE dan wel een complete vervanging bekostigen? Dan is het wel zuur als je net daarvoor zelf een nieuwe ruit hebt betaald.
Of gaat dan nu vastgelegd worden dat ALLE toekomstige ruitvervangingen, individueel of gemeenschappelijk, voor eigen kosten zijn? Met dan als uitzondering als een ruit wegens schade vervangen moet worden?

Hoe dan ook lijkt het mij zinnig om dit tijdens een VVE vergadering te bespreken en vooral goed vast te leggen.
Pagina: 1