Later dit jaar verhuizen, nieuwe oplossing bedenken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 20:24
Ha mensen,

Later dit jaar verhuizen we naar een ander huis waar coax en hier en daar een doorgetrokken utp kabel aanwezig zijn. Het is nog niet precies duidelijk, later dit jaar gaan we met de huidige bewoner kijken naar deze details.
Ik wil toch wat voorwerk doen zodat ik tegen die tijd een beetje weet wat er te doen zal zijn.

Er is een losstaande garage waar zonnepanelen op liggen, de kabels daarvan komen in de meterkast uit, weet nog niet hoe misschien via een pijp onder de grond. Er hangt een cv radiator in de garage en een watertappunt dus er is al een verbinding met het huis sinds de bouw.
Kunnen daar utp kabels bijgelegd worden zonder probleem?

In huis is geen plek voor een rack (wel plek maar vanwege geluid etc niet wenselijk), de meterkast zit vol met van alles omdat er ook twee oplaadpunten buiten zijn, een alarminstallatie etc.
Ook het installeren van wifi punten is momenteel nog niet helder vanwege het ontbreken van details en de (on) mogelijkheid om coaxkabels te kunnen vervangen door utp (huis is van 2007) soms zitten die kabels muurvast en frezen in muren is er niet bij.

Ik dacht zelf om de meterkast als startpunt te gebruiken voor inkomende verbinding, daarvandaan naar de garage, in de garage een rack (indien nodig) en vanuit daar weer terug naar het huis. Er draaien ook een paar nas apparaten die ik niet ergens in huis wil neerzetten; het liefst alles bij elkaar.
Punt is dan dat je vanuit de garage in huis een switch moet hebben waar je alles vandaan gaat aansturen/aansluiten (in meterkast). Is die switch in de garage dan moeten alle kabels vanuit het huis naar de garage verlengd worden en dat is onzeker (ruimte in pijp indien aanwezig, verliezen etc.) maar zou een optie kunnen zijn.

Daarnaast de keuze voor de juiste spullen, heb nu tot tevredenheid materiaal van plm. 5 jaar oud wat nog nooit geweigerd heeft. Van alles is een reserve aanwezig.

Aangezien deze spullen wat ouder zijn en worden is het wellicht raadzaam om voor deze situatie te kijken naar oplossingen van nu die wellicht minder ruimte in gebruik nemen (nieuwe switches/routers beschikbaar).

Er komt iig 1 camera buiten aan de voorkant, een camera aan de tuinkant lijkt me niet nodig, men kan alleen via de voorkant in de tuin komen. Welk type dat moet worden is nog onbekend, het is een redelijke oprit waarvandaan je een breed beeld wilt krijgen van wat er gebeurt.

We verhuizen KPN mee waardoor we blijven werken met de Experia 10.

Router
Switch 16/24 (misschien in meterkast)
Opnamemogelijkheid camera
Camera (die een breder gebied kan 'bekijken'.

Misschien wat tips en ideeën over de nodige zaken.

*knip*. Voor het zoeken naar betaald werk is het forum niet bedoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 19-06-2024 08:52 ]

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:15
Jheroen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:02:

Kunnen daar utp kabels bijgelegd worden zonder probleem?
Als er ruimte is, waarom niet? Combineren met elektra is niet handig, en mag niet altijd (in dezelfde buis).
Ik dacht zelf om de meterkast als startpunt te gebruiken voor inkomende verbinding
Daar ontkom je niet aan, zowel Glas als Kabel zal in een nieuw huis in de meterkast binnenkomen.
, daarvandaan naar de garage, in de garage een rack (indien nodig) en vanuit daar weer terug naar het huis. Er draaien ook een paar nas apparaten die ik niet ergens in huis wil neerzetten; het liefst alles bij elkaar.
Punt is dan dat je vanuit de garage in huis een switch moet hebben waar je alles vandaan gaat aansturen/aansluiten (in meterkast). Is die switch in de garage dan moeten alle kabels vanuit het huis naar de garage verlengd worden en dat is onzeker (ruimte in pijp indien aanwezig, verliezen etc.) maar zou een optie kunnen zijn.
Let op dat veel apparaten het in een garage niet heel fijn vinden, zorg dat het droog is en niet kan vriezen.
Verliezen zou ik mij niet druk om maken, je gaat toch niet over 100M voor een enkele kabel.
Of het allemaal past, hangt af hoe makkelijk je via de garage in de kruipruimte en richting de meterkast kan komen, dat moet je gewoon gaan bekijken. Die switch kan ook in de meterkast, dan hoeven er minder kabels tussen het huis en de garage, en een switch is niet zo diep, dus die zou wel moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Als je de COAX niet nodig hebt kan je deze leiding gebruiken. (mits deze goed ligt).

Verder hangt het heel erg af van wat je wil doen qua klussen. Een gat boren en sleuven frezen kan natuurlijk. Maar is iets wat wel veel werk is.

Overigens afhankelijk van je router zou je bv ook de fritzbox kunnen gebruiken ipv je huidige box (die werkt volgens mij prima) en daarmee je netwerk opzetten.

Persoonlijk heb ik pas via TPLInk omada een netwerk opgezet met PoE en dat werkt ook wel handig.

[ Voor 36% gewijzigd door Kevinp op 17-06-2024 09:21 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:24
Hoe je de kabels moet gaat leggen is niet te zeggen, dat moet je ter plekke bekijken, via kruipruimte, infrezen, of naast cv leiding kan ook prima. Ik zou een switch met voldoende capaciteit in de meterkast plaatsen en de rest van je apparatuur in de garage/zolder/kelder waar je ruimte hebt. Coax kabels zou ik vervangen door goede netwerk kabels, aangezien dat uitgefaseerd wordt. Apparatuur zou ik vervangen wanneer nodig, als het gewoon snel genoeg is. Als je nieuwe huis veel groter is zou ik mesh access points aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
Dank voor jullie reacties!

We gaan binnenkort bij de huidige bewoners langs en zullen dan allerlei zaken bekijken/vragen. De garage is geïsoleerd en voorzien van verwarming. Vocht speelt geen rol, er zit een grote vliering boven de garage waar (indien nodig en het niet te warm wordt) mijn huidige wandrack kan hangen.
Wellicht (maar ook dat hangt af van wat er straks nodig is/mogelijk is) is er een optie om met minder uitgebreide apparaten dan op dit moment (in het huidige huis) de nodige voorzieningen te realiseren. De laatste maanden zijn er veel nieuwe Unifi apparaten bijgekomen die kleiner zijn en ook beter toepasbaar zijn bij een kleinere netwerkopzet/vraag.
Unifi is waar ik inmiddels 5 jaar mee werk en wat erg goed functioneert, nog nooit uitval geweest.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
*knip*. Voor het zoeken naar betaald werk is het forum niet bedoeld.

[ Voor 83% gewijzigd door rens-br op 19-06-2024 08:52 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
TwiSteD1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:22:
Hoe je de kabels moet gaat leggen is niet te zeggen, dat moet je ter plekke bekijken, via kruipruimte, infrezen, of naast cv leiding kan ook prima. Ik zou een switch met voldoende capaciteit in de meterkast plaatsen en de rest van je apparatuur in de garage/zolder/kelder waar je ruimte hebt. Coax kabels zou ik vervangen door goede netwerk kabels, aangezien dat uitgefaseerd wordt. Apparatuur zou ik vervangen wanneer nodig, als het gewoon snel genoeg is. Als je nieuwe huis veel groter is zou ik mesh access points aanschaffen.
Dat, eerst zien dan plannen. Trek vooral wat kabels extra waar mogelijk. Netjes afwerken op paneeltjes/wandcontactdozen, en gebruik de juiste kabel (stug, geen cca).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:18
Heen en weer van de schuur naar de meterkast en daarna je huis in - zo lees ik je plan op dit moment - zou ik niet doen. Ik zou in (of in de buurt) je meterkast een flinke switch hangen en die als centrale switch gebruiken. Vanuit deze switch kun je vervolgens alle verbindingen op gaan zetten die je wilt. Dat scheelt je sowieso dubbele (heen en weer) kabels naar de schuur trekken. (Je kunt er voor kiezen om dit bijvoorbeeld met een glasvezel backbone aan te leggen, voor de leuk ;)).

Het binnenkrijgen van je internet zijn ook verschillende opties voor. Gebruik maken van de geleverde modem/router van je provider of koop je er zelf één en sluit je die aan en gebruik je het meegeleverde apparaat niet.

Qua het trekken van kabels is een betere situatie schets, afmetingen en plaatjes altijd erg lekker werken. Zorg er in ieder geval voor dat je goede kabels gebruikt dit werk doe je één keer en daarna als het goed is nooit meer. Je wilt dit werk ook echt maar één keer doen, erg leuk is het niet.

Houd je hierbij aan de volgende standaarden en dan gaat het wel goed:
  • Gebruik de goede kabel in de goede omgeving - gebruik voor voor een kabel die buiten ligt een specifieke buiten kabel enzovoort.
  • Gebruik de goede kabel op de goede plek - Elke plek waar een kabel de muur of een buis in gaat gebruik je een kabel met een harde kern. Een kabel waar je altijd aan beide kanten bij kunt is een flexibele kabel.
  • Harde kabels monteer je op een patchpaneel of een WCD.
  • Gebruik matchende CATx nummers op kabels/patchpanelen/WCD's - Als je CAT6 kabels gebruikt ga dan geen CAT7 WCD's gebruiken (niet perse nodig want het zou (!!) moeten werken maar wel zo netjes).
  • Trek altijd meer kabels dan dat je nu denkt nodig te hebben.
Pagina: 1