Hulp met designen panasonic monobloc op huidig CV buizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 10:41
Ik heb al het een en het ander besproken, maar het idee is om in een huis van 125 m^2 de ketel uit 2000 de deur uit te doen. We sluiten eerst een WP aan op de huidige CV leidingen en gaan na een jaar SWW ook naar de deur uit doen. We verwachten dat de CV niet bij hoeft te stoken omdat deze modulair draait rond de 40-55 graden C, dit omdat we sterke nachtverlaging van 3-4 C hebben, dit zal veranderen met WP naar 1-2 omdat het slecht is met piek opvangen.

De leidingen zijn nu 22 mm staal en het plan is met MLB deze er in te tappen met een T-stuk, de CV laten we in de loop omdat die toch al een overddruk en vulpoort heeft. Daarom plaatsen we ook een keerklep om instromingen vanuit WP te voorkomen. Buiten komt de WP met RVS flex naar MLB naar een kraan zodat we deze kunnen afsluiten tussen binnen en buiten.
De vragen zijn,

1. Keerklep bij retour of aanvoer CV? Dit betreft intergas HR22 en heeft (als het goed is) geen driewegklep, volgens lithodaalderop zou het dan betekenen dat de klep bij de aanvoer moeten.
2. is de 3/4 inch variant van fernox met een schroef inwending of uitwendig? De 22 en 28 mm zijn met knel dat is duidelijk en is deze beter dan de caleffi, hij is een stuk duurder, bijna 2x.
3. Is er een makkelijke manier om stalen buis er uit te snijden op de plekken van de T zoals getekend.
4. Is de tekening realistisch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqWGlnOWj__b4c6T6qsPptmB1cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiV2SObbSm1ok7l4ecHP6vT7.jpg?f=fotoalbum_large
5. Wat is het verschil tussen deze 3/4 naar mlb, deze is duurder en langer dan deze
6. of ik iets over het hoofd zie in de volgende boodschappen lijst.
- WP (WH-MDC05J3E5-W)
- Big blocks voor WP + veren, plan is: rubber tegel + steen tegel en dan big blocks op plat dak.
- RVS flex
- Vuil filter Fernox of Caleffi
- Elektra, is al besteld en komt goed.
- Hydrauliek, zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcnTGBRJoABtR3DB02FKRuXEn_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7kkNRtBL9rOVtKiY7dU3Pl6e.png?f=fotoalbum_large
7. Heb ik die buigveer nodig of is er een andere handige manier? Moet het alleen buigen van de buiten kraan naar binnen de muur toe.
8. moet ik het cv een keer spoelen en hoe doe ik dat? Het water nu ruikt erg muf.
9. ik zou ook 1 m rvs flex kunnen doen tot muur maar dat leidt tot rare geluiden, dus moet <50 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Mag ik dit omhoog schoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:02
Volgens mij stel je teveel vragen ineens.
En alles kun je terugvinden in het algemene topic per item als je er op zoekt

Alvast 1 tip. Alles wat je 3/4” en 26 hebt staan moet 1” en 32 worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 22-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Ik kom dus niet uit die discussie, maar de huidige CV buizen zijn 22 mm uitwendig dus ongeveer 20 mm inwendig. De 26 mm mlb zou ongeveer 20 mm inwendig zijn dus relatief weinig druk verlies dacht ik.
Het stuk van WP naar t-stuk is 3 meter. Maar zo lang mogelijk 32 mm MLB aanhouden is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Nog een schop i guess :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:50
Als je kijkt naar https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
Dan zit je met een 5kWh met een 20mm inwendig MLB nog meer dan prima bij een delta 6.
Groter is beter want meer doorvoer.
Ik denk dat het gros je zou adviseren om overal naar 32mm uitwendig MLB te gaan.
Echter weet ik niet of 32mm uitwendig MLB echt wat uitmaakt als je na een paar meter toch overgaat op 22mm staal.

In het pana topic zijn volgens mij genoeg voorbeelden van 20mm inwendig MLB met zelfs de 7kWh variant (niet ideaal, maar het kan).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:47
vraag 1 keerklep :
keerklep bijvoorkeur in de aanvoer lijn zetten. van de cv ketel. (wordt geadviseert door andere fabrikanten)
vraag 2 vuilafsheider:
(ik snap je vraagstelling maar ik ben niet bekendt met deze varaint. ik gebruik meestal spirotech.)
https://www.warmteservice...51DmN-M4tSJhoCZ7QQAvD_BwE
vraag 3: je wilt pijpen snijden in een hoek. (hoeveel pruducten wilt u hiervoor hebben ?
zie linkje: https://www.toolstation.n...yN0GHBU-f4gRoCYJkQAvD_BwE
niet ideale product maar je komt er wel mee doorheen je komt er wel mee weg, aandraaien met waterpomptang maar wel met beleid.
vraag 4 of de teking realitsich is. ?
het is niet wat ik op school heb geleerd en of daar mag inleveren maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
vraag 5 wat het verschil is tussen beide fitingen :
de duurdere is een 2 of 3 delige fitting. waarbij je dus het schroefdraad deel kan loshalen.
(wat fijn is als je bijvoorbeeld een pomp hebt, een keerklep hebt etc vooral voor onderhoud)
de goedkopere is vaste fitting. waarbij jehet schroefdraad deel niet kan verwijderen.

vraag 6 je bestellijst op en aanmerkingen:
ja koop een grotere pot loctite 55, 160 meter. dan heb je voorlopig voldoende. als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.
vraag 7 buigveer:
je een buigveer is erg handig kan je netjes mee werken. zonder buigveer is een ellende.
vraag 8 cv speolen:
(persoonlijk vindt ik het onzin tenzij je vloervewerming en of tyleen vloerverwarming hebt dan doe ik het wel
water ruikt altijd muf en er zit altijd wel een beetje troep en roest dingetjes in daarvoor is dus een vuilfilter)
vraag 9. ik heb dat hele flex verhaal: geen idee.
vraag 10: op en aanmerkingen. ja die handperstang is erg leuk maar wel graag een handje extra regelen.
die ook een beetje power in zich heeft. er bestaan ook hydraulische handperstangen duurder maar wel makelijker, (maar dat is vooral mijn mening) daarnaast ik ben zelf meer voorstander van fitingen die met een bacho aan kan draaien voor de kleinere projecten. maar in deze kwestie is persen niet verkeerdt.....
nr 11 heeft pannasonic ook een uitgang voor de cv ketel ? zo ja gelijk aan elkaar koppelen en gebruiken.
mits het open therm is bij on/of singaal even je cv ketel fatsoenlijk begrenzen in kw/vermogen en aanvoer temp. anders heb je straks alsnog een cv ketel die een dure gasreking geeft wat ik persoonlijk zonde vindt.
nr 12 (plaats vooral ook even de foto,s van de aftermatt. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Nou ik koop wel de afscheider en zie daarna wel wat ik bij moet bestellen.
Ik heb al een pijpen snijder, maar je krijgt die je linkt en de mijne volgens mij niet helemaal rond gesneden? Ik zal het wel gewoon uittesten. Hij zit paar centimeter van de muur.
Zie nu dat je voor 20 euro per dag een elektrische perstang kan huren, maar nu al besteld zodat ik dit weekend kan installeren...
Ik heb een heishamon gekocht, dus de WP kan met opentherm, geen idee of ik dan de CV als slave op opentherm kan hangen.

Foto's komen week hierop.
Veel dank voor je antwoorden, kan u met wat meer zekerheid beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door runeazn op 25-06-2024 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
runeazn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:03:
2. is de 3/4 inch variant van fernox met een schroef inwending of uitwendig? De 22 en 28 mm zijn met knel dat is duidelijk en is deze beter dan de caleffi, hij is een stuk duurder, bijna 2x.
Zijn allemaal prima, als je echt zoveel (metalen) zooi in je water krijgt dat je het verschil merkt, dan heb je andere problemen. Veel mensen draaien ook gewoon zonder.
3. Is er een makkelijke manier om stalen buis er uit te snijden op de plekken van de T zoals getekend.
Gewoon de buis demonteren. Onder en boven de bout losdraaien en waarschijnlijk kun je met een beetje kracht de buis ertussen uit halen. Klemringen e.d. gewoon laten zitten en later weer keurig vastschroeven.
Het lijkt erop dat er 2 routes zijn van de CV, gaan die allebei naar een serieus aantal radiatoren? Zo ja, dan zou ik ervoor zorgen dat je WP een T-stuk heeft en daarna beide circuits kan doen. Uit je tekening kan ik niet opmaken hoe het precies zit, maar uit je bestellijst lijkt het erop dat je van de WP eerst naar 22mm gaat en daarna splitst. Ik zou het T-stuk in 26mm uitvoeren en daarna op beide aftakkingen pas terug naar 22mm.
5. Wat is het verschil tussen deze 3/4 naar mlb, deze is duurder en langer dan deze
Het nadeel van perskoppelingen is dat ze vast zitten en niet meer los kunnen. Zo'n schroefkoppeling geeft je dan de mogelijkheid dingen los te koppelen. Maar dat is alleen zinvol als je ook daadwerkelijk iets moet kunnen loskoppelen.
7. Heb ik die buigveer nodig of is er een andere handige manier? Moet het alleen buigen van de buiten kraan naar binnen de muur toe.
Met beleid kom je ook heel ver ;)
Maar als je een lekker kort bochtje wilt, dan moet je voorkomen dat de buis knikt. Bij elektra PVC buis kun je er geloof ik ook zand instoppen om het knikken te voorkomen?
8. moet ik het cv een keer spoelen en hoe doe ik dat? Het water nu ruikt erg muf.
Je hebt al overal mooie 3/4 koppelingen opzitten dadelijk, daar schroef je zo een gardena kraankoppeling op en dan kun je met de tuinslang je systeem spoelen. Zet je op de uitgang ook een koppeling en kun je die slang in je afvoer hangen.

Ik zou het zelf altijd doen, al is het maar om even te kijken dat het water niet verder verontreinigd is dan je denkt. Als er echt zwarte blubber meekomt ben je blij dat je dat niet je nieuwe WP in pompt.
9. ik zou ook 1 m rvs flex kunnen doen tot muur maar dat leidt tot rare geluiden, dus moet <50 cm?
Ik heb hier 2m rvs flex en die geeft geen rare geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Dank voor de tip, ik had het al gelezen en ga het proberen.

Praktisch probleempje https://www.koel-service....bber-2-stuks/#description
Ik heb deze gekocht die koment standaard met M10, en ik heb veervoetjes besteld maar die schroeven met een M8...
https://www.koel-service....0-t-m-120-kg/#description

De bout draait zo niet vast in de aluminium profiel in de big foot, en een goede oplossing is mij nog neit gelukt.
Ik dacht een T-profiel misschien te willen kopen maar dan moet je een bout vinden met interne inbus allemaal omslachtig, zie ik een simpele oplossing over het hoofd?

Ik ga dan wel zo veel flex bestellen zo nodiug, op het moment 1 meter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ILrY4F2qg1KodvKA3pYXamvS5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8Zbp8UuqByO79X7lU9ukD7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZRJaRZWvNAswyWW5wxGu-_nDPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJRAshH3KaDXAvvTc6Kb6qoJ.jpg?f=fotoalbum_large

hamerkopbout
Misschien dat dit helpt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmdtGPpyF2EEcyky27pDcnsqdRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nFN8SSM1b4pyUb9GleJZqPKF.png?f=user_large

waar ik ook aan denk is om een 10mm washer 90 graden te buigen zodat hij de m8 moer kan klemmen.

[ Voor 42% gewijzigd door runeazn op 28-06-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:57
Ik zou de WP niet direct op die veren zetten, dat geeft veel gewiebel met een grote uitslag bovenaan.
Meestal schroeft men de WP op balken van bv een meter en dan komen de veren onder de uiteinden van die balken.
Dan veert het nog steeds goed maar dan is de uitslag van de WP veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Maar de wp staat al op een stalen plaat. Dus daar dan een balk onder? de veer en dan de big foot.

Of wp, veer, balk. Wat je zei is de eerste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y89DnFIn0Wqq_yKQaFEf1i2iYOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB6D8aqLkCFmBsPElyxjkKDQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door runeazn op 28-06-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
runeazn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:51:
Maar de wp staat al op een stalen plaat. Dus daar dan een balk onder? de veer en dan de big foot.
de twee balken die er standaard onder zitten staan heel dicht naast elkaar, een centimeter of 30
Als je daar die veren onder zet dan kan de WP heel makkelijk naar voren en achteren kantelen; een heel klein beetje veeruitslag geeft al een flinke kanteling.
Als je daar een wat langere balk dwars onder zet zoals op deze foto is dat veel minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au8cCvax5jJp92_LUqcyt8OBpu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHlQ7G3LgEkLu6BvolZpJ2j7.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 45% gewijzigd door ASW1 op 28-06-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Nu snap ik het er meoten twee balken loodrecht op het lange vlak van de warmtepomp. Ik ga eens shoppen morgen voor stalen balken.
Enige tip qua balk?
Ik zag 50x50x3 mm RVS voorbij komen, misschien 50x25x3 RVS?
Vroeg mij af of ik eht kon verangen door 60x40x4 mm aluminum bijvoorbeeld.
Dan heb ik geen last van roest, want de veren zijn verzinkt waarschijnlijk en dan RVS bout er door heen is geen perfecte combo.

[ Voor 134% gewijzigd door runeazn op 29-06-2024 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Balken op de foto hierboven zon 60x30x4 mm alu, ongeveer een meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Ik heb 50x50x3 mm staal balken besteld.
En ene vraagje. Gezien de lage hoek van je zonnenpanelen denk ik dat ze Oost west staan.
Blokkeert je wp de zon niet of staat hij noordelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32nHQJpeHee6guZiQbXuU9sKPJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B2pCzepMFhehWUGGzeIzkFh.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de handleiding moet geloven moet de ontluchtingsklep open blijven, klopt dat? En hele slag is 360 graden toch?

Dank alvast, de WP staat erg stabiel met de RVS kokers :) Foto's volgen als alles af is.
Pagina: 1