Trapopgang verbeteren, vraag over afdekplank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
In ons (volgens makelaar-brochure: luxueus afgewerkte) twee-onder-een-kapper wil ik de trapopgang opknappen. Ik zit er aan te denken om akoustische panelen aan de muur te maken. Hierbij loop ik tegen het volgende aan: op de hoogte van de vloer is er een afwerkplaat bevestigd. Weet iemand hoe deze bevestigd is, en wat ik kan verwachten als ik hem los haal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hMTvzBk1WLqt70kxye68NBFymc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1Ip3Sp4Al4EE9xzRmJyyFa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat er iets achter zit wat je eigenlijk niet wilt zien :p

Haal de trapleuning beugel er vanaf die er op vast zit. Snij evt de kitranfen rondom goed los. Probeer de plank met de hand heen en weer te bewegen, misschien is die van boven naar onder vastgeschoven (iets als French cleat systeem). Anders opschurrn en zoeken naar schroefgaten. Of voorzichtig met een breekijzer wringen zodat je de bevestigingpunten ziet (of de kit er achter). Houd een andere plank of dik karton onder je breekijzer om zo min mogelijk schade op de muur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Schroefgaten evt zoeken met leidingdetector.

Gewoon slopen is vaak het snelst.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 16-06-2024 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 22:11
Waarschijnlijk je kanaalplaat of breedplaat. Maw afwerking voor betonnen rand.
Plaat zit gelijmt of geschroefd

[ Voor 18% gewijzigd door The Fatal op 16-06-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Controleer wel even of die doorloopt achter die andere planken. Je zou niet de eerste zijn die denkt dat er een kort plankje zit waar die nog doorloopt en zodoende nog meer schade maakt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
afwerking van vloerrand idd, dit is veel goedkoper bij de bouw, let ook op dat de muur erboven en eronder vaak niet exact in 1 lijn lopen. (mede daarom is het goedkoper)

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 16-06-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik ga voorzichtig de plaat proberen los te halen. Ik zie verder geen schroefgaten, dus denk dat e plaat gelijmd is. Wat echt een goede tip is om te controleren of de plaat niet doorloopt onder de schijne vlakken. Gezien het feit dat bouwmaterialen erg duur zijn geworden zal het mij verbazen als de platen doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13
Die plaat is hoogstwaarschijnlijk wel geschroefd en niet gelijmd. Lijmen is veel te duur en lastig tijdens de bouw (wachttijd voor het drogen, ondersteuning tijdens drogen, etc). Vaak is het geschroefd en plamuurt de schilder het plankje om het daarna te schilderen. Dat is veel goedkoper ;-)

Dus schuren die plank en zoeken naar plamuurplekken. Schatting is dat er vier schroeven in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
S.J.Onnie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:07:
Die plaat is hoogstwaarschijnlijk wel geschroefd en niet gelijmd. Lijmen is veel te duur en lastig tijdens de bouw (wachttijd voor het drogen, ondersteuning tijdens drogen, etc). Vaak is het geschroefd en plamuurt de schilder het plankje om het daarna te schilderen. Dat is veel goedkoper ;-)

Dus schuren die plank en zoeken naar plamuurplekken. Schatting is dat er vier schroeven in zitten.
Dit ja, nu wordt er van alles verlijmd in de bouw maar dat was lang niet altijd al zo gebruikelijk

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat zijn die andere platen en bultjes (om schroeven te verbergen)? Luxueus m'n r**t zeg... Dit lijkt wel een oude sociale huurwoning :X
Als je dit mooi wil doen dan kun je beter alles er af trekken en een stucadoor laten komen. Maar dat is natuurlijkk ook niet gratis...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Nyarlathotep schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:36:
Wat zijn die andere platen en bultjes (om schroeven te verbergen)?
Die andere platen zijn koven, waar diverse buizen en pijpen doorheen lopen. Mooi is anders....
die dopjes zijn inderdaad om schroeven af te dekken.
Luxueus m'n r**t zeg... Dit lijkt wel een oude sociale huurwoning :X
Als je dit mooi wil doen dan kun je beter alles er af trekken en een stucadoor laten komen. Maar dat is natuurlijkk ook niet gratis...
haha, en dan ook nog opdekdeurtjes en stalen telescoop profiel-kozijnen. Die hebben we trouwens laten vervangen. Voor de rest is het wel netjes. Ik wil dit niet voor niets aanpakken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 17-06-2024 21:09 ]

Pagina: 1