Welke rails en glijders zijn het best?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 11:14
Beetje een beginnersvraagje, maar ik kon er nog niks over vinden. Ik zoek voor m'n nieuwe woning naar rails en glijders aan het plafond. In het verleden heb ik twee keer door (of eigenlijk via) Kwantum laten installeren met wisselend succes. De eerste liepen zo goed dat de gordijnen doorglijden als je ze loslaat, de tweede serie een jaar of wat later ("van vergelijkbare kwaliteit") lopen veel stroever. De monteurs lieten destijds vallen dat ze waren overgestapt van KS (ofzo) naar een huismerk.

De vraag nu: wat is momenteel de beste optie qua merk/type rails en glijders op dit punt. Ik zie KS en DS her en der staan. Is dat de veilige keuze, of zijn er nog betere alternatieven? Prijs maakt niet echt veel uit (gaat volgens mij om tientjes).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
Misschien niet helemaal relevant, maar ik heb onlangs mijn reguliere bouwmarktgordijnrail vervangen. Die rails hingen er al toen ik het huis kocht. Ik heb deze vervangen door de IKEA VIDGA omdat ik deze rails zelf wat mooier vond. Ook kun je ze bijna blind bevestigen en dat trok mij wel. De runners zijn niet zoals de klassieke runners met wieltjes, maar gewoon vast plastic in een bepaalde vorm. Ze rollen niet door, maar bewegen soepel, ook in de bochten.

Het systeem is niet het beste, maar ik vind deze wel wat charmanter door de bevestigen. Lange lengtes zijn, helaas, wel een beetje een probleem omdat je dan meerdere rails aan elkaar moet maken. Dit in tegenstelling tot de klassieke rails die je op lange lengtes kunt kopen.

Waarschijnlijk beantwoord dit niet helemaal je vraag, maar wellicht heb je er nog iets aan ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:34
Beste rails is uit 1 stuk - juist op die koppelstukken loop je "stroever".
Ik haalde 5m van gamma - die bleef rollen tot gordijn langs verwarming moest - daar werd hij fysiek tegengehouden.

Wil niet zeggen dat gamma goed is - maar dat overgangen ramp zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb laatste die KS rails gekocht bij roedeshop.nl. Lopen inderdaad erg soepel, zijn niet duur en op maat te maken (gebruik inderdaad nooit koppelstukken). Dit lijkt wel reclame, maar is het niet ;)

Op de KS rails past Switchbot Curtain ook goed, mocht je dat ooit nog eens willen toevoegen.

[ Voor 19% gewijzigd door disbehave op 17-06-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:41
disbehave schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:37:
Ik heb laatste die KS rails gekocht bij roedeshop.nl. Lopen inderdaad erg soepel, zijn niet duur en op maat te maken (gebruik inderdaad nooit koppelstukken). Dit lijkt wel reclame, maar is het niet ;)

Op de KS rails past Switchbot Curtain ook goed, mocht je dat ooit nog eens willen toevoegen.
Hier precies dezelfde goede ervaringen ( + goede ervaring met switchbot op deze rails, gaat als een trein)

[ Voor 6% gewijzigd door Artopaper op 17-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:49
Ik heb twee jaar geleden bij homedesignshops een KS rail aangeschaft.

https://www.railsopmaat.nl/gordijnrails-ks-rail

Zelden zo'n prettig glijdende rail gehad. Echt heel tevreden mee. Voorheen alleen standaard rails van de bouwmarkt en Kwantum gebruikt. Altijd drama met hangede rollers etc.

edit: ik heb in plaats van de SwitchBot de Slide automatische gordijn opener/sluiter gemonteerd. Werkt ook prima.

[ Voor 16% gewijzigd door DonJunior op 17-06-2024 12:08 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:57

aap

Ik heb onlangs de Forest DS bij roedeshop.nl besteld. Zover ik begrijp is dat functioneel gelijk aan KS, maar de rails heeft een halfrond profiel, wat net iets luxer oogt voor bijna niets extra.

Als je het ziet, lijkt het haast te simpel: de runners zijn gewoon plastic blokjes zonder wieltjes o.i.d. die door de rails schuiven, maar het werkt helemaal prima. De rails kun je op maat uit één stuk bestellen, zodat je geen last hebt van naden of kopperlingen waarop de gordijnen vast zouden kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 11:14
Dank voor het meedenken. Dan gaan we gewoon voor KS of DS, dat moet wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Ik heb in mijn huis gewoon rails gehaald bij de Gamma. Niet veel later heb ik alle plastic rollers vervangen door een ijzeren variant. Dat was een wereld van verschil. Mochten ze na een paar jaar moeilijk rollen dan spuit je er wat olie op en gaan ze weer jaren vooruit.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04

Eraser127

Nijkerk

Heb hier KS of Goelst rails, maar wel dunnere/smallere variant, Glijd echt prima, maar door de smalte past de switchbot niet tussen de rails.

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 19-06-2024 15:22 ]

My Discogs

Pagina: 1