WBDBO bij tijdelijke woonunit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 21:37
Over enkele weken wordt er een woonunit op ons terrein geplaatst zodat we ons huis flink onder handen kunnen nemen. We gaan dus max 2 jaar in de woonunit wonen. Nu zijn we helaas genoodzaakt deze minder dan 5 meter van de erfgrens te plaatsen, waardoor we een WBDBO van 30 minuten moeten hanteren. Wat neerkomt op een brandvertraging van minimaal 30 min, een extra laag tussen onze woonunit en garage van de buren.

Nu ben ik zelf wat aan het oriënteren en kom ik op oplossingen als een (cellen)betonmuurtje, iets met sandwichplaten of een betonnen stapelblok muur. Nu wil ik natuurlijk een zo goedkope manier om dit te realiseren omdat het tijdelijk is.

Het gaat om een lengte van 9 meter met een hoogte van +/- 3 meter. Ik wil +/- 1 meter ruimte laten tussen de woonunit en de erfgrens.

Zijn hier ervaringsdeskundigen of andere met een geniale oplossing? Ik zit vooral nog in de oriënterende fase en hoop hiervanuit het verder uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

WBDBO? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@marc.r Wat is de van de opbouw van de woonunit nu? met gipsvezelplaat aan de binnenkant kom je al een heel eind. (dan zijn vooral je ramen nog een probleem)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-06-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
twain4me schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:43:
@marc.r Wat is de van de opbouw van de woonunit nu? met gipsvezelplaat aan de binnenkant kom je al een heel eind. (dan zijn vooral je ramen nog een probleem)
Zie hieronder voor opbouw, er zitten inderdaad 3 ramen aan de erfgrens zijde en niet brandwerend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6q8hPXsxFo09q_KVmsQgRF3NlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KK36Y5LDkOQh7IK4KG9jhQba.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:08
Valt dit niet onder de Wkb en heb je een kwaliteitsborger nodig?

“Vroeger” kon je met tijdelijke bouw met een minder streng voorschrift toe, 20 minuten wbdbo. En als de garage van de buren een gemetselde muur is zonder ramen, dan zou ik me hier niet zo druk over maken. Wel inzetten op een aantal rookmelders in de unit. Maar je bent wel afhankelijk van de gemeente of de kwaliteitsborger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Bas.013 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:12:
Valt dit niet onder de Wkb en heb je een kwaliteitsborger nodig?

“Vroeger” kon je met tijdelijke bouw met een minder streng voorschrift toe, 20 minuten wbdbo. En als de garage van de buren een gemetselde muur is zonder ramen, dan zou ik me hier niet zo druk over maken. Wel inzetten op een aantal rookmelders in de unit. Maar je bent wel afhankelijk van de gemeente of de kwaliteitsborger.
Ja officieel heb ik een kwaliteitsborger nodig, we zijn hier nog in overleg met de gemeente mee. De kwaliteitsborger vraagt hier €2000 ex btw voor om alleen een oplossing te bedenken en te verwerken in de benodigde documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:08
Ik heb veel hogere bedragen gehoord voor tijdelijke woonunits. Veel gemeenten rekenen daarentegen lagere leges.
Maar als de gemeente meewerkt in een bouw zonder kwaliteitsborger, dan zou ik in dit overleg meteen meenemen dat de garagemuur voor de vereiste wbdbo zorgt. Voldoet niet aan de regels, maar is wel zo pragmatistisch voor de tijdelijke procedure.
Pagina: 1