Inrichttips eerste (echt lege) flat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:12
Heya,

deze zomer moet ik uit mijn studentenstudio en ga ik verhuizen naar een eerste flat.

Nu heb ik dus gewoond in een reeds ingerichte studio (waarvan ik misschien 1-2 kasten mee mag nemen), en weet eigenlijk niet echt hoe het meubelwinkelen gaat. Ja ik ben bekend met de woonboulevard en Ikea. Maar hoe jullie mij beter kunnen helpen is met mijn boodschappenlijstje, dingen die vaak vergeten worden, en algemene verhuistips.

In mijn geval weet ik nog niet wat voor een appartement ik ga krijgen, heb een budget van +- 2500euro (voor inboedel etc.) en al een kleine idee:
  • Bed en matras (niet goedkoop kopen)
  • Kledingkast
  • Wasmand
  • TV-meubel (heb ik al)
  • Bank
  • Koffietafel/bijzettafeltje
  • Bureau
  • Opslagkasten (kunnen mogelijk mee)
  • Eettafel met stoelen (heb al een oncomfortabele set)
  • Prullenbak
En ik wil beginnen met een smarthome systeem, maar dat laat ik aan het smarthome forum.

Mijn vraag is voornamelijk:
- wat zijn zaken die jullie vergeten zijn bij jullie inrichting?
- wat zijn zaken waarvan jullie denken: hier had bespaard kunnen worden?
- wat zijn zaken waarvan jullie achteraf dachten: als we nu meer hadden uitgegeven dan was dat toch beter geweest...
- hoe maakten jullie verhuizen makkelijker, efficiënter en leuker?
- hoe zorg ik dat het interieur er niet afschuwelijk uit ziet?

bij voorbaat dank!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:13
lamp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:36
heb je een plattegrond van het appartement?

teken ramen, deuren en STOPCONTACTEN hierin in.

zorg dat je hem uitprint op 1:50 schaal, als je klein appartement hebt misschien zelf 1:25 schaal.

Vervolgens kan je gaan kijken , hoe lopen de kamer, welke maten heb ik.

knip eens een tweepersoons bed uit (vierkantje van 2m x 1.6m).
Knip eens een kast uit

etc :)

smarthome zou ik aan beginnen als je geld over hebt.
Enige wat je van tevoren doet is controleren of je overal wifi bereik hebt / of je ergens vast internet wil (kabels trekken)

Van die 2500, moet je ook verf / vloer kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 16-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met budget van 2500 euro zou ik een paar dingen nieuw en goed kopen waar je heel blij van wordt (bijv een hele fijne bank of heel chill bed) en de rest aanvullen met krijgertjes, MP, IKEA. Ik zou wegblijven van de woonwinkels want die hebben een enorme levertijd en matige kwaliteit.

Smarthome lijkt me iets voor over een jaar als je er goed zit en alles hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 16-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kringloopwinkels bezoeken. Het zal je verbazen wat er zo links en rechts nog aan mooie spullen staan die prima te gebruiken zijn. Het mooie is dat die spullen vaak zo lang goed te gebruiken zijn dat vervanging niet beslist nodig is op termijn maar dat het meer is om de boel wat naar smaak te maken.

Wij zijn ook begonnen met veel kringloop en een deel IKEA. In de loop der jaren heeft het een en ander ruimte gemaakt voor wat luxer spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:20:
Nee, ben nog in de orientatefase voor een apartament. Ik hou rekening met een kleine flat, maar het kan dus ruimer uitpakken.

zorg dat je hem uitprint op 1:50 schaal, als je klein appartement hebt misschien zelf 1:25 schaal.

Vervolgens kan je gaan kijken , hoe lopen de kamer, welke maten heb ik.

knip eens een tweepersoons bed uit (vierkantje van 2m x 1.6m).
Knip eens een kast uit

etc :)
Ga ik doen!
smarthome zou ik aan beginnen als je geld over hebt.
Enige wat je van tevoren doet is controleren of je overal wifi bereik hebt / of je ergens vast internet wil (kabels trekken)
Oke, dat komt vaker terug. Ervaring met modems en routers/WAP's? Ik zat zelf te denken aan Ubiquiti of Linksys.
Van die 2500, moet je ook verf / vloer kopen?
Het liefst wel, en heb het liever in het budget dan eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:14

Dennis1812

Amateur prutser

2500 is vrij krap als je een serieus goed matras wil kopen en acceptabel bed.
Of een goede boxspring.

En dan alle andere meuk erbij.

Tip: schrijf direct in op alle weggeefhoeken die je kan vinden op social media. Pols wat bij familie

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Kijk vooral wat je direct echt nodig hebt en welke dingen je daarin het belangrijkst vindt. Aanvullen kan altijd nog.

Verder inderdaad Marktplaats en kringloopwinkels in de gaten houden en lijntjes uitzetten bij vrienden en familie.

Paar concrete tips uit eigen ervaring
- investeer in een goed matras. Bed zelf hoeft niet de hoofdprijs te kosten, kan je prima tweedehands halen.
- als je veel thuiswerkt, kijk dan of je via je werkgever een bureau etc kunt krijgen of dat je hiervoor een budget hebt
- denk ook aan kleine dingen als kapstok, lampen, theedoeken, handdoeken, beddengoed, pannen en ander keukenwaar etc als je dit nog niet hebt vanuit je studio.

Edit: raambekleding is ook nog wel handig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Plempie op 16-06-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:11

Speedmaster

Make my day...

Koelkast, wasmachine, kookplaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 22:10
+ de rest van de keukendingen. Pannen, messen, borden etc.

Zoals eerder gezegd, dit kan je vaak voor weinig/niets regelen via marktplaats/kennisen/kringloop.

Als vloeren en verf er inderdaad ook nog af moeten is het budget best krap. Dus zou ik daar op concentreren want dat ga je niet snel nog een keer aanpakken als je er al woont en het vol met spullen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:22

Je kan ook floorplanner gebruiken, is even gepriegel om een plattegrondje er in te maken maar je kan wel makkelijk met je layout spelen.

Qua kringloop: pak een auto en ga een paar dorpen langs in plaats van alleen de kringloop om de hoek dat kan nog best veel schelen in aanbod en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
ejdvandenberg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Zoals eerder gezegd, dit kan je vaak voor weinig/niets regelen via marktplaats/kennisen/kringloop.

Als vloeren en verf er inderdaad ook nog af moeten is het budget best krap. Dus zou ik daar op concentreren want dat ga je niet snel nog een keer aanpakken als je er al woont en het vol met spullen staat.
Thanks, wbt budget: wat zou een beter streven zijn? Want dan kan ik mijn budget daarop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Plempie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:47:
Kijk vooral wat je direct echt nodig hebt en welke dingen je daarin het belangrijkst vindt. Aanvullen kan altijd nog.

Verder inderdaad Marktplaats en kringloopwinkels in de gaten houden en lijntjes uitzetten bij vrienden en familie.

Paar concrete tips uit eigen ervaring
- investeer in een goed matras. Bed zelf hoeft niet de hoofdprijs te kosten, kan je prima tweedehands halen.
- als je veel thuiswerkt, kijk dan of je via je werkgever een bureau etc kunt krijgen of dat je hiervoor een budget hebt
- denk ook aan kleine dingen als kapstok, lampen, theedoeken, handdoeken, beddengoed, pannen en ander keukenwaar etc als je dit nog niet hebt vanuit je studio.

Edit: raambekleding is ook nog wel handig :)
Dit, onze M-line matrassen waren 1500 euro, het bed gratis van MP.
Elke dag even op MP zoeken op gratis dingen bij jou in de buurt. Heb je zo je spullen en die kun je later altijd weer vervangen door iets wat meer je smaak/stijl is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Laminaat + ondervloer + plint is ongeveer 18 euro / m2. Dus als je een appartement hebt van zo'n 50 m2 ben je al 1000 euro aan laminaat kwijt (je koopt altijd iets meer m2 dan je legt, wegens restjes). \

kledingkast kan je vaak gratis afhalen. tip van Ruud: bedenk of je een spiegel op de kastdeur wilt, heeft voordelen maar heeft ook nadelen.
Salontafel kan je vaak voor +- 50-100 euro vinden op marktplaats, zijn hele mooie te koop :)

Wasmachine, droogrek, combioven, kookplaat, koelkast, koffiezetter, waterkoker, pannen, borden, bestek, glazen etc... gaat ook veel geld in zitten.

Dan elke ruimte wil je graag een lamp aan plafond hangen...

Dus ik zou vooral nu vast marktplaats gaan bekijken, later kan je altijd nog dure uitgaves doen.

Matras zou ik niet tweedehands doen.
Koelkast zou ik zelf niet tweedehands doen maar kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:14

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb misschien wel wat pannen en ander keukenspul wat je zo mag hebben. Moet je evt maar DM doen.

Verder: action, Wibra heeft ook veel aan klein spul. Zeker wc borstel is eerste tijd die van 5 euro vd action perfect. Een mooie in jouw kleurtje volgt nog wel een keer.

Voor mij zelf zou een goed bed en goede koffie het belangrijkste zijn.

Tip: zorg dat alles geverfd is, dan je vloer erin en dan pas je eerste meubels laten bezorgen..

Gordijnen. Neem zeker in je slaapkamer volledig verduisterend. Ikea is prima hier ook voor.
Ikea moet je alleen ooit nog op maat maken. Vaak kunnen moeders dit wel. Maar zorg dat je iemand kent daarvoor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:48
BiaggioLuciano schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:16:
deze zomer moet ik uit mijn studentenstudio en ga ik verhuizen naar een eerste flat.
Leuk topic, ik zit redelijk in hetzelfde schuitje. Ik ben op dit moment aan het verhuizen van mijn studentenkamer (15m² :p) naar een nieuwbouw appartement. Maar ik ben wel al een jaar fulltime aan het werk met een goed salaris en lage lasten, dus ik heb nu wel een stuk meer te besteden.
Nu heb ik dus gewoond in een reeds ingerichte studio (waarvan ik misschien 1-2 kasten mee mag nemen), en weet eigenlijk niet echt hoe het meubelwinkelen gaat. Ja ik ben bekend met de woonboulevard en Ikea. Maar hoe jullie mij beter kunnen helpen is met mijn boodschappenlijstje, dingen die vaak vergeten worden, en algemene verhuistips.
Dat hangt allemaal af van budget.
In mijn geval weet ik nog niet wat voor een appartement ik ga krijgen, heb een budget van +- 2500euro (voor inboedel etc.) en al een kleine idee:
En met dit budget koop je vooral dingen bij IKEA die je binnen 3 jaar weer weg kunt gooien. En dat hoeft niet slecht te zijn, want je kunt nu bewust een paar dingen heel goedkoop aanschaffen met het plan om daar op een langere termijn iets mooiers voor te kopen. Alles hangt af van hoeveel geld je nu hebt, hoeveel je straks na je vaste lasten overhoudt, en waar je zelf waarde aan hecht. Voor bijna elk budget kun je wel meubels shoppen, nieuw danwel tweedehands, maar dan is de kwaliteit daar ook naar. Je kan nu meubels kopen die 3 jaar meegaan, met het plan om tegen tijd 4x zo dure meubels te kopen die 15 jaar meegaan. Goedkoop is duurkoop, maar alleen als je goedkoop telkens vervangt met goedkoop.
  • Bed en matras (niet goedkoop kopen)
  • Kledingkast
  • Wasmand
  • TV-meubel (heb ik al)
  • Bank
  • Koffietafel/bijzettafeltje
  • Bureau
  • Opslagkasten (kunnen mogelijk mee)
  • Eettafel met stoelen (heb al een oncomfortabele set)
  • Prullenbak
En ik wil beginnen met een smarthome systeem, maar dat laat ik aan het smarthome forum.
Toiletborstel, prullenbakje, zeeprekje, wastafelkastje/handdoeken(rekje/kastje), kapstok, lampen
Mijn vraag is voornamelijk:
- wat zijn zaken die jullie vergeten zijn bij jullie inrichting?
- wat zijn zaken waarvan jullie denken: hier had bespaard kunnen worden?
- wat zijn zaken waarvan jullie achteraf dachten: als we nu meer hadden uitgegeven dan was dat toch beter geweest...
- hoe maakten jullie verhuizen makkelijker, efficiënter en leuker?
- hoe zorg ik dat het interieur er niet afschuwelijk uit ziet?
- Geen idee, heb nog geen enkel meubel (zit op een campingstoeltje op mijn balkon), dat komt allemaal dinsdag :p
- Ik heb een dure vloer genomen en die laten leggen, goedkoop laminaat zelf leggen had mijn veel geld bespaard. Maar alles kan voor (bijna) elke prijs, het zijn afwegingen die je maakt. Ik hang dure Hue lampen op plekken waar ik zelf veel ben of waar gasten komen (woonkamer/keuken/kantoor), maar je kan ook gewoon een tijdje met peertjes in verhuisfittingen wonen. Ook dat is maar net hoeveel comfort je bereid bent op te offeren voor je budget :)
- Aan alles kun je meer uitgeven en iets beters krijgen
- Goed gereedschap. Ik heb (gewapend) betonnen muren, dus ik heb een boorhamer gekocht met boren voor gewapend beton. Dat gaat als een warm mes door boter. Vroeger wel eens met een klopboor gedaan, dat is geen doen. Een goede accuboormachine met een uitgebreide set bits en boren van goede kwaliteit bespaart je ook veel ellende. Mijn waterpas is niet heel precies (grote bubbels), nu twijfel ik toch om er een met betere precisie te kopen. Mijn favoriete gadget is mijn laserafstandsmeter, daarmee meet ik heel makkelijk, accuraat en precies dingen zoals kozijnen. Een rolmaat van >5m is handig, als je gaat boren heb je een stofzuiger nodig.
- Kies materialen, vormen en kleuren die elkaar aanvullen en op elkaar aansluiten. Een regel diegebruikt wordt is de 60-30-10 regel: kies 3 kleuren, en pas ze zoveel procent toe. Maar in mijn appartement zijn bijvoorbeeld alleen maar rechte hoeken en ook de kozijnen zijn vierkant, dus ik neem een ronde bank om dat aan te vullen. Verder kan ik niet meer zeggen dan het vage 'kijk wat de ruimte nodig heeft'.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:13:
Laminaat + ondervloer + plint is ongeveer 18 euro / m2. Dus als je een appartement hebt van zo'n 50 m2 ben je al 1000 euro aan laminaat kwijt (je koopt altijd iets meer m2 dan je legt, wegens restjes). \
Ik had over het vloer gedeelte heen gelezen, maar alle woningen die ik nu voorbij zie komen zijn gewoon met fatsoenlijke vloer et al. Met verf bedoelde ik eigenlijk meer een eigen kleur geven aan het appartement. Alhoewel een nieuwe vloer ook wel interessant lijkt.
Wasmachine, droogrek, combioven, kookplaat, koelkast, koffiezetter, waterkoker, pannen, borden, bestek, glazen etc... gaat ook veel geld in zitten.

Dan elke ruimte wil je graag een lamp aan plafond hangen...
Toevallig heb ik hier al het meeste van, wasmachine ligt aan de ruimte, maar volgens mij hebben mijn ouders er nog een extra.
Dus ik zou vooral nu vast marktplaats gaan bekijken, later kan je altijd nog dure uitgaves doen.

Matras zou ik niet tweedehands doen.
Koelkast zou ik zelf niet tweedehands doen maar kan wel.
Matras wil ik inderdaad ook wel een nieuwe/goede halen, dat zal waarschijnlijk het grootste aankoop zijn. Koelkast zal ik wel op letten.

[ Voor 42% gewijzigd door BiaggioLuciano op 16-06-2024 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:48
BiaggioLuciano schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:50:
[...]

Ik had over het vloer gedeelte heen gelezen, maar alle woningen die ik nu voorbij zie komen zijn gewoon met fatsoenlijke vloer et al. Met verf bedoelde ik eigenlijk meer een eigen kleur geven aan het appartement.
Ga er maar vanuit dat de vorige huurder de muren noch de vloer schoon heeft achtergelaten. Er is al in/op geleefd, dus het kan zijn dat die 'fatsoenlijke vloer' eigenlijk toch aan alle kanten kraakt en je kunt er donder op zeggen dat overal in de muur gevulde gaatjes, (nicotine)vlekken, butsen en scheuren zitten. Schilderwerk is een zorg voor de volgende huurder, zei de beheerder van mijn studentenkamer vorige week. Als je ermee kunt leven, top, maar waarschijnlijk wil je het binnen een jaar wel allemaal netjes schilderen of een vloer die niet kraakt.

Je hebt tot nu toe alleen nog maar gezegd dat je een budget van €2500 voor ogen had. Maar wat is het maximale wat je op dit moment kwijt zou kunnen en wat valt dan binnen/buiten 'inrichting'? Hoort een wasmachine daarbij, bijvoorbeeld? Klinkt pessimistisch, maar tot nu toe vreet mijn verhuizing mijn portemonnee op :\

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
BeefHazard schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Ga er maar vanuit dat de vorige huurder de muren noch de vloer schoon heeft achtergelaten. Er is al in/op geleefd, dus het kan zijn dat die 'fatsoenlijke vloer' eigenlijk toch aan alle kanten kraakt en je kunt er donder op zeggen dat overal in de muur gevulde gaatjes, (nicotine)vlekken, butsen en scheuren zitten. Schilderwerk is een zorg voor de volgende huurder, zei de beheerder van mijn studentenkamer vorige week. Als je ermee kunt leven, top, maar waarschijnlijk wil je het binnen een jaar wel allemaal netjes schilderen of een vloer die niet kraakt.
Oke, interessant, misschien dat ik hier al deels op kan gaan zoeken tijdens huizenjacht.
Je hebt tot nu toe alleen nog maar gezegd dat je een budget van €2500 voor ogen had. Maar wat is het maximale wat je op dit moment kwijt zou kunnen en wat valt dan binnen/buiten 'inrichting'? Hoort een wasmachine daarbij, bijvoorbeeld? Klinkt pessimistisch, maar tot nu toe vreet mijn verhuizing mijn portemonnee op :\
Maximaal is €4000, mogelijk meer met support van ouders.

Qua inrichting bedoel ik meer eigenlijk:
a) noodzakelijk om te leven (bed, eettafel, minikoelkast etc.)
b) niet te vervangen met andere producten/services (wasmachine/wasserette, bank/eetstoel etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nog even een laatste tip:

Loop eens door het huis van je ouders, maak een lijst van alle wat je tegenkomt dat je nog niet hebt.

Vervolgens strepen op die lijst wat je niet nodig hebt.

Vervolgens kan je prijzen opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
Heb niks doorgelezen, dus het kan al gezegd zijn, maar vergeet antiekwinkels en tweedehandswinkels niet. Soms hele mooie meubels, zodat je eerste inrichting niet op een Ikea-woning lijkt. En vaak nog goedkoper ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

Qwerty-273

Meukposter

Lampen (een oud peertje aan twee draden uit het plafond ziet er niet super uit) en gordijnen zijn al genoemd (de bedekking van de vloeren zou ik daar ook nog aan toevoegen). Het meubilair kan je al een stuk goedkoper via kringloop / mp bij elkaar sprokkelen. En die kan je dan in de loop van de tijd stuk voor stuk vervangen als je echt meer geld uit wilt geven voor een meubel die echt bij jou past.

Verder denk ook aan de kale muren, sfeer krijg je door ook daar aan de slag te gaan met een ingelijste poster op te hangen, een ikea nep schilderij, die fotolijstjes waar je 20+ foto's in kan doen, daadwerkelijke kunst, etc. etc. maar net wat jij leuk en belangrijk vindt. Meubels zijn al een aankleding, maar je hebt daarnaast toch nog behoorlijk wat kale muur ruimte die sfeer kan toevoegen (of je laat het leeg als dat je voorkeur heeft).

Verder kom je zelf op den duur er achter wat jij wel of niet mist. Wil je een aparte kast in de badkamer voor handdoeken etc. of ligt dat gewoon op een aparte plank in de kledingkast op de slaapkamer. Gebruik je echt een koffie/bijzettafel, of staat die er wel maar wordt er geen gebruik van gemaakt. Liever een droger of een droogrek voor het drogen van de was? Wel of geen planten (en kan je die wel of niet in leven houden).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Dit, onze M-line matrassen waren 1500 euro, het bed gratis van MP.
Niet dat een matras niet belangrijk is, en dat je daar zeker genoeg geld op kan stukslaan moet het wel in perspectief van het beschikbare budget gezien worden. €1.500,- van €2.500,- is natuurlijk vrij fors. Het staat en valt met keuzes maken.
Elke dag even op MP zoeken op gratis dingen bij jou in de buurt. Heb je zo je spullen en die kun je later altijd weer vervangen door iets wat meer je smaak/stijl is.
Dat lijkt me wel de essentie zeker in combinatie met het budget. Afhankelijk van wat je mee kan nemen tellen juist de kleine objecten die je nodig hebt uiteindelijk flink op. Waar de grote meubels redelijk in te schatten heb ik me enigszins verkeken op de zaken die je gedurende de eerste maanden nodig hebt en toch niet hebt ( e.g. spullen voor de keuken, kleine klusspullen, etc ).

En ja, tweedehands spullen kunnen van meer dan prima kwaliteit zijn om zeker de eerste periode door te komen zodat je niet geld stuk gaat slaan waar dat - in relatie tot het budget - niet heel handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Raambekleding: jysk heeft vaak een opruimingshoek met prima dingen.

Ontbijtset: goedkope set bestek en bord/kom/klein bord van Ikea.

Pannen en keuken gerij: Ikea, kies hier vooral geen action.

Lampen: mocht je in de buurt zijn: lamp en licht outlet in breda. Zijn er misschien meer van, maar deze hebben leuke goedkope lampen.
Anders lamp en licht online of ook Ikea.

Bed: bij LIDL vaak behoorlijk goede matrassen in de aanbieding. Bedenk vooral of je pocketveer of traagschuim etc wilt.
Bed omkasting en lattenbodems Ikea. Eventueel matras ook.

Dekens: jysk heeft goedkope 4 seizoens vaak.

Vergeet trouwens ook niet een wasmachine: neem geen lease, in 2 jaar heb je een nieuwe afbetaald.

Koelkast (indien niet ingebouwd) kijk op marktplaats naar een jonge gebruikte.

Tafels, kastjes: heel veel voor weinig op marktplaats te vinden. Zeker als je het niet erg vind ze met wat tijd zelf te schuren en verven.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyriel85 op 17-06-2024 08:56 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
Het meeste is al wel gezegd... het meest noodzakelijke is dat je kunt zitten, slapen en eten... de rest is bijzaak.
Zit je dicht bij je ouders, dan kunnen dingen als wassen/drogen ed ook nog in een later stadium, vind je moeder vast gezellig als je regelmatig langs komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een matras is heel persoonlijk. Juist een dure binnenveringsmatras viel mij heel erg tegen omdat de bovenste lagen heel snel inzakken, waardoor je scheef naar het midden zakt. Een goedkope koudschuimmatras ligt dan veel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
BeefHazard schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:44:
En met dit budget koop je vooral dingen bij IKEA die je binnen 3 jaar weer weg kunt gooien.
Ben ik niet met je eens.

Wat je alleen niet moet verwachten is dat je grotere IKEA dingen (kasten etc.) meer dan 3 keer gaat verhuizen en daardoor uit elkaar moet halen en weer in elkaar moet zetten. Daar wordt het niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vorig jaar verhuisd en heb 2 goedkope matrassen (70 bij 200cm) van de Leen Bakker naast elkaar op het 2e hands bed liggen en het ligt heerlijk. M'n vriendin klaagt ook niet. En al gezegd, IKEA spul is prima voor de meeste dingen.
Lidl webshop heeft ook vaak goede en goedkope huis spulletjes.
Vloer: tapijttegels van willekeurige bouwmarkt/woonwinkel waar het in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeviLGod
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-09 15:14
Onlangs ook uit huis gegaan. Bij Ikea een prima matras en bedframe voor 500 totaal gehaald.
Even een dump van dingen waarvan ik blij ben dat ik ze gehaald heb.

Bank, stoel, bijzettafels, TV, Console, TV Meubel, Soundbar, goed bureau, Koelkast, airfryer, wasmachine, droogrekken en genoeg kasten.

Hopelijk zit er iets tussen waar je wat aan hebt!

Action, Lidl etc zijn ook leuke winkels om door te struinen, soms kom je daar nog wel eens wat handigs tegen voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het gaat nu veel over waar en wat.

Maar houd ook rekening met goede ontwerpprincipes. Een klassieke beginnersfout is bijv. meerdere meubels in dezelfde stijl kiezen omdat je denkt dat dit beter bij elkaar zou passen. Dat ziet er juist meestal slechter uit dan een mix&match. 'Contrast' is echt een toverwoord voor goed ontwerp; zowel voor kleuren, vormen, textuur, etc.

En wees ook niet bang om speels te zijn met je inrichting. Bijv. een tafel diagonaal, of de bank midden in de kamer.

Met €50 kan je overigens prima via Fiverr een paar leuke concept-ontwerpen laten uittekenen door interior designers, die je kan gebruiken als referentie of inspiratie. Dat is z'n geld echt helemaal waard.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 16:03
link0007 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:17:
Het gaat nu veel over waar en wat.

Maar houd ook rekening met goede ontwerpprincipes. Een klassieke beginnersfout is bijv. meerdere meubels in dezelfde stijl kiezen omdat je denkt dat dit beter bij elkaar zou passen. Dat ziet er juist meestal slechter uit dan een mix&match. 'Contrast' is echt een toverwoord voor goed ontwerp; zowel voor kleuren, vormen, textuur, etc.
In 2016 verhuisde ik van volledig gemeubileerd naar een ongemeubileerde studio van 34m2. Daar heb ik toen juist alles zo veel mogelijk op elkaar afgestemd om geen ratjetoe te krijgen die het kleiner deed ogen. Op de Woonexpress bank na kwam alles van IKEA. Bank was grijs, IKEA spullen wit of tegen zwart aan. Voor het contrast één felrode stoel en een paar planten. Ik vond het juist erg rustig en opgeruimd ogen, wat op zo'n kleine ruimte essentieel is.
Valt van alles te vinden van de winkelkeuzes. Realiteit was dat het op een beperkt budget ging, ik had na de inrichting nog net genoeg achter de hand om het tot mijn eerste salaris te redden. Echter trots als een pauw op mijn net opgeleverde studio met gloednieuwe inrichting.

Lessen die ik uit die inrichting mee heb genomen:
- Maak een vloerplan en visualiseer de ruimte inclusief je meubels
- Meten, meten en nog eens meten
- Denk na over de verlichting, zowel natuurlijk als kunstlicht
- Bedenk of stroompunten handig zitten tov de beoogde inrichting
- Onderschat het belang van opbergruimte niet
- En als afsluiter een open deur: een vloertje leggen en muren sauzen kan je het beste doen als de ruimte leeg is
- Geniet van de pret van het samenstellen van je huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:07
ejdvandenberg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Dit!

Al die grote meubels zoals een bed of bank heeft men vaak wel in gedachten.
Maar al die kleinere huishoudelijke artikelen lopen ook behoorlijk in de papieren.

Maar misschien neemt TS daarvan al wel het nodig mee vanuit de studio.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:07
sypie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Ben ik niet met je eens.

Wat je alleen niet moet verwachten is dat je grotere IKEA dingen (kasten etc.) meer dan 3 keer gaat verhuizen en daardoor uit elkaar moet halen en weer in elkaar moet zetten. Daar wordt het niet beter van.
Als je verhuisbus groot genoeg is (de lift of het trappenhuis ook) dan hoef je die meubels niet elke verhuizing uit elkaar te halen.

Ik rij liever een tweede keer op en neer met de verhuisbus dan dat ik tijd besteed aan het in en uit elkaar puzzelen van allerlei kastjes.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28
een tip, al past de ikea doos wel, het uitgebouwde meubel meestal net niet.... (koop liever 2e hands, meestal degelijker, en duurzamer) Bij ons thuis nog veel lundia uit 1979.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 16:03
Ivow85 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Dit!

Al die grote meubels zoals een bed of bank heeft men vaak wel in gedachten.
Maar al die kleinere huishoudelijke artikelen lopen ook behoorlijk in de papieren.

Maar misschien neemt TS daarvan al wel het nodig mee vanuit de studio.
Nadeel daarvan is dat je ook veelal onderschat wat je allemaal nodig hebt, qua hoeveelheid en zeker ook qua kosten. De eerste weken/maanden trek je meer dan eens een lade of kastje open, om te beseffen dat je iets niet hebt.

Vlak overigens gereedschap ook niet uit. Schroevendraaiertje hier, tangetje daar, hamertje zus, toch maar een machine zo. Parkside van Lidl is betaalbaar en een hele dikke prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Ik zou proberen zo veel mogelijk tweedehands te halen, als het kan. 2500 euro is echt heel weinig, zeker als je er alles nog van moet betalen.

Een lijstje met dingen waar ik zo snel even op kom:

Keuken
- Borden (ontbijt/avondeten/pasta)
- Kommen (voor havermout/chips/snacks)
- Glazen
- Bekers
- Bestek
- Ovenwanten
- Onderzetters
- Koekenpannen
- Kookpannen
- Ovenschaal
- Theedoeken
- Handdoeken
- Keukenrolhouder
- Kookgerei (spatels etc)
- (Staaf)mixer
- Opbergbakjes
- Zeeppompje
- Prullenbak

Eetkamer
- Keukentafel
- Eetkamerstoelen
- evt Servieskast/Buffetkast (als je in de keuken niet genoeg ruimte hebt)

Woonkamer
- Bank/fauteuils
- Bijzettafel/salontafel
- Vloerkleed
- (Boeken)kast
- TV
- TV meubel

Slaapkamer
- Bed
- Matras
- Beddengoed
- Kledingkast
- Nachtkastje(s)

Werkkamer
- Bureau
- Bureaustoel
- Kantoorkast

Berging
- Gereedschapskist met inhoud
- Opbergbakken

Badkamer & Toilet
- Handdoeken
- Badkamerkastje
- Nieuwe douchekop
- Grond handdoek
- Toiletborstel
- Nieuwe toiletbril
- Toiletrolhouder
- Zeeppompje
- Wasmand

Wasruimte
- Wasmachine
- Wasrek

Overal nodig
- Verlichting (niet alleen plafond maar ook staand en tafel)
- Gordijnen/raambekleding

Overig
- Extra opbergbakken
- Schilderstape
- Plakhaken (om handdoeken ed mee op te hangen)
- Verf
- Verfbenodigdheden (kwasten, rollers, tape, zeil, rolbakken, lak, muurvuller, paletmes)

En ruim ook 10-15% onvoorziene kosten in. Want reken maar dat je het meeste geld onverwachts kwijt bent aan kleine dingetjes die je toch nog nodig blijkt te hebben en die alles bij elkaar behoorlijk optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Grote meubels waarvan mensen doorgaans geen zin hebben om ze af te voeren: via marktplaats gratis af te halen
De rest: ikea

Alle spullen die je nu koopt voor je appartement neem je waarschijnlijk niet mee naar een volgend huis omdat ze naar verhouding te klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 11:03

SambalBij

We're all MAD here

Als je gaat klussen en daarvoor de benodigdheden nog moet aanschaffen, kijk dan even of en welke bouwmarkten in de buurt eventueel acties hebben voor verhuiskorting.
Ik kreeg bijvoorbeeld 2 jaar geleden op vertoon van mijn nieuwe huurcontract bij de Praxis een verhuispas waarmee ik twee maanden lang geloof ik 15% korting kreeg op zo'n beetje het hele assortiment. Gamma en Karwei hebben soortgelijke dingen.
Uitgaven bij de bouwmarkt gaan hard (emmers verf, schilderspullen, gereedschap, etc etc) en je zit zo aan honderden euro's, dus dat kan aardig wat schelen.

Voor de rest; met zo'n minimaal budget inderdaad spullen zoeken op marktplaats en bij de kringloop. Hoop leuks te vinden als je een beetje goed zoekt. Zoals gezegd een bed met schappelijke bedbodems hoeft niet veel te kosten, dan zit je alleen aan nieuwe matrassen.

Keukenspullen van de Ikea inderdaad. Die hebben prima sets met een basis servies (borden, schaaltjes,) complete besteksets voor vrij weinig (vorken, messen, lepels en dessertlepels) als ook pannen, bakjes, schalen etc.

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 23-06-2024 21:21 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Voor je vloer, kijk eens bij Bebo parket. Eerder een vloer gehaald en zag er na 5 jaar nog prima uit en een meer dan prima prijs. De 1000 euro die hierboven ergens genoemd is voor 50 m2 is daarmee hoog, wij waren iets van 800 kwijt voor 87m2, incl ondervloer.

De bouwmarkten hebben vaak korting op raambekleding, maar dan maar op 1 stuk op maat. Rest van de bestelling geen korting. Tip hierbij, meet het lekker op, zoek leuke gordijnen uit en doe de bestelling thuis per gordijn. Wij hadden daarmee op elk gordijn 25% korting. Was niet de bedoeling zei de beste man, maar niemand houdt je tegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47
Tip:

Koop een goedkope Karcher bouwstofzuiger, die kan je wel voor 50 euro vinden. Als je gaat verhuizen of klussen is dat echt onmisbaar, een normale stofzuiger gaat gelijk kapot. Als je de vloeren eruit gaat trekken kan je mooi effe de boel goed stofzuigen erna, of je schuurmachine aansluiten op deze stofzuiger zodat je stofvrij kan schuren.

Ik heb de mijne al bijna 10 jaar en heeft al 2 verbouwingen overleefd. Ook als je goed wil schoonmaken / schrobben dan kan je het water gewoon opzuigen, ideaal. Ik zuig er zelfs 100 liter water mee op uit mijn rubberboot, het water spuit dan deels uit de lucht uitlaat maar zelfs daar gaat hij niet van kapot.
Pagina: 1