PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
???Leven en laten leven, zo ben ik normaal gesproken. Wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten.
Enigste wat je kan doen is dat kind niet meer in je huis toestaan. Daar maak je geen vrienden mee overigens.
De rest gaat je gewoon echt helemaal niks aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Grvy op 16-06-2024 18:20 ]
Dit is een account.
Doe een anonieme melding bij veilig thuis en kijk of je wat merkt?Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:18:
Dit is toch gewoon (zware) kindermisbruik?
Mag van mij prima kindermishandeling worden hoor. Maar dan ook:
- kinderen opvoeden in een huis waarbij racisme wordt verheerlijkt
- kinderen opvoeden in een huis waarin veel worst gescholden of gevloekt
- kinderen opvoeden in een huis waarin veel alcohol wordt genuttigd
En nog heel veel meer :-)
Je longen worden gewoon beschadigd van al die twee en derde hands rook.
Het neigt wel naar slecht zorgen voor je kinderen, gezien alle kennis die tegenwoordig beschikbaar is. Je kunt m.i. grofweg twee oplossingen kiezen:
- Met je kind in gesprek over de omgang met het vriendje en je kijk op roken in de ruimte waar kinderen zijn. Je kunt er dan voor kiezen om alleen nog maar bij jullie thuis te laten spelen
- Met de ouders in gesprek gaan om te bespreken of er een oplossing is en aangeven dat je je er zorgen over maakt. geur is namelijk vervelend, maar de effecten van meeroken voor jonge kinderen is nog veel schadelijker dan een naar geurtje in je bank!
Succes in elk geval.
11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo
Dat gebeurt volgens mij al. Het probleem is juist dat het buurtkindje rookgeur mee naar het huis van @Zakkenwasser neemt.Sven2912 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:25:
- Met je kind in gesprek over de omgang met het vriendje en je kijk op roken in de ruimte waar kinderen zijn. Je kunt er dan voor kiezen om alleen nog maar bij jullie thuis te laten spelen
Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:18:
maar zodra hij bij ons thuis is stinkt ons hele huis naar rook wat hij meeneemt via zijn kleding.
Hij komt hier vaak dus nu ruikt de bank ook niet meer zo fris.
"Hij" is het vriendje, niet de dochter van TS.99ruud99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:26:
Of afspreken dat hij schone kleding aantrekt als hij thuis komt.
[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 16-06-2024 18:30 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Leg jouw kind goed uit dat jij hem in bescherming neemt en niet verwacht dat hij het gelijk begrijpt. Geef ook aan dat zijn vriendje wel/niet welkom is.
Schone set kleren bij je thuis houden en zodra het vriendje (nog) komt spelen, kleed hij zich eerst maar even om.
Zo dan hebben we alle keuzes gehad in dit topic, maak een keuze en laat even weten hoe het is gegaan
[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 16-06-2024 18:56 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Zeker als je zelf niet rookt ruikt het heel sterk.
Hoe moeilijk het gesprek ook is je kan het gesprek aangaan met de ouders en misschien open je wel hun ogen. Persoonlijk vind ik als je werknemers niet in de rook mag laten je kinderen dat helemaal niet mag aandoen. Het kabinet zat hierin iets moeten doen maar ik ben bang dat dit kabinet er niks aan gaat doen.
Festina lente
Zolang het niet wordt aangemerkt als mishandeling, mag de overheid gelukkig niet achter de voordeur.Honesty schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:10:
<> Het kabinet zat hierin iets moeten doen maar ik ben bang dat dit kabinet er niks aan gaat doen.
Maar vervelende situatie, ben zelf roker, al even niet meer binnen en ook niet in de directe nabijheid van kinderen. Verse tabak is heerlijk, oude verschraalde asbakken geur heb ik altijd al vies gevonden.
Het buurkind kan er zelf niets aan doen, dus laat die er buiten aub, een kkind pesten met het gedarg van de ouders is best vreselijk.
Dus
óf accepteren (en een https://www.ikea.com/nl/n...treiniger-zwart-10488062/ kopen voor jezelf )
óf toch het gesprek aangaan. Dat laatste lijkt mij lastig, mijn vriendinrkt deels ambuvalant bij gezinnen en daar speelt dat rookgedrag ook (naast katten en niet schoonmaken ...) en het valt onder de keuzevrijheid.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kan het kind ook weinig aan doen, maar dat is het enige waar je controle over hebt. Anonieme melding is prima, maar de mensen die langs komen zijn vele malen erger gewend dan een beetje binnenshuis roken en zullen er waarschijnlijk weinig mee doen.
Samen buiten spelen prima, maar het is heel normaal dat je iemand die je huis laat stinken niet in je huis wil hebben.
Waarschijnlijk in de lucht wat een luchtreiniger op kan lossen.
Zo niet dan kan een kleed een oplossing zijn als je waarde hecht aan de omgang.
Dat je je kind niet laat spelen bij mensen die binnenshuis roken is vrij normaal. Dat toleren veel ouders al niet eens meer met grootouders.
Als je gaat huilie huilie om wat rookgeur dan laat je jouw kind daar gewoon niet meer spelen. Zo simpel kan het zijn.
Maar laten we vooral instanties inschakelen omdat iemand in zijn eigen huis rookt.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Dat je dochter bij die jongen in huis komt lijkt mij namelijk erger. Of roken zijn ouders dan niet?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Je kan evt vragen (dat zou ik niet zo gek vinden) of ze niet willen roken waar je dochter bij is. Dus buiten roken of gewoon een paar uur niet roken.
En die bank, ach ja, wat is belangrijker, dat je kind het leuk heeft of dat je bank een geurtje krijgt...
buiten? Is al een ander draadje geweest waar de buren er last van hebben. Tegenwoordig mogen rokers nergens meer hun sigaret opsteken. In huis niet want dan komt er niemand, buiten niet want burenoverlast en in de openbare ruimte liever ook niet.Kalentum schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:58:
Je eigen kind gaat voor. Als ze leuk met dat buurkind omgaat is dat natuurlijk heel mooi.
Je kan evt vragen (dat zou ik niet zo gek vinden) of ze niet willen roken waar je dochter bij is. Dus buiten roken of gewoon een paar uur niet roken.
En die bank, ach ja, wat is belangrijker, dat je kind het leuk heeft of dat je bank een geurtje krijgt...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
(Nee, ik rook zelf niet)
Zo vreemd vind ik het niet. Als een kind klappen krijgt zullen weinig mensen er moeite mee hebben dat daar melding van wordt gedaan, wat mij betreft zou het niet uit moeten maken of de lichamelijke schade zichtbaar is of niet. Fysieke schade = fysieke schade. Roken doe je maar buiten, niet waar je kinderen er ook de godganse dag in moeten leven.stylezzz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:39:
Really? Anoniem melding gaan doen dat iemand rookt in zijn eigen huis? Het moet niet gekker worden.....
Zitten maar 2 dingen op: accepteren of kind niet meer in huis laten.
Er iets van zeggen tegen de ouders ga je écht niets mee bereiken behalve een hoop gedoe. Het is niet dat ze zullen zeggen “we weten dat het slecht is maar we doen het toch” of “och wat goed dat je dit zegt! We stoppen er meteen mee”. Not gonna happen, weet je denk ik zelf ook wel
[ Voor 9% gewijzigd door eMiz0r op 16-06-2024 20:58 ]
Een vraag stellen.Outerspace schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:54:
Ik begrijp het doel van je topic niet helemaal @Zakkenwasser . Wil je een discussie, een rant of een vraag stellen?
Wil ook weten hoe andere hier mee omgaan.
Ik wil absoluut niet bashen. Het gaat mij vooral om het kind wat hier de dupe van is.
[ Voor 20% gewijzigd door Zakkenwasser op 16-06-2024 21:22 ]
Wil je weten hoe ik om zou gaan met een kind dat naar rookt stinkt? Ik zou dat kind gewoon toelaten in mijn huis en met mijn dochter laten spelen. Vragen of ze niet willen roken in bijzijn van mijn dochter. Verder niets.Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Een vraag stellen.
Wil ook weten hoe andere hier mee omgaan.
Ik wil absoluut niet bashen. Het gaat mij vooral om het kind wat hier de dupe van is.
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 16-06-2024 21:59 ]
Afhankelijk van de situatie kun je zelfs vragen of het ok is als hij naar een andere set kleren wisselt.Kalentum schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:58:
[...]
Wil je weten hoe ik om zou gaan met een kind dat naar rookt stinkt? Ik zou dat kind gewoon toelaten in mijn huis en met mijn dochter laten spelen. Vragen of ze niet willen roken in bijzijn van mijn dochter. Verder niets.
Zeg maar het omgekeerde van bij verstokte rokers op bezoek gaan en bij thuiskomst meteen de kleren in de was gooien
Ik rook zelf ook, 2 kinderen 8 en 11, regelmatig spelers over de vloer of ze zijn ergens anders aan het spelen.
Maar ik rook al 13 jaar niet meer in huis(toen was moeders voor het eerst zwanger) altijd buiten of in de schuur.
De kinderen hebben ook de schurft aan rooklucht dus dan is het meestal wel lekker rustig als ik in mijn schuur aan het knutselen/klussen ben.
Als we met de auto weg zijn en ik stap in na net gerookt te hebben krijg ik meestal wel de wind van voren zeg maar.
Dus ja het kan prima, kinderen hebben en ergens anders roken.
Maar voorlopig is het een vrije keuze, ik houd mijn slechte gewoonte voor mezelf met de kennis dat het niet bijzonder gezond is.
Er zijn ook mensen die net als ik in een altijd blauw van de rook staande auto of huis gewend zijn en het normaal vinden.
Soort van rookvrij transitie gebeuren iedereen moet nog over naar het feit dat niet roken gewoon is.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat is inderdaad wat mijn vriendin doet na een zulks huisbezoek.Rukapul schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:12:
[...]
Afhankelijk van de situatie kun je zelfs vragen of het ok is als hij naar een andere set kleren wisselt.
Zeg maar het omgekeerde van bij verstokte rokers op bezoek gaan en bij thuiskomst meteen de kleren in de was gooien
Je zou het kunnen overleggen met de ouders, waarschijnlijk hebben ze het zelf niet door omdat ze het zelf niet meer ruiken. Je kunt ze vragen om hun kind schone kleren aan te doen als het bij jouw kind komt spelen. Maar ik heb er een hard hoofd in. Mensen die zo dom zijn dat ze roken in hetzelfde huis als hun kinderen wonen, hebben vast ook niet veel begrip voor standpunten van anderen.
PhilipsFan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:30:
Ik vind het echt ongelooflijk dat er nog steeds ouders zijn die dit doen. Het is kindermishandeling. Je <>Mensen die zo dom zijn dat ze roken in hetzelfde huis als hun kinderen wonen, hebben vast ook niet veel begrip voor standpunten van anderen.
En nu weer on topic.
Jeugdzorg etc zijn wel andere topics over te vinden.
Kinderen horen daarvoor beschermd te zijn, rook lekker buiten in de tuin of voor. Ik rook zelf ook en ik rook expliciet alleen buiten. Binnen in huis is een rookvrije zone.
Ja mijn kleding stinkt ernaar, maar goed daar heb je een wasmachine voor zeg ik maar. En ja roken is slecht voor de gezondheid, dat weten we allemaal, het is een vrije keuze.
Immers is CO2 uitstoot van uitlaatgassen van auto’s ook niet al te best. Luchtkwaliteit is dermate slecht in sommige gebieden, dat ik niet meer weet wat slechter is, roken in huis of buiten een wandeling maken. Maar goed, je kan iemand niet verbieden in zijn eigen huis te roken, kinderen of niet.
Je kan alleen adviseren maar of dat ten goede valt bij de persoon in kwestie is maar de vraag. Er wordt al overal met rookvrije generatie campagnes gegooid en vanaf 1 juli wordt het voor rokers al helemaal lastig gemaakt.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Misschien kun je je dochter vragen om het bespreekbaar te maken met hem ? - kan me voorstellen dat hij veel liever bij jullie zit omdat daar niet gerookt wordt bijvoorbeeld - misschien vindt hij het wel fijn een extra set kleren bij jullie te hebben (of een huispak). Geen idee wat de leeftijden zijn in deze.Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:18:
Ik en mijn partner roken zelf niet. Toch gaat mijn dochter om met een buurtkindje waarvan zijn ouders gewoon thuis (ketting)roken.
Ik heb er daarom tot nu toe niets over gezegd maar zodra hij bij ons thuis is stinkt ons hele huis naar rook wat hij meeneemt via zijn kleding.
Hij komt hier vaak dus nu ruikt de bank ook niet meer zo fris.
Wat ik gewoon niet begrijp is dat mensen tegenwoordig nog steeds zo kortzichtig zijn en niet aan het welzijn van hun kinderen denken!
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik zal dat ook vooral bespreekbaar maken met de ouders, voordat er verhalen rond gaan dat hij bij jullie moet omkleden e.d.BCC schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:21:
[...]
Misschien kun je je dochter vragen om het bespreekbaar te maken met hem ? - kan me voorstellen dat hij veel liever bij jullie zit omdat daar niet gerookt wordt bijvoorbeeld - misschien vindt hij het wel fijn een extra set kleren bij jullie te hebben (of een huispak). Geen idee wat de leeftijden zijn in deze.

Zucht...
1) Verbreek de band nu. Iedere dag dat je dit door laat gaan wordt de band hechter en is het zieliger voor je kind om die te verbreken. Verder komt je kind er wel overheen. Er zijn vast andere kinderen in de buurt. Het is een wijze levensles/voorbeeld: roken wordt niet getolereerd. Discipline. Werkt uit op andere zaken zoals gezond eten etc.
2) Zeg het tegen de ouders. Neutraal. Je laat je kind niet meer spelen met hun kind omdat je jouw kind en jezelf niet aan rook wilt blootstellen (zowel direct ziekmakend als voorbeeld voor later als stank). Verder niet over discussiëren want dat is onmogelijk met rokers. Áls ze eventueel iets willen veranderen komt dat vanzelf wel, maar reken er niet op. Vergeet het verder en focus op de goede dingen in je leven.
@Zakkenwasser hoeveel roken de ouders echt? Spelen de kinderen in dezelfde ruimte of ook vaak op de eigen kamer of buiten? Hoe vaak is jouw kind daar? En hoe goede vrienden zijn ze? Want wil je een goede vriendschap van je kind hiervoor op het spel zetten?
[ Voor 5% gewijzigd door PB-powell op 18-06-2024 09:58 ]
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Dat kind kan er niks aan doen en om die niet meer bij jou te laten komen, is dat kind de dupe ervan en je eigen kind ook.
Je kunt wel iets van een filter kopen, bijvoorbeeld een Dyson Pure, niet alleen daarvoor maar werkt sowieso voor van alles.
Zolang het niet verboden is, ook geen instanties gaan bellen.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Als je het echt vies vind, dan alleen buiten samen laten spelen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
In zijn eigen huis bij kinderen. Dat is wel wat anders. Je bent wel een ongelooflijke mislukte ouder als je anno 2024 nog in huis rookt bij je kinderen.wodkabuikje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:37:
Anoniem melden omdat iemand in zijn eigen huis rookt?
Dat gezegd hebbende, kan dat jochie er ook niets aan doen. Dus die paar uur meur in je huis zou ik maar even voor lief nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 18-06-2024 12:11 ]
(aanvulling: bijvoorbeeld door huisdieren en slechte hygiëne)HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:14:
@Zakkenwasser zou de situatie anders zijn als hun huis (en hun kind) gewoon in het algemeen stonken zonder te roken?
Zoals mijn buurman die rookt op het balkon, heb ik eerlijk liever dat hij binnen rookt, dit vanwege, gevolgen van zijn "gerook", denk hieraan kan raam niet meer openlaten staan, misschien word ik of andere mensen ziek van/last van.
Ook de straat ziet eruit alsof iemand zijn asbak heeft geleegd. Ik vraag er niet om als buurman dat hij rookt, rekening houden is ook no-go voor zulke mensen, helaas.
Rook dan liever binnen, het is misschien dan zielig voor zijn vrouw en dochter, maar de buurman is wel de oorzaak van alles en dan moet die maar die mensen opzadelen met zijn probleem in plaats de buurt vind ik.
In dit geval, is het onvermijdelijk want een rooklucht ruik je altijd en daar kunnen kinderen helaas niets aan doen, dat is aan de ouders gelegen, als die er niets aan doen, tja dan kan je hoog en laag springen, maar de ouders zullen dit toch moeten oplossen. Je kan het altijd bespreekbaar proberen te maken, alleen de kans is laag dat er iets mee wordt gedaan. Het vraagt wel een motivatie om rokers te laten stoppen. Dan kan je beter de kinderen laten afspreken op schoolplein of andere locatie buitenshuis.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Anoniem: 39993
Dat mag jij vinden. Dat vind ik ook. Maar tenzij er de afgelopen jaren iets veranderd is, kun je dit echt nergens anoniem melden. Bekijk het positief: dit is toch wel een uitstervend ras. Waar het vroeger (mijn jeugd) heel normaal was dat het huis blauw stond als er bezoek was, is het nu eigenlijk toch al wel de norm dat men buiten (onder een afdakje als het regent) staat te roken.PWM schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:11:
[...]
In zijn eigen huis bij kinderen. Dat is wel wat anders. Je bent wel een ongelooflijke mislukte ouder als je anno 2024 nog in huis rookt bij je kinderen.
Dat gezegd hebbende, kan dat jochie er ook niets aan doen. Dus die paar uur meur in je huis zou ik maar even voor lief nemen.
En heel eerlijk kun je dit soort dingen als overheid eigenlijk ook niet echt verbieden. Mensen mogen tabak en alcohol kopen, betalen daar zelfs een forse toeslag op om het te kunnen nuttigen. Daarnaast zal er een flinke juridische basis gemaatk moeten worden om een eventueel verbod achter de voordeur te gaan handhaven. Dan denk ik eerder dat het richting "jeugdzorg-achtige" instanties zal gaan om het uiteindelijk om het welzijn van kinderen gaat. Of je dat nou moet willen.... Dan kom jij bij een Veilig Thuis terecht. Zodra men het daar als een vorm van mishandeling gaan behandelen, dan zouden ze daar iets mee kunnen doen.
Ik snap het ook niet hoor. Ik heb echt zeker 20 jaar gerookt (nu zeker 3 jaar al niet meer), maar het is echt nooit in me opgekomen om thuis binnen te gaan roken. Heb wel ooit een huis gekocht van rokers. Weet je meteen waarom je zelf dus nooit binnen rookt.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-06-2024 12:41 ]
Dit is echt burenruzie materiaal. Dat is hetzelfde als dat ik in mijn tuin ga bbq'en (en bij de opstart wat rook vrijkomt) of dat ik mijn vuurschaal aansteek (waar rook vrijkomt tijdens de opstart). En dat buurman gaat klagen. Het hoort erbij, als er inderdaad overlast is dan hou ik daar rekening mee maar sommige dingen moet je gewoon laten gaan en met rust laten.itsalex schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:36:
Er wordt nu zo'n ophef over dit onderwerp gemaakt en zeker terecht, wel moet ik erbij zeggen dat een roker ook 90 jaar kon worden en niet-rokers soms overlijden met 50/60 jaar. Het is op dit moment gewoon no-go area.
Zoals mijn buurman die rookt op het balkon, heb ik eerlijk liever dat hij binnen rookt, dit vanwege, gevolgen van zijn "gerook", denk hieraan kan raam niet meer openlaten staan, misschien word ik of andere mensen ziek van/last van.
Ook de straat ziet eruit alsof iemand zijn asbak heeft geleegd. Ik vraag er niet om als buurman dat hij rookt, rekening houden is ook no-go voor zulke mensen, helaas.
Rook dan liever binnen, het is misschien dan zielig voor zijn vrouw en dochter, maar de buurman is wel de oorzaak van alles en dan moet die maar die mensen opzadelen met zijn probleem in plaats de buurt vind ik.
In dit geval, is het onvermijdelijk want een rooklucht ruik je altijd en daar kunnen kinderen helaas niets aan doen, dat is aan de ouders gelegen, als die er niets aan doen, tja dan kan je hoog en laag springen, maar de ouders zullen dit toch moeten oplossen. Je kan het altijd bespreekbaar proberen te maken, alleen de kans is laag dat er iets mee wordt gedaan. Het vraagt wel een motivatie om rokers te laten stoppen. Dan kan je beter de kinderen laten afspreken op schoolplein of andere locatie buitenshuis.
Zucht...
Ik weet dat je het niet kan meldenAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:37:
[...]
Dat mag jij vinden. Dat vind ik ook. Maar tenzij er de afgelopen jaren iets veranderd is, kun je dit echt nergens anoniem melden. Bekijk het positief: dit is toch wel een uitstervend ras. Waar het vroeger (mijn jeugd) heel normaal was dat het huis blauw stond als er bezoek was, is het nu eigenlijk toch al wel de norm dat men buiten (onder een afdakje als het regent) staat te roken.
En heel eerlijk kun je dit soort dingen als overheid eigenlijk ook niet echt verbieden. Mensen mogen tabak en alcohol kopen, betalen daar zelfs een forse toeslag op om het te kunnen nuttigen. Daarnaast zal er een flinke juridische basis gemaatk moeten worden om een eventueel verbod achter de voordeur te gaan handhaven. Dan denk ik eerder dat het richting "jeugdzorg-achtige" instanties zal gaan om het uiteindelijk om het welzijn van kinderen gaat. Of je dat nou moet willen.... Dan kom jij bij een Veilig Thuis terecht. Zodra men het daar als een vorm van mishandeling gaan behandelen, dan zouden ze daar iets mee kunnen doen.
In veel landen is roken in de auto inmiddels wel verboden als er kinderen bij zijn, want dat is te controleren.
Als je af en toe de BBQ aansteekt, is er niets aan de hand. Als je elke dag de buren in de rook zet, is het wel een probleem. Als mijn buurman een keer een peuk rookt naast mijn deur, geen probleem. Als hij daar 20 peuken per dag staat te roken wel.SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Dit is echt burenruzie materiaal. Dat is hetzelfde als dat ik in mijn tuin ga bbq'en (en bij de opstart wat rook vrijkomt) of dat ik mijn vuurschaal aansteek (waar rook vrijkomt tijdens de opstart). En dat buurman gaat klagen. Het hoort erbij, als er inderdaad overlast is dan hou ik daar rekening mee maar sommige dingen moet je gewoon laten gaan en met rust laten.
Een kind in een rokershuis, is 100% van de tijd in huis blootgesteld aan die troep.
[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 18-06-2024 12:45 ]
De frequentie van roken ligt waarschijnlijk wel iets hoger dan die waarmee jij je bbq aansteekt. We hebben hier ook vaak rooklucht in huis als het buitenzitweer is, maar dat is geen conflict met de buren waard.SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Dit is echt burenruzie materiaal. Dat is hetzelfde als dat ik in mijn tuin ga bbq'en (en bij de opstart wat rook vrijkomt) of dat ik mijn vuurschaal aansteek (waar rook vrijkomt tijdens de opstart). En dat buurman gaat klagen. Het hoort erbij, als er inderdaad overlast is dan hou ik daar rekening mee maar sommige dingen moet je gewoon laten gaan en met rust laten.
Het enige dat echt werkt is de tabakslobby de vinger geven en een algeheel verkoopverbod op tabak. Het kan gewoon. Even op Europees niveau doorpakken en klaar.
Maar als onze zoon een stinkend vriendje mee zou nemen: dat kind kan er ook niks aan doen, he
[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 18-06-2024 12:59 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Roken levert gezondheidsschade op voor zowel de roker maar ook de meerokers. Maar om te kijkjen of een kind veilig (in beide betekenissen van het woord) opgroeit, moet je naar het totaalplaatje kijken. Ik ken gevallen waarvan ik had gewild dat rokende ouders het ergste was waar het kind aan blootgesteld wordt.
Voor het antwoord op die vraag moet je volgens mij niet hier zijn, maar bij de raad van de kinderbescherming. En op basis van dat antwoord i.c.m. je normen en waarden kan jij bepalen of je melding wilt/kunt doen.Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:18:
...
Leven en laten leven, zo ben ik normaal gesproken. Wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten.
...
Wat ik gewoon niet begrijp is dat mensen tegenwoordig nog steeds zo kortzichtig zijn en niet aan het welzijn van hun kinderen denken!
....
Dit is toch gewoon eigenlijk (zware) kindermishandeling?
De reacties hiero kunnen je hooguit beeinvloeden.
Ik ben het overigens helemaal met je eens.
Veel rokers (dus niet alle!) hebben helaas het bagatelliseren van rookgevolgen tot ware kunst verheven...
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Zo kan je alles bagatelliseren. Er is altijd iets ergers te vinden.Kalentum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:36:
Wat betreft termen als "kindermishandeling": ik ken geen verhalen van mensen die een trauma hebben opgelopen door rokende ouders. Wat wel trauma's oplevert: geweld, seksueel misbruik, vernederingen, verwaarlozing etc.
Roken levert gezondheidsschade op voor zowel de roker maar ook de meerokers. Maar om te kijkjen of een kind veilig (in beide betekenissen van het woord) opgroeit, moet je naar het totaalplaatje kijken. Ik ken gevallen waarvan ik had gewild dat rokende ouders het ergste was waar het kind aan blootgesteld wordt.
Kinderen die in huizen wonen waar gerookt wordt, hebben aantoonbaar slechtere gezondheid op latere leeftijd dan kinderen die zonder rook zijn opgegroeid.
En inderdaad, er zijn ook kinderen die enkel ongezond eten en daar schade van ondervinden. Dat is dus ook kindermishandeling.
Is Exposure to Secondhand Smoke Child Abuse? Yes
[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 18-06-2024 14:17 ]
Waar ga je die grens leggen? Kinderen die (iets) te vaak ongezond eten? Tieners die bier mogen drinken van de ouders? Ouders die hun kinderen naar school brengen ipv dat ze gewoon fietsen?Aganim schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Zo vreemd vind ik het niet. Als een kind klappen krijgt zullen weinig mensen er moeite mee hebben dat daar melding van wordt gedaan, wat mij betreft zou het niet uit moeten maken of de lichamelijke schade zichtbaar is of niet. Fysieke schade = fysieke schade. Roken doe je maar buiten, niet waar je kinderen er ook de godganse dag in moeten leven.
Ik denk dat er toch wel verschil zit tussen je kind een keer een tik tegen z'n billen geven of een keer op vrijdagavond naar de snackbar gaan, en je kind dagelijks helemaal in elkaar slaan en iedere avond friet of pizza eten.toolkist schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:14:
[...]
Waar ga je die grens leggen? Kinderen die (iets) te vaak ongezond eten? Tieners die bier mogen drinken van de ouders? Ouders die hun kinderen naar school brengen ipv dat ze gewoon fietsen?
Als er in huis gerookt wordt is dat gewoon schadelijk voor iedereen, maar het is niet hetzelfde als doelbewust je kinderen fysiek mishandelen, dus ik denk dat die grens ook zeker pas een stap verder dan dat getrokken wordt. Anders waren er duizenden of zelfs miljoenen huishoudens waar jeugdzorg de kinderen al uit huis had getrokken omdat er binnen gerookt wordt.
Voor het verplicht laten meeroken door kinderen is geen enkele reden om het goed te praten of uit te balanceren. Het is 100% slecht voor de gezondheid en niet te compenseren. Vrij makkelijk dus te definiëren, lijkt me.
1x roken is ook niet schadelijk. Maar het ging over vaak roken. Er zijn echt wel meer dan genoeg huishoudens waar veel te vaak ongezond gegeten wordt met als resultaat kinderen met flink overgewicht, of die totaal niet aan beweging doen. Dat is net zo fout als binnen roken dus ik zie niet in waarom binnen roken wel mishandeling of wat dan ook zou zijn, en structureel ongezond eten/te weinig bewegen niet?Oon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:20:
[...]
Ik denk dat er toch wel verschil zit tussen je kind een keer een tik tegen z'n billen geven of een keer op vrijdagavond naar de snackbar gaan, en je kind dagelijks helemaal in elkaar slaan en iedere avond friet of pizza eten.
Als er in huis gerookt wordt is dat gewoon schadelijk voor iedereen, maar het is niet hetzelfde als doelbewust je kinderen fysiek mishandelen, dus ik denk dat die grens ook zeker pas een stap verder dan dat getrokken wordt. Anders waren er duizenden of zelfs miljoenen huishoudens waar jeugdzorg de kinderen al uit huis had getrokken omdat er binnen gerookt wordt.
Wel een glijdende schaal. Van mij zou het verboden mogen worden (net zoals het volgens mij in bepaalde landen verboden is kinderen te vervoeren in de auto terwijl daar gerookt wordt) maar als je daar aan begint, gaan we dan ook ongezond eten verbieden? Kinderbescherming bellen omdat ze meer dan gemiddelde op de PS5 mogen spelen in plaats van buiten spelen? Tik op de vingers omdat je teveel producten met bovengemiddeld veel suiker in huis hebt? Ik weet dat er kinderen op onze school zijn die elke dag met puddingbroodjes, croissant, chips en koek als lunch binnenwandelen, terwijl de onze gewoon hun bruine boterhammen zitten te peuzelen.Kalentum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:36:
Wat betreft termen als "kindermishandeling": ik ken geen verhalen van mensen die een trauma hebben opgelopen door rokende ouders. Wat wel trauma's oplevert: geweld, seksueel misbruik, vernederingen, verwaarlozing etc.
Mijn kinderen vinden roken ook vies, dus als een vriendje uit hun klas erbij loopt als een wandelijke asbak zouden ze daar zelf waarschijnlijk ook een beetje op terugdrukken als die wil komen spelen en daaro spelen zou ook 1x nooit weer zijn. Ik steek heel af en toe (3x in het jaar ofzo) hier een kampvuur aan in een vuurput achterin de tuin. Daar kan je ook flink van stinken en dan waarschuwen we kinderen ook altijd - je mag erbij zitten, maar dan is het daarna kleren in de was en onder de douche.
Je bent ook niet doelbewust bezig met je kind niet te mishandelen. Tweedehands en derdehands rook is ook gewoon ontzettend schadelijk en moet je je kind voor beschermen. Ik heb al er moeite mee dat mijn moeder en zusje roken en hun omgang met mijn kind.Oon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:20:
[...]
Eén keer meeroken is ook niet zo erg, niet erger dan bijv. een avondje bij een kampvuur zitten met de padvinders. Wat is dan de acceptabele grens van meerokende kinderen? En hoe erg mag het zijn, is een ouder die bij de afzuigkap of alleen in de bijkeuken rookt minder erg de lul dan iemand die in de woonkamer rookt?millerman_sf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:21:
Dus omdat je iets anders niet wilt of kunt definiëren, moet je dit ook niet definiëren? De andere voorbeelden zijn onderdeel van een complex geheel t.a.v. de leefstijl. Een keer slecht eten is niet zo erg. Niet naar school fietsen ook niet, als het kind nog genoeg beweegt.
Er is toch ook niemand die jou ervan wil weerhouden om je moeder en zusje de omgang met jouw kind te weigeren?grassmoon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:36:
[...]
Je bent ook niet doelbewust bezig met je kind niet te mishandelen. Tweedehands en derdehands rook is ook gewoon ontzettend schadelijk en moet je je kind voor beschermen. Ik heb al er moeite mee dat mijn moeder en zusje roken en hun omgang met mijn kind.
dacht even dat je vleeseters ook wilde melden.President schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:23:
[...]
Doe een anonieme melding bij veilig thuis en kijk of je wat merkt?
Mag van mij prima kindermishandeling worden hoor. Maar dan ook:
- kinderen opvoeden in een huis waarbij racisme wordt verheerlijkt
- kinderen opvoeden in een huis waarin veel worst gescholden of gevloekt
- kinderen opvoeden in een huis waarin veel alcohol wordt genuttigd
En nog heel veel meer :-)
Maar goed, uiteindelijk moet je je eigen kind meegeven welke waarden je belangrijk vindt.
Wat anderen doen moeten ze (binnen de wet) zelf weten, maar voor jezelf kan je er wel naar handelen.
Alleen niet een kind gaan straffen voor het gedrag van de ouders.
Een kampvuur is schadelijker met al dat fijnstof en roet wat je binnenkrijgt. Daarnaast ook nog slecht voor het milieu. Dus geen verschil, allemaal drogredenen.millerman_sf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:44:
Van een kampvuur kun je nog beargumenteren dat het licht en warmte geeft, van roken kun je echt helemaal niets goeds beargumenteren. Dat is het verschil. Dat wil niet zeggen dat je een kampvuur niet zou moeten doen of naar alternatieven zou moeten zoeken, echter is dat allemaal 'whataboutism'. Het gaat hier over roken, niet over het kampvuur.
Daarnaast is het allemaal prima dat mensen een mening hebben over anderen. Maar zorg lekker dat je je eigen dingetjes op orde hebt en ga je niet bemoeien met hoe anderen hun leven leiden. Als je er moeite mee hebt doe je lekker afstand van die mensen, maar ga je niet bemoeien met hoe anderen hun leven leiden.
We kunnen overal wel iets van vinden. De ene rookt niet, de ander rookt wel en toch wordt de niet roker soms minder oud, jeetje.
Zucht...
Het feit dat het over een kampvuur gaat ipv over het roken is een drogreden op zichzelf. Roken in een huis waar kinderen wonen is 100% slecht en niet te compenseren met andere zaken. Je mag er tegenwoordig toch vanuit gaan dat iedereen dit weet, dus als ouder doe je dit willens en wetens nabij je kinderen en accepteer je dus de gevolgen voor je kind hiermee.SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
[...]
Een kampvuur is schadelijker met al dat fijnstof en roet wat je binnenkrijgt. Daarnaast ook nog slecht voor het milieu. Dus geen verschil, allemaal drogredenen.
Wat er nog meer slecht is in het leven, doet er voor die uitspraak totaal niet toe en is alleen maar afleiding over het onderwerp waar het over ging.
Zonder bronvermelding online discussiëren schijnt nog schadelijker te zijn.SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
[...]
Een kampvuur is schadelijker met al dat fijnstof en roet wat je binnenkrijgt. Daarnaast ook nog slecht voor het milieu. Dus geen verschil, allemaal drogredenen.
Als je een claim doet, onderbouw hem ff met een bron, leren we allemaal wat van.
Zo blijft het ook wel een beetje. Niet iedere vergelijking is meteen whataboutisme en je alleen beroepen op dat iets een drogreden is, is óók een drogreden. Op die manier blijf je vingerwijzen.millerman_sf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Het feit dat het over een kampvuur gaat ipv over het roken is een drogreden op zichzelf. Roken in een huis waar kinderen wonen is 100% slecht en niet te compenseren met andere zaken. Je mag er tegenwoordig toch vanuit gaan dat iedereen dit weet, dus als ouder doe je dit willens en wetens nabij je kinderen en accepteer je dus de gevolgen voor je kind hiermee.
Wat er nog meer slecht is in het leven, doet er voor die uitspraak totaal niet toe en is alleen maar afleiding over het onderwerp waar het over ging.
We leiden doorgaans de redelijkheid en proportionaliteit van wetten wel af aan wat al in de wet is vastgelegd. Het punt dat wordt gemaakt is dat de onderbouwing die je nodig hebt om "gedwongen meeroken" van kinderen strafbaar te stellen als zijnde mishandeling heel erg moet inhakken op zaken die we toch zien als persoonlijke vrijheden.
Het komt volgens mij grotendeels door het extreem slechte imago van roken. Daar heb ik geen probleem mee, zou het het liefst vandaag nog verbieden, maar volgens mij veroorzaakt het wel dat we ons er onevenredig veel mee bezighouden en daar is dit volgens mij een uitwassen van.
https://www.sciencedirect...abs/pii/S1570677X21000022SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
[...]
Kun jij hardmaken dat 1 kampvuur schadelijker is dan 18 jaar lang opgroeien bij paffende ouders?Overall, we find evidence that parental smoking results in worse development outcomes in children. Specifically, our fixed-effects estimates indicate that children living with parents who are smokers exhibit lower cognitive outcomes ranging between 0.09 and 0.17 standard deviation, while the impacts on non-cognitive outcomes range between 0.06 and 0.80 standard deviation. We also provide insights on some of the mechanisms of transmission. Our findings suggest that campaigns, programs and policies that reduce tobacco consumption may have positive externalities in terms of improving children’s cognitive and non-cognitive development, and long-term labour market outcomes.
Speciaal voor meneer: https://www.rivm.nl/houtr...che%20Koolwaterstoffen)'s.TheGhostInc schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:57:
[...]
Zonder bronvermelding online discussiëren schijnt nog schadelijker te zijn.
Als je een claim doet, onderbouw hem ff met een bron, leren we allemaal wat van.
Zucht...
En ja, er is een kans dat je kind daar later last van krijgt, maar ook een kans dat er niks gebeurt. De kans dat je kind later een probleemkind wordt of ontspoord omdat je als ouder vaak ruzie maakt met je vrouw of whatever bestaat ook.
Zucht...
Dat claimt hij niet, waarom zou hij dat dan hard moeten maken? Bij een kampvuur zitten is ook schadelijk voor je gezondheid (zie de eerder aangehaalde publicatie van het RIVM). Is het dan acceptabel om je kind te laten meeroken tot het gezondheidsrisico overeenkomt met een aantal keer (hoe vaak) per jaar bij een kampvuur te zitten? Zijn ouders die hun kind naar de scouting sturen waar ze misschien wel 30 keer per jaar bij een kampvuur zitten ook kindermishandelaars?Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:04:
[...]
https://www.sciencedirect...abs/pii/S1570677X21000022
[...]
Kun jij hardmaken dat 1 kampvuur schadelijker is dan 18 jaar lang opgroeien bij paffende ouders?
EDIT: Nog even als aanvulling: Ik ben van mening dat je niet zou moeten roken. Of dat nou bij je kinderen is of niet. Bij je kinderen in de buurt roken vind ik lomper. Ik vind ook dat deze bal uiteindelijk bij jou ligt, niet bij mij of de overheid.
[ Voor 14% gewijzigd door Patriot op 18-06-2024 16:14 ]
Misschien worden vleeseters over een jaar of 20 ook wel als criminelen gezien, net zoals rokers nu ten opzichte van 20 jaar geledensambalbaj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:47:
[...]
dacht even dat je vleeseters ook wilde melden.
Maar goed, uiteindelijk moet je je eigen kind meegeven welke waarden je belangrijk vindt.
Wat anderen doen moeten ze (binnen de wet) zelf weten, maar voor jezelf kan je er wel naar handelen.
Alleen niet een kind gaan straffen voor het gedrag van de ouders.
Wat betekent trouwens '100% slecht voor je gezondheid' en waarin zit het onderscheid met '50% slecht'?millerman_sf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Het feit dat het over een kampvuur gaat ipv over het roken is een drogreden op zichzelf. Roken in een huis waar kinderen wonen is 100% slecht en niet te compenseren met andere zaken. Je mag er tegenwoordig toch vanuit gaan dat iedereen dit weet, dus als ouder doe je dit willens en wetens nabij je kinderen en accepteer je dus de gevolgen voor je kind hiermee.
Anoniem: 361276
Voor mij persoonlijk ook lastig want de meeste mensen vinden dikke mensen onaantrekkelijk maar ik walg er echt van ik probeer ze echt zo veel mogelijk te vermijden, dat klinkt gemeen en ik weet niet waarom maar ik trek het gewoon niet, natuurlijk zeg ik dat tegen niemand.
Succes met beschermen als straks je kind op de middelbare school komt.grassmoon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:36:
[...]
Je bent ook niet doelbewust bezig met je kind niet te mishandelen. Tweedehands en derdehands rook is ook gewoon ontzettend schadelijk en moet je je kind voor beschermen. Ik heb al er moeite mee dat mijn moeder en zusje roken en hun omgang met mijn kind.

Ik heb er al moeite mee als mijn kinderen naar de Randstad gaan omdat daar de lucht chronisch slecht is.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2024 19:21 ]
Ik heb net een ribeye van 350 gram in mijn eentje op gepeuzelt daarnaast nog een bord stampot rauwe andijvie en geniet nu van een biertje met een peukje.
Als ik alleen al bedenk welke oordelen er over geveld worden verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
[ Voor 48% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2024 19:23 ]
Ja ach het roken met kinderen in huis of in de auto is gewoon ook wat mij betreft een no go.MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:22:
@Ronald.42![]()
Het Woke sfeertje hier is weer bijzonder hoog.
Maar wat er vervolgens allemaal weer bij gesleept word..
En wat welke oordelen er worden gemaakt aan de hand van een paar snippers informatie.
Het is altijd wel bijzonder.
Goed voedsel is te duur voor veel mensen. Daarnaast is de voedingsindustrie, net als de tabaksindustrie, bezig om ongezonde troep verslavend te maken zodat ze er meer van verkopen. Dat kun je dikke ouders vaak niet aanrekenen: dit is een maatschappelijk probleem dat je met overheidsbeleid moet aanpakken. Net als dat dit al met roken gebeurt (alleen imo nog niet genoegAnoniem: 361276 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:02:
Nu we toch lekker bezig zijn vind ik dat naast roken ongezond eten ook kindermishandeling is, ik zie veel te veel dikke kinderen als ik door de stad loop, en dat neem ik die kinderen niet kwalijk maar die ouders wel, als je soms langs een fastfood restaurant loopt zie je soms hele gezinnen zitten met kinderen en allemaal te dik, echt verschrikkelijk vooral omdat die kinderen dat gewicht later maar heel moeilijk kunnen kwijtraken.
En zie daar ook een verzachtende omstandigheid voor rokende ouders: verslaving is een ziekte, enige compassie daarvoor mag best.
@President Noemt ons zelfs al crimineel.Ronald.42 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
[...]
Ja ach het roken met kinderen in huis of in de auto is gewoon ook wat mij betreft een no go.
Maar wat er vervolgens allemaal weer bij gesleept word..
En wat welke oordelen er worden gemaakt aan de hand van een paar snippers informatie.
Het is altijd wel bijzonder.

Vroeger waren we een land van leven en laten leven. Nu kan dit niet, mag dat niet en als jij me niet bevalt dan cancel ik jou. Normaal over een probleem in gesprek gaan is er niet meer bij. Ga gewoon even in gesprek met die ouders. Opgelost, einde topic. Over naar echte problemen.
En eens....ik rook zelf ook maar ben verder niemand daarmee tot last.....ook kinderen niet.
Bananen eten word je ook dik van.Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:46:
[...]
Goed voedsel is te duur voor veel mensen. Daarnaast is de voedingsindustrie, net als de tabaksindustrie, bezig om ongezonde troep verslavend te maken zodat ze er meer van verkopen. Dat kun je dikke ouders vaak niet aanrekenen: dit is een maatschappelijk probleem dat je met overheidsbeleid moet aanpakken. Net als dat dit al met roken gebeurt (alleen imo nog niet genoeg).
En zie daar ook een verzachtende omstandigheid voor rokende ouders: verslaving is een ziekte, enige compassie daarvoor mag best.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2024 19:54 ]
Tja dat zijn van die dingen.MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:47:
[...]
@President Noemt ons zelfs als crimineel.![]()
Vroeger waren we een land van leven en laten leven. Nu kan dit niet, mag dat niet en als jij me niet bevalt dan cancel ik jou. Normaal over een probleem in gesprek gaan is er niet meer bij. Ga gewoon even in gesprek met die ouders. Opgelost, einde topic. Over naar echte problemen.
En eens....ik rook zelf ook maar ben verder niemand daarmee tot last.....ook kinderen niet.
Wij hebben hier een snoeppot die wordt eens per maand gevuld.
Niet een enorm ding ofzo. Denk 1 liter inhoud ongeveer.
Op is op dan heb je de rest van de maand niks.
En meestal zit er tegenwoordig nog wel wat in, in het begin was het altijd feest maar inmiddels snappen ze hoe het werkt.
Nu waren laatst hier de buurkinderen in huis aan het spelen dus ze hadden de snoeppot maar tevoorschijn getoverd komt moeders die kinderen halen en gelijk zeuren dat ze met zijn vieren die pot leeg aan het eten waren.
Nou ja ze weten hier hoe het werkt op is op dan hebben ze 4 weken niks als het treft.
Snapte ze helemaal niks van...
Daar kun je wel een grapje van maken, maar de gevolgen zijn wel serieus: https://nos.nl/artikel/25...ezondheidsramp-in-de-maakMotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:53:
[...]
Bananen eten word je ook dik van.En die import is ook vervuilend. Enz enz....
Diezelfde onderzoeker heeft een paar jaar terug in een interview betoogd dat er een obesitasgolf dreigt die het toch al gestresste zorgsysteem nog verder onder druk zal zetten.Volgens het manifest leven mensen met lagere inkomens acht jaar korter dan mensen met hoge inkomens. Ook zouden ze maar liefst 24 jaar korter in goede gezondheid leven. De organisaties wijzen erop dat een ongezonde leefstijl nog altijd makkelijker en goedkoper is dan gezond leven.
"De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het te wijten is aan vier grote industrieën. Zij hebben een verdienmodel dat de gezondheidsproblemen creëert", zegt hoogleraar Gezondheidseconomie Jochen Mierau in het NOS Radio 1 Journaal. Hij gaf advies aan de organisaties. Volgens Mierau zijn de tabaks-, alcohol-, bewerkt voedsel- en fossiele brandstofindustrie de schuldige.
Hij noemt roken als voorbeeld. "Er is geen reden om te roken, toch zien we in Nederland dat het aantal rokers langzaam weer aan het stijgen is. We hadden tabaksreclame en de verkoop ingeperkt, maar daar is vervolgens omheen gewerkt en terug ingevoerd met de introductie van vapen."
Daarnaast zorgen voedselproducenten volgens Mierau ervoor dat ongezond eten verslavend is. "Producten worden zo gemaakt dat wij er een verlangen naar krijgen. Het lijkt uit onszelf te komen, maar het wordt heel bewust ontwikkeld zodat we er een verslavend gevoel aan krijgen."
De verkoop van bewust verslavend gemaakte producten dient gewoon te stoppen. De enigen die er baat bij hebben zijn de aandeelhouders van de bedrijven die die troep verkopen. En geen peuken in de winkel = geen kinderen in de rook
Helaas moet iedereen een mening hebben tegenwoordig over anderen. Want dat is vaak makkelijker dan zelf veranderingen doorvoeren. Typisch Nederland de afgelopen jaren.MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:47:
[...]
@President Noemt ons zelfs al crimineel.![]()
Zucht...
Ik blijf dit maar horen. Wat is goed voedsel? Mensen zijn gewoon te lui om fatsoenlijke boodschappen te halen en te koken. Ik snap het wel, want weinig tijd.Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:46:
[...]
Goed voedsel is te duur voor veel mensen. Daarnaast is de voedingsindustrie, net als de tabaksindustrie, bezig om ongezonde troep verslavend te maken zodat ze er meer van verkopen. Dat kun je dikke ouders vaak niet aanrekenen: dit is een maatschappelijk probleem dat je met overheidsbeleid moet aanpakken. Net als dat dit al met roken gebeurt (alleen imo nog niet genoeg).
Aardappel, rijst, bonen en pasta gerechten zijn prima betaalbaar (mits je wat moeite wil doen of vlees weg laat).
[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 18-06-2024 20:40 ]
De obesitas golf wordt in mijn beleving ook versterkt door de verslaving aan schermpjes.Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:21:
[...]
Daar kun je wel een grapje van maken, maar de gevolgen zijn wel serieus: https://nos.nl/artikel/25...ezondheidsramp-in-de-maak
[...]
Diezelfde onderzoeker heeft een paar jaar terug in een interview betoogd dat er een obesitasgolf dreigt die het toch al gestresste zorgsysteem nog verder onder druk zal zetten.
De verkoop van bewust verslavend gemaakte producten dient gewoon te stoppen. De enigen die er baat bij hebben zijn de aandeelhouders van de bedrijven die die troep verkopen. En geen peuken in de winkel = geen kinderen in de rook.
Stil zitten en poep kijken.
Astma heb je gewoon ,door erfelijkheid of allergie, niet dat je astma krijgt of oploopt als er iemand rookt in de buurt.Zakkenwasser schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:24:
Ik heb zware astma ontwikkeld en heb dankzij mijn ouders in mijn jongere leeftijd (13-23) veel gerookt.
Je longen worden gewoon beschadigd van al die twee en derde hands rook.
souljah1h schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Ik blijf dit maar horen. Wat is goed voedsel? Mensen zijn gewoon te lui om fatsoenlijke boodschappen te halen en te koken. Ik snap het wel, want weinig tijd.
Aardappel, rijst, bonen en pasta gerechten zijn prima betaalbaar (mits je wat moeite wil doen of vlees weg laat).
Zie de mens is een plofkip. Hij gaat zelfs zo ver om de voedingsindustrie met harddrugs te vergelijken. Veel bewerkt voedsel bypasst de verzadigingssignalen van je lichaam. En in jouw lijstje staan 3 bronnen van koolhydraten en 0 groenten
Ik maak me echt niet druk over de gezondheid van een ander en hoe die zijn leven inricht en eetgedrag. Dat is een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Teveel sporten is ook ongezond. Ga je dat dan ook aanpakken? Weet je hoeveel blessures dat oplevert en kosten in de gezondheidszorg.Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:21:
[...]
Daar kun je wel een grapje van maken, maar de gevolgen zijn wel serieus: https://nos.nl/artikel/25...ezondheidsramp-in-de-maak
[...]
Diezelfde onderzoeker heeft een paar jaar terug in een interview betoogd dat er een obesitasgolf dreigt die het toch al gestresste zorgsysteem nog verder onder druk zal zetten.
De verkoop van bewust verslavend gemaakte producten dient gewoon te stoppen. De enigen die er baat bij hebben zijn de aandeelhouders van de bedrijven die die troep verkopen. En geen peuken in de winkel = geen kinderen in de rook.
Net zoals ik werkelijk niet snap waarom jij je druk maakt over mijn sigaretje. Sterker nog is in jouw voordeel. Mijn roken scheelt jouw belasting (ik betaal veel meer accijns), ik ga eerder dood zegt men dus ik ontlast het pensioenstelsel en heb minder, ja minder, zorg nodig want ik word geen 80/90 zegt men. Iedereen zou juist blij moeten zijn met ons rokers. Maar nogmaals, het interesseert me uiteindelijk helemaal niets wat andere ervan denken over mijn roken. Ik moet maar 1 ding ...... een niet roker niet tot last zijn. En terecht. Het is mijn keuze, niet die van een ander. En als ik wil stoppen stop ik uit eigen overweging. Niet omdat andere dat willen.
En dat verbieden werkt alleen maar in het voordeel van illegale peuken en ritjes naar Belgie, Duitsland en Luxemburg. Loopt de overheid alleen maar geld mis. Bekrompen denkwijze.
Of op Tweakers posten.Ronald.42 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:36:
[...]
De obesitas golf wordt in mijn beleving ook versterkt door de verslaving aan schermpjes.
Stil zitten en poep kijken.

Het is nooit een kwestie van tijd maar van prioriteit. Dat is met alle keuzes in het leven.souljah1h schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Ik blijf dit maar horen. Wat is goed voedsel? Mensen zijn gewoon te lui om fatsoenlijke boodschappen te halen en te koken. Ik snap het wel, want weinig tijd.
Bananenplant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:46:
[...]
offtopic:
Zie de mens is een plofkip. Hij gaat zelfs zo ver om de voedingsindustrie met harddrugs te vergelijken. Veel bewerkt voedsel bypasst de verzadigingssignalen van je lichaam. En in jouw lijstje staan 3 bronnen van koolhydraten en 0 groenten.
Bedankt voor de link, interessant. Ik noem de basis voor veel gerechten, de groenten kun je er zelf bij verzinnen toch
Wat is goed voedsel.souljah1h schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Geen idee je gaat tegenwoordig overal dood van.
Wij doen savonds meestal aardappels schillen wat groente erbij zoeken en een stukkie vlees.
En dat is normaal 7 dagen in de week met hier en daar natuurlijk een uitzondering.
Smorgens boterhammen.
Voor overdag heb ik 6 sneetjes brood 2xpindakaas 2x kaas en 2x vlees. Soms wat fruit.
De jeugd heeft overdag brood en fruit mee naar school met soms melk en soms water.
Moeders weet ik niet, die zit in de horeca dus die snaait daar wat bij elkaar.
Och en voor de rest snaaien we links en rechts wel eens wat.
De jeugd doet wel eens wat chips of koekjes tussendoor. Chips komt dan keurig in een bakje ze vreten niet meteen de zak leeg zeg maar.
Maar soms vreten ze ook wel de fruitschaal leeg.
Droge worst moet ik altijd verstoppen anders heb ik niks.
Al met al is afwisseling hier wel gangbaar denk ik.
En we zijn op zich niet heel streng met regels wat eten betreft.
Als er eens wat nieuws op tafel komt moeten ze in ieder geval proeven, als het dan echt bah is dan spugen ze het maar weer uit maar in ieder geval even proeven.
En dan regelen ze daarna zelf maar een boterham.
Want we gaan geen 3 verschillende gerechten koken.
En vaak als iets een aantal keer geproefd is wordt het soms zomaar lekker.
Ergens ook wel vervelend ik had het weekend stampot zuurkool gemaakt en normaal vreten die krengen dat niet maar nu ineens wel... had ik minder..
Veldhuis en kemper hadden dat al eens bezongen ja.MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:52:
@Ronald.42 Van leven ga je ook dood. Wist je dat niet?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit.is jezelf voor de gek houden. Roken is aantoonbaar kankerverwekkend en slecht voor zo'n beetje elk subsysteem in je lichaam. Met je 'ja maar luchtvervuiling is ook erg' lijk je het voor jezelf recht te proberen te praten maar je mist de feitelijke basis. Buitenlucht is (in NL) van een compleet andere orde dan roken. Ik snap dat jij daarmee niet stopt met roken maar het bagatelliseren is ook gewoon jezelf voorliegen.Xtr3me4me schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:41:
Immers is CO2 uitstoot van uitlaatgassen van auto’s ook niet al te best. Luchtkwaliteit is dermate slecht in sommige gebieden, dat ik niet meer weet wat slechter is, roken in huis of buiten een wandeling maken. Maar goed, je kan iemand niet verbieden in zijn eigen huis te roken, kinderen of niet.
Je kan alleen adviseren maar of dat ten goede valt bij de persoon in kwestie is maar de vraag. Er wordt al overal met rookvrije generatie campagnes gegooid en vanaf 1 juli wordt het voor rokers al helemaal lastig gemaakt.
Helaas is er wel degelijk een relatie tussen roken door ouders/verzorgers voor, tijdens en na de zwangerschap en astma op de kinderleeftijd. Het is moeilijk om dat heel hard te maken (want één groep kinderen wel blootstellen aan sigarettenrook en één groep niet is ethisch niet te verantwoorden), maar er zijn heel veel studies die in die richting wijzen.Harry21 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:46:
[...]
Astma heb je gewoon ,door erfelijkheid of allergie, niet dat je astma krijgt of oploopt als er iemand rookt in de buurt.
Nou dank je wel, maar je bewijst helemaal niks
Want je claim was:
En jouw link zegt daar helemaal niks over. Hoezo is een kampvuur schadelijker?SgtElPotato schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
Maar goed, dank je wel voor het proberen, maar blijkbaar blijft het bij feitenvrij roepen.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.