Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

In de groepenkast wil ik vanaf een groep een tweede kabel aansluiten. Ik heb aftakklemmen gezien maar dat is 6 mm2. Ik hoef maar 2.5 mm2. Wat is het gangbare materiaal om na een groep af te splitsen naar 2 of 3 aders. Verdeelklemmen? Of na de groepenkast met een doos, daar heb ik niet echt plek voor.

Op naar DEI

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-06-2024 22:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
In de groepenkast twee kabels op één automaat maken is eigenlijk geen goede werkwijze. Normaal gesproken splits je deze buiten de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Ok bedankt, dan ga ik voor de doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:17
ingmar89 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:36:
In de groepenkast twee kabels op één automaat maken is eigenlijk geen goede werkwijze. Normaal gesproken splits je deze buiten de groepenkast.
Afhankelijk van het fabrikaat kan het prima zijn toegestaan door de fabrikant om met twee draden op 1 groep af te takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Nu online
Je hebt gelijk ik was even in de war met lassen in de groepenkast.
Met koppelblokjes is dan ook wel gewoon toegestaan?

Ik zou altijd proberen om zoveel mogelijk voor eigen groepen per kabel / buis te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:29
ingmar89 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:51:
Je hebt gelijk ik was even in de war met lassen in de groepenkast.
Met koppelblokjes is dan ook wel gewoon toegestaan?

Ik zou altijd proberen om zoveel mogelijk voor eigen groepen per kabel / buis te kiezen.
Ja met aftakblokjes mag je gewoon 2 draden op 1 kooiklem aansluiten. Je mag ook lassen in de groepenkast zolang je lasklemmen maar vastzitten op de dinrail. Is eigenlijk niet veel anders dan een rijgklem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
PotatoChip schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Ja met aftakblokjes mag je gewoon 2 draden op 1 kooiklem aansluiten. Je mag ook lassen in de groepenkast zolang je lasklemmen maar vastzitten op de dinrail. Is eigenlijk niet veel anders dan een rijgklem dan.
Ok, heb je een voorbeeld van een 2,5 mm klem om te splitsen naar twee 0f 3 aders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Nu online
Meestal zijn die klemmen voor meerdere diameters. En dan maximaal bijvoorbeeld 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:29
Bij een aftakblok (bijv. https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html) wordt bijna altijd de maximum doorsnede genoemd. Dat wil niet zeggen dat je alleen die draad kunt invoeren. Ik vraag me wel af of je dit wel moet gaan doen gezien het gebrek aan kennis en ervaring. Is er een hoofdschakelaar aanwezig?

Een extra groep erbij maken is ook altijd nog een mogelijkheid, en misschien wel verstandiger afhankelijk van wat je aan het aansluiten bent. Zelf heb ik een paar reservegroepen in de groepenkast zitten voor toekomstige uitbreidingen.
Pagina: 1