Waterplassen in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 16:10
Ik heb helaas stilstaande waterplassen in mijn tuin, en ben bang dat de wortels van de planten gaan rotten.

Is hier iets makkelijks tegen te doen zonder een hele drainage aan te leggen? Het grind gedeelte blijft geen water staan, dus kan ik makkelijk iets onder de border plaatsen b.v.?

De grond is aarde, zand, en dan polder klei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5AzaGGssN6BU1fAFX04_Bc8mOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFIdmFcEUxxBvCiyeQYDjNLA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Makkelijke optie is met een grondboor een aantal gaten maken en die vullen met grind. Wel goed diep zodat het goed weg kan lopen.

Werkt hier goed op het gazon. Neem aan dat het bij een border ook wel goed werkt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 23:20
Belangrijke vraag: Wanneer (bij welke hoeveelheid regen) en hoelang blijft het water staan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
jvanderkroon schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:56:
Makkelijke optie is met een grondboor een aantal gaten maken en die vullen met grind. Wel goed diep zodat het goed weg kan lopen.

Werkt hier goed op het gazon. Neem aan dat het bij een border ook wel goed werkt.
En hoe diep zouden die gaten dan ong moeten zijn?
Yaksa schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:01:
Belangrijke vraag: Wanneer (bij welke hoeveelheid regen) en hoelang blijft het water staan?
Ik heb het pas aangelegd sinds ong een maandje want de vorige bewoners waren nogal tegelgeil. En ik houd van wat meer groen.

Het valt mij op dat het plaatsvind bij redelijk zware regenval (+/- 10mm). Nu regent het bv nog steeds maar is het alweer in de grond gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
LTwinter schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:52:
Ik heb helaas stilstaande waterplassen in mijn tuin, en ben bang dat de wortels van de planten gaan rotten.

Is hier iets makkelijks tegen te doen zonder een hele drainage aan te leggen? Het grind gedeelte blijft geen water staan, dus kan ik makkelijk iets onder de border plaatsen b.v.?

De grond is aarde, zand, en dan polder klei.

[Afbeelding]
Heb je nu de plantjes nog in potjes staan?

Gewoon de border wat aanvullen met grond. Met heftige regenval loopt het water dan wel er vanaf. Het blijft nu in de kuiltjes staan.
Met grondboor gaten boren kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 05:44
Wat is je inschatting mbt het zgn. bodemleven? Als jouw grond een tijd betegeld is geweest, dan kan ik me voorstellen dat er nog niet veel wormen in de grond zitten.
Idem voor beplanting. Wortels van planten breken de grond open.
Een kwestie van geduld misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
MOmax schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:29:
Wat is je inschatting mbt het zgn. bodemleven? Als jouw grond een tijd betegeld is geweest, dan kan ik me voorstellen dat er nog niet veel wormen in de grond zitten.
Idem voor beplanting. Wortels van planten breken de grond open.
Een kwestie van geduld misschien?
Vreselijk. Ik durf te wedden dat de hele tuin geen plant heeft gezien in tientallen jaren.

Wel uiteraard de grond voor beplanting losgewoeld tot ong 20cm. Daarna nog 10 cm aarde er op.

Is het handig om wat wormen zelf te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:44
Als het nu al weggezakt is zou ik me niet zo'n zorgen maken. Bodemleven heeft even tijd nodig om op gang te komen ook. Boren is ook afhankelijk van je ondergrond (zand of klei). Ik heb op 1,5 meter een kleilaag van ~50 cm waar je doorheen moet om goed af te wateren. Kan bij jou heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:27
Zoals meer gezegd, met de hevige regenval zoals die is (geweest) zou ik me er niet al te druk om maken. Maar anders wellicht de gehele border ophogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Met een riek een paar gaten goed diep prikken kan al helpen.

Je kan ook hydroblobs (merknaam) kopen dat zijn grote blokken die je ingraaft die het water goed opzuigen en weer rustig afgeven. Als het om een enkele meters gaat is dat prima te doen.

Is er een plek waar het beter wegloopt? Als je een klein greppeltje maakt naar die plek helpt dat alvast. Anders voorlopig iets fabrieken met een grote speciekuip ingegraven, drainage slang ernaartoe en dan wegpompen of leegscheppen. (als het hier over 300m² dan wordt dit allemaal wat lastiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 23:20
Aangevuld met aarde?
Wat voor aarde, want dat kan van alles zijn.
Gezien je verdere verhaal is een flinke laag (8 cm) biologische compost er op werken bijna een must do.
En daarna deze herfst en winter de grond verder met rust laten, blad gewoon laten liggen (wat je trouwens altijd zou moeten doen) zodat de natuur z'n werk kan doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@LTwinter

Je hebt aangegeven recentelijk de tuin te hebben aangepakt omdat deze betegeld was. Als dit in het verleden goed gedaan is had je ca 20cm zand. Heb je dat wel afgevoerd?

Bovendien kwam je dan op de zogenaamde storende laag. Zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Ook zal er inderdaad weinig bodemleven zijn evenals voedingsstoffen. Je kunt wormenmixen kopen en deze uitstrooien. Voor nu zou verticale drainage een oplossing zijn. Deze gaten maak je tot de zandlaag en vul je inderdaad met grind of brekerzand, bij voorkeur brekerzand want dit heeft minder kans op dichtslibben.

Bovendien heb je geen water op je grind omdat dat hoger ligt, zodra je het grind zou weghalen durf ik er donder op te zeggen dat je ook water tegenkomt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LTwinter schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Ik heb het pas aangelegd sinds ong een maandje want de vorige bewoners waren nogal tegelgeil. En ik houd van wat meer groen.

Het valt mij op dat het plaatsvind bij redelijk zware regenval (+/- 10mm). Nu regent het bv nog steeds maar is het alweer in de grond gezakt.
Dan is er helemaal niks aan de hand. Als er altijd tegels hebben gelegen is de bovenste meter grond waarschijnlijk gewoon keihard, helemaal als er veel klei in de grond zit. Dat het water wegzakt nadat de regen stopt geeft aan dat het water gewoon voldoende weg kan.

Pas als het echt langere tijd (lees: een dag) blijft staan ga je problemen hebben. Je kunt er nu gewoon vanuit gaan dat over een paar maanden of een jaar of twee dit zich vanzelf oplost, het is heel normaal dat een nieuw aangelegde tuin wat drassiger is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LTwinter
Super bedankt allemaal. Ik ga het gewoon even egaliseren, aanzien, en waarschijnlijk een paar wormpjes loslaten.

Eerste egeltje gisteren als gast gehad, en de bijtjes komen langs.

Op naar nog minder tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:30
Hier hebben we dat ook gehad. Wat ik toen gedaan heb: Het hele stuk tuin (maar klein tuintje) tot zon 80cm diep uitgegraven, daarna steeds een laagje compost en dan weer een laagje aarde. Dat tot net boven het maaiveld met de verwachting dat het wat in zou zakken. Toen een seizoen aardappels er op gepoot en daarna gras gezaaid. Wereld van verschil, het water loopt nu heel snel weg. En de bodem zit vol met leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Nu regent het bv nog steeds maar is het alweer in de grond gezakt.
Zoals anderen ook al aangaven:

Gewoon geduld hebben. Komt goed... :Y

Heel Nederland is zowat verzadigd, de afgelopen maanden heeft het veel & lang geregend. Dus als ergens een stukje (te) compacte grond is, blijft het water wat langer staan.
Niet druk over maken. Planten kunnen meer hebben dan je denkt.

En die wormen komen vanzelf wel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
reiniero schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:01:
...Toen een seizoen aardappels er op gepoot en daarna gras gezaaid.....
Dat is de "oude methode", toen ze vroeger een huis bouwden plantten ze eerst aardappelen in de grond, na het oogsten was de grond geschikt voor aanleg van de tuin.
Is volgens mij wel een combinatie van placebo, onkruidbeperking (je aardappelen ophogen en rooien zal enorm veel onkruidzaad verwijderen), grondbewerking (alle aardappelen uitgraven maakt de grond goed los). Maar kwaad kan het zeker niet.

Ik denk ook dat je wat geduld zal moeten hebben, er is enorm veel regen gevallen en je grond was "vermoord". Wormencompost en dergelijke kunnen het leven in de grond flink stimuleren, maar geduld werkt ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

En hoe diep zouden die gaten dan ong moeten zijn?
Door de kleilaag?

Ik zit ook op kleigrond maar heb er niet zo'n last van omdat al mijn planten in verhogingen staan (dus het loopt er via de zijkanten ook wel uit), maar heb ook wel gaten geboord voor ik die vulde met zand.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 17-06-2024 12:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:51
naftebakje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Dat is de "oude methode", toen ze vroeger een huis bouwden plantten ze eerst aardappelen in de grond, na het oogsten was de grond geschikt voor aanleg van de tuin.[...]
Die wortels gaan tot 60cm diep en zijn best stevig. Als je dus de aardappel eruit trekt heb je een mooie 'losse' ondergrond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 15:58
Ik sluit me helemaal aan bij wormen! Ik had hetzelfde in mn gras, dat was hele dichte grond. Uiteindelijk iets van 7 kg wormen los gelaten en daarna werd het (na enige tijd) aanzienlijk beter!

En de wormen komen gewoon door je voordeur naar binnen. Wel in een doos met postNL overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:30
[...]
Dat is de "oude methode", toen ze vroeger een huis bouwden plantten ze eerst aardappelen in de grond, na het oogsten was de grond geschikt voor aanleg van de tuin.
Is volgens mij wel een combinatie van placebo, onkruidbeperking (je aardappelen ophogen en rooien zal enorm veel onkruidzaad verwijderen), grondbewerking (alle aardappelen uitgraven maakt de grond goed los). Maar kwaad kan het zeker niet.

Ik denk ook dat je wat geduld zal moeten hebben, er is enorm veel regen gevallen en je grond was "vermoord". Wormencompost en dergelijke kunnen het leven in de grond flink stimuleren, maar geduld werkt ook.
Dat kan kloppen, maar ik vond het ook gewoon leuk om een keer aardappels te hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:28
[...]

Waarom is dit serieus geen traditie bij nieuwe huiseigenaren?(met tuin) Gewoon een zak poot aardappelen cadeau doen _/-\o_
Pagina: 1