Rente tijdens nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-02 08:37
Hallo allemaal

Ik heb een vraag over nieuwbouw . Stel je koopt een huis van 3 ton, je betaald dan steeds een stuk aan de aannemer en je gaat direct volledig de hypotheek aflossen .
Ik begrijp dat je rente ontvangt van de bank van het bedrag wat tijdens de bouw nog in je hypotheek staat.
Hoe ontvang je die rente ? Kan je die opnemen ?
Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij ons werd die rente in het bouwdepot gestort. Verstrekker is florius.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53
Je betaald nog niet volledig aflossingsbedrag van de hypotheek. Het aflosssingsbedrag bouwt zich op gedurende de bouw van je woning, afhankelijk hoeveel geld er opgenomen is uit je bouwdepot.

[ Voor 12% gewijzigd door Monkeydancer op 16-06-2024 15:32 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 21:54

SPT

Monkeydancer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:31:
Je betaald nog niet volledig aflossingsbedrag van de hypotheek. Het aflosssingsbedrag bouwt zich op gedurende de bouw van je woning, afhankelijk hoeveel geld er opgenomen is uit je bouwdepot.
Deze informatie klopt niet. Je betaalt vanaf het begin aflossing over het gehele hypotheekbedrag, inclusief het bedrag dat nog in het bouwdepot zit. Je betaalt ook rente over het gehele hypotheekbedrag, maar je ontvangt voor het bouwdepot hetzelfde rentepercentage. De te betalen en te ontvangen rente wordt bij veel hypotheekverstrekkers verrekend, zodat je alleen het saldo betaalt. Maar dat is niet bij alle hypotheekverstrekkers zo: soms wordt de rente in het bouwdepot gestort en moet je dus ook vanaf het begin de volle rente betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door SPT op 16-06-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:15
Ik kreeg het een dag na afschrijving van mijn hypotheek teruggestort op mijn betaalrekening (Rabobank).

[ Voor 24% gewijzigd door Bram131 op 16-06-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

SPT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Het is niet zo dat de volle mep wordt geïncasseerd van je rekening, en dat je de rente die je ontvangt dan op de één of andere manier weer terugkrijgt of kunt opnemen.
Kleine correctie: dit is afhankelijk van de verstrekker. Bij de Rabobank betaal je volledig en krijg je binnen een paar dagen de rente over je bouwdepot terug. Maar die 2-3 dagen rente overbruggen zou het probleem niet moeten zijn natuurlijk.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Ik begreep tijdens advies gesprek dat je idd direct hele hypotheek bedrag betaalt . Maar begreep niet wat er met je rente teruggave gebeurd . Als je het terugkrijgt is dat fijn want dubbele lasten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Deze informatie klopt niet. Je betaalt vanaf het begin aflossing over het gehele hypotheekbedrag, inclusief het bedrag dat nog in het bouwdepot zit. Je betaalt ook rente over het gehele hypotheekbedrag, maar je ontvangt voor het bouwdepot hetzelfde rentepercentage. De te betalen en te ontvangen rente wordt bij veel hypotheekverstrekkers verrekend, zodat je alleen het saldo betaalt. Maar dat is niet bij alle hypotheekverstrekkers zo: soms wordt de rente in het bouwdepot gestort en moet je dus ook vanaf het begin de volle rente betalen.
En soms krijg je minder rente op het gedeelte in je bouwdepot dan dat je voor de hypotheek betaald. (Mijn ervaring van 15 jaar geleden)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Nelly25 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:23:
Hallo allemaal

Ik heb een vraag over nieuwbouw . Stel je koopt een huis van 3 ton, je betaald dan steeds een stuk aan de aannemer en je gaat direct volledig de hypotheek aflossen .
Ik begrijp dat je rente ontvangt van de bank van het bedrag wat tijdens de bouw nog in je hypotheek staat.
Alvast bedankt !
Stel je koopt een huis van 3 ton. Die 3 ton kost 3% rente en je krijgt 3% rente. = quitte. Nu wordt de grond aangekocht voor 1 ton. Je krijgt nu nog over 2 ton 3% rente maar je betaald wel 3% rente over 3 ton. Na eerste woonlaag weer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:05
[...]

Bij ons (NN) werd er ook verrekend tijdens de bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 11:26
Nelly25 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:43:
Ik begreep tijdens advies gesprek dat je idd direct hele hypotheek bedrag betaalt . Maar begreep niet wat er met je rente teruggave gebeurd . Als je het terugkrijgt is dat fijn want dubbele lasten :(
Mijn tip; daar pas aan beginnen nadat je een jaar later de voorlopige teruggaaf hebt ontvangen. Het is namelijk niet te doen om dat bijna per maand (als ze een beetje flot bouwen) aan te passen. Je betaalde rente is in het begin gelijk aan de ontvangen rente, maar na mate je meer gaat betalen aan de aannemer krijg je over die bedragen geen rente terug.

Aan het einde van het jaar krijg je een net overzicht en dan in 1 keer de hele bubs terugvragen. Maar als je nu al twijfel hebt over de dubbele lasten (koop of huurhuis?), dan vraag ik me af of die 3 ton klopt (is waarschijnlijk 8 of 9 ton) en of je die dubbele lasten niet beter op een andere manier had kunnen financieren (box 3 hypotheek bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik ben ook bezig met een nieuwbouw, en mij is het ook niet helder om eerlijk te zijn.

Hypotheek gaat in bouwdepot, en uit het bouwdepot krijg ik rente.
Deze rente wordt afgezet tegen mijn hypotheek rente?

Dus ik betaal het saldo? en ik betaal hypotheek?
Wat betaal ik nu eigenlijk?

Kan iemand dit in jip en janneke taal proberen uit te leggen?

[ Voor 40% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2024 10:35 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:34:
Ik ben ook bezig met een nieuwbouw, en mij is het ook niet helder om eerlijk te zijn.

Hypotheek gaat in bouwdepot, en uit het bouwdepot krijg ik rente.
Deze rente wordt afgezet tegen mijn hypotheek rente?

Dus ik betaal het saldo? en ik betaal hypotheek?
Wat betaal ik nu eigenlijk?

Kan iemand dit in jip en janneke taal proberen uit te leggen?
Het geld van de hypotheek word in het bouwdepot gestort. Dat geld is ter beschikking gesteld aan jou dus daar betaal je rente over.

Zolang er geld in het bouwdepot staat krijg je daar ook rente van. Dit kan hetzelfde % zijn dus zolang er dan niks opgenomen word kost dit niks.

Zodra er geld uit het bouwdepot opgenomen word krijg je over een kleiner bedrag rente dan dan wat er betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Morocius schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Zodra er geld uit het bouwdepot opgenomen word krijg je over een kleiner bedrag rente dan dan wat er betaald moet worden.
Helder, ik betaal naar mate de bouw vordert dus steeds meer.
Het geld van de hypotheek word in het bouwdepot gestort. Dat geld is ter beschikking gesteld aan jou dus daar betaal je rente over.

Zolang er geld in het bouwdepot staat krijg je daar ook rente van. Dit kan hetzelfde % zijn dus zolang er dan niks opgenomen word kost dit niks.
Wat betaal ik dan daadwerkelijk aan de hypotheek verstrekker? (ook vanaf het begin van aanvang hypotheek)
Dat is mij even niet duidelijk.

Of hangt dat van de hypotheek vorm af?

Sorry ik weet er echt niet veel van, ben pas net gaan kijken naar kopen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Stel:

Je huis kost 3 ton en er zitten 10 termijnen van de bouwer in en voor het gemak zijn die allemaal 30.000 euro.
Je neemt een hypotheek over die 3 ton, daar zit rente en aflossing in. rente is 5%

Champagne, je hebt een contact getekend en het huis is voor jou. Bouwer is nog niet begonnen maar hypotheek is wel gestart. Je betaald 5% rente over 3 ton, krijgt 5% rente over 3 ton en hebt aflossing. Onder aan de streep betaal je X bedrag aan aflossing want de rente streept elkaar weg

De palen gan de grond in, daar heeft de bouwer het eerste termijn voor nodig en die betaal je van je hypotheek. Je betaald over 3 ton 5% rente en krijgt over 270.000 rente terug en je hebt aflossing. Onder aan de streep betaal je X bedrag aan aflossing en 125,- euro rente bedrag over die 30.000 verschil

1ste verdieping, weer een termijn, weer 30.000 euro, dus 3 ton hypotheek a 5% rente, over 240.000 krijg je 5% terug, 250 euro rente betalen en aflossing.

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Holk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:25:
Stel:

Je huis kost 3 ton en er zitten 10 termijnen van de bouwer in en voor het gemak zijn die allemaal 30.000 euro.
Je neemt een hypotheek over die 3 ton, daar zit rente en aflossing in. rente is 5%

Champagne, je hebt een contact getekend en het huis is voor jou. Bouwer is nog niet begonnen maar hypotheek is wel gestart. Je betaald 5% rente over 3 ton, krijgt 5% rente over 3 ton en hebt aflossing. Onder aan de streep betaal je X bedrag aan aflossing want de rente streept elkaar weg

De palen gan de grond in, daar heeft de bouwer het eerste termijn voor nodig en die betaal je van je hypotheek. Je betaald over 3 ton 5% rente en krijgt over 270.000 rente terug en je hebt aflossing. Onder aan de streep betaal je X bedrag aan aflossing en 125,- euro rente bedrag over die 30.000 verschil

1ste verdieping, weer een termijn, weer 30.000 euro, dus 3 ton hypotheek a 5% rente, over 240.000 krijg je 5% terug, 250 euro rente betalen en aflossing.

etc
Excuseer me als deze vragen echt dom zijn, maar ik heb echt 0 kaas gegeten van financiele producten.
Onder aan de streep betaal je X bedrag aan aflossing want de rente streept elkaar weg
Betekent dat dan dat ik in het begin niets betaal? Ik moet de aflossing toch wel gewoon betalen?
Aflossing en rente hangt dan weer af van de hypotheekvorm en verstrekker?

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:43
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Excuseer me als deze vragen echt dom zijn, maar ik heb echt 0 kaas gegeten van financiele producten.

[...]

Betekent dat dan dat ik in het begin niets betaal?
Je betaald als het goed is wel aflossing. Rente heft elkaar op totdat je de eerste rekening vanuit bouwdepot betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
@CrankyGamerOG , jawel, de aflossing. Die krijg je niet terug van de bank. Dus het annuitaire deel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07
Simpel: je betaalt aflossing over de gehele hypotheek, dus: grond + aanneemsom (dit is je bouwdepot).

Je betaalt rente over de opgenomen bedragen, dus: de grond nadat je bij de notaris bent geweest.
Je krijgt rente over de NIET opgenomen bedragen uit je bouwdepot.

Na 1 maand krijg je de eerste termijnfactuur: aanvang bouw 10% / 30.000 euro. Dit bedrag neem je uit je bouwdepot op. Vanaf nu betaal je dus over die opgenomen 30.000 euro ook de RENTE.

Afhankelijk van je hypotheekverstrekker wordt de rente die je betaalt en ontvangt uit je bouwdepot met elkaar verrekend, of het wordt apart op je rekening teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ShininNL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:35:
Simpel: je betaalt aflossing over de gehele hypotheek, dus: grond + aanneemsom (dit is je bouwdepot).

Je betaalt rente over de opgenomen bedragen, dus: de grond nadat je bij de notaris bent geweest.
Je krijgt rente over de NIET opgenomen bedragen uit je bouwdepot.

Na 1 maand krijg je de eerste termijnfactuur: aanvang bouw 10% / 30.000 euro. Dit bedrag neem je uit je bouwdepot op. Vanaf nu betaal je dus over die opgenomen 30.000 euro ook de RENTE.

Afhankelijk van je hypotheekverstrekker wordt de rente die je betaalt en ontvangt uit je bouwdepot met elkaar verrekend, of het wordt apart op je rekening teruggestort.
HELDER, thnx! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Afhankelijk van voorwaarden hypotheek verstrekker:

Tip: betaal de eerste rekeningen van spaargeld, vaak is hypotheek rente hoger dan spaarrente. Heeft ons een paar duizend in rente verschil opgeleverd.
Bij Rabo werkt dit omdat je zelf de factmag betalen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelly25
Holk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Mijn tip; daar pas aan beginnen nadat je een jaar later de voorlopige teruggaaf hebt ontvangen. Het is namelijk niet te doen om dat bijna per maand (als ze een beetje flot bouwen) aan te passen. Je betaalde rente is in het begin gelijk aan de ontvangen rente, maar na mate je meer gaat betalen aan de aannemer krijg je over die bedragen geen rente terug.

Aan het einde van het jaar krijg je een net overzicht en dan in 1 keer de hele bubs terugvragen. Maar als je nu al twijfel hebt over de dubbele lasten (koop of huurhuis?), dan vraag ik me af of die 3 ton klopt (is waarschijnlijk 8 of 9 ton) en of je die dubbele lasten niet beter op een andere manier had kunnen financieren (box 3 hypotheek bijvoorbeeld)
Die 3 ton is geen 8 of 9 ton hoor haha .
De maandlasten kan ik vanuit spaargeld dragen maar het zou wel fijn zijn als ik maandelijks wat rente terug krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Helder, ik betaal naar mate de bouw vordert dus steeds meer.

[...]

Wat betaal ik dan daadwerkelijk aan de hypotheek verstrekker? (ook vanaf het begin van aanvang hypotheek)
Dat is mij even niet duidelijk.

Of hangt dat van de hypotheek vorm af?

Sorry ik weet er echt niet veel van, ben pas net gaan kijken naar kopen
etc.
Dit vind ik dus ook ingewikkeld , de bank wil zien dat je tijdens de bouw de hypotheek en je huidige woonlasten kan betalen . Je moet vanaf moment van tekenen direct je volledige maandelijkse hypotheek aflossen is mij verteld . In mijn geval 1500 bruto ongeveer . Daarnaast “ verdien” je dus ook rente aan het bedrag wat je niet opneemt uit je depot. Wat er met dat bedrag gebeurd snap ik dus niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nelly25 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Dit vind ik dus ook ingewikkeld , de bank wil zien dat je tijdens de bouw de hypotheek en je huidige woonlasten kan betalen . Je moet vanaf moment van tekenen direct je volledige maandelijkse hypotheek aflossen is mij verteld . In mijn geval 1500 bruto ongeveer . Daarnaast “ verdien” je dus ook rente aan het bedrag wat je niet opneemt uit je depot. Wat er met dat bedrag gebeurd snap ik dus niet .
Simpel, vraag het de hypotheekverstrekker.

Maar dat is grotendeels afhankelijk, a. hoe die 1500 is opgebouwd, b. welke hypotheekvorm je hebt.

In de situatie dat die 1500 puur aflossing+rente is, kan het zijn dat rente over niet-opgenomen deel in mindering wordt gebracht, of deze volledig al in de aflossing is berekend (op basis van werkbare dagen en termijnschema is redelijk schema vast te leggen hoe de rente-verloop zal zijn).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
Nelly25 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:23:
Hallo allemaal

Ik heb een vraag over nieuwbouw . Stel je koopt een huis van 3 ton, je betaalt dan steeds een stuk aan de aannemer en je gaat direct volledig de hypotheek aflossen .
Ik begrijp dat je rente ontvangt van de bank van het bedrag wat tijdens de bouw nog in je hypotheek bouwdepot staat.
Alvast bedankt !
Ik heb even wat termen verbeterd in je vraag. Uiteindelijk is het (mits je de juiste termen gebruikt) heel simpel.

Je hebt een hypotheek == lening, die lening moet je aflossen en daarnaast betaal je daar elke maand ook rente over. Daarnaast heb je een bouwdepot == spaarrekening, daar ontvang je elke maand rente over.

De afspraak is dat de het rentepercentage wat je op je bouwdepot ontvangt gelijk is aan het percentage wat je over je hypotheek betaalt.

Netto ben je dus minder geld aan je hypotheekverstrekker aan het betalen zolang je bouwdepot nog niet leeg is. Waar die ontvangen rente precies blijft hangt af van de hypotheekverstrekker.

In mijn geval werd die ontvangen rente elke maand meteen verrekend met de te betalen rente en was het maandelijkse bedrag van mijn hypotheekaflossing dus lager in het begin. Gezien de verhalen hierboven is dat niet standaard zo, en zijn de enige twee die je kunnen vertellen hoe je die rente ontvangt je hypotheek-adviseur of de hypotheek-verstrekker zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Vloris op 17-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

Wat ik nu begrijp is dat je dus niet je volledige hypotheek betaald, wel de aflossing , niet de rente, dus als jij 1500 euro betaald aan aflossing + rente, betaal je dus door die bouwpot rente minder.

Dus dan betaal je zeg 1200 bruto, of whatever, MAAR, je kan dus geen hypotheek rente aftrek krijgen. (want die betaal je niet)

Dat wordt dus steeds meer, beetje bij beetje, omdat er geld uit die bouwpot gaat en jij minder rente kan wegstrepen, en dus meer rente zelf moet betalen over de hypotheek.

------------

Aan de kenners hier, correct me if im wrong please!

Klopt dit in zoverre hierboven? zo ja, vanaf wanneer kan ik dan WEL hypotheek rente aftrek krijgen? als de bouw klaar is, en bouwdepot leeg?

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
[...]

Bank wil weten dat jij, mocht je je huidige woning niet kunnen verkopen, dit kan dragen. Ze hebben geleerd van 2008 en later dat mensen met hypotheek op huis 1, hypotheek op huis 2 en overbruggingshypotheek dit niet konden bolwerken en ze dus gedwongen verkoop hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Wat ik nu begrijp is dat je dus niet je volledige hypotheek betaald, wel de aflossing , niet de rente, dus als jij 1500 euro betaald aan aflossing + rente, betaal je dus door die bouwpot rente minder.

Dus dan betaal je zeg 1200 bruto, of whatever, MAAR, je kan dus geen hypotheek rente aftrek krijgen. (want die betaal je niet)

Dat wordt dus steeds meer, beetje bij beetje, omdat er geld uit die bouwpot gaat en jij minder rente kan wegstrepen, en dus meer rente zelf moet betalen over de hypotheek.

------------

Aan de kenners hier, correct me if im wrong please!

Klopt dit in zoverre hierboven? zo ja, vanaf wanneer kan ik dan WEL hypotheek rente aftrek krijgen? als de bouw klaar is, en bouwdepot leeg?
Hypotheekrenteaftrek krijg je op alle rente die je betaald. Dus als jij 1 termijn hebt voldaan kun je over dat deel rente aftrekken, niet over de rest. Bij de belastingdienst zullen ze de resterende rente ook minderen met de verkregen rente. De renteaftrek kun je per maand aanpassen / regelen, maar kost jou en de belastingdienst wel veel tijd en moeite. Gedurende de bouw kun je dit 'beter' (lees; makkelijker) per jaar doen bij de voorlopige inkomstenbelasting in april, krijg je rond 1 juni het terug. Dit deel is overigens dan je hypotheekschuld, het bouwdepot bevat het geld wat nog niet uitgegeven is en je dus gelijkwaardige rente over krijgt en daardoor geen renteteruggaaf over krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_0GDx8zukgUdGw5X_RchGjCPNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7supFsRnjWrMNJSMwBUs3ASp.jpg?f=user_large

Hier een voorbeeld van annuïtaire hypotheek met een depot waarbij rente verrekend wordt.

Het maandbedrag voor de totale hypotheek is €638,32, daarvan is €417,09 rente en €221,23 aflossing.
Van de totale hypotheek a €139k, staat er €52,5k omgebruikt in een bouwdepot. De rente over dit deel van de lening (€157,79) wordt verrekend met de totale rente en afgetrokken van het maandbedrag.

Zolang als je volledige lening in depot staat, zal de volledige rente verrekend worden met het maandbedrag en ontvang je dus alleen een nota voor de aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Voor mij is het duidelijk nu:)
Je krijgt ook rente en het hangt per aanbieder af of je het gestort krijgt je t of verrekend wordt met je maandlasten .

Dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Dat klopt dus niet. Je betaalt gewoon hypotheekrente, over het volledige bedrag.
Over het saldo wat in je bouwdepot zit ontvang je rente, vaak met hetzelfde percentage als dat je hypotheekrente betaalt.

Die ontvangen rente kun je dus zien als deels compensatie van de hypotheekrente die je betaalt, maar die betaal je wel (en kun je dus ook hypotheekrenteaftrek bij je inkomstenbelasting verrekenen).

Het saldo in je bouwdepot wordt tijdens de bouw steeds minder en dus ontvang je steeds minder rente waardoor je uiteindelijk (betaalde rente - ontvangen rente) steeds iets meer kwijt bent aan je hypotheek elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:18
Vloris schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Dat klopt dus niet. Je betaalt gewoon hypotheekrente, over het volledige bedrag.
Over het saldo wat in je bouwdepot zit ontvang je rente, met hetzelfde percentage als dat je hypotheekrente betaalt.
Bijna helemaal waar. Maar het rente percentage wat je terugkrijgt hoeft niet hetzelfde te zijn. Mijn recente ervaring is bijvoorbeeld bij ASR. Rente percentage van wat je terugkreeg was een procent lager dan dat we betaalden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
NACrat schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Bijna helemaal waar. Maar het rente percentage wat je terugkrijgt hoeft niet hetzelfde te zijn. Mijn recente ervaring is bijvoorbeeld bij ASR. Rente percentage van wat je terugkreeg was een procent lager dan dat we betaalden.
Ah, mijn excuus. Ik dacht dat dat standaard dezelfde rente was, maar dat zal ook al wel weer compleet veranderd zijn sinds mijn hypotheek uit 2017... Heb het aangepast :)
Pagina: 1