Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:59
Graag zou ik informeren of er hier ervaringen zijn met de volgende situatie.

Mijn partner (Duitse, belastingplichtig in DE) en ik (NLse nationaliteit, belastingplichtig in NL) kopen een woning in Nederland. De passage van de woning bij de notaris is over 3 weken.

Mijn partner ontvangt van haar ouders een substantiële schenking. Ik leg zelf een substantieel bedrag in uit de verkoop van een vorige woning. I.v.m. de WWFT regeling geven waarbij de notaris de plicht heeft om na te gaan of er geen criminele/terroristische gelden worden gebruikt moet hiervoor bewijs worden aangeleverd.

In Duitsland is er geen schenkbelasting in het spel (tot 400k) bij schenking van ouder->kind.

Mijn vraag is, om problemen bij de notaris voor te zijn, hebben jullie wellicht ervaringen bij het aantonen waar de gelden vandaan komen bij inleg eigen vermogen?

Voor mijn situatie is het eenvoudig: ik kan de nota van afrekening meesturen als bewijs waar mijn gelden vandaan komen.

Voor mijn partner haar situatie vragen wij ons af hoe we dit moeten bewijzen. Haar ouders zijn in de zestig en hebben veel gespaard, van daaruit wordt de schenking vrij gemaakt. Is er hier iemand met een ervaring die dit heeft moeten bewijzen. Zo ja, dan zou alle hulp/ideeen hierin welkom zijn. We willen de overdrachtsdatum namelijk niet willen aanpassen en 3 weken is zo voorbij.

Daarnaast, bij internationale transacties is mijn ervaring dat deze weleens bevroren worden. We denken dit voor te kunnen zijn door de banken vooraf te informeren over de transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Volgens mij staat het hier aardig goed omschreven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Wat precies voldoende is, zal uiteindelijk afhangen van de beoordeling van je notaris. Heb je dit dus al aan je notaris voorgelegd en gevraagd wat zij hierin wensen te zien?

Zelf verwacht ik dat ze iig een schenkingsovereenkomst nodig gaan hebben + uitleg over de manier waarop je schoonouders dit bedrag hebben kunnen sparen. Afhankelijk van de uitleg en hoogte van het bedrag is het dan nog mogelijk dat ze je vragen om dat verhaal met stukken te onderbouwen (zoals bijv een rekeningoverzicht van de spaarrekening oid).

Hoe dan ook, je maakt het jezelf het makkelijkst door het simpelweg aan je notaris te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

Lordy79

Vastberaden

Precies. Gewoon ff de notaris bellen.

En de bank even vooraf bellen wat de plannen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Lordy79 op 16-06-2024 21:34 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof