Systeemupgrade foto editing en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om foto's te bewerken, dan heb ik het vooral over het processen van Raw files in Capture one die daarna in photoshop geretouched worden. Mogelijk ook overstap naar affinity photo in de toekomst maar dat zal niet veel uitmaken.

Verder wil ik ook gaan gamen, het liefst op 4k maar ik heb ook nog een extra 120hz 1080p monitor wanneer deze meer geschikt is. volgens youtube zou ik met de rx 5700XT icm FSR3 wel redelijk vooruit moeten komen voorlopig met de games die ik op het oog heb,

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het gaat vooral om het upgraden van mijn huidige AM4 systeem met onderdelen die momenteel voor een goede prijs te krijgen zijn op v&a. Ik zat te denken aan ongeveer 300 euro voor de hele upgrade. daarmee zou ik genoeg performance moeten krijgen voor mijn doeleinden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het systeem dat ik momenteel heb is als volgt :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenDAN Cases A4-SFX v4.1 Zilver€ 157,54€ 157,54
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair SF450€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 81,90€ 81,90
Totaal€ 439,34

Verder heb ik nog een uitvoering: Noctua NH-L9a-AM4 liggen die ik op de nieuwe cpu ga zetten.

De huidige monitoren die ik bezit zijn de volgende : uitvoering: ViewSonic VG2408A-MHD Zwart en uitvoering: Dell P2715Q Zilver, Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Wat mij persoonlijk de meest bang for buck upgrade lijkt met mijn huidige systeem zijn eigenlijk simpelweg het upgraden van de cpu naar een uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Boxed al dan niet van v&a en voor de gpu naar een uitvoering: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X die ik vaak tussen de 125 en 150 op v&a voorbij zie komen.

ben me bewust dat de gpu geen 4k monster is maar heb genoeg videos gezien waar met behulp van FS3 er toch wel flink wat te spelen valt op 4k. Mocht ik toch tekort komen kan ik altijd de 120hz monitor gebruiken voor spellen zoals Overwatch.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Wat ik graag zou willen is dat het systeem een stuk stiller is dan het momenteel is. De stock koeler en r9 290 zijn behoorlijk luid en daarbij komt ook dat ik soms merk dat het systeem toch net wat meer kracht vraagt dan mijn schamele 450 watt voeding kan leveren. volgens Pcpartpicker moet ik met de 5600x en 5700xt wel goed zitten.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

vermoed eerder dat ik de CPU en GPU ga undervolten dan overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik wil eigenlijk graag alleen een sanity check en eventueel dat anderen betere ideeen hebben om het budget te besteden zodat ik zoveel mogelijk uit de PC kan halen. is de cpu upgrade het waard? kan ik beter kijken misschien naar een 5700x? alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:29
Een RX5700XT trekt 225 Watt, met een niet al te veel stroom eisende processor kan dat net met deze voeding.
Op de support lijst van ASRock staan niet alle vijfde generatie modellen, maar wel de AMD Ryzen 7 5700 (BOX) Boxed, de ze kan door je Noctua worden gekoeld. Let er wel op dat je het BIOS van je moederbord naar de laatste versie upgrade voor je deze CPU plaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 16-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmgn
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De SF450 voeding icm met een 5600x en een 5700XT GPU is wel tricky. Het zou theoretisch moeten werken, maar...

Ik heb hier een vergelijkbaar systeem gehad met deze Corsair SF450 voeding en een Ryzen 5600x CPU, na het upgraden van een NVIDIA 1660 super naar een AMD 5700XT (uitvoering: Powercolor Red Devil RX 5700 XT) vreemde crashes tijdens het gamen. Uiteindelijk de voeding vervangen naar een SF600, en sindsdien geen crash meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
martyw schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:56:
Een RX5700XT trekt 225 Watt, met een niet al te veel stroom eisende processor kan dat net met deze voeding.
Op de support lijst van ASRock staan niet alle vijfde generatie modellen, maar wel de AMD Ryzen 7 5700 (BOX) Boxed, de ze kan door je Noctua worden gekoeld. Let er wel op dat je het BIOS van je moederbord naar de laatste versie upgrade voor je deze CPU plaatst.
Ben me bewust van de lijst met offcieel gesupporte modellen maar volgens reddit zijn er genoeg voorbeelden van unsupported cpu's die gewoon prima werken op het moederbord, zelfs de 5800X3D is werkend gekregen door meerderen. 5700 zeker even overwogen maar denk niet dat de extra cores in mijn workload erg relevant gaan zijn. kan dat ik het mis heb hoor.
Nmgn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:05:
De SF450 voeding icm met een 5600x en een 5700XT GPU is wel tricky. Het zou theoretisch moeten werken, maar...

Ik heb hier een vergelijkbaar systeem gehad met deze Corsair SF450 voeding en een Ryzen 5600x CPU, na het upgraden van een NVIDIA 1660 super naar een AMD 5700XT (uitvoering: Powercolor Red Devil RX 5700 XT) vreemde crashes tijdens het gamen. Uiteindelijk de voeding vervangen naar een SF600, en sindsdien geen crash meer gehad.
diezelfde crashes ondervind ik nu met mijn r9 290, dit is wel echt een stroomvetend monster maar vaak houd mijn systeem het wel even vol voordat alles eruit dondert. weet nog steeds niet of dit te maken heeft met de r9 290 waar maar 1 fan het van doet en het overheaten of het stroomgebruik. Ga denk ik eerst de 5700XT proberen en als het nodig blijkt te zijn kan ik altijd nog de voeding upgraden. goed om te weten dat een upgrade bij jou wel geholpen heeft.

ben sws van plan om zowel gpu als cpu te undervolten dus ik denk dat dit wel goed moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
Ik zou met uitvoering: Noctua NA-FD1 je noctua processorkoeler tegen de mesh sidepanel sealen voor betere temps.