Lak voordeur ingescheurd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 12:39
Op dit moment vertoont de lak op mijn voordeur verschillende kleine scheurtjes. Het vreemde is dat deze enkel op kniehoogte en lager voor komen. De voordeur bevindt zich pal op het zuiden en heeft zoals gewoonlijk veel zon te verduren.

De voordeur is drie jaar geleden nog gelakt met S2U allure, dus ik zou zeggen dat het niet aan de lak kan liggen. De schilder echter... Mogelijk (ben ik zelf).

De rest van de voordeur ziet er daarentegen piekfijn uit. Lak zit er overal nog strak op en vertoont geen enkel teken van veroudering of verslechtering.
Nu is mijn vraag even concreet of ik hier iets mee moet. Dus moet de deur opnieuw gelakt worden of kan ik hier mee wachten. Daarnaast, als hij opnieuw gelakt moet worden, waar moet ik rekening mee houden om te voorkomen dat ik snel weer opnieuw moet lakken. Had er eigenlijk op gerekend dat ik er de komende 8 jaar vanaf zou zijn maar na drie jaar blijk ik dus overal kleit verticale scheurtjes te hebben.

Hoor graag wat de tips zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je katten? Die willen nog wel eens tegen de deur aan krassen als ze naar binnen willen en dat is dan vaak op die hoogte.
Of valt er sterk zonlicht precies op die plek, al danniet via een spiegeling van iets in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Geen katten. De scheurtjes zien er ook duidelijk uit alsof er door een mogelijk soort spanning de verf gescheurd is en niet op een mechanische belasting van buitenaf. De scheurtjes zijn ook echt minimaal in breedte.

De voordeur staat in zijn geheel, net als de hele gevel, in het zonlicht dus daar zit geen verschil in.
Verder ook geen spiegeling in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Foto? Misschien een te dunne laag lak erop gesmeerd?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je wellicht dunner/sneller gewerkt, omdat het verfwerk laag was?

Een merk of type verf zegt overigens niet alles. Hier heeft een schilder met Wijzonol het buitenwerk gedaan. Binnen een jaar hadden we horizontale scheurvorming (ook alleen zonzijde / zuiden). Wijzonol heeft houtmonsters genomen (het mag duideiljk zijn dat het niet alleen ons huis betrof); tot zover luidt de conclusie dat de verf-batch een productiefout bevat.

/edit: om ook een oplossing aan te dragen: de schilder heeft het gewoon opgeschuurd en met een andere batch overgedaan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thijsmans op 16-06-2024 14:30 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enIvCySr8Rxc_FfTeSPiqcFvhfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWCOmTTIdrhsqOHv8jllsbTV.jpg?f=fotoalbum_large

Qua verfbatch, daar zeg je me wat. Het kan goed zijn dat ik hier de pot heb gebruikt die eerder een keer vervangen is geworden vanwege het mogelijk loslaten van de oplossing. Maar dan zou ik ook wel verwachten dat hij bovenin zou scheuren.

Bijgaand de closeup foto van de huidige situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:07
Waarschijnlijk is de voorbehandeling (schuren, stofvrij maken e.d.) vanaf kniehoogte naar beneden (en daarna het schilderen zelf) wat minder geweest dan de rest van de deur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Deze zou ik gewoon helemaal afschuren en opnieuw grondverf & lakken. Is op zich prima zelf te doen, je moet alleen even op het weerbericht letten en thuis zijn tijdens het opdrogen (want deur kan dan niet dicht).

De ondergrond is niet goed voorbereid en verf niet goed gehecht. Staat de zon hier toevallig op? Dan gaat het extra hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Wat bedoel je met helemaal afschuren? Tot op het hout?
Zie je dat hier de ondergrond niet goed voorbereid is of denk je dat? Vind het namelijk zo vreemd dat de rest van de deur prima is qua lak.

Zoals gezegd staat de zon, als die ooit wil schijnen, de hele dag op de deur. De hele deur.

Laatste keer schilderen was wel in de zomer op een droge zonnige dag, maar heb toen een oud dekbedovertrek om het kozijn gespannen zodat de deur bij opdrogen steeds in de schaduw zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik inzoom ziet het er niet schoongemaakt uit.
Veel pitten/stof in de lak en niet glad/egaal.

Inderdaad opnieuw beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 16-06-2024 18:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

staat er toevallig een leiboompje dat er voor zorgt dat de bovenkant van de deur wel schaduw krijgt? of heeft deze een raam zodat je alleen smalle stukken hebt?

Grote platen uit 1 stuk gaan ontzettend werken als de zon er op komt te staan. Het kan hoor, dat de voorbereiding niet goed is gegaan. Maar soms is ook gewoon het substraat de boosdoener.

Waar zit de verf op? wat is dat voor plaat?

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 16-06-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Bovenin de deur zit inderdaad een raam in het midden over de gehele bovenste helft.

De deur betreft een voordeur. Geen idee welk specifiek hout er onder zit maar in ieder geval hardhout. Ding is loeizwaar en heb ook al eens wat van het hout gezien met slotplaat vervangen. Welke soort hardhout weet ik zo niet.

Ik zal dan maar eens opnieuw beginnen met schilderen. Is er iets wat ik kan doen om te voorkomen dat het opnieuw gaat inscheuren zoals nu? Bijv in de voorbehandeling?
Ik heb de vorige keer alles netjes geschuurd en schoongemaakt. Niet overal alles geplamuurd etc, maar wel een groot deel. Stof etc kan ik weinig aan doen aangezien de deur moet drogen en het een buitendeur betreft.

Maakt het nog verschil of ik wederom voor s2u ga of toch maar eens rubbol XD proberen (ivm de hitte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Mijn theorie is: water. De onderkant van je voordeur zal meer regen te verduren krijgen (o.a. door zwaartekracht) dan de bovenkant, zeker als je iets van een afdakje boven je deur hebt.

Schuren, plamuren, schoonmaken (ontvetten), grondverven, en een paar lagen goede verf erop, en het kan weer een tijd vooruit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 17:46
Pont Max schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:16:
Is er iets wat ik kan doen om te voorkomen dat het opnieuw gaat inscheuren zoals nu? Bijv in de voorbehandeling?
Ik heb de vorige keer alles netjes geschuurd en schoongemaakt. Niet overal alles geplamuurd etc, maar wel een groot deel. Stof etc kan ik weinig aan doen aangezien de deur moet drogen en het een buitendeur betreft.
Schoonmaken (ontvetten met st Marc) voor je gaat schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:56
Ik heb er geen verstand van, dus ik vraag het meer aan degenen die het wel hebben, maar is het wellicht dat dit gedeelte te snel gedroogd is? Doordat de deur juist in de zon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Ik zou denken aan extra zetten door opspattend water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
newtastyland schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:13:
[...]

Schoonmaken (ontvetten met st Marc) voor je gaat schuren.
Let op als je met St Marc doet ontvetten, dan moet je die ook nog navegen met water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 14:37
daniel14 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Let op als je met St Marc doet ontvetten, dan moet je die ook nog navegen met water.
Klopt.

Daarom Universol, scheelt een stap.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Hout werkt, heb dit vroeger ook gehad.
Nooit opgelost.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Pagina: 1