Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn vraag
Ik ben een student die komende jaren veel gaat reizen. Op de korte termijn staan Namibie en de VS(Yellowstone) op het programma, daarna ZO-Azië en Zuid-Amerika. Ik wil graag een camera kopen die mij daar kan helpen met het beste vastleggen van mijn reis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben begonnen met fotograferen met mijn telefoon(iPhone 15 ondertussen) en de camera van mijn ouders(Canon R6). Omdat ik dit zo leuk vond heb ik voor mijn afgelopen vakanties ook een drone en GoPro gebruikt. Dit bevalt allemaal heel goed en daarom wil ik nu een eigen fotocamera waarmee ook video kan worden gemaakt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Logischerwijs(?) dacht ik eerst dat een fullframe camera het beste was. Door mijn beperkte budget werd dit al snel een lastig verhaal en ging ik dus kijken naar APS-C. Ik wilde wachten op de ZV E10ii, maar nadat die blijft wachten met de aankondiging wil ik handelen zodat ik voor midden juli mijn camera mee kan nemen op vakantie.
Daarin heb ik de volgende camera's gevonden die mij aanspraken:
Fujifilm XS20
Canon R50
Door het prijsverschil zou het in dit geval de R50 zijn geworden. Eergisteren kwam ik dit gedeelte van het forum tegen en toen zag ik dat de Olympus OM-D E-M1 Mark II wordt aangeraden voor mensen zoals ik. Dit heeft me weer aan het twijfelen gebracht of ik niet beter een andere keuze kan maken.

Mogelijkheden tot goede video is wel wens 1, daarnaast is een verwisselbare lens ipv die vaste van sony wel gewenst voor het maken van foto's. Hoewel er wel sporadisch zal worden 'gevlogd' is dat niet de eerste wens. Door de vele reizen die we maken is een klein formaat/niet te zwaar ook wel een pre. Weathersealed zou wel een voordeel zijn, maar ik denk(?) dat ik hem wel zo min mogelijk kan blootstellen aan extreem weer. Het liefste koop ik er 1 of 2 lenzen bij waarmee ik zowel zoom heb voor wildlife, als een 'kleine' lens die je makkelijker meeneemt op pad.

Misschien is dit een beetje veel informatie/is niet haalbaar wat ik idealiter zou willen, maar ik ben best bereid om in te leveren op sommige aspecten en dat als het heel goed bevalt ik alsnog een duurdere camera zou kopen. een body van onder de 1000 euro is dan wel fijn, als het daarboven zit zou ik ook wel een toekomstbestendige body willen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Je hebt dus ervaring met je ouders R6 waar loop je daar tegenaan / of juist niet? basis die camer a kan je toch beoordelen wat je mist of persé nodig hebt?

Die E-M1 wordt volgens mij aangeraden voor een trip in de jungle waar de omstandigheden nogal extreem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
Barrycade schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:42:
Je hebt dus ervaring met je ouders R6 waar loop je daar tegenaan / of juist niet? basis die camer a kan je toch beoordelen wat je mist of persé nodig hebt?

Die E-M1 wordt volgens mij aangeraden voor een trip in de jungle waar de omstandigheden nogal extreem zijn.
Hij is wat groot en zwaar, naast de prijs die voor mij te hoog is. Verder loop ik niet ergens tegenaan met die camera.

Ik ben dus ook van plan om wel extreme tripjes te doen met deze camera, maar ik weet uit ervaring(ik was vorig jaar in Costa Rica) dat ik zonder weatherseal waarschijnlijk wel zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je midden juli weggaat zou ik toch gemakshalve voor iets van Canon gaan, want als je nou nog moet gaan leren omgaan met iets anders ben je tijdens je vakantie vooral naar het menu aan het staren ipv om je heen aan het kijken :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beli
Vertrek is midden augustus, wil een maand hebben om de camera te leren kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 17:17
Een camera is erg persoonlijk en vrijwel iedereen hier zal een persoonlijke voorkeur uitspreken. Daarbij zal het niet overeenkomen met jouw profiel.

Veel mensen zijn op zoek naar de optimale camera en er zijn dan ook veel die twijfelen over de (huidige) keuze. Had ik maar FF, had ik maar lichter, had ik maar weerbestendig, had ik maar....

Laat je niet gek maken door "je moet zus of zo". Vaak is het een verhaal van cognitieve dissonantie met vele fouten bij keuzes waar niet iedereen open over wil zijn. Met name die fouten en verkeerde aannames zijn goed om te weten want het zal duidelijk maken dat iedere keuze ook een paar nadelen kan hebben.

Slechte systemen bestaan feitelijk niet, want eigenlijk ieder systeem biedt wel iets leuks. Maar de kans dat er een optimale camera bestaat (one size fits all) is eigenlijk nihil.

Neem vooral de tijd om er goed over na te denken en waar je tegenaan gelopen bent met je ervaringen die je al hebt opgedaan.

In de praktijk gaat het erom iets vast te leggen dat jij ziet en leuk vindt. Beter matig vastgelegd dan alleen in gedachten optimaal bedacht maar wel gemist.

Een combinatie van toestellen kan daarbij ook. Een mooie camera voor foto's met redelijke video en misschien wel vooral je mobieltje voor de vlogs?

Verdiep je even in de theorie van foto en video, hoe werkt de beeldhoek, hoe werkt het diafragma en de sluitertijd, wanneer gebruik je wat.

Het belangrijkste ben jij namelijk achter de camera die het mooie ziet en wil vastleggen. Als je weet hoe het werkt kun je ook beter bepalen wat haalbaar is en wanneer goed goed genoeg is.

Ga naar een goed gesorteerde winkel en neem wat modellen in de hand in jouw prijsklasse / voorstelling en voel en snuffel. Vraag de verkoper de mond te houden en al helemaal als teksten uit die mond komen van "die heb ik ook" of zoiets. Ga dan naar een andere winkel.
Bedankt even of je op termijn een extra objectief wilt (welke) en probeer die alvast even uit en bekijk het prijskaartje voordat de sky the limit wordt en zet dan de zaak even op een rijtje:

wat wil je en waar wordt je blij van
wat kun je (heb ik dat supermodel wel nodig en snap ik hem wel)
wat heb je er voor over

2e hands kan natuurlijk een mooi alternatief zijn. De marketing wil is graag doen geloven dat het model van vorig jaar eigenlijk nix is, maar er lopen nog genoeg mensen rond die er goed mee kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:15
Als je ook wil filmen dan is een E-M1 misschien niet de beste keuze.

Een Panasonic G9 is dan waarschijnlijk een betere keuze.
En tweedehands ook goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
RobbieT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:09:
Als je ook wil filmen dan is een E-M1 misschien niet de beste keuze.

Een Panasonic G9 is dan waarschijnlijk een betere keuze.
En tweedehands ook goed te krijgen.
Grappig dat je de G9 benoemt. In de winkel lag die fijn in de hand, maar de verkoper gaf aan dat het wel verouderde technologie is en dat er waarschijnlijk betere mogelijkheden waren op de markt voor het 2e hands geld. Klopt dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Beli schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Grappig dat je de G9 benoemt. In de winkel lag die fijn in de hand, maar de verkoper gaf aan dat het wel verouderde technologie is en dat er waarschijnlijk betere mogelijkheden waren op de markt voor het 2e hands geld. Klopt dit niet?
Voor het geld van een tweedehands G9 met weinig clicks erop is het denk ik moeilijk iets te vinden wat beter is.
Een E-M1 Mark II is qua video niet echt wat. En de nieuwere E-M1's zijn echt veel duurder.

De G9 heeft sinds het ding is uitgebracht erg veel updates gehad, als je er één koopt is dat dus het eerste wat je moet controleren, of de laatste firmware erop staat.

Ik weet niet waar die verkoper verder mee vergeleek, qua lenzen is M43 interessant omdat met name de lange lenzen goedkoper en lichter zijn dan bij andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 19:54
RobbieT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:34:
[...]
Een E-M1 Mark II is qua video niet echt wat.
Interessant, waarom is dat?

@Beli Je doel is mooi duidelijk omschreven.
Je gaat veel reizen, de camera moet niet te debiel duur zijn en wel draagbaar.
Ik denk dat een full frame dan echt te zwaar is. Ja, zeer capabel. Maar niet meer 'betaalbaar & portabel'. Het draait dan meer om de camera dan om de reis.

Inderdaad zou ik ook aanraden om serieus naar micro four thirds te kijken.

Klein beetje camera-geschiedenis:

Voor de Grote Merken (Canon Sony Nikon) was/is de kleinere sensor een manier om mensen kennis te laten maken en zich in te kopen in een merk. Als ze dan méér willen is daar de lijn met Full Frame cameras.
Je ziet dat ook duidelijk aan de features en de lenzen: professionele features en lenzen zijn voorbehouden aan de full frame lijn. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de goedkopere camera het brood uit de mond stoot van de grotere full frame.

Dat had je bij MFT niet. Die hadden geen andere lijn en hebben dus een volledige lijn, van instap tot professioneel, ontwikkeld op dat ene systeem. Ze hebben alles op alles gezet om de meeste kwaliteit uit de sensor en lenzen te halen. En alles past op elkaar.
Zelfde principe geldt voor Fuji die in APS-C ook vol uit van instap tot Pro kan gaan zonder van een ander onderdeel van het bedrijf te horen 'ho ho, het mag niet te goed worden!'.

De M1-II is op dit moment echt een topper qua prijs/kwaliteit. Het is gewoon het professionele vlaggenschip van een paar jaar geleden, met alle toeters en bellen, voor de prijs van een instapmodel.
Voor reizen zou je echter nog kleiner kunnen : Een M5 mark III of een OM-5 (loopt de kortingsactie nog?) zijn gelijkwaardig qua sensor en belangrijke features, en nog een slagje kleiner.

Daar haal je echt professionele plaatjes uit, het verbindt met je smartphone en het filmt. (Ik film nauwelijks dus ik kan de opmerking van RobbieT niet ontkrachten - ik weet dat Panasonic meer op film gericht is, maar wat mij betreft filmt het allemaal FullHD en 4K en dan denk ik: wat wil je nog meer?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Betere codec's, bit rate, etc.

Maar beide camera's zijn prima verder.

Als je met een grotere lens zoals de Oly 75-300 of de Pana 100-300 bezig gaat, dan zou ik wel een E-M1 of een G9 overwegen en niet een E-M5.

Een E-M5 heeft niet veel grip en dat ga je met die grotere lenzen merken.
Als je niet met die grote lenzen wat wil, dan is dat wel een lekker compacte camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
RobbieT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Voor het geld van een tweedehands G9 met weinig clicks erop is het denk ik moeilijk iets te vinden wat beter is.
Een E-M1 Mark II is qua video niet echt wat. En de nieuwere E-M1's zijn echt veel duurder.

De G9 heeft sinds het ding is uitgebracht erg veel updates gehad, als je er één koopt is dat dus het eerste wat je moet controleren, of de laatste firmware erop staat.

Ik weet niet waar die verkoper verder mee vergeleek, qua lenzen is M43 interessant omdat met name de lange lenzen goedkoper en lichter zijn dan bij andere merken.
Hij gaf als alternatief dus bijvoorbeeld de Canon EOS R50. Maar nogmaals, het is mijn eerste keer en ik had bij de man van de winkel geen heel prettig gevoel. Had meer het gevoel dat mij iets werd geprobeerd te verkopen.

Wel moet ik erkennen dat een G9 uit 2017 komt. Mijn 'common sense' en kennis van techniek zou wel zeggen dat er tegenwoordig iets moet zijn wat beter is. Maar door mijn gebrekkige kennis binnen de camerawereld vind ik het wel heel lastig. De andere panasonic die fijn in de hand lag was bijvoorbeeld een S1. Die is een stukje duurder en full frame wat weer zijn eigen nadelen heeft. Ook iets groter in formaat wat niet ideaal is voor reizen. De S5 zou weer een stapje duurder worden en dan zit je tweedehands al naar 900,- te kijken. Dan moet er nog een lens bij en met een maximaal budget van 1200,- wordt het dan toch moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
Tarquin schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Interessant, waarom is dat?

@Beli Je doel is mooi duidelijk omschreven.
Je gaat veel reizen, de camera moet niet te debiel duur zijn en wel draagbaar.
Ik denk dat een full frame dan echt te zwaar is. Ja, zeer capabel. Maar niet meer 'betaalbaar & portabel'. Het draait dan meer om de camera dan om de reis.

Inderdaad zou ik ook aanraden om serieus naar micro four thirds te kijken.

Klein beetje camera-geschiedenis:

Voor de Grote Merken (Canon Sony Nikon) was/is de kleinere sensor een manier om mensen kennis te laten maken en zich in te kopen in een merk. Als ze dan méér willen is daar de lijn met Full Frame cameras.
Je ziet dat ook duidelijk aan de features en de lenzen: professionele features en lenzen zijn voorbehouden aan de full frame lijn. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de goedkopere camera het brood uit de mond stoot van de grotere full frame.

Dat had je bij MFT niet. Die hadden geen andere lijn en hebben dus een volledige lijn, van instap tot professioneel, ontwikkeld op dat ene systeem. Ze hebben alles op alles gezet om de meeste kwaliteit uit de sensor en lenzen te halen. En alles past op elkaar.
Zelfde principe geldt voor Fuji die in APS-C ook vol uit van instap tot Pro kan gaan zonder van een ander onderdeel van het bedrijf te horen 'ho ho, het mag niet te goed worden!'.

De M1-II is op dit moment echt een topper qua prijs/kwaliteit. Het is gewoon het professionele vlaggenschip van een paar jaar geleden, met alle toeters en bellen, voor de prijs van een instapmodel.
Voor reizen zou je echter nog kleiner kunnen : Een M5 mark III of een OM-5 (loopt de kortingsactie nog?) zijn gelijkwaardig qua sensor en belangrijke features, en nog een slagje kleiner.

Daar haal je echt professionele plaatjes uit, het verbindt met je smartphone en het filmt. (Ik film nauwelijks dus ik kan de opmerking van RobbieT niet ontkrachten - ik weet dat Panasonic meer op film gericht is, maar wat mij betreft filmt het allemaal FullHD en 4K en dan denk ik: wat wil je nog meer?)
Heel erg bedankt voor deze complete reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Beli schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Hij gaf als alternatief dus bijvoorbeeld de Canon EOS R50. Maar nogmaals, het is mijn eerste keer en ik had bij de man van de winkel geen heel prettig gevoel. Had meer het gevoel dat mij iets werd geprobeerd te verkopen.

Wel moet ik erkennen dat een G9 uit 2017 komt. Mijn 'common sense' en kennis van techniek zou wel zeggen dat er tegenwoordig iets moet zijn wat beter is.
Volgens de marketing is het onvoorstelbaar dat er vorig jaar überhaubt aan fotografie werd gedaan, want dat is eigenlijk pas écht mogelijk met het model dat precies nu in de winkel ligt.

Feit: Alle camera's vanaf, zeg, 2016, kunnen erg goed beelden vastleggen, met wifi communiceren en bediend worden via touchscreens.
De verbeteringen sindsdien zijn heel gradueel. Veel op specs: megapixels, iedereen moest ineens 4K hebben, onderwerp-herkenning in de autofocus.
Maar beelden vastleggen kunnen ze allemaal.

Heb net een camera gekocht met een sensor uit 2018. En nee, het ziet er bepaald niet allemaal vintage en vergeeld uit :*)
De S5 zou weer een stapje duurder worden en dan zit je tweedehands al naar 900,- te kijken. Dan moet er nog een lens bij en met een maximaal budget van 1200,- wordt het dan toch moeilijker.
Tip. Om een camera tot zijn recht te laten komen moet je ongeveer 2x zoveel uitgeven aan lenzen. En die vuistregel doet het nog steeds aardig als je hem toepast op 2e hands.

Dus niet een camera van 900 met een lens als sluitstuk. Als je het omdraait, met een camera van 400-700 en dan één pro lens of een goede lens en een vaste bijvoorbeeld, heb je meer mogelijkheden en betere kwaliteit.

Bedenk bijvoorbeeld dit: Er zijn eindeloze discussies over of een bepaalde nieuwe sensor-techniek nu een fractie lichtgevoeliger is, en niet tegelijk meer ruis oplevert. Maar met een lens die van niet diafragma 4 maar f2.8 heeft, komt er domweg 2x zoveel licht binnen. Echte fotons.
Daar kan elke camera prima mee omgaan en meer licht is goed nieuws in elke omstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
Welke lenzen zou je aanraden voor de MFT camera's dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
Beli schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:17:
Ik denk dat daar niet direct voor iedereen een pasklaar antwoord op is.

Allround misschien zoiets:
1. 14-140 Pana of 14/150 Oly zoomlens
2. 25mm f1.8 Pana of Oly
3. Misschien een lange zoom, 75-300 Oly of 100-300 Pana

Maar het kan ook goedkoper:
1. 14-42mm Oly kitlens
2. 40-150 Oly kitlens

Maar als je meer uit wil geven zijn er mooiere lenzen te krijgen.
25mm f1.4 Leica
40-150mm f2.8 Oly
35-100mm f2.8 Pana
12-35mm f2.8 Pana
Etcetera.

Is net wat je wil en kan uitgeven.
De goedkopere varianten van de MFT lenzen doen het eigenlijk ook prima.
En zijn meestal wel lekker licht en compact vergeleken met het duurdere spul.

De beste camera is die je bij je hebt, dus als het spul zo duur wordt of zwaar dat je het niet meer meeneemt dan ben je het doel voorbij geschoten.

Je wil iets hebben voor het bereik wat je nodig hebt, en misschien een 25mm prime omdat die lekker lichtsterk is en met weinig licht nog goede foto’s maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Beli schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:17:
Nadeel van MFT... de keuze.
OMG wat is er veel.

Voorbeeld. Leuke combo van een echte universele alleskunner en een lichtsterke prime lens erbij:

De 12-100 F4 pro.
Waarom: Een universele lens die bij veel mensen niet van de camera af komt. Weathersealed dus geen lenzen wisselen voor het hele bereik. Pro lens en haarscherp.

Panasonic 15mm f1.7 / Olympus 17mm f1.8 / TTArtisan 17mm f1.4 manual.
Waarom: Je gaat reizen. Met één van deze lenzen past je camera in je jaszak als je de stad in gaat. Leuke plaatjes waarbij je focust op iets én een stuk van de context laat zien.
De f1.8-1.4 is natuurlijk goed voor in de avond en een goede reden om die F4 lens eraf te schroeven.

Andere combo:
Een kit-zoom aangevuld met een goedkope tele:
Eén van deze:
8-25 F4. Lekker breed (8mm) , weathersealed, compacte lens. Als brede lenzen je ding zijn is deze geweldig.
Of de 12-42 F4, iets universeler maar erg compact. Echte reis-en-stadlens. Is het lichte alternatief voor:
De 12-40 f2.8 pro. Aka 'the bag of primes´. Doet even 12,15,17,20,25,35, 40 mm, allemaal op f2.8. Als je het grote diafragma wilt en het gewicht mee wilt nemen.

Met daarbij heel goedkoop (zoek hem 2e hands voor onder de 100): de 40-150mm. Voor als je niet dichterbij kunt komen, kun je toch mooi inzoomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beli
Wat een keuze! Heel erg bedankt voor al deze input. Ik zal nog goed gaan nadenken waar de keuze op gaat vallen, maar jullie hebben mij écht enorm geholpen. Nogmaals hartstikke bedankt!

[ Voor 73% gewijzigd door Beli op 19-06-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja voor reizen zou ik zeker ook naar een bridge camera kijken voordeel is vooral een geoptimaliseerde zoomlens. Maar nogmaals budget is alles bepalend in deze en hoeveel wil je mee sjouwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:08
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een (tweedehands) Sony A6400/6700 in combinatie met zo'n Tamron 18-300mmm F3.5-6.3. Heb je een lichte, compacte en veelzijdige set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-05 22:27
Ik snap de aanbeveling van de Panasonic camera's voor video.
Maar er is wel één ding waar je rekening mee moet houden: De autofocus is minder effectief voor video (Dit is pas echt gefixed in de recentere Panasonic camera's: G9 II, GH7, S5 II).
De beeldkwaliteit van de video is dan misschien wel beter vergeleken met andere camera's in dezelfde prijsklasse maar foutjes in de automatische scherpstelling zijn hinderlijker.
Of je moet handmatig scherp willen stellen tijdens filmen...

[ Voor 6% gewijzigd door bombus op 19-06-2024 14:54 ]

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
nr.004 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:45:
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een (tweedehands) Sony A6400/6700 in combinatie met zo'n Tamron 18-300mmm F3.5-6.3. Heb je een lichte, compacte en veelzijdige set.
De A6700 was degene die ik het liefste had gewild, maar helaas buiten budget. Of is er iets dat ik over het hoofd heb gezien? De A6400 sprak mij minder aan dan andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beli
bombus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:51:
Ik snap de aanbeveling van de Panasonic camera's voor video.
Maar er is wel één ding waar je rekening mee moet houden: De autofocus is minder effectief voor video (Dit is pas echt gefixed in de recentere Panasonic camera's: G9 II, GH7, S5 II).
De beeldkwaliteit van de video is dan misschien wel beter vergeleken met andere camera's in dezelfde prijsklasse maar foutjes in de automatische scherpstelling zijn hinderlijker.
Of je moet handmatig scherp willen stellen tijdens filmen...
Hoe slecht is het? Ik heb wat video's op YouTube bekeken en hoewel het wordt benoemd als probleem lijkt het wel te zijn verbeterd met nieuwe updates. Ook is het natuurlijk een afweging, een de GH7 zou natuurlijk geweldig zijn, maar is budgettair niet handig. Uiteindelijk ben ik geen professionele cameraman en wordt het mijn eerste camera. Ik weet dat duurder beter is, maar vond zelf een budget van rond de 1200,- al best prima. Mocht het enorm aanspreken dan kan ik altijd upgraden op een later moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
Koop dingen bij voorkeur tweedehands, vooral als je nog aan het zoeken bent wat voor je werkt en later misschien wil upgraden.

De prijzen van vooral lenzen zakken tweedehands niet zo heel hard, dus dan kan je het zonder al teveel verlies weer van de hand doen als je iets anders wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Beli schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Hoe slecht is het? Ik heb wat video's op YouTube bekeken en hoewel het wordt benoemd als probleem lijkt het wel te zijn verbeterd met nieuwe updates. Ook is het natuurlijk een afweging, een de GH7 zou natuurlijk geweldig zijn, maar is budgettair niet handig. Uiteindelijk ben ik geen professionele cameraman en wordt het mijn eerste camera. Ik weet dat duurder beter is, maar vond zelf een budget van rond de 1200,- al best prima. Mocht het enorm aanspreken dan kan ik altijd upgraden op een later moment.
Wat ik deed met de originele G9 bij filmen: autofocus van de sluiterknop halen (back-button focus) en dan de camera op manual focus zetten.
De autofocus werkt dan nog wel, maar tijdens video doet ie niks tenzij je zelf weer op de knop drukt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:08
Beli schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:01:
[...]

De A6700 was degene die ik het liefste had gewild, maar helaas buiten budget. Of is er iets dat ik over het hoofd heb gezien? De A6400 sprak mij minder aan dan andere opties.
Nee de A6700 is een behoorlijk stukje duurder dan de A6400 (en minder verkrijgbaar op de tweedehandsmarkt). Wat staat je niet aan van de A6400? Hij is (vrijwel net zo) licht en compact als de A6700. Zeer goede snelle autofocus, weather sealed, APS-C sensor...

Ik zie tweedehands A6400 voor een euro of 650 op Marktplaats staan. Nieuwe Tamron 18-300mm erbij voor 549 euro en je hebt een ideale reisset voor een kleine 1300 euro.

Ik ben ook fan van MFT, maar qua handzaamheid doet de A6xxx-serie nauwelijks onder. De a6xxx is echt een kleine body. Aanvankelijk vond ik hem zelfs een beetje te klein. Zeker in vergelijking met mijn OM-1, die veel bulkier is.

En het grote voordeel van de A6xxx is imo dat je met die 18-300mm eigenlijk niet van lens hoeft te wisselen. Je kan van groothoek naar tele. Zeker tijdens het reizen wil je geen tas vol glaswerk mee moeten sjouwen, in stoffige of vochtige omgevingen van lens moeten wisselen, of net een fantastisch shot missen omdat je eerst even van lens moet wisselen.

Koop die MFT lekker als je weer terug bent en flink wil experimenteren met verschillende lenzen en met gemak een bak glaswerk mee kan sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:23
ik heb het idee dat je op papier de beste optie wil hebben. Snap ik. Maar het nieuwste model wil niet zeggen dat het vorige model, of zelfs enkele generaties ouder ineens slechte camera's zijn. Ik schiet zelf met een stokoude X-T20, maar daar komen nog steeds zeer goede plaatjes uit. Autofocus komt ongetwijfeld niet meer mee met de X-T40/50, maar hey, ik heb geen referentie dus vooralsnog mis ik niets. De optie van @nr.004 is echt een zeer interessante!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-05 14:31
Misschien te veel out of the box. Maar waarom niet gaan voor een Sony RX10 IV? Soms wel voor rond de 1000 euro op MP te vinden. Weegt 1095g.

Zeker gezien je vele wensen qua bereik. Van groothoek tot tele ivm wildlife en toch lichtgewicht. Dit zijn allemaal tegenstellingen waar je moet zoeken naar een compromis.

Deze camera heeft een zoombereik van 24mm tot 600mm wat het een uitstekende camera maakt om in te zetten voor landschappen, steden maar ook wildlife omdat je tot 600mm kunt zoomen. Autofocus is uitstekend.

Het enige waar je rekening mee moet houden is de 1 inch sensor is. Maar dit is in veel omstandigheden echt prima. Laat je niet gek maken dat je perse full frame nodig hebt. En het verschil tussen een 1inch sensor en een MFT sensor is dacht ik maar 1 stop.

Gebruik eventueel gewoon je iPhone 15 om te vloggen / video's te schieten. Meer dan goed genoeg ook voor de meeste mensen.
Pagina: 1