Asus ZenWifi vs TP-Link Deco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 02:06
Hallo,

Sinds enkele weken wonen wij in een nieuwbouwwoning (met vloerverwarming op beide verdiepingen) en zoals reeds vaak aangegeven hier door andere Tweakers wil dit zeggen zeer slecht wifi bereik. Gelukkig was de bouwfirma hier ook van op de hoogte en hebben ze in elke kamer UTP-poorten voorzien. Dus de bekabelde toestellen zijn alvast veiliggesteld.

Zoals ik hier al vaak heb gelezen is in mijn situatie het gebruik van AP’s (en eventueel switches) de aanbevolen manier om overal wifi te hebben. Echter is er telkens maar 1 UTP-poort per kamer voorzien, waardoor een switch al snel noodzakelijk wordt. Mede door die reden ben ik toch voor zo’n “mesh” systeem gegaan (ook al gebruik ik dus een ethernet backhaul). Ik vind het gewoon cleaner om maar 1 apparaat te moeten zetten (ingebouwde switch).

Dus, die zaak is al uitgemaakt voor mij. Verder heb ik ook al een set aangekocht: Asus ZenWifi Pro ET12 voor een prijs van € 629 (2-pack).

Nu komt echter mijn dilemma: voor een goedkopere prijs kan ik ook een 2-pack TP-Link BE65 kopen of voor iets meer de 3-pack van dit product (€ 699). De vraag is dus, heb ik een goede zaak gedaan met de Asus, of ben ik beter af met de Deco? De Asus beschikt wel over meer antennes wat vermoedelijk wel een voordeel biedt in de huidige bunkers van huizen.

Bedankt alvast om wat meer licht te schijnen op deze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bij mesh set zijn paar zaken belangrijk:

- sluit je hem bedraad of draadloos aan? Bij draadloos is tri band aan te raden

- welke wifi standaard wil je tussen client en ap? Meeste clients zijn wifi 5 of 6. Wifi 6e en 7 (6ghz) komen er aan maar is nog nieuw

De setjes die jij noemt zijn tri band setjes en met wifi 7. Tenzij je 6gh clients hebt gaat het setje niets sneller zijn dan een bedraad aangesloten x50 scheelt hoop geld :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil tussen mesh en een AP is de vraag of je bedraad of draadloos backhaul (van AP naar router) doet. Het zegt niets over aantal UTP poorten per apparaat. Als je de apparaten bedraad aansluit gebruik je sowieso geen mesh. En er zijn prima AP's te vinden met meerdere UTP poorten zoals de oude vertrouwde UniFi UAP AC Pro die ik voor me heb liggen met tween UTP poorten

Je geeft hier in ieder geval astronomische bedragen uit voor twee of drie AP's. Dit zijn tri-band apparaten die zeer hoge specs hebben om ondanks draadloze backhaul toch fatsoenlijke prestaties neer te zetten. Dat heb jij niet nodig want je gaat ze via Ethernet aansluiten.

Waar het vooral om gaat is het aantal radioketens. Dit zijn 4x4 MIMO apparaten die dus in 5GHz en 6GHz vier gelijktijdige gegevensstromen aan kunnen. Mooi, maar er zijn bij benadering geen clients die meer dan twee aankunnen. Enige use case voor vier ipv twee is dus die draadloze backhaul. Alle meerkosten daarvoor zijn verspild in een situatie waarin je de boel bedraad aansluit.
Sterker nog: je woont blijkbaar in een bunker. Je zult dus geen last hebben van je buren. De toegevoegde waarde van tri-band AP met 6GHz boven een dualband met alleen 2.4GHz en 5GHz zal ook vrijwel nihil zijn.

Kortom, in jouw geval met bedrade backhaul en geen interferentie zou een eenvoudige 2x2 MIMO dualband AP nagenoeg even goed presteren (en dekking leveren) als deze 4x4 MIMO triband monsters. En een dualband 2x2 MIMO WiFi-6 AP heb je voor (veel) minder dan EUR 150 per stuk.

Reken trouwens niet alleen aanschafkosten, maar ook verbruik: Asus geeft alleen max vermogen PSU op (19V, 2.37A = 45W :o ), maar niet werkelijk verbruik. Dat wordt wel in deze advertorial gemeten: 310Wh/24u, dus 12.91W gemiddeld. Als je dat vergelijkt met 2x2 MIMO dualband spul kom je uit op 8.8W (opgave van mijn HPE Aruba AP22). Klinkt niet schokkend, maar 4W continu keer twee AP's keer levensduur van die apparaten (stel 5 jaar) tikt aan: nog eens EUR 105 extra.

Ik zou zelf overigens gewoon eenvoudige switches per kamer plaatsen aangezien de optimale locatie voor een AP hoog in het zicht is, en ik weet niet hoe jij erin staat, maar ik heb liever geen vier kabels dwars door zicht over de muur lopen... (laat staan dat ik mijn AP's achter obstakels plaats en dan minder dekking heb dus meer AP's nodig ga hebben) geeft je ook de vrijheid om de optimale WiFi te kiezen zonder twee functionaliteiten die in beginsel los van elkaar staan per se te moeten combineren. En op sommige locaties (woonkamer, werkkamer) zit de kans er dik in dat 4 poorten sowieso niet genoeg gaan zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
laurens0619 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:13:
De setjes die jij noemt zijn tri band setjes en met wifi 7. Tenzij je 6gh clients hebt gaat het setje niets sneller zijn dan een bedraad aangesloten x50 scheelt hoop geld :)
Nja inderdaad, en al zeker aangezien ik met een wired backhaul werk.
dion_b schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:53:
Kortom, in jouw geval met bedrade backhaul en geen interferentie zou een eenvoudige 2x2 MIMO dualband AP nagenoeg even goed presteren (en dekking leveren) als deze 4x4 MIMO triband monsters. En een dualband 2x2 MIMO WiFi-6 AP heb je voor (veel) minder dan EUR 150 per stuk.
Komt daar ook nog bij dat ik via mijn provider (Proximus) 2 gratis Wifi Boosters kan verkrijgen (beschikken over twee LAN-poorten). Dus dat kan de zaak nog goedkoper maken 😁
Ik zou zelf overigens gewoon eenvoudige switches per kamer plaatsen aangezien de optimale locatie voor een AP hoog in het zicht is, en ik weet niet hoe jij erin staat, maar ik heb liever geen vier kabels dwars door zicht over de muur lopen... (laat staan dat ik mijn AP's achter obstakels plaats en dan minder dekking heb dus meer AP's nodig ga hebben) geeft je ook de vrijheid om de optimale WiFi te kiezen zonder twee functionaliteiten die in beginsel los van elkaar staan per se te moeten combineren. En op sommige locaties (woonkamer, werkkamer) zit de kans er dik in dat 4 poorten sowieso niet genoeg gaan zijn.
Hmm, daar ben ik nog niet aan uit of ik die effectief aan het plafond wil hangen, je zal dan altijd een draad zien lopen. Aan de muur zal dan nog het gemakkelijkst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik vraag me eigenlijk af waarom je hier advies komt vragen als je al een die Asus set gekocht hebt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
Wel omdat ik deze nog steeds kan retourneren en eens wou horen hier of dit effectief een goede aankoop was. Ik weet dat het beter andersom is, maar het is nu zo. Afgaande op jullie reacties hier (en andere fora) ben ik beter af met goedkopere oplossingen.
Pagina: 1