Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:49
Ik heb een 3D printer gekregen! *O* En wel een Elegoo Neptune 4. Kan ik lekker allerlei onzin gaan maken! *O*

Kleine downside: ik heb een laptop met Ubuntu en de meegeleverde software is alleen voor Windows en Mac. -O- Ik heb wel Cura kunnen installeren maar daar zit Elegoo niet als bekende fabrikant tussen. Hoe kan ik nu het beste verder gaan?
Als ik het goed begrijp is de Elegoo software een modded Cura versie die vooral hun eigen settings bevat, dus als ik dat goed heb ingesteld ben ik good to go.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:37
Ik hebt net even in cura 5.7.1.gekeken , en de Elegoo Neptune 4 staat er gewoon tussen .

[ Voor 3% gewijzigd door wim62 op 16-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp0Eq6k5D0nK2THkVnlesGaewNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxJai7GtaqUmeg9yJTQQYGtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ah, dat helpt! Ik kwam erachter dat ik via apt een oudere (4.x) versie te pakken had. Nu de juiste AppImage kunnen downloaden vanuit Ultimaker en die bevat inderdaad Elegoo printers.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Woohoo! Ik heb mijn eerste printje kunnen maken :D
Vraagje: hoe doen anderen het met randjes weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:56
Met een deburring tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
* Tjolk had daar nog nooit van gehoord
* Tjolk Duckt deburring tool
* Tjolk vindt https://www.zdnet.com/hom...-improved-my-3d-printing/

Thanks, weer wat wijzer! Werkt dat ook goed voor rafel randjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Vraagje nog (vast niet de laatste):
Bij mijn eerste print merkte ik tijdens het printen al dat stukjes die opzij uitsteken (en dan heb ik het over nog geen centimeter) wat hangende draadjes krijgen. Kan ik dit verbeteren door bijvoorbeeld de snelheid van printen of de temperatuur wat aan te passen? Of kan dat aan het filament liggen? Ik heb dit geprint met PLA wat was meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
Dit wordt veroorzaakt doordat de retraction niet aanstaat of niet goed ingesteld .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzJROnxsaSO7no8EqzyfMuFBrew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4wLXGL7jbrVJZIxQcFqUsV9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk ook even naar https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Gaat heel erg in-depth, erg leerzaam en waardevol voor het begrijpen van je printer en de kwaliteit die hij aflevert.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
wim62 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:23:
Dit wordt veroorzaakt doordat de retraction niet aanstaat of niet goed ingesteld .[Afbeelding]
Ik leer met ieder antwoord bij merk ik al :)
Enig idee wat dan goede waarden zijn daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tjolk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Ik leer met ieder antwoord bij merk ik al :)
Enig idee wat dan goede waarden zijn daarvoor?
Dat is aan jou om uit te vinden. Niet elke printer is gelijk, ookal is het merk en type hetzelfde.
Je filament is ook van belang, want niet iedere filament van hetzelfde materiaal is gelijk. Zelfs de omstandigheden tijdens het fabriceren kunnen nog invloed hebben. Je filament kan b.v. te vochtig zijn. (half uurtje je rol in de oven op 50 graden should work)
De omgeving waaronder geprint wordt (temperatuur en luchtvochtigheid) kan ook invloed hebben.

Daarom moet je je printer calibreren en dat eens in de zoveel tijd herhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 18-06-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Is het eigenlijk nodig om een 3D printer af te dekken met een soort stofhoes zoals je vroeger ook bij overhead projectors had? Nu ben ik nog super enthousiast natuurlijk maar ik kan me indenken dat-ie straks ook weken achtereen stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

niet persé. Je kan 'm ook afstoffen en indien nodig schroef assen smeren (als je die hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
Ik hebt mijn printer nog nooit afgedekt .
Alleen als je na een langere tijd wil printen is het wel verstandig om het printbed schoon te maken .
Anders blijft het filament niet plakken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZuXUml-oITAICcHFt3mS5sYZdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6kSON5RaNIXDFd2LYgM5C8S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu voor de tweede keer een print die zo'n soort resultaat oplevert: de bodemlagen en de rest zijn een paar millimeter ten opzichte van elkaar verschoven. Je ziet als je goed kijkt ook dat de "driehoekjes" iets zijn verschoven en de infill gaten een beetje zichtbaar zijn geworden.

En dat terwijl de rest gewoon helemaal is zoals je mag verwachten. Opnieuw printen van hetzelfde bestand (.gcode) geeft een goed resultaat.

Waardoor kan dit komen? En hoe kan ik het voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 16:31
Tjolk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:57:
[Afbeelding]

Ik heb nu voor de tweede keer een print die zo'n soort resultaat oplevert: de bodemlagen en de rest zijn een paar millimeter ten opzichte van elkaar verschoven. Je ziet als je goed kijkt ook dat de "driehoekjes" iets zijn verschoven en de infill gaten een beetje zichtbaar zijn geworden.

En dat terwijl de rest gewoon helemaal is zoals je mag verwachten. Opnieuw printen van hetzelfde bestand (.gcode) geeft een goed resultaat.

Waardoor kan dit komen? En hoe kan ik het voorkomen?
Lijkt of er een paar stappen zijn overgeslagen door de stappenmotor.
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Om maar een paar te noemen.
- Riem te strak of te los
- Te veel materiaal extruden / te lage retractie tijd. Hierdoor komt er teveel materiaal op waardoor bij de volgende lagen de hotend tegen het koude materiaal aan komt.
- Stepperdriver of motor defect maar dat lijkt me sterk. Als er een pully aan zit even checken of die ook goed vast zit.
- Printsnelheid te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-09 22:49
Hier ook de Neptune 4.

Veel printjes gaan goed, maar soms ook niet.
Net eentje waarbij hij in de hoogte ineens teveel filement maar bleef uitspugen naast het al gemaakte stuk.

Iemand een idee hoe ik dat voortaan kan voorkomen?
Pagina: 1