Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Domoticz => HA, gas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:50
Ik ben bezig met het omzetten van mijn Domoticz installatie naar Home Assistant.
Het is een steile leercurve. Een van de dingen waar ik tegenaanloop is het gasverbruik uitlezen uit mijn ESP8266.
Ik heb een kant en klare module gekocht via ESPThingies, en deze werkt al jaren out of the box via Domoticz.

Echter het omzetten naar HA lukt maar deels. Ik zie alle EL data, maar ik zie geen gas data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o96AaNIRC936yUjpcwxJNElWHio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PsXtgcrQdJaba8rv2NLVyD53.png?f=fotoalbum_large

In HA zie ik echter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJQ3sICl75bo0LTnBRW_vqd0Z4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cnxZbyUxWp42sHdKz7WLTN5L.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_4vIIMLQdOWkSCUNKcL3zKBhT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pKUNeQxz2942PKpkbOBI1dF9.png?f=user_large

Snippet van de yaml file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    - name: P1 Gas Usage
      unique_id: 'sensor.p1_gas_usage'
      device_class: gas
      state_class: total_increasing
      unit_of_measurement: 'm³'
      state_topic: "sensors/power/p1meter/gas_meter_m3"
      value_template: "{{ value|float / 1000 }}"

Deze yaml file heb ik i gehaald bij ESP thingies zelf.
Iemand een idee, want ik heb echt geen idee waar ik dit moet zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-06-2024 19:55 . Reden: yaml + spatie fix ]

Page intentionally left blank.

Alle reacties

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-11 21:50

V-8

Kennis van mij heeft dit volgens mij ook ooit gehad, als ik mij niet vergis.

Had te maken met max. 1 connectie met de ESP volgens mij, terwijl stroom wel zichtbaar was.
Misschien kun je proberen de (nog draaiende) connectie met Domoticz te stoppen als test?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien dit MQTT is kan dit geen issue zijn met enkele verbinding. De ESP zal dan waardes doorsturen naar de broker en HA krijgt het gewoon van de broker.

Maar ik zou eens beginnen om te kijken of je topic klopt. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld MQTT explorer. Dan kan je zien om het topic klopt en of er werkelijk de gasstand op binnen komt.

Daarnaast voor een sensor in je energy dashboard zou ik hem wel een default van 'unknown' geven op het float filter (value_template: "{{ (value|float(default='unknown') / 1000)|default='unknown' }}". En als de sensor ook een last will topic heeft kan je die als availability gebruiken.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:50
In MQTT explorer kwam de gas-telegram ook niet binnen.
Ik heb het opgelost door de "DSMR Slimme Meter" integratie te gebruiken en de P1 uit te lezen via telnet.
Nu komt alle data wel binnen in HA.

[ Voor 10% gewijzigd door StarWing op 17-06-2024 18:47 ]

Page intentionally left blank.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het überhaupt niet via MQTT binnen kwam zit er een fout in de firmware van de ESP. En kan het binnen Domotics dus ook niet via MQTT gewerkt hebben...

Maar goed, als de firmware ook telnet doet dan is dat ook een optie. Alternatief zou zijn voer te stappen op ESPhome.